Januárban az alapprogram fő témája a célok kitűzése volt ,az önbizalom program ajánlott témája a motiváló jövőkép,az erősségprogram témája a vezetői képesség, valamint az önkontroll, és a nyitott gondolkodásmód volt. Ezt csoportjaink életkori sajátosságaiknak és az aktuális projek folyamatba beépítve valósították meg. A nagyobbak beszélgetőkörök alkalmával osztották meg egymással gondolataikat a céljaikról, s azt is kipróbálhatták hogy hogyan tudnak összedolgozni egy egy játékos feladat közben. A kisebbeknél nagy sikert aratott a szoborjáték amit zenére valósítottunk meg. valamint a vonatozás szintén zenére melynek során mindenki kipróbálhatta vezetői képességeit. A rajzolós mondókák során nagyméretű lapra alkothatott mindenki kedve szerint és utána egymás rajzát találték ki a gyerekek hogy vajon mit is ábrázol. A nagyoknál az add tovább játék igen szórakoztató pillanatokat is okozott, míg a kicsit ugyanezt a játékot az add tovább a labdát játékkal helyettesítették. A legnagyobbak azt a célt tűzték ki maguknak hogy mackóbarlangot építenek közösen s egész héten ezt a témát dolgozták fel , igazi jó hangulatú projekthét kerekedett belőle, sok játékkal érdekes feladatokkal, megfigyelésekkel beszélgetésekkel.
Célok kitűzése és elérése
A hosszú szünet után nagy örömmel érkeztek a gyerekek az óvodába. A karácsonyi élmények beszámolója után a Boldogság Programunk következő feladatait beszéltük meg. Boldog Dóra bábunk minden tevékenységünk előtt beszélgetett a gyerekekkel. Több célt is kitűztünk erre a hónapra. Színes hetet tartottunk, melyre a szülőkkel együtt készültünk, bevonva őket is a témánk feldolgozásába. Mindennap olyan színű ruhába érkeztek a gyerekek, mely az adott napra volt jellemző. A következő célunk táncosok fogadása volt. Vannak bátortalan gyerekek a csoportunkban, ezért nagy odafigyeléssel fordultunk feléjük, hogy ez a célunk is teljesülni tudjon, hogy örömmel vegyenek részt ezen a programon. Motiváló hatása volt a Boldogság szívecskének. Ezt megelőzte, hogy mindenki „megkereste” hol dobog a szíve. „Add tovább” játékunkhoz is a szívecskét használtuk fel.
A Maci nap zárta be a hónapunk esemény sorozatát. Felértünk az ötödik lépcsőfokra, amely a Boldogság várunkhoz vezet.
Ebben a hónapban a célok kitűzésével, meghatározásával foglalkoztunk, sok-sok játék segítségével. Ezek a játékok és ötletek nagy segítségükre lesznek a gyerekeknek a célok felé való haladásban. Célokat tűztünk ki a 2025-ös évre. Beszélgettünk arról soha nem szabad feladni a startnál. Lerajzolták a gyerekek a jelenben lévő önmagukat és a jövő képüket. Egy egész délutáni foglalkozást építettünk fel az álmaink, útjára.
Január 18.-án a hóemberek világnapján megnéztük Hóember című filmeket és beszélgettünk arról, mi volt az egyes szereplők célja! Mely esetekben volt boldogító cél és mikor volt kötelesség? Mit szimbolizálhat a hóember? Mi jut eszükbe róla? Elkészítették a a saját kis hóemberüket választott technikával!
Mesébe illő célokat is tűztünk ki, és lerajzoltuk azokat. Meséltünk egymásnak arról, miért vagyunk BÜSZKÉK magunkra. Rengeteg közösség építő játékot is játszottunk, hiszen céljaink elérésére néha „segítőkre” is szükségünk van.
Egy délután messzire „repültünk” és elképzeltük magunkat 20 év múlva……..kinek mi lesz a foglalkozása, hol fognak élni……
Játszottuk a varázsecsettel is.
Feldolgoztuk Szellő Szelli álmat.
Grundbirkózó országos elődöntőn is részt vettek a kis Mézengúzok, ahol magukkal és egymással is megküzdöttek a gyerekek.
Rend a lelke mindenek elolvastuk az összevissza ország mesét és megbeszéltük mennyire fontos az osztálytermünk rendbe tartása is. Megbeszéltük és kitűztük célként lesznek az osztályunknak kis „rend Manói” akik felelősek a rendéért.
Félévi értékelőket is megkapták a gyerekek, és közösen elkészítettük a céltáblát, hogy évvégére mik a céljaink.
„ Amit a cél élérésével kapunk , közel sem olyan fontos, mint amivé válunk, míg elérjük azt! „
2025 januári boldogságóra
Zukunftspläne
(Jövöbeli tervek németórán)
Célok kitűzése és megvalósítása
Felhívásként a hétkezdő áhitatunkon az alábbi gondolatokat fogalmaztam meg a diákoknak:
„Emlékezz vissza: mi volt az utolsó cél, amit sikerült elérned? Tudatosan tűzted ki magadnak ezt a célt, vagy mások irányítottak? Talán a szüleid, tanáraid, vagy éppen a barátaid? Küzdelmesen, nagy erőfeszítéssel, vagy könnyedén érted el? Megvolt a módszered, hogyan érd el ezt a célod? Esetleg segítettek ebben? Többször is sikerült végigjárnod a célhoz vezető utat? Mégis melyik utat választod: a nyílegyenesen a célba vezetőt, vagy kitérőkkel, megfontoltan, tapasztalatokat gyűjtve?
Milyen célokat tűzöl ki magadnak? Rövidtávú, vagy merészen hosszútávú célokat? Egyáltalán, vannak-e céljaid? Kell-e, hogy legyenek céljaink? A céljaid a földön járnak, vagy megmaradnak álmoknak?
Igen, céljaink igenis vannak, még ha nem is fogalmazzuk meg mindig őket.
Az újév első napjaiban – tudom ez közhely – nagyobb elszántságot érzünk új célok megfogalmazására. Szívből kívánom, hogy a megvalósításhoz is megmaradjon az a bizonyos elszántság!
A feladatok németórákon érkeznek!”
Német szakos kollégáimmal – mindenki a saját csoportjával és ezzel az iskola diákságának 90 %-át bevonva – a lenti linkben lévő feladatokat oldottuk meg, beszéltük meg németórán, haladókkal németül, kezdőkkel magyar és német nyelven váltakozva. (A legnagyobb sikert aratott feladatokat lsd. a végén.)
• Wer ist Teil deines Lebens? – Ki az életed része?
• Meine Wünsche, meine Träume – Kívánságaim, vágyaim
• Das kann ich gut – Ez jól megy
• Meine Stärken – Erősségeim
• Heute – morgen – Ma – holnap
• Meine 3 wichtigsten Ziele – A 3 legfontosabb célom
Elhatároztuk, hogy a tanév végén újra elővesszük ezeket a feldatatokat és megbeszéljük, mely januárban kitűzött célt sikerült teljes egészében, melyeket részben, és melyek azok a kitűzött célok, amelyeket nem sikerült (talán csak eddig) megvalósítani. Összevetjük a januári gondolatokat az év végiekkel.
Tapasztalatok: A gyerekek (7-12. osztályosok) iskolai környezetben iskolához kötődő célokat fogalmaztak meg: a végzősök pl., „jól sikerüljön az érettségim”, tizedikesek „el tudjam dönteni, milyen fakultáció lesz számomra a leghasznosabb”. A „Wer ist Teil deines Lebens?” kérdésre válaszolva vitathatatlanul a család és a barátok a legfontosabbak. A „3 legfontosabb célom” kérdésnél a család fontossága és az iskolai jó eredmények elérése fogalmazódott meg elsősorban. A tanulók nagy hányada érdeklődéssel beszélgetett a témáról, szívesen gondolkodott el azon, hogy mi vár rá a tanév hátralévő részében. Ezeken a boldogságórákon nem csak a célok kitűzése, önismeret, jövőkép fejlesztése elnevezésű pedagógiai célokat is elértük, de nyelvi célunkat is: szókincsfejlesztést, gyakorlást, a Zukunftspläne (jövőbeni tervek) témakör ismétlését, gyakorlását.
Köszönet Brendzsákné Boros Anikó, Lovász-Balogh Edit, Tóthné Harsányi Anikó kolléganőimnek a közös megvalósításért!
Melléklet:
1. Feladatgyűjtemény linkje
2. Életképek az órákról
1. A fentiekben leírt feladatok linkje:
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.on-line-on.eu/dokumente/upload/FP_Zukunftsplaner_abA4_9b1c7.pdf?fbclid=IwY2xjawILCB5leHRuA2FlbQIxMAABHc_UlNi41LvMTMQUDRLq6hI3iu4hSaam1iKBIFsEfhIS0AKNo0GhyzbbdQ_aem_Wpp2L-X4SrLajyQRNLiufQ Utolsó letöltés: 2025. február 1.
2. Életképek
(A képekhez sikerült tennem)
A Maci csoportban először az előző havi jócselekedetek gyűjtéséről kérdeztem a gyerekeket, melyet papír szívekbe kellett beleíratniuk szüleikkel mindenki meggyőzően bizonygatta, mennyi minden jót tett.
A havi témánk a célok kitűzése és elérése: a foglalkozást két-a „Fújj-fújj” és „Az égig érő fa vagyok” – relaxációs gyakorlattal kezdtük (dr.Bagdy Emőke), majd beszélgetőkörben kérdeztem a csoportot a cél, mint szó jelentéséről, hozzá kapcsolódó szinonimákat kerestünk, és megmutattam a boldogovi cél jelét. Elérendő célként sokféle dolgot mondtak a gyerekek, és segítségül egy tablóra előre felragasztott képeket mutattam nekik, melyeket egyenként megtárgyaltunk, kiegészítettük hasonló gondolatokkal. A témánkat a kiskakas gyémántfélkrajcárja c. mesével folytattam (rendhagyó módon nem a Boldogvár c. mese volt). Azért is tűnt célratörőbbnek ez a mese, mert egyrészt ismerték a gyerekek és így interaktívan együtt meséltük el, együtt kántálva a kiskakas ismétlődő monológjait, másrészt a mese előtt megfigyelési szempontként a kiskakas elérendő és tűzön-vízen át megvalósítandó pozitív célját jelöltem ki a csoportnak. A szekrényre illusztrálásként felraktam papírból kutat, tüzet, török császárt és méhkast, és egy kakas bábbal báboztam. A mese végén pici, ujjra húzható papírméhecskéket adtam a gyerekeknek, melyeket együtt reptettek. Nagyon lelkesek és vidámak voltak a Maci nagycsoportosok az egész tevékenység alatt.
Tovább gondolásként megkértem őket, hogy beszélgessenek otthon szüleikkel a családjuk céljairól.
A foglalkozást Szivárvány légzéssel kezdtük, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát, amit mozgással kísértünk, a gyerekek legnagyobb örömére.
Megbeszéltük, mit jelent a „cél” szó. Ennek ismeretében mindenki elmondhatta, hogy kinerk mi a célja, van e olyan vágya, amit szeretne elérni. Érdekes módon majdnem mindenki azt fogalmazta meg, hogy mi szeretne lenni nagykorában.
Mesehallgatásként Bezzeg Andrea, Boldogvár című meséjét meséltem el a gyerekeknek, mely után beszélgettünk. A mese története által megbeszéltük a célok eléréséhez szükséges törekvéseket.
Játszottuk a „varázshópelyhek” játékot, ami nagyon elnyerte a gyerekek tetszését, így többször ismételtük.
Mivel középsősök vagyunk, így ettől a hónaptól kezdődően indult csoportunkban a „naposság”
Szinte kivétel nélkül minden gyermek azt mondta, hogy egyéni célja, hogy szeretne napos lenni. Zárásként kiszínezték a célok elérésének jelét: a kéztartást, közben szólt Bagdi Bella: Van nekem egy álmom…kezdetű dala, amire a színezés végeztével táncolni is lehetett.
A hosszú téli szünet után érdeklődve hallgattuk egymás élménybeszámolóját az ünnepekről. Eddig elért eredményeinkről, következő feladatainkról, odavezető útról is sokat beszélgettünk gyermekeinkkel-szüleikkel. Mindenkit pozitívan értékeltünk egy-egy számára fontos területtel kapcsolatban. Mesélés után rávilágítottunk a család, segítő emberek fontosságára, kitartásra, melyek elengedhetetlenek további boldogulásunkhoz. Elkészítettük a szerencse malackáinkat, patkóval célba dobva felsorolhatták további terveiket, kívánságaikat /pl.:” Elengedtem a cumimat!”, „Viszlát Pelus!”, „Ez leszek a farsangon.”../, hagyományápoló témahetünkön játékosan gyakorolhatták a medveetetést, medvék mozgását -„Medve vagyok, cammogok”. Egymást buzdítva biztattuk őket a többszöri próbálkozásra, melyek előbb-utóbb sikerélményhez vezettek. Tevékenységeink során többször is meghallgattuk a Pozitív mondókát, dallama hamar a fülünkbe szállt. Szülők támogatásával készülünk a farsangra, melynek bevételével óvodánk alapítványát támogatjuk.
A téma feldolgozását azzal indítottuk, hogy átbeszéltük kinek milyen céljai vannak, mit szeretne elérni? Boldogságóráinkon sokat beszélgettünk a SIKER és KUDARC megéléséről. Arról, hogy a kudarcokat átélve nem szabad feladni az álmainkat, hanem tovább kell küzdenünk értük! Elkészítettük a saját motivációs lépcsőnket, mely a céljaink felé vezető utat jelképezi. Ebben a hónapban a legfontosabb kulcs szavaink/ mondataink pedig a következők voltak: Megpróbálom! Meg tudom csinálni! Nem adom fel! El fogom érni a célom!
Első lépésként megbeszéltük mik lehetnek a közeli és a távolabbi jövőre tervezett céljaink … Ki, mire vágyik? Majd elővettük a „Jövőlátó varázsszemüvegeket” és elképzeltük mi lesz velünk 5, 10, 15…év múlva. Elértük-e a céljainkat, teljesültek-e a vágyaink? Átbeszéltük, hogy mindezért nekünk is tenni kell! Kitartónak, szorgalmasnak és eltökéltnek kell lennünk! Sok szó esett arról is, hogy a kudarc nem jelenti azt, hogy elérhetetlenné vált a célunk, csak azt jelzi, hogy még többet kell tennünk értük.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Meghallgattuk, majd megtanultuk a ,,Hóembernek se keze, se lába…” című dalt.
Ezután Csukás István: Hideg szél fúj c. versét felelevenítettük. Beszélgettünk arról, hogy mit is szimbolizálhat a hóember.
Csoportmunkában elkészültek a hóemberről az alkotások, amelyek az iskola folyosóját díszítik.