A gyerekeknek sok példát mondtunk arra, hogy mit jelent ez a kifejezés.Hozzájuk közelálló, számukra érthető célok átélésére adtunk lehetőséget. Leginkább olyan mondatokat fogalmaztunk meg, amivel rávilágítottunk arra, hogy az óvodás, az iskolába induló kisgyerek mit szeretne elérni.
Mozgásos szabályjátékaink a tél témakörhöz kapcsolódtak. Mindannyian lelkesedéssel és aktívan vettek részt a ,,Mentsük meg a hóembert!”, egyensúlyozó érzéket fejlesztő , illetve ,, Mentsük meg a sarki állatokat!”, az akadálypályán való áthaladás miatt a mozgáskoordinációt fejlesztő játékokban.
Célok kitűzése és elérése
Ha egy kincs lennék…- hangulatkeltő feladat után a nyolcadikosok előre tekintettek egy kicsit. Mi lesz velük az elkövetkező két évben? Mire számíthatnak? Kire számíthatnak? Milyen célokat szeretnének elérni, megvalósítani? Szeretnének-e változtatni jelenlegi helyzetükön, állapotukon? Hová szeretnének eljutni térben és időben? Hiszen ez az év egy kicsit sorsfordító az életükben. Hamarosan lezárul egy korszak és a továbbtanulás során egy „új élet” kezdődik számukra. Ez némi bizonytalansággal tölti el egyiküket, másikukat. Azt szerettük volna ezen a foglalkozáson megerősíteni, hogy ha vannak céljaink és elérésükhöz megteszünk minden tőlünk telhetőt, akkor a jövőtől nem kell félni. Ezért is készítettük a cél-lépcsőnket.
Ezt a Boldogságórát már nagyon várták a gyerekek, mert előre megterveztük közösen a sütemény sütést. Előző nevelési években sokszor sütöttünk, gyúrtunk tésztákat, de a járvány helyzet miatt kicsit most másképpen zajlott ez.Olyan sütit kellett választani, ami mentes az érintéstő, így lett egy bögrés mákos süti a tervezett édesség.
Előző napokban beszélgettünk a céljainkról. A nagycsoportosoknak az iskola kezdésen kívül is voltak más kitűzött céljaik, mint például autó vezetés, vagy repülőgép vezetés. Megbeszéltük, hogy addig is sok köztes célt kell elérniük. Sokan az olvasást vagy az írást jelölték meg célul.
A tészta elkészítése előtt stílusosan a „Dagasztás” című relaxációval készültünk neki a munkának. Ezután közösen összeállítottuk a kevert tésztát, amibe az ügyesebbek segíthettek, majd tepsibe öntöttük, a dadus néni segítségével a konyhán megsütötték. A járvány helyzet miatt nem lehetett szülőt vagy idegeneket behívni, így a szomszédos csoportba három ügyes gyermek átvitt egy tányér sütit „Legyen mákotok jövőre is !” kívánság kíséretében.A süti másik felét a gyerkek megették és Legyen mákod jövőre is! kívántunk egymásnak.Nagyon jó hangulatú lett ettől ez a nap.
2021-et értelemszerűen a célok meghatározásával kezdtük. Jól kapcsolódott ez a téma az etika óránk anyagához. A gyerekek tovább gondolták a célok kifejtését, világmegváltó ötleteiket sorolták nagy lelkesedéssel, majd le is jegyezték azokat. Néhányan a környezetvédelmet tekintették a legfontosabb megoldandó feladatnak, mások a hajléktalanok ügyét karolta fel. Ami mindenkit zavar a mai világban: sok a hulladék, a szemét, az emberiséget a szemetelésről szeretnék leszoktatni. Egyik kislányunk otthont építene a hajléktalanoknak, megpróbálná visszavezetni őket egy boldogabb életbe. Tartanak attól, hogy a világ nem a legjobb irányba halad és céljaikat nem fogják tudni megvalósítani.
Mivel nagyon élvezik a meglepi kérdéseket amit a az általuk kihúzott kártya rejt, ezért most is társasoztunk, csak belecsempésztem a célokkal, célkitűzésekkel kapcsolatos kérdéseket. Sokkal jobban megnyílnak egymással szemben is és a játék végén alaposabban átbeszélik egymással az adott szituációt ami velük történt.
Még az óra kezdete előtt lecseréltem a korábbi motivációs idézeteket a faliújságon (fotót küldök), és az volt az első kérdésem, hogy mi változott meg a teremben. Azonnal tudták. Elmondtam, hogy azért választottam ezeket, mert a mai óránk témája a ……….
Egyesével megbeszéltük, és közben sokak arcán láttam, hogy tényleg elgondolkodnak. A végén azt mondtam, hogy már én is számtalanszor elmondtam, hogy ha valamilyen feladattal problémába ütköznek, akkor ne a kifogásokat, hanem a megoldásokat keressék, de eddig nem sok eredménnyel. Remélem, legalább a sokak számára példakép Messinek hisznek ezek után.
Ezután – a félév kapcsán- áttértünk a tanulással kapcsolatos témára. Készítettem előzetesen „Mindmaster” alkalmazásban egy kezdetleges „problémafát” és egy „célfát” (persze a forma más, de a funkció ugyanaz). Ezeket kivetítettem, megbeszéltük, és kértem, hogy még egészítsék ki. Meg is történt. A mellékletekből látni a kiindulópontot és a végeredményt is. Lehetne még tökéletesebb, de az idő ennyit engedett.
Mindezek ismeretében elkészítettük az osztály „céltábláját”, amelyet A/3-as méretben ki is teszünk a faliújságra. Majd mindenki kapott egy céltáblát, amelyre a tanulással kapcsolatos céljaikat írták, végül egy bakancslistát, amelyre bármit írhattak.
Céljaink az Új évre!
Szünet után örültünk egymásnak, hálásak voltunk, hogy mindenki egészséges, Beszélgettünk céljainkról mi az amit sikerült elérnünk , megvalósítani. Megpróbáltuk megfogalmazni, hogy milyen célokat tűzünk ki magunknak. Mindig Bella dalait hallgatva kezdjük a napot egy –két dalt meghallgatunk mozgunk majd indul a napunk. Mit sem gondolva egy pénteki nap a gyerekek haza utaztak –de már hétfőn nem jöhettek- mehetünk iskolába. Egyik kislány Covidos lett így mindenkinek elrendelték a rendkívüli szünetet. Hogy segítsek a gyerekeknek – szülőknek a mindennapok színesebbé tételéhez, mindennap mesengeren bejelentkezem, beszélgettünk és mindig egy Bella dalt küldtem hogy hallgassák meg és közben a megszokott mozgásokat végzik.
A csoportom legfőbb célja ,hogy mihamarabb egészségesek legyünk és találkozzunk újra. Célunk elengedni a negatív érzéseket és csak pozitív dolgokkal foglalkozzunk. Ilyen a szeretet- elfogadás- megértés – együttműködés – gyengédség – barátság.
Figyelmünket a csoportunkra irányítottuk. Közös beszélgetés után papírra vetettük céljainkat. Valaki egyedül, valaki csoportban dolgozott, így születtek meg a rajzok, gondolatok. Egy nagy bakancsba raktuk a kitűzött céljainkat és szívünkben elhatároztuk, hogy mindent teljesíteni fogunk.