Az ötödik téma a célok kitűzése és elérése volt a boldogságóra keretében, melyet heti tervnek megfelelően valósítottam meg. Cél, feladatrendszer: Ismerjék fel a gyermekek, hogy mennyire fontos, hogy tudják, mit akarnak elérni, és milyen módszerek segíthetik őket ebben. Részcélok fontossága! Kiemelt fejlesztési terület: céltudatosság, önbecsülés, önismeret, énkép fejlesztése, önérvényesítés-pozitív önérvényesítési mód alakítása, együttműködési képesség fejlesztése, kezdeményező képesség fejlesztése. Hétfőn a kezdő relaxáció után beszélgetést kezdeményeztem a gyermekekkel arról, hogy kinek mi a célja, mit szeretne elérni. Itt közeli, és távlati célokat is megfogalmaztak, melyről videó felvételt készítettem. Nagy élmény volt számunkra, hogy a szelektív mutizmussal küzdő gyermekünk is jelentkezett, és néhány rövid mondat erejéig részt vett a beszélgetésben. A közeli célokat is megbeszélve felragasztottuk a képeket egy nagy szívre, melyet az interaktív táblánkra helyeztünk fel. Ennek fotója is feltöltésre került. Fontos szempont volt, hogy reális célokat próbáljanak megfogalmazni, az apró lépéseket is szem előtt tartva. Kedden mozgás tevékenység volt, ahol célba dobtunk, gyakoroltuk a hajítás, dobás műveletét, kiegészítve célok megfogalmazásával. Addig dobhattak a gyermekek, míg mindenkinek sikerült a kislabdát a zsámolyba dobnia. „ Nem adjuk fel!” felkiáltással biztatták, buzdították egymást a gyermekek, örülve egymás sikerének. A tevékenység végén egy tégely apró gyöngyöt gurítottam szét, amit közösen szedtek össze a gyermekek. Ezekről is fotó készült. Ezután következett Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje. Ez nagyon tetszett a gyermekeknek, és kérték, hogy minden nap meséljem el. Szerdán ismételtem a mesét, majd következett a boldogságvár puzzle, ami 7 darabból állt. Ezt eldugtam a csoportszobában, és a gyermekeknek ezeket a darabokat kellett megtalálni, és közösen összerakni. Ez többször is eljátszottuk, akkora nagy volt a lelkesedés. A délelőttöt Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalával fejeztünk be, melyhez mozdulatokat találtunk ki. Ezt is többször ismételtük. Csütörtökön ismételtem a mesét, majd létrehoztunk egy folyót, köveket pakolva bele, melyen a gyermekeknek végig kellett haladnia. Ezt nagyon sokszor játszották, állandóan változtatva az útvonalat. Ez egyben egy nagyon jó lábtorna is volt. Következett a Boldog vár színezése (mese illusztráció). Rájuk bíztam ennek létrehozását, hogy mindenki a saját elképzelése szerint színezzen, illetve több gyermek ki is egészítette a várat. Ők maguk fogalmazták meg, hogy most az legyen a cél, hogy nem mennek ki a vonalból színezés során. Ezen a napon nem mindenki színezett, ezért pénteken folytattuk ezt a tevékenységet. Ekkor találták ki a lányok, hogy tegyünk csillámport az övékébe. Ezt minden kislány kérte, boldogan nézték a fiús, és lányos boldogság várakat. Mikor mindenki befejezte, kitettük a faliújságra, hogy a szülők is megtekinthessék gyermekük munkáját. Következett ismét a mese, a kérdésekre ügyesen válaszoltak. Felragasztottuk a célok elérésének jelét a boldogság várunkra, megbeszéltük, hogy már félúton vagyunk a célhoz, ahhoz, hogy bejussunk a várba. A délelőttöt ismét Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalával fejeztünk be. Felszabadult, boldog hetet zártunk!
Célok kitűzése és elérése
Nyíregyházi Móra Ferenc Álatlános Iskola Petőfi Sándor Tagintézménye
Január hónapban a gyerekek közösen fogalmazták meg céljaikat a 2021-es évre.
Tanítványaimmal változatlanul jól érezzük magunkat ezeken az órákon. Bár a januári téma kissé kifogott rajtuk. Némely gyereknek nehezére esett megfogalmazni egy célt, melyet el is érhet. Sajnos otthon a szülők nagy többsége sem tűz ki maga elé célokat, amelyeket szeretnének elérni. A nehéz kezdés után csoportban ügyesen dolgoztak, a kincses feladat érdekes volt számukra. Szépen elmondták először a csoportnak, ki, mit választott kincsnek. Ügyesen magyarázták el az osztály többi tagjainak is. Már várják a februári témát.
Keleti Városrészi Óvodák Pákolitz István Utcai tagóvoda
A Boldogságóra e havi témáját a hóembertekével és a földre fektetett karikába való célba dobással (a térlátás és a mozgáskoordinációs fejlesztési lehetőségeket megragadva két térbeli síkot alkalmaztam) vezettem be, a CÉL szót többféle szituációban említve és magyarázva. Sajnos, a „mi” gyermekeinknek ez a fogalmi megnevezés nehéznek, nehezen elsajátíthatónak tűnt. Nagyon sokára sikerült néhány gyermeket rávezetnem a cél fogalmára. Igyekeztem saját, egyszerű valamint a gyermekekhez közel álló – a könyvben is szereplő – példákat is említeni és hozzájuk magyarázatokat fűzni, de így is csupán két középsős korú (jobb megértő képességgel rendelkező) gyermek tudta saját célját felnőtt segítség nélkül megfogalmazni. Ezt a lerövidített és gyermekeink szociokulturális környezetének nyelvezetéhez igazítottan előadott mese – melyet szokatlanul figyelmesen és csendben hallgattak – sem segítette elő jelentősebb mértékben, pedig a feldolgozását segítő kérdésekre adekvát válaszokat adtak. Gyerekeink kisebb hányadánál közelítünk a fogalom jelentéstartalmának megértéséhez, de döntő többségüknek a magyarázó beszélgetések ellenére sem sikerült megértenie mire vagyok kíváncsi, így a téma feldolgozása itt meg is rekedt. Célok hiányában az elérésükhöz vezető utak sem „rajzolódhattak ki”.
Rimóci Szent István Általános Iskola
Az osztály tanulói jövőbeli elképzeléseiket jelenítették meg rajzaikon.
Célok kitűzése és elérése
A projekt leírása:
Céltábla és KeresztCél készítése
előzetes gyűjtőmunka
Feladat:
A gyerekek céltáblát készítenek
1. KeresztCél:
a becézett keresztnevük kezdőbetűivel egy-egy szót kell találniuk, milyenek szeretnének lenni, mely tulajdonságukat emelnék ki.
pl. I igazságos
C céltudatos
A alázatos
2. Céltáblát készítenek egy lapra, amelyben megfogalmazzák, hogy mi az, amit szeretnének elérni a tanév végéig.
helyszínek köré csoportosítják.
A céltáblákat kirakjuk a terembe és év végén ellenőrizzük, ki mennyire volt eredményes. Együtt megéljük a sikerüket. Örülnek saját és egymás sikerének is.
A diákokkal beszélgettünk arról, hogy milyen lépéseket érdemes betartani ahhoz, hogy célokat tudjunk kitűzni magunk elé, hogy milyen eredménye lesz annak, ha kitartóak vagyunk. Készítettünk egy idővonalat, ki milyen célokat szeretne megvalósítani 1 hét, 1 hónap, 1 év, 5 év, 10 év múlva.
A „Boldogságóra” során a kiscsoportos gyerekekkel a „Boldogvár meséje” meghallgatása után a „Van nekem egy álmom” c. dalt hallgattuk meg, majd jó hangulatban táncos mozdulatokat végeztünk zenére, párban, és körben.
Nagyon élvezték a gyerekek a hóember célba dobó játékot, melynek során papírból gyúrtak hógolyót, és azzal célozták a hóember pocakját.
A foglalkozás végén a gyerekek kiszínezték a célok elérésének a jelét.
Második osztályos tanulóimmal a célok kitűzéséről és azok megvalósításáról beszéltünk. Mindenki elmondta, hogy mi volt az a cél, amit már elért és a legbüszkébb rá.
A témához tartozó történetet – bár már legtöbbjüknek ismerős volt – áhitattal hallgatták. Megbeszéltük, hogy miért is olyan fontos az életben a célok kitűzése, milyen lépésekre, szakaszokra tudjuk lebontani a célok eléréséhez vezető utat.
Végül egy üres lapra mindenki lerajzolta, hogy mi az a cél, amit felnőttként el akar érni, honnan indult, és mit kell tennie a megvalósítás érdekében.