A januári feladatot sajnos megint csak online tudtuk megoldani. Az egyik közösségi oldalon kialakítottunk egy csoportot azokból a tanulókból,akkik többnyire részt vesznek az órákon. Videócsetes megbeszéléssel ismertettük a feladatot, és beszélgettünk arról, kinek milyen céljai vannak és hogyan szeretné azokat megvalósítani. Örömmel töltött el bennünket, hogy igenis vannak céljaik, amikhez nagyon optimistán és bátran állnak hozzá.
A sok cél közül párat le is rajzoltak.
Céljuk megtanulni korcsolyázni, lovagolni, hegedülni és kottát olvasni, focizni, hoy bekerüljenek a csapatba, jövőre jobb bizonyítványt elérni, pontosan célozni és célbalőni, többet sportolni, mozogni, túrázni, együtt lenni és barátságokat kötni, szabadban tartózkodni, ami az egyik nagy hátránya a kialakult vírushelyzetnek.
Célok kitűzése és elérése
A gyermekek közösen megkeresték a vár részleteket, majd egymás segítve összeillesztették a darabokat. Együtt, közösen teljesítettük ezt a célunkat.
A nap folyamán a gyermekek egyéni céljaikat is megfogalmazták mely a vár mellé került kitűzésre.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Januári Boldogságóránkat már nagyon várták a gyerekek. Jó volt újra együtt énekelni, boldogságbeszédet mondani, és a ritmusfitneszt gyakorolni. A Boldogság várának 5. ajtaja mögött lévő kincses ládában, olyan játékokat találtunk, amelyek segítségével a külső és a belső tulajdonságainkat ismerhettük meg jobban. A hócsata játék nagy kedvenc lett, ezt többször is el kellett játszani. Megbeszéltük, hogy az önismeret segít minket céljaink kitűzésében és elérésében. A cérnaszál vágya c. mesét néztük meg közösen, majd ennek kapcsán a vágy és a cél közti különbségeket fogalmaztuk meg. A Pozitivity társasjáték Ez vagyok én! kártyáiból húztak a gyerekek, ami zseniális kiindulópontja lett egy jó kis beszélgetésnek. Az osztály minden tanulója kapott egy CÉL-FÜZETET, amit saját képére formálhatott. A borítót az ilyen vagyok, majd az iskolai életem, és terveim az új évre oldalak követték. Mindenki lázasan készült a sajátjának bemutatására, nagyon sok érdekes és új dolgot tudtunk meg egymásról, ki mire büszke. Megbeszéltük, hogy egy év múlva megnézzük, mi az amit sikerült megvalósítani céljainkból, mik azok a dolgok, amikben változtunk, mire lehetünk nagyon büszkék.
A játékban tanul meg először a gyermek célokat kitűzni magának. Hagynunk kell neki teret, helyet, időt és nyugodt légkört kell biztosítani ehhez. Sokszor sok eszköz nem kell hozzá, hiszen a gyerek mindennel tud játszani. Ha tudunk játszani, akkor a később kitűzött nagyobb céljaink is gyerekjátékok lesznek.
A gyerekeknek sok példát mondtunk arra, hogy mit jelent ez a kifejezés.Hozzájuk közelálló, számukra érthető célok átélésére adtunk lehetőséget. Leginkább olyan mondatokat fogalmaztunk meg, amivel rávilágítottunk arra, hogy az óvodás, az iskolába induló kisgyerek mit szeretne elérni.
Mozgásos szabályjátékaink a tél témakörhöz kapcsolódtak. Mindannyian lelkesedéssel és aktívan vettek részt a ,,Mentsük meg a hóembert!”, egyensúlyozó érzéket fejlesztő , illetve ,, Mentsük meg a sarki állatokat!”, az akadálypályán való áthaladás miatt a mozgáskoordinációt fejlesztő játékokban.
Ha egy kincs lennék…- hangulatkeltő feladat után a nyolcadikosok előre tekintettek egy kicsit. Mi lesz velük az elkövetkező két évben? Mire számíthatnak? Kire számíthatnak? Milyen célokat szeretnének elérni, megvalósítani? Szeretnének-e változtatni jelenlegi helyzetükön, állapotukon? Hová szeretnének eljutni térben és időben? Hiszen ez az év egy kicsit sorsfordító az életükben. Hamarosan lezárul egy korszak és a továbbtanulás során egy „új élet” kezdődik számukra. Ez némi bizonytalansággal tölti el egyiküket, másikukat. Azt szerettük volna ezen a foglalkozáson megerősíteni, hogy ha vannak céljaink és elérésükhöz megteszünk minden tőlünk telhetőt, akkor a jövőtől nem kell félni. Ezért is készítettük a cél-lépcsőnket.
Ezt a Boldogságórát már nagyon várták a gyerekek, mert előre megterveztük közösen a sütemény sütést. Előző nevelési években sokszor sütöttünk, gyúrtunk tésztákat, de a járvány helyzet miatt kicsit most másképpen zajlott ez.Olyan sütit kellett választani, ami mentes az érintéstő, így lett egy bögrés mákos süti a tervezett édesség.
Előző napokban beszélgettünk a céljainkról. A nagycsoportosoknak az iskola kezdésen kívül is voltak más kitűzött céljaik, mint például autó vezetés, vagy repülőgép vezetés. Megbeszéltük, hogy addig is sok köztes célt kell elérniük. Sokan az olvasást vagy az írást jelölték meg célul.
A tészta elkészítése előtt stílusosan a „Dagasztás” című relaxációval készültünk neki a munkának. Ezután közösen összeállítottuk a kevert tésztát, amibe az ügyesebbek segíthettek, majd tepsibe öntöttük, a dadus néni segítségével a konyhán megsütötték. A járvány helyzet miatt nem lehetett szülőt vagy idegeneket behívni, így a szomszédos csoportba három ügyes gyermek átvitt egy tányér sütit „Legyen mákotok jövőre is !” kívánság kíséretében.A süti másik felét a gyerkek megették és Legyen mákod jövőre is! kívántunk egymásnak.Nagyon jó hangulatú lett ettől ez a nap.
2021-et értelemszerűen a célok meghatározásával kezdtük. Jól kapcsolódott ez a téma az etika óránk anyagához. A gyerekek tovább gondolták a célok kifejtését, világmegváltó ötleteiket sorolták nagy lelkesedéssel, majd le is jegyezték azokat. Néhányan a környezetvédelmet tekintették a legfontosabb megoldandó feladatnak, mások a hajléktalanok ügyét karolta fel. Ami mindenkit zavar a mai világban: sok a hulladék, a szemét, az emberiséget a szemetelésről szeretnék leszoktatni. Egyik kislányunk otthont építene a hajléktalanoknak, megpróbálná visszavezetni őket egy boldogabb életbe. Tartanak attól, hogy a világ nem a legjobb irányba halad és céljaikat nem fogják tudni megvalósítani.