A gyerekek elképzelték magukat 2 évvel öregebbnek.
Célok kitűzése és elérése
Ha egy kincs lennék…- hangulatkeltő feladat után a nyolcadikosok előre tekintettek egy kicsit. Mi lesz velük az elkövetkező két évben? Mire számíthatnak? Kire számíthatnak? Milyen célokat szeretnének elérni, megvalósítani? Szeretnének-e változtatni jelenlegi helyzetükön, állapotukon? Hová szeretnének eljutni térben és időben? Hiszen ez az év egy kicsit sorsfordító az életükben. Hamarosan lezárul egy korszak és a továbbtanulás során egy „új élet” kezdődik számukra. Ez némi bizonytalansággal tölti el egyiküket, másikukat. Azt szerettük volna ezen a foglalkozáson megerősíteni, hogy ha vannak céljaink és elérésükhöz megteszünk minden tőlünk telhetőt, akkor a jövőtől nem kell félni. Ezért is készítettük a cél-lépcsőnket.
Ezt a Boldogságórát már nagyon várták a gyerekek, mert előre megterveztük közösen a sütemény sütést. Előző nevelési években sokszor sütöttünk, gyúrtunk tésztákat, de a járvány helyzet miatt kicsit most másképpen zajlott ez.Olyan sütit kellett választani, ami mentes az érintéstő, így lett egy bögrés mákos süti a tervezett édesség.
Előző napokban beszélgettünk a céljainkról. A nagycsoportosoknak az iskola kezdésen kívül is voltak más kitűzött céljaik, mint például autó vezetés, vagy repülőgép vezetés. Megbeszéltük, hogy addig is sok köztes célt kell elérniük. Sokan az olvasást vagy az írást jelölték meg célul.
A tészta elkészítése előtt stílusosan a „Dagasztás” című relaxációval készültünk neki a munkának. Ezután közösen összeállítottuk a kevert tésztát, amibe az ügyesebbek segíthettek, majd tepsibe öntöttük, a dadus néni segítségével a konyhán megsütötték. A járvány helyzet miatt nem lehetett szülőt vagy idegeneket behívni, így a szomszédos csoportba három ügyes gyermek átvitt egy tányér sütit „Legyen mákotok jövőre is !” kívánság kíséretében.A süti másik felét a gyerkek megették és Legyen mákod jövőre is! kívántunk egymásnak.Nagyon jó hangulatú lett ettől ez a nap.
2021-et értelemszerűen a célok meghatározásával kezdtük. Jól kapcsolódott ez a téma az etika óránk anyagához. A gyerekek tovább gondolták a célok kifejtését, világmegváltó ötleteiket sorolták nagy lelkesedéssel, majd le is jegyezték azokat. Néhányan a környezetvédelmet tekintették a legfontosabb megoldandó feladatnak, mások a hajléktalanok ügyét karolta fel. Ami mindenkit zavar a mai világban: sok a hulladék, a szemét, az emberiséget a szemetelésről szeretnék leszoktatni. Egyik kislányunk otthont építene a hajléktalanoknak, megpróbálná visszavezetni őket egy boldogabb életbe. Tartanak attól, hogy a világ nem a legjobb irányba halad és céljaikat nem fogják tudni megvalósítani.
Mivel nagyon élvezik a meglepi kérdéseket amit a az általuk kihúzott kártya rejt, ezért most is társasoztunk, csak belecsempésztem a célokkal, célkitűzésekkel kapcsolatos kérdéseket. Sokkal jobban megnyílnak egymással szemben is és a játék végén alaposabban átbeszélik egymással az adott szituációt ami velük történt.
Még az óra kezdete előtt lecseréltem a korábbi motivációs idézeteket a faliújságon (fotót küldök), és az volt az első kérdésem, hogy mi változott meg a teremben. Azonnal tudták. Elmondtam, hogy azért választottam ezeket, mert a mai óránk témája a ……….
Egyesével megbeszéltük, és közben sokak arcán láttam, hogy tényleg elgondolkodnak. A végén azt mondtam, hogy már én is számtalanszor elmondtam, hogy ha valamilyen feladattal problémába ütköznek, akkor ne a kifogásokat, hanem a megoldásokat keressék, de eddig nem sok eredménnyel. Remélem, legalább a sokak számára példakép Messinek hisznek ezek után.
Ezután – a félév kapcsán- áttértünk a tanulással kapcsolatos témára. Készítettem előzetesen „Mindmaster” alkalmazásban egy kezdetleges „problémafát” és egy „célfát” (persze a forma más, de a funkció ugyanaz). Ezeket kivetítettem, megbeszéltük, és kértem, hogy még egészítsék ki. Meg is történt. A mellékletekből látni a kiindulópontot és a végeredményt is. Lehetne még tökéletesebb, de az idő ennyit engedett.
Mindezek ismeretében elkészítettük az osztály „céltábláját”, amelyet A/3-as méretben ki is teszünk a faliújságra. Majd mindenki kapott egy céltáblát, amelyre a tanulással kapcsolatos céljaikat írták, végül egy bakancslistát, amelyre bármit írhattak.
Céljaink az Új évre!
Szünet után örültünk egymásnak, hálásak voltunk, hogy mindenki egészséges, Beszélgettünk céljainkról mi az amit sikerült elérnünk , megvalósítani. Megpróbáltuk megfogalmazni, hogy milyen célokat tűzünk ki magunknak. Mindig Bella dalait hallgatva kezdjük a napot egy –két dalt meghallgatunk mozgunk majd indul a napunk. Mit sem gondolva egy pénteki nap a gyerekek haza utaztak –de már hétfőn nem jöhettek- mehetünk iskolába. Egyik kislány Covidos lett így mindenkinek elrendelték a rendkívüli szünetet. Hogy segítsek a gyerekeknek – szülőknek a mindennapok színesebbé tételéhez, mindennap mesengeren bejelentkezem, beszélgettünk és mindig egy Bella dalt küldtem hogy hallgassák meg és közben a megszokott mozgásokat végzik.
A csoportom legfőbb célja ,hogy mihamarabb egészségesek legyünk és találkozzunk újra. Célunk elengedni a negatív érzéseket és csak pozitív dolgokkal foglalkozzunk. Ilyen a szeretet- elfogadás- megértés – együttműködés – gyengédség – barátság.
Figyelmünket a csoportunkra irányítottuk. Közös beszélgetés után papírra vetettük céljainkat. Valaki egyedül, valaki csoportban dolgozott, így születtek meg a rajzok, gondolatok. Egy nagy bakancsba raktuk a kitűzött céljainkat és szívünkben elhatároztuk, hogy mindent teljesíteni fogunk.
Beszámoló a Boldogságóra foglalkozásról
2021. január
A foglalkozás témája: Célok kitűzése és elérése
A foglalkozást énekléssel kezdtük:
Bagdi Bella Van nekem egy álmom dalát körben állva, a szövegnek megfelelő utánzó mozdulatokkal kísértük.
A dal jó hangulatot teremtett. A hozzá kapcsolódó mozgást még a kicsik is nagyon élvezték.
A téma bevezetése célba dobással történt:
A múlt évnek megfelelően, mert nagyon jó ötletnek találtam és sokat segített a téma értelmezésében, az idén is célba dobó játékkal vezettük be a témát. Azzal a különbséggel, hogy a többségben lévő kiscsoportosokra tekintettel, most a kosár helyett karikába történt a dobás. Persze a sikerélmény érdekében változtattuk a dobó távolságot is.
Játék közben igyekeztem tudatosítani, hogy próbáljunk olyan célt kitűzni, amit úgy gondolunk, hogy meg tudunk valósítani. Valamint nem baj, ha elsőre nem sikerül, többször is próbálkozhatunk, csak az a lényeg, hogy ne adjuk fel.
A téma feldolgozása:
1.Boldogvár meséjével
A gyerekeket nagyon lekötötte János története. Figyelmesen hallgatták a mesét, utána pedig fel tudták idézni a cselekmény lényeges mozzanatait.
A mese utáni beszélgetést a következő „kulcs” mondatokra való rákérdezéssel, azok közös értelmezésével igyekeztem irányítani:
– „Mindig hallgass a szívedre!”
– „A célod mindig legyen a szemed előtt!”
– A bátorság mellett a kitartás is nagyon fontos. Az erős akarat, kitartás leküzdi az akadályokat.
– Ha a célunk elérjük, boldogok leszünk.
2. Bábjáték a csoport bevonásával: Az eltévedt maci
Az interaktív játékban a gyerekek együttműködőek voltak. Örömmel, lelkesen csinálták a feladatokat, hogy segítsenek a macinak. Különösen a „lufi pukkasztós” játék tetszett nekik.
Hangsúlyoztam a barátok fontosságát és az együttműködést a célok elérésében.
A foglalkozás lezárása: „Mák” feladattal
A süteménykészítés mindig vonzó tevékenység a gyerekek számára, úgyhogy most is alig várták, hogy részt vegyenek a munkálatokban, és persze a kóstolásban. Közben megbeszéltük, hogy most miért is sütünk mákos süteményt.
Mondanom sem kell, hogy a közös munkának nagyon finom sütemény lett a vége! Boldogan mondtuk egymásnak az első falat előtt, hogy „Legyen mákod jövőre is!”
Természetesen a Katica csoportos gyerekeknek is vittünk a mi különleges süteményünkből.
Csokvaomány, 2021. január 26.
Tuza Gáborné
óvodapedagógus
A mese meghallgatása után, minden gyerek megkapta a saját kis aranyhalacskáját, amit három részre oszthatott és belerajzolhatta, hogy milyen céljai vannak. A rajz elkészülte után a tanulók elmesélhették, hogy milyen céljaik vannak. Ezután körjátékokkal zártuk a foglalkozást. A képek magukért beszélnek. 🙂