Az ötödik témakör feldolgozása a célok kitűzése és elérése. A gyerekekkel megismertetem a Boldog vár meséjét, majd ezt megbeszéltük. Hogyan jutott el János a Boldog várhoz, milyen akadályok állták az útját. Útja során, hogyan segítették a színes kövek, hogyan érte el a célját. Hogyan lett a boszorkányból szépséges királykisasszony, és a Boldog várba hogyan költözött be a boldogság. Ezáltal gyakoroltuk a szövegértést, az ok, okozati viszonyok közötti összefüggés megértést. Sokan kiszínezték a Boldog várat, a szépen színező gyerekek jutalmat kaptak.
A munkafüzetben található feladat segített a téma további feldolgozásában. Ki milyen célt szeretne kitűzni. Sokan választották célul, hogy meg tanuljanak olvasni, szépen írni, festeni, rajzolni, helyesen cipőt kötni, jól számolni és úszni. Céljaik eléréséhez az óvodai élet mindennapjai is hozzá segítik a gyerekeket. Távolabbi célokat is meghatároztunk, milyen foglalkozást választanának, amikor már felnőnek. Mit kell azért tenni, hogy elérjük a célunkat. Fontos a türelem, akarat, kitartás, figyelem, koncentráció, feladattudat kialakulása és a szabályokhoz való alkalmazkodás.
A munkafüzetben található útvonal kereső játékot is többen elkészítették. A kisautónak, hogy eljusson a városba több útvonal is ki volt jelölve. A cél eléréséhez a helyes útvonal csak egy volt. Különböző színű ceruzákat használtunk megkülönböztetés képen. Sok gyerek eltévedt az útvesztőben, kellett a segítség a helyes út megtalálásában. Fejlesztette a szem –kéz koordinációt, grafikus, finom motorikus képességet. Óvodánkba található fa útvonal kereső játékot is felhasználtam a téma feldolgozása során. A gyerekekkel gyakoroltuk a cipő kötés technikáját, de ez még továbbra is kitűzött cél maradt, ezt még többször meg kell mutatni és ismételni kell.
A hónap során több alkalommal is meghallgattuk, Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalt, a Repülj velem albumról.
Egy lépcsővel közelebb kerültünk boldogsághoz. Az ötödik lépcsőfokra felragasztottuk a célok elérésének a jelét.
Célok kitűzése és elérése
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Az óvodás korosztályú gyerekek nem könnyen tűznek ki elérendő célokat maguk elé, de egy kis segítséggel hamar szárnyra kel a fantáziájuk.
Nagyon jól érzékelik a pandémia okozta kialakult helyzetet és igen tudatosan viselkednek az egészségük megőrzése érdekében. Az intézményünkben hagyományosan megtartott egészséghét főbb célja a betegségmegelőzés, egészségtudatos magatartás megalapozása, kialakítása. Ezzel a célkitűzéssel kisgyermekeink is könnyen azonosultak. Ügyesen sorolták fel, hogy mit kell tenniük ahhoz, hogy egészségesek legyenek. A lelki egészség jelentését már nehezebben értelmezték. Mivel a süteménykészítés mindig vonzó tevékenység, így nagy örömmel láttak munkához. A sok vidám játék és a derűs hangulatban készített mákos sütemény kézzelfoghatóbbá tette számukra a mentálhigiéné fogalmát, fontosságát. Az elkészült sütikkel – az óvintézkedéseknek megfelelően – az intézmény dolgozóinak kívántunk sok szerencsét a „Legyen mákod ebben az évben is!” szlogennel.
A cél leginkább kézzelfogható módja a kedvenc játékok során valósult meg: célba gurítás, dobás, alagúton keresztüli dobás, kapura rúgás.
A hónap témája, a célok kitűzésének feldolgozása során Boldogvár meséje segített. Igyekeztek Jancsinak segíteni, hogy elérje célját és eljusson Boldogvárba. A vár felkeltette a fantáziájukat, megbeszéltük, kinek milyen célja lehet, mit szeretne elérni. Nagyon várták a korona készítését, melyet hazavittek és otthon a testvérekkel is eljátszhatták a mesét. Még a következő nap is a készített illusztrációhoz gyűjtöttük a dalokat és még készültek a koronák a tesóknak is, a kicsik várat színeztek, a nagyok maguk rajzolták meg.
Január az újévi fogadalmak, tervek időszaka. Rövid és hosszú távú „Célokat tűzött ki” mindenki, és az eléréshez is sok jó játékos feladatokat oldottunk meg mindannyian.
A megfogalmazott célok is reménységgel töltenek el bennünket. Kívánjuk, hogy beteljesüljenek!
Jobb Veled a Világ!
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Új év- új célok kitűzése január hónapban.
Január hónapban a hagyományos téli tevékenységek felelevenítése a témakörünk az óvodánkban.A Boldogságóra témakörét is ehhez igazítottuk. Célunk, hogy a gyermekek szerezzenek minél több tapasztalatot nagyszüleink télen végzett munkáiról, ezáltal is bővüljenek a régmúlt tevékenységeiről szerzett tapasztalataik.
A csoport közös célt tűzött ki: Minden Nyuszi csoportos gyermek tanuljon meg pókhálót szőni, mesterien ” körmöcskézzen” és a hármas fonás is jól menjen mindenki számára.
Újpesti Bajza József Általános Iskola
A féléves értékelést követően a gyerekek megfogalmazták egyéni céljaikat: miben szeretnének fejlődni, mit szeretnének elérni. Ezeket készítették el kis rajzokban, a bakancs pedig azt jelképezi, hogy elindultak a megvalósítás útján.
Ezen alkalommal meghallgattuk a boldogságórához tartozó dalt. A tanulók örömmel ismerték meg. Ezután megbeszéltük, mit jelent a cél egy ember életében, hogyan juthatunk hozzá. A diákokban sok apró gondolat, vélemény fogalmazódott meg. Majd következett a kezdőbetűs játék. Kiraktuk saját nevünket és megpróbáltunk célokat megfogalmazni a kezdőbetűinkkel.
A Kincs című játéknál boldogan vettem észre, mindenki bekapcsolódott a játékba, meghallgattuk egymást, segítettünk egymásnak. Megismerték egymást a tanulók, meg tudták egymás fontos céljait is! Tudásunkat, A két favágó című mese feldolgozásával mélyítettük el, majd el is játszottuk a megértett szöveget. Végül egy kis bakancsot készítettünk, melybe belerajzoltuk, mit szeretnénk elérni a nyárig. Megható dolgokat rajzoltak le a diákok- szeretetet, családdal eltöltött szabadidőt,- de volt, aki egy játékot, vagy éppen a nyár eljövetelét szeretné . Összességében vidáman, játékosan, újabb ismereteket szerezve telt a hónapunk.
Célok kitűzése és elérése beszámoló
Január az új év kezdete és a céljaink kitűzésének hónapja. Ilyenkor az emberek fogadalmakat tesznek, új szokásokat vesznek fel, egy új dolog kezdetének reményében. A mi nagycsoportos gyerekeink is egy új, iskolára felkészülő év elején állnak.
A foglakozást a „Haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” mondókával kezdtük a szőnyegen, majd a „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga” mondókával el és visszakúsztunk a szőnyegre. Bevezető gyakorlatként, célba dobtuk a zoknikat, majd megkérdeztem tőlük, hogy ennél a feladatnál, mire törekedtek. Ez után elmeséltem a Boldogvár történetét. A mese után megkértem a gyerekeket, hogy válasszanak maguknak párt és üljön le az egyikőjük a székre, a másik álljon mögé. Rajzoljon egy hópelyhet a hátára ujjal, aki az asztalnál ül, az pedig rajzolja a lapra, amit a hátán érzett. Ez a feladat nagyon tetszett nekik, nagyon különleges volt.
A foglalkozás lezárásaként ráragasztottuk a boldogságvárra az ötödik szimbólumot is. Mielőtt kimentünk a teremből, meghallgattuk Bagdy Bella: Van nekem egy álmom című dalát.
Úgy gondolom, hogy ez a foglalkozás is nagyon jó és különleges volt.