Egész hónapunkat áthatotta a célok kitűzése, végrehajtása. Felkészüléseinket ráhangolódási gyakorlat előzte meg, ami a különleges beköszönésekkel hoztunk létre. A gyermekek választhattak milyen módon lépnek be a csoportszobába: ölelés, pacsi, tánc…, ezzel lépték át az erősségek kapuját. Az erősségek, célok kivitelezése során, jutalmul matricákat kaptak, ami nagy motiváló erő lett mindennapjainkhoz.
Jeles napunk fő célkitűzése egy hóember építése, amit még az időjárás is támogatott, igaz kevés hó esett, de sokan nagy dolgokra vagyunk képesek. Hó és időjárás tevékeny megismerése kapcsán tartottunk nyílt délelőttöt, ahol árnyékszínházzal, hópihék matematikai tartalmú sorba rendezésével, hóember mátrix, valamint kő-papír-olló párkereséssel, árnyékképkereséssel, vizuális tevékenységekbe kapcsolódhattak be. Kísérleteket is készítettünk: műhó készítése szódabikarbóna és hajbalzsam összekeverésével, jéggolyót gyúrtunk ragasztó, szódabikarbóna, csillámpor összegyúrásával, festékre szórtunk sót, ami ablakban lévő jégvirágot hozott létre.
Céljaink mindig egyszerűek, pontos meghatározásúak voltak, ami elősegítette a gyermekek céljainak elérését.
Célok kitűzése és elérése
Törteli Szent István Király Általános Iskola
A tanulòk megfogalmaztàk az idei évre a céljaikat, amiket folyamatosan nyomon követünk majd. A mese feldolgozàsàt követõen a „Varàzsecsetet“ adtuk körbe.
A Boldogságóra januári témája a célok kitűzése és elérése volt. Ahhoz, hogy elérjük a tartós boldogságot, nagyon fontos teendőnk, hogy értelmes életcélt tűzzünk ki magunk elé, és el is érjük azt.
Az elsősökkel megpróbáltuk megfogalmazni és papírra vetni a közeli és a távoli céljainkat. Íme néhány példa ezek közül:
– szeretnék megtanulni szépen olvasni, – egészséges szeretnék maradni a szüleimmel együtt, – megtanulok szépen írni, – továbbra is szorgalmas leszek, – tanév végén kitűnő bizonyítványt szeretnék, – 111 pecsétem lesz év végéig stb.
Ahhoz, hogy a kitűzött céljainkat elérjük tenni is kell, néha keményen meg kell küzdeni. Erről sokat beszélgettünk a gyerekekkel, példákat soroltunk fel az eddigi saját élettapasztalatainkból.
Az elsősök a céljaikat és a feladataikat lerajzolták egy fehér papírra, szépen kiszínezték, majd belerakták egy dobozba. Ezek a színes rajzok emlékeztetnek bennünket a kitűzött céljainkra, melyeket az év folyamán szeretnénk elérni. Év végén majd elővesszük a dobozból és kiértékeljük a teljesítményünket.
Meghallgattuk a januári dalt. Nagyon tetszett Nekik. Majd megbeszéltük a motiváló idézetet. Célokat tűztek ki erre az évre maguknak, ami titok marad jövő évig. Ezt elhelyezték egy űrhajóba,amit saját maguk készítettek el . A mesét ők olvasták el, s a végén mindenki elmondta, hogy milyen dolgot festenének meg a varázsecsettel. Érdekes kívánságok akadtak.
Nagyon szeretik, s így borzalmasan várják a következő Boldogság órát.
1. Add tovább a mozdulatot!-játék
2. Hotelportás-játék
3. Ilyen vagyok! önálló lapkitöltés
4. Keverdj-keverdj dermedj-állj párba, csoportba a hasonlóval.
5. Ki lehetek én? Az ilyen vagyok lap alapján?-barkochoba játék
6. Hol a varázsecset?-játék
7. Vágyaim, terveim a varázsgömbben
A célok kitűzés és elérése téma kapcsán készítettünk az 5. osztállyal egy időkapszulát. A tanulók levelet írtak a jövőbe, a nyolcadikos énjüknek. Ezeket a leveleket egy nagy befőttes üvegbe zártuk, és nyolcadikos korukig meg fogjuk őrizni, majd a ballagás előtt pár nappal vissza fogják kapni ezeket az üzeneteket. Ezután mindenki bemutatta a saját példaképét, elmondták miért néznek fel ezekre a személyekre, végül le is rajzolták őket. Közben meghallgattuk a hónap felsős dalát, és megfogalmaztunk különböző rövid- és hosszútávú célokat az osztály életét illetően. Az óra végét Andersen A fenyőfa című meséjének feldolgozásával zártuk.
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
A hónap céljának megfelelően elolvastam a gyerekeknek az ötlettárban található „Varázsecset” című mesét, majd a gyerekek megfesthették az 1.5-ös mellékletben található lapra, a saját elképzeléseiket, érzéseiket, melyeket a mese keltett bennük.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Jó hangulatban indult az év első hónapja. Mindjárt az első tanítási napon megleptük a csoportommal kolléganőmet születésnapja alkalmából.Szülinapi társasjátékot játszottunk, majd elénekeltük neki Bagdi Bella Boldog szülinapot című dalát.
Feldolgoztuk a Varázsecset című mesét. Beszélgettünk a célokról, a hozzá vezető útról. Végül minden gyermek elkészítette a jövőbeli életét bemutató rajzát.
Számtalanszor meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt, s mindannyiszor jót mozogtunk közben.
Az első héten köszöntöttük az új évet ahol már bevezettem a hónap témáját. Arra koccintottunk kölyök pezsgővel. A tanulók célnak azt határozták meg, hogy mindig legyünk optimisták és boldogok. Majd meghallgattuk a hónap dalát, ami nagyon tetszett nekik. Beszélgettünk a jövőbeni céljaikról. Sajnos ezt a témát értelmileg akadályozott gyerekeknél elég nehéz reális mederben tartani. Sokszor olyan jövőbeli célokat álmodtak maguknak aminek elérése számukra lehetetlen. Ez próbáltam reális mederbe terelni. Remélem sikerült! A következő héten megtartottuk az olasz konyha napját. Ahol célul tűztük ki, hogy megtanulják a bolognai spagetti elkészítését.
A Szóperenciás-tenger, a Szív-sziget és a meseszövő manók teljesen rabul ejtették az osztályt. Képeket kerestünk, hogy a mese főszereplői vajon hogyan is nézhetnek ki, Szőlő Szellivel megálmodtuk a csodálatos szivárvány színű fonalát és mi is hozzászőttük a meséhez a saját álmainkat.
Álmodozásinkat egy varázstávcső segitségével meg is jelenítettük a papíron.
Közöttünk vannak a jövő állatorvosai, táncosai, focistái, divattervezői és még a leendő polgármester is! 🙂
A meseszövő „szívmanók” azóta is állandó vendégei a délutánjainknak. Segítségükkel igyekszünk egymást még jobban megismerni.