Január hónapban a Boldogságórákon a célok kitűzésének és elérésének témájával foglalkoztunk. A cél az volt, hogy a gyerekek megértsék, miért fontosak az álmok és a célok az életünkben, valamint hogy hogyan lehet lépésről lépésre közelebb kerülni ezek megvalósításához.
Az órát egy nyugtató légzőgyakorlattal kezdtük, amely segített a gyerekeknek ellazulni és a jelen pillanatra koncentrálni. Ezt követően elolvastam nekik a „Szőlő Szelli álma, avagy miért szőnek meséket a meseszővő manók?” című interaktív mesét. A mese kapcsán arról beszélgettünk, hogy a kitartás és a hit milyen fontos szerepet játszanak a célok elérésében.
A mese után a gyerekek egy kreatív feladatot kaptak: lerajzolhatták, hogyan képzelik el magukat a jövőben, milyen célokat szeretnének elérni. A gyerekek örömmel meséltek is a terveikről.
Az óra végén egy játékos gyakorlat következett: tükörjátékot játszottunk, amely során a gyerekek párban utánozták egymás mozdulatait. A játék célja az volt, hogy megtapasztalják, milyen fontos a figyelem, az összpontosítás és a másikra való ráhangolódás – ezek mind hozzájárulhatnak a célok sikeres eléréséhez.
A gyerekek nagy lelkesedéssel vettek részt az órán, és a beszélgetések során sok inspiráló gondolat hangzott el. Remélem, hogy ez a foglalkozás segített nekik abban, hogy merjenek álmodni és tudatosan dolgozzanak a céljaik megvalósításán.
Célok kitűzése és elérése
Kezdő relaxációnak a „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” gyakorlatot választottam.
Majd meghallgattuk a célok kitűzése hónap dalát (Bagdi Bella: Van nekem egy álmom), amit mozgással is kísértünk. Hegyre másztunk, bordásfalra mászva, úsztunk, táncoltunk-taps-tánc-forgás-dobbantás.
Beszélgettünk, hogy milyen céljaink lehetnek, van-e, amit nagyon szeretnének? Volt, aki cipőt kötni szeretne megtanulni, nevét leírni, sokan iskolások szeretnének lenni.
Meséltem a meseszövő manókról, majd a Szóperenciás tenger hajóskapitányaiként belenézhettek a „Mi leszel, ha nagy leszel?”-távcsőbe, ezt le is rajzolták.
Kiszíneztük a célok elérésének jelét, felragasztottuk a Boldogságvárunk ötödik lépcsőfokára, míg közben újra meghallgattuk, s már a gyerekek is énekelték a Van nekem egy álmom c. dalt.
Csoportunk azt a célt tűzte ki, hogy a Napocska csoporttal és a bölcsisekkel közösen farsangi bált rendezünk, melyre közösen készítünk dekorációt a csoportszobákba, folyosóra. További cél pedig, hogy mindenki a jelmezéhez kapcsolódó verset mond vagy énekel.
Január 18-án, a Hóemberek világnapját hóemberes mesék,versek mondásával, énekekkel, rajzokkal ünnepeltük meg. Mivel hóból nem tudtunk hóembert építeni, fényképeken néztük vissza, hogy milyen hóemberek készültek már az óvoda udvarán, s egy nagy hóembert is „varázsoltunk „a csopotszobába.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Hangolódás játékokkal, feszítő, lazító feladatokkal. „Sudár fa vagyok.” Magocska a földben.”
Beszélgettünk a célokról. Kinek mi a célja? Érzéseket fogalmaztunk meg. A „Boldog vár mesét meghallgatták, eljátszották bábok segítségével. Mindenki kiszínezte a boldog várát és buzdító feliratú könyvjelzőt készített. Macikkal játszottunk és megbeszéltük, hogy mindenki figyeli az időjárást. Célba dobást gyakorolhattak reggelente, és egész héten erősítettem bennük, hogy bízzanak önmagukban. A vidám zene hallatára mozgást utánozva mozogtak. /” Boldog vagyok”/
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A gyerekekkel sokat beszélgettünk a célokról, a célok kitűzéséről és hogy milyen lépéseket tudunk tenni a céljaink elérése érdekében. A Varázsecset című mesét olvastam el a gyerekeknek, majd a kérdések segítségével átbeszéltük, hogy miről szólt a mese. Utána a mesefilmet is megnéztük, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. A foglalkozás végén elkészítették, hogy mit varázsolnának maguknak a varázsecset segítségével. Nagyon szép, kedves rajzok születtek házikóról, kutyáról, cicáról, játékokról. 🙂
A Boldogságóra foglalkozáson A célok kitűzése és elérése témakörét fejezzük be. Elolvasom a témakörhöz tartozó mesét, aztán beszélgetünk arról, hogy kinek sikerült teljesítenie olyan célt, amit a téma elején beszéltünk. Meghallgatjuk a Van nekem egy álmom című dalt, amire tudunk táncolni is. Végezetül kiszínezzük a témakör jelét, amit felrakunk az ötödik lépcsőfokra.
A hónap során elvégzett feladatok:
Január mindenki számára az újrakezdés időszaka, a célok kitűzésének, a nagy elhatározásoknak az ideje. Érdemes olyan célokat tervezni, amik értelmesek és segítenek önmagunk kiteljesítésében. Ilyenkor rövid és hosszabb távú terveket készítünk, és bízunk azok megvalósulásában. Az 1-2. osztályosokkal megismerkedtünk Szőlő Szelli, a kis meseszövő manó történetével, aki a „Szóperenciás-tengeren”, a „Szív-szigeten” élt a többi manóval, ahol együtt álmodoztak mindenféle jóról. Elképzeltük, hogy mi is odautazunk, de előtte a kezünkkel egy távcsövet formáztunk, amivel feltérképeztük a terepet. Ezután a gyerekek is meséltek álmaikról, vágyaikról, amit le is rajzoltak később a „Mi leszek, ha nagy leszek?” című melléklet sablonjára.
Január 1-je a BÉKE világnapja. Ennek kapcsán a 4. osztályosokkal sokat beszélgettünk a most dúló háborúról, a romba döntött épületekről, falvakról, városokról, az élő és az elhunyt áldozatokról, a hozzátartozókról. Arról is elmélkedtünk, hogy a béke és a békés jövő a legfontosabb, amiért mi is sokat tehetünk: egymással figyelmesebben, kedvesebben viselkedünk, segítőkészek, toleránsak, alkalmazkodóbbak leszünk, csírájában kezeljük a konfliktusainkat. Szóba került az 1945-ös hirosimai atomtámadás is. Megismertettem a gyerekekkel a Sadako Sasaki nevű japán kislány történetét, aki az atomtámadás következményeként lett leukémiás és élete utolsó időszakában, haláláig a kórházban papírdarukat hajtogatott és abban a hitben töltötte a napjait, hogy a daruk segítenek neki felépülni. Így lett a daru a BÉKE szimbóluma. Mi nem darukat, hanem hófehér galambokat készítettünk sablon segítségével, amiket először szív alakban a PEACE felirat köré tettünk, majd a tanterem mennyezetére kifeszített damilra függesztettük őket. Így lett a fő feladatunk címe: „Galambokkal a békéért!”. A tanév végéig emlékeztetni fognak minket a BÉKE fontosságára és a Japánban történt eseményekre.
A 3-4. osztályosokkal egy hógömbhöz hasonlítottuk a lelkiállapotunkat és az érzelmeinket, amik gyakran úgy háborognak, lázonganak, mint a felrázott hógömb hópihéi, máskor pedig lecsitulnak, megpihennek. A nyugalmi állapot elérésére kiválóan alkalmasak a légzőgyakorlatok, ezért sokat gyakoroltuk, és közben megfigyeltük, hogy mennyire megnyugtató hatású, ha csak a saját ki- és belégzésünkre koncentrálunk.
Felolvastam „A varázsecset” című kínai mesét is, ami nagy tetszést aratott a gyerekek körében. Megtanított mindenkit arra, hogy céljaink között fontos szerepet kell betölteni mások megsegítésének, az egymásra való odafigyelésnek, a toleranciának, az alázatos, de céltudatos, magabiztos viselkedésnek. Szívesen képzelték magukat „Ma Liang”, a főszereplő kisfiú helyébe, vele együtt álmodoztak arról, hogy mit festenének, amit életre szeretnének kelteni. Vágyaikat, céljaikat, terveiket aztán le is rajzolták a 1.5. melléklet sablonjára (Látom a jövőt!). Az 1.6. melléklet alapján pedig a „Történet kirakó” című feladat is elkészült, az összetartozó mondatok, szavak kinyírásával, különböző színekkel történő színezésével, rajzos képkockákkal kiegészítve. A mese végén a gonosz császárt egész udvarnépével együtt elnyelte a háborgó, viharos óceán. Mi az elképzelt varázsecsetünkkel lecsendesítettük ezt a tengert, és kis „célhajóinkkal” (papírcsónakokkal) ügyesen a „partra eveztünk”. A hajókat papírból hajtogattuk és mindegyikre pozitív fogalmakat írtunk (szeretet, odafigyelés, segítőkészség, alázat, megbecsülés, összefogás, együttműködés, béke, harmónia, rend, fegyelem), ezeket vittük magunkkal a kikötőbe. Ennek kapcsán készült el a „Jövőbeli, biztonságos helyem” című feladatlap (3. melléklet), amire mindenki a saját elképzelt, vágyott kikötőjét rajzolhatta le, kiegészítve azokkal az ábrákkal, amik az érzékszerveikre a legkellemesebben hatnak az adott helyen (Mit látok, hallok, tapintok, ízlelek, érzek ott?).
„A türelem rózsát terem” című feladat (közmondás) kapcsán azt is megbeszéltük, hogy nem elegendő csak kitűzni a céljainkat, álmaink eléréséért, azok megvalósulásáért bizony tennünk is kell. Cselekedeteink végrehajtása során pedig szorgalomra, kitartásra lesz szükségünk, hogy vágyaink ténylegesen életre kelhessenek. Ebben a folyamatban az IDŐ is fontos tényezőként szerepel, hiszen nem mindig lehet „hipp-hopp” egy-egy feladat végére érni. Vannak dolgok, amik hosszabb ideig is eltarthatnak. Na, ekkor van szükségünk a türelemre, hogy esetleges kudarcok után is legyen kedvünk és kitartásunk folytatni a munkát. Hogy erre mindig emlékezzünk, sablon segítségével színes papírrózsákat készítettünk, amiket az osztályban az ablakpárkányra helyeztünk el. Tanév végéig díszítik majd a tantermet a dekoráció részeként, és folyamatosan figyelmeztetnek minket céljaink megvalósítására, a kitartó, türelmes feladatvégzésre.
A tanulókkal beszélgettünk egyéni és közös célokról. A félévi tanulmányi eredményükhöz kapcsolódóan értékelték teljesítményüket, majd minden tanuló kitűzött egy tanulásukhoz vagy magánéletükhöz kapcsolódó célt. Egy-egy cetlire felírták a céljukat, a papírok hátuljára pedig két-két lépést, amit annak eléréséhez szükséges megtenniük. A tanulók egy csoportja vállalta a céltábla megrajzolását, amire a célokat feltűztük.
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
A csoporttal közösen meghallgattuk a Varázsecset c. mesét, majd a kapcsolódó kérdésekkel feldolgoztuk. Elmondhatta mindenki, hogy milyen célt tűzött ki magának, mi az álma. Megbeszéltük, ha lenne ilyen varázsecsetünk mit festenénk vele, ami aztán életre kelhetne. A varázsecset játék sikeres volt, többször végigjátszottuk, mert mindenki szerette volna kipróbálni a kereső szerepét. A tevékenységet a Van nekem egy álmom c. dal meghallgatásával zártuk.
Januárban a boldogságórák keretében arról beszélgettünk a Napraforgó csoportban, hogy lehetnek közelebbi és távolabbi céljaink, A kitartó küzdelem meghozza gyümölcsét és büszkék, boldogok leszünk, Megünnepeltük a Csokitorta világnapját. Meghallgattuk a „Varázsecset+ című kínai népmesét és eljátszottuk a hozzá kapcsolódó játékos feladatokat.
A Maci csoportban a „Kikötő” és a „Tükörkép” játékokat játszottuk. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy ebben a korosztályban minél több sikerélményhez juttassuk őket, illetve a pozitív érzelem legyen domináns, ezáltal növeljük önbizalmukat és hitüket, mely által könnyebben elérik céljaikat.
A Süni csoportban a hónap meséje és dala mellett bevezettük a „Pozitív gyerek vagyok” személyiségfejlesztő kártyajátékot amely játékosan segíti a gyermekeinket pozitívan gondolkodni.
A Napsugár csoportban és a Katica csoportban a játékok mellett sok zenét hallgattunk és táncoltunk. Bagdy Bella: Van nekem egy álmom című dala rendszeresen biztosította a jókedvet a csoportokban.
A mi leszek ha nagy leszek téma sok meglepetést tartalmazott. Hangos halk játék inkább csak a hangos része sikerült. Szoborjáték régi kedvenc már sokszor játszottuk igy pedig örömmel játszottuk. A tükörjáték gyakorlása pedig igazi kihívás volt.
A januári hónap Boldogság programja pedig újra jó hangulatba telt.