Összegyűjtöttük, kinek, milyen céljai vannak a továbbtanulás terén…
Célok kitűzése és elérése
„ Még a leglassúbb is, ha célját nem téveszti szem elöl, szaporábban halad, mint az aki céltalan bolyong.”
Január hónapban a boldogságóránk témája a célok kitűzése és elérése volt. Először arról beszélgettünk, hogy egy közösségbe tartozva az egyéni célok mellett közös célokat is meg kell megfogalmaznunk. Majd a közeli és távoli terveiket osztották meg a tanulók egymással pl. pályaválasztás, munka, család stb. Megállapítottuk, hogy fontos tudnunk merre szeretnénk elindulni, és az is fontos, hogy ehhez megfelelő önismerettel rendelkezzünk. Felidéztük azt is, hogy a szeptember végén tartott önismereti tréningen kiderült, mindenki másban ügyes, mások az erősségeink, gyengeségeink. Nemsokára, ezeket az ismereteket felhasználva kell majd a pályaválasztási céljainkat is kitűzni. A foglalkozás végén egy- két gondolatot fogalmaztak meg a tanulók a jövőbeli terveikkel kapcsolatban, melyeket papírra is vetettek. Érdekes olvasmány lesz majd pár év múlva.
„ Még a leglassúbb is, ha célját nem téveszti szem elöl, szaporábban halad, mint az aki céltalan bolyong.”
Január hónapban a boldogságóránk témája a célok kitűzése és elérése volt. Először arról beszélgettünk, hogy egy közösségbe tartozva az egyéni célok mellett közös célokat is meg kell megfogalmaznunk. Majd a közeli és távoli terveiket osztották meg a tanulók egymással pl. pályaválasztás, munka, család stb. Megállapítottuk, hogy fontos tudnunk merre szeretnénk elindulni, és az is fontos, hogy ehhez megfelelő önismerettel rendelkezzünk. Felidéztük azt is, hogy a szeptember végén tartott önismereti tréningen kiderült, mindenki másban ügyes, mások az erősségeink, gyengeségeink. Nemsokára, ezeket az ismereteket felhasználva kell majd a pályaválasztási céljainkat is kitűzni. A foglalkozás végén egy- két gondolatot fogalmaztak meg a tanulók a jövőbeli terveikkel kapcsolatban, melyeket papírra is vetettek. Érdekes olvasmány lesz majd pár év múlva.
A nagykanizsai Szivárvány EGYMI első osztályosai „megcélozták a csillagokat”.
A terveink megvalósításához a Positivity Szupererő kártyacsomagot használjuk. „A kártyák abban segítenek, hogy az óvodás / kisiskolás gyermekek már igen fiatalon felismerhessék a saját erősségeiket, amelyekre építkezve boldog és sikerekben gazdag életet élhetnek.” A játékról https://pozitivity.hu/szuperero/ honlapon még többet megtudhattok. Én is itt találtam rá, s nagyon hasznos eszköznek tartom a tanulásban és az értelmileg akadályozott gyermekek fejlesztéséhez. Hiszem, és munkám során számtalanszor megtapasztaltam, az erősségekre építő pedagógia előnyeit.
Így váltak az első osztályosok szuperhőssé:
Rövid mesével kezdtem, melyet a gyerekek a beszélgető körbe ülve hallgattak. Előzőleg a sapkájukba rejtettem az arcképes szuperhős figurákat.
Pajti, (az osztály kedvence, egy kutyus báb), nem szeretett iskolába járni, mindenkitől félt, nem voltak barátai. Egy napon a tündér megkérdezte tőle miért szomorkodik. Pajti csak panaszkodott és sírt. Mikor elcsendesedett, a tündér így szólt hozzá:
– Hallgass rám Pajti! Mindenkiben van valami, amiben nagyon jó, mindenkinek van szupererje!
– Nekem is?- kérdezte Pajti.
– Bizony, neked is! – válaszolta a tündér.
– Én nem látom! – méltatlankodott Pajti.
– Mert rossz helyen keresed! Ott van legbelül..
És valóban nézzétek! Azzal a báb belsejéből elővarázsoltam egy dekorgumiból készült kis szemüveget, szuperhős szemüveget, majd rátettem Pajti szemére.
– Tessék! Itt a szupererőd! Most már te is szuperhős vagy!
S valóban, Pajti bátrabb lett, mint valaha.
Ti is féltetek már valamitől? Volt, amit nem mertetek megtenni?
Rövid beszélgetés következett.
Képzeljétek el, hogy nektek is van szupererőtök. Ha igazán figyeltek meg is találjátok. Talán a sapkátokba rejtve. Megkeresték…
Mindenkit a felhők közé repített a lelkesedés. A jutalom-falra ők is kaptak szemüveget. A szemüvegekre gyűjtik a matricákat, ha használták valamelyik erősségüket. Az erősségeiket a kártyák segítségével fokozatosan ismerik majd meg. Elsőként a legegyszerűbb játékot választottam, hiszen most ismerkednek a kártyákkal. Kiválasztottam azokat a fő erényeket a maxi kártyák közül, melyek hozzájuk a legközelebb állnak, s az azokhoz tartozó mini kártyákat. Bingo játékkal kerestük a helyét a mini kártyáknak. Nagyon jól szórakoztunk!
Pajtinak, az osztály kutyusnak már sikerült, nekünk is menni fog! Hálásan köszönjük a kártyákat!
Ráhangolódásként meghallgattuk a hónap dalát, majd Az ifjú és az angyal történetét olvastam fel a tanulóknak.
Egy lapon kellett befejezni a mondatokat, nagyon érdekes célok fogalmazódtak meg a gyerekeknél. Ezután azt kértem, hogy állítsák sorrendbe a számukra 10 legfontosabb céljaikat.
Befejezésnek a „Segíts rajtam!” mulatságos történetet olvastam fel nekik.
Tanulságos mondatok fogalmazódtak meg ezen az órán is.
A gyerekek 3 lépésben írták le, hogy az általuk kitűzött célt hogyan fogják elérni.
Kis négyzet alakú kártyákat ragasztottak fel egy rajzlapra lépcsőzetesen. A legalsó kártya az 1. lépés, a legfelső a cél. A kis kártyákra ráírták, mit kell tenniük ahhoz, hogy a céljukat elérjék.
Ez egyfajta motiváció a számukra. Ösztönzően hat rájuk, hiszen a cél elérése érdekében be kell tartaniuk a szabályokat, akaratuk erős kell legyen és kitartónak kell lenniük.
Erzsébethelyi Általános Iskola
Az egy éven belül megvalósítható célokat leírták a gyerekek egy papírra, és összehajtva betettük az elkészített bakancsba, majd egy év múlva megnézzük, kinek sikerült elérnie a célját. A hosszabb távú célokat pedig lerajzolták, és ezt kitettük a falra. A célok között szerepelt a család, a sport siker, a repülés, az autóvezetés, egy-egy szakma, amelyet majd szeretnének megtanulni. Arról is beszéltünk, hogy mi kell a céljaink eléréséhez. Arra jutottunk, hogy az egyik legfontosabb a hit önmagunkban.
Abonyi Montágh Imre EGYMI Óvoda és Általános Iskola
Az öreg halász és a nagyravágyó felesége c. mesével vezettem be a témát. Szereplők jellemzőit beszéltük meg. Kívánhattak hármat az aranyhaltól. Elméleti tudnivalókat ismertettem. A hónap folyamán egy 5-napos célkitűzést tett minden tanuló, amit végül értékeltünk, jutalmaztam.
A célok kitűzése és elérése témakör, nagyon népszerű volt a Ficánka nagycsoport körében.
A foglalkozást kezdő relaxáció az Összehangoló 1,2,3 mozgások voltak, ami igen kedvelt a gyerekek számára. Ezután Boldog Dóra mesehallgatásra hívta a gyermekeket. Bezzeg Andrea : Boldogvár c. meséje beindította a gyermeki fantáziát, a képi látásmódot. A mese végén meghallgattuk Bagdi Bella : Van nekem egy álmom c. dalát. Ezután resztoratív-kör keretében megbeszéltük, hogy kinek mi az álma, célja, amit Boldog Dórával is megosztottak. Különbséget tettünk a rövid és a hosszabb távú célok között. Kihangsúlyoztuk azt is, hogy mit érzünk akkor, amikor nem valósulhat meg egy álom, egy cél. Például: ,,Szeretnék egy olyan gépet, ami igazi, élő cicává varázsolna, de tudom, hogy ez soha nem fog megvalósulni. ” Megfogalmaztuk azt is, hogy próbálkozással, hogyan érhetünk el sikert. Például:
,,Ha igazi cica nem lehetek, akkor a játékomban leszek az, utánozva mozgását, természetét. ”
A téma kapcsán, beindult a gyermekek beszédaktivitása, fejlődött kommunikációs készségük.
Szociális és erkölcsi értékrendjük is erősödött, hiszen sok olyan tartalmat osztottak meg egymással, ami az érzelmek széles skálájával, jó-rossz megtapasztalásokkal, illetve elérhetetlen, de pótolható álmok-célok megfogalmazásával volt teli. Mindenki kiszínezte a saját Boldogvárát és sikerült célba juttatni a feladatlapon lévő kisautót is. Mozgásos játékokat is játszottunk, amikor a célok keresztezték egymást, ezt megtapasztalás útján meg is fogalmazták, mozgás során pedig megvalósították (Pl.: Papucs-fogó – játék).
Boldogan, célok elérésével zártuk e témakört.