Megbeszéltük a diákokkal, miért fontos, hogy legyenek céljaink, legyen iránya az életünknek. Ennek érdekében részcélokra kell bontani a nagy céljainkat és időbeosztás szerint élni, hogy apránként megvalósítva a „kisebb” célokat, eljuthassunk a „nagyobbakig”. Készítettünk egy önismereti pajzsot, nagyon szerették csinálni, bár nem volt könnyű önmagukról írni. Egy másik feladat „A céljaim mindig kéznél vannak” (Mit szeretnék csinálni többet, jobban, továbbra is így, többet nem..a következő évben?) A sok más érdekes feladat mellett szeretném kiemelni a „célbadobós” játékot, amikor egy tanuló megpróbál célba dobni, két másik tanuló pedig próbálja negatívan, illetve pozitívan befolyásolni. Nagyon tetszett ez a játék a gyerekeknek.
Célok kitűzése és elérése
Az óra menete a megszokottak szerint kezdődött: rövid relaxáció után meghallgattuk a hónap dalát.
A Boldogvár meséjét elolvastam a gyerekeknek és megbeszéltük, hogy milyen tulajdonságok szükségesek
céljaink eléréséhez. Mindenki elmesélte, milyen céljai vannak és hogyan fogja ezeket elérni.
Kiszínezték Boldogvár kifestőjét és lerajzolták a már megfogalmazott céljaikat.
Lengyel Laura Óvoda Napsugár Tagóvoda
Békák a tóban című játékunkat egy kis lábtornával fűszereztük meg, de a cél a cipőpárok megtalálása volt. Ezt követően visszautaztunk a csoportunkba Vonat az alagútban játékunkkal, ahol észrevétlenül komplex fejlesztés valósult meg. Abba sem akarták hagyni.
A mai napunk boldog célja az élménnyújtás és élményszerzés közös játék által maradéktalanul sikeres lett.
A téli szünet utáni találkozás és a viszontlátás öröme, átszőtte januári napjainkat. Rengeteg élménnyel, mesélni valóval tértek vissza a gyerekek. Beszélgettünk a múlt évről és az újévi szokásokról, hagyományokról. Az idő múlásának, jövőbeli események idejének megértése, óvodás korban még elég nehéz feladat. Sokszor kérdezték, mikor lesz farsang, hányat kell aludni a “nyaklánc osztásig” (jutalom), mikor fog már esni a hó, hiszen tél van… A gyerekek kíváncsisága, érdeklődése adta, hogy a januári hónapban az évszakok, hónapok, napok körforgása, egymás utáni sorrendje legyen a fő témánk a középső-nagy csoportos gyerekekkel. Azt a célt tűztük ki, hogy ezek elsajátításához többféleképpen, de játékos módon segítjük hozzá a gyerekeket és folyamatosan visszacsatolunk, kérdezünk. Minden nap kavicsot helyeztünk a hónapos üvegbe, így érzékeltetve hányadika van. Hónap végére már mindenki ügyesen megtudta azt is mondani, hogy mikor van a születésnapja.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy nekik is lehetnek céljaik, sőt az a jó, ha apró célokat, álmokat tűznek maguk elé, amit meg is tudnak valósítani. Először egy ajánlott relaxációs gyakorlatot próbáltunk ki, a “Fújj-fújj”-t, majd a szőnyegre ülve beszélgetést kezdeményezünk, a témával kapcsolatban. Amikor megkérdeztem a gyerekeket, hogy szerintük mit jelenthet, az a szó hogy cél, egyből eszükbe jutott, hogy “beérni a célba” , mint amikor futunk. Ebből a gondoltból tovább tudtam őket vezetni, hogy bizony milyen jó érzés beérni a célba, ha elindulunk egy versenyen vagy egy tornajátékon. Közösön összeszámoltuk ehhez mennyi minden kell: kigondolni, hogy részt szeretnék venni, odaállni a társak mellé, betartani a szabályokat, becsületesen játszani, hinni magunkban és beleadni az erőnket. Azt is mondták, hogy nem csak az első helyezés a jó, hanem a második, harmadik is. Ezt már jól tudják, hiszen nálunk aki végigcsinál egy feladatot, vagy bátran próbálkozik, nyomdában részesül mindegy, hányadik.
Ezután csukott szemmel, közösen meghallgattuk a hónap dalát: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát. Megkértük a gyerekeket, gondoljanak valamilyen célra, amit maguk is eltudnának érni, valóra tudnának váltani. Előzetesen röviden elmagyaráztuk, hogy ezek most ne vágyak legyen, hanem olyan dolgok amit megtudnak valósítani rövid időn belül. A téma elmélyítése érdekében, -kinyitva a szemüket- Boldogvár meséjével ismerkedhettek meg. A mese részeit röviden újrajátszottuk és a “Fújj, fújj erősen!..”mondókát is mondogattuk. A gyerekek szívesen bújtak János bőrébe, még közösen akadálypályát is építettünk, amin kipróbálhatták a Boldogvár eléréséhez szükséges feladatokat. Ezt követően benti hógolyózásba kezdtünk: egy fehér írólapot összegyűrve, újra átgondolhatták a megfogalmazott céljukat, álmukat és egy kosárba dobva hangosan ki is mondhatták. Mivel a csoport fele iskolába készül, így sokan fogalmazták meg céljuknak a “megtanuljak írni betűket, számokat”, de ezek a válaszok is elhangoztak: “hogy megtanuljak anyának szépet rajzolni” -“hogy legyőzzem Botit a fociban” (Boti iskolás) -“hogy én vigyázzak az unokatesómra”-“hogy a kistesóm ha megszületik, én pelenkázzam, megtanítsam járni” -“hogy kitudjam rakni a tűzoltós kirakót egyedül”,-“hogy ügyes matekos legyek” -hogy még ügyesebb legyek a fociban”-“hogy megnövesszem a hajam, itt elől”.
A játékok után a “Célapónak” feladatot választottuk ki, és aki szeretett volna csatlakozni le is rajzolta a célját,céljait. Az alkotás során újra hallgattuk a hónap dalát, az elmélyedés érdekében. Az elkészült rajzokat körbemutattuk a gyerekeknek és a szülőkkel is megosztottuk zárt facebookos csoportunkban. Reméljük, hogy a nyár folyamán amikor Célapó bekopogtat, büszkén mutathatjuk meg a rajzokat és vele együtt az elért célokat is.
Micimackó 95. születésnapjáról sem feledkeztünk meg, színezők és saját rajzok alkotásával idéztük fel a szereplőket és énekeltük el Halász Judit dalát. Óvodánk Micimackó csoportját is sikerült meglepetésben részesítenünk ezekkel a színezőkkel, akik nagy örömmel fogadták. A kiscsoportos Micimackók egy nagy öleléssel viszonozták a kedvességet a Katicáknak.
Elkészítettük a csoport Boldogvárát is, amit a Hálafal mellé egy szekrényre ragasztottunk fel, közös célunk lesz a 10 lépcsőn át, bejutni a várba, aminek felét már meg is tettük. Következő alkalommal elhelyezzük az eddig teljesített Boldogságóra foglalkozások témaköreinek szimbólumait.
A pandémia miatt ebben a hónapban is kis létszámú csoporttal tudtam dolgozni, hisz sok a hiányzó tanuló.
Ráhangolódásként meghallgattuk a hónap dalát. A bevezető részben beszéltünk a cél fogalmáról, és arról, miért van nagy jelentősége a célkitűzésnek. Aztán összeállítottuk sajátságos bakancslistánkat a megrajzolt bakancsunkba.
A legtöbb diák a tanulmányi osztályzatán szeretne javítani. A kis közösségüket illetően a jó kapcsolat ápolása volt a cél. Az egészségmegőrzés is fontos szerepet játszott a célok között.
A megvalósításhoz megbeszéltük, hogy ki milyen erősséggel rendelkezik, ami segíti a célja elérésében. Illetve felsorakoztattuk a még fejlesztésre váró területeket is. Például kitartás, türelem, szorgalom, stb.
A január hónap mindig nagyon izgalmas hónap számomra, hiszen a célok megfogalmaztatásával még jobban beleláthatok tanítványaim lelkébe.
A cél-lécfeladatot választottam számukra, mivel úgy gondoltam, hogy valami kézzel fogható dologban kell testet ölteni a kitűzött céloknak . Egy kicsit másként készültek el, mint a kiírt feladatban, mert itt mindenki a saját cél-lécét készíthette el.
A téma bevezetésében elővettük a tavaly már elsajátított ismereteinket(céltudatos-céltalan ember megkülönböztetése, hosszú-, és rövidtávú célok), felelevenítettük a tanulságos történeteket (Az ifjú és az angyal, Segíts rajtam!).
Egy évvel tapasztaltabbak lévén kicsit már komolyabban nyúltunk hozzá a feladathoz. Beszélgettünk arról, hogy milyen a jó cél, és hogy milyen célba érési technikák szükségesek ehhez.
A 8. osztályosok pályaválasztása előtt sokakat foglalkoztatott a saját továbbtanulásuk. Megnéztük a szóba jöhető intézmények bemutatkozó filmjeit, szakmákat ismertető videókat.
A feladat megvalósításakor minden gyermek kapott egy 70-80 cm hosszúságú lécet, aminek a hátoldalát 3 részre osztottuk.
Arra kértem őket, hogy egy hosszútávú célt fogalmazzanak meg, amihez mérföldköveket, rövid és középtávú célokat rendelhettek. Ha ez kész volt, akkor a léc elejét számukra motiváló motívumokkal díszíthették, sőt a végén még arra is megkértem őket, hogy ugorja át mindenki a saját cél-lécét, hogy valóban higgyen benne!
Közös beszélgetés után a gyerekek ki töltöttek egy feladatlapot, amelyen kitűzték céljaikat a 2021-es évre!
Az 5.b osztály tanulói „A célok kitűzése és elérése” témakörét dolgozták fel a saját példájukon keresztül. Az ötleteiket, terveiket pontokba szedték és ezeket a célkitűzéseket „papírra vetették”. Fontos dolog, hogy a jelen helyzetben (pl. félévi értékelés után, a járványügyi megszorítások közepén) kapaszkodókat, célokat találjanak. Ezek eléréséhez pedig terveket készítsenek, fogadalmakat tegyenek és az elhatározásukat komolyan vegyék.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
A sok-sok tartalmas beszélgetés után még1x összegyűjtöttük céljainkat és le is írtuk 1kis bakancsra.
Ezt követően elkészítettük a bakancskáinkat is, hogy legyen miben tárolni a Bakancslistáinkat.
Sőt elkészült az osztály nagy bakancsa is. Ebbe közösségi céljainkat dobtuk bele:
— Egy mindenkiért, mindenki egyért !
Mindenki nagyon élvezte a papírmasé technikáját, a festést…………és egyre szuperebb bakancsok születtek.
Amik egy idő után hazaballagnak…………..
A hónap témája kicsit megfoghatatlannak bizonyult a gyerekek számára első hallásra.
Mi az a cél, mi a célunk?Miután megbeszéltük magának a szónak ,fogalomnak a jelentését, különböző versenyjátékokkal még világosabbá tettük.
Nagyon élvezték ,nagyon szeretnek versengeni, elsőnek a célba érni.
Miután jól elfáradtak, megbeszéltük,hogy vajon ha nagyok lesznek, ki,mi szeretne lenni, mit szeretne csinálni. akinek volt kedve ,le is rajzolhatta.
Míg a boldogság óra tartott,kint nagy pelyhekben hullott a hó, úgyhogy a legtöbb gyereknek legfőbb célja az lett,hogy kint minél nagyobb hóembert építsenek.
Szerencsére sikerült elérni céljukat!