E havi témánk a célok kitűzése, és elérése volt, melyet most a Hóemberek világnapjához kötöttünk. Megismerkedtünk Jónás Orsolya: Mese a hóemberről, aki barátokat keresett című meséjével. Nagyon sok cél megfogalmazódott már a csoportban az eddigi Boldogságórák során, ezért igyekeztünk most ezt a témát egy kicsit másképp feldolgozni. Megbeszéltük a mese mondanivalóját, azt, hogy senki sem szeret egyedül lenni, és újra megbizonyosodhattunk róla, hogy milyen fontos dolgok is az életben a jócselekedetek és a barátság. A mese kapcsán csoportunk céljaként megfogalmaztuk, hogy a mi csoportunkban mindig együtt leszünk, jó barátok leszünk, és nem hagyjuk, hogy bárki is egyedül játsszon, vagy egyedül érezze magát. Azt is tudatosítottuk, hogy a célok eléréséért tennünk is kell, és ennek megfelelően kell dolgoznunk is érte, hogy mindez ne csak vágy legyen.
Hóembereket készítettünk, majd az elkészült műveket kiállítottuk, illetve volt, amit haza is vihettek a gyerekek. A téma hangulati lezárásaként meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát is, vidám mozgással kísérve, melyet nagyon élveztek a gyerekek.
Célok kitűzése és elérése
Nagyfügedi Arany János Általános Iskola
Januárban a célok kitűzése volt a központi témánk. Először megbeszéltük, hogy miért fontos, hogy legyen céljaink. Lehetnek azok, rövid és hosszútávú célok is.
Ki-ki elmondta számára, ki/kik a példaképek, és miért.
Majd felolvastam nekik „Az öreg halász és a nagyravágyó felesége” című mesét, majd az ehhez tartozó kérdéseket megbeszéltük.
Beszéltünk a bakancslistáról, és mindenki elkészítette a saját rövidtávú bakancslistáját.
A foglalkozáson megkértem a diákokat, hogy készítsenek a lapjukra egy bakancsot, majd készítsék el a saját bakancslistájukat. Megbeszéltük, hogy mit jelent a bakancslista, honnan kapta ezt az elnevezést. Pontosítottuk. hogy miért nagyon fontosak a célok az életben és miért nehéz céltalanul, motiváció nélkül élni az életet. Miután elkészültek, megkértem őket, hogy emeljenek ki egy fontos célt a bakancslistájukról. Egyesével kijöttek a táblához és elkészítettük a táblára a saját, közös bakancslistánkat is.
Boldogságóránk központi témája a célok kitűzése volt. Az óra egy rövid, ráhangoló relaxációval kezdődött, mely során nemcsak ellazultunk, hanem megpróbáltuk előhívni belső álmainkat és céljainkat is. A relaxáció után megbeszéltük, ki mit érzett, mire gondolt közben, és hogyan hatott rá ez az elmélyülés. Ezt követően közösen megbeszéltük, mit is jelent a célkitűzés: mi számít célnak, hogyan érdemes célokat meghatározni, és mi a különbség az álmok és a célok között. A „Hogy vagy?” kártyacsomagot hívtam segítségül, amelyből mindenki olyan kártyát választott, amely számára egy célt szimbolizál. Ezeket a választásokat is megosztottuk egymással, így még jobban megértettük, mennyire egyedi és személyes lehet egy-egy cél mindenkinél. Miután mindenkiben megfogalmazódtak a saját célkitűzései, elkészítettük egyedi bakancslistáinkat, amelyekre a gyerekek leírták álmaikat és céljaikat. A kreatív munka közben meghallgattuk a hónap meséjét is, amely tovább inspirálta a gyerekeket. Az óra végén közösen énekeltük a Van nekem egy álmom című dalt, amely méltó lezárása volt az álmaink és céljaink ünneplésének.
A gyerekeket nagyon megfogta a téma, öröm volt látni, hogyan ragyogott a szemük, amikor álmaikról és céljaikról beszéltek. Ugyanakkor érdekes volt megfigyelni, hogy már ennyi idős korban is működnek bennük önkorlátozó mechanizmusok. Ezért fontosnak tartottam azt is átbeszélni, milyen szerepe van a gondolatainknak a céljaink elérésében, és hogyan tudjuk a pozitív gondolkodást a mindennapjaink részévé tenni.
“Látom a jövőt! – ezzel a mondattal kezdtük az első foglalkozást januárban.
“ Tanulj a tegnapból, élj a mának és reménykedj a holnapban!” (Albert Einstein)
A kutatások szerint , aki alaposan és részletesen el tudja képzelni a lehető legjobb jövőjét, az nagyobb eséllyel éri el azt! – ezeket a mondatokat boncolgattuk, kinek mit jelentenek.
Aztán elővettük egy régi, de számunkra kedves feladatot, ami a megkezdett mondatok befejezését jelenti:
Ez az év számomra azért lesz különleges, mert…
Ebben az évben azt szeretném legtöbbször érezni, hogy…
Ebben az évben abból merítem majd a legtöbb erőt, hogy…
Ezt a 3 dolgot fogom magamban szeretni:
Erre a 3 emberre tudok majd nehéz pillanatokban támaszkodni:
Ezen a 3 módon kapcsolódom többet szeretteimhez:
Ebben az évben azt csinálom meg (nem halogatva tovább), hogy…
Ebben az évben akkor leszek a legbátrabb, amikor…
Ebben az évben a legjobb dolog, ami történik velem, hogy…
Ebben az évben attól a rossz szokásomtól szabadulok meg, hogy…
Ebben az évben többet fogok…
Ebben az évben kevesebbet fogok…
Amikor a fenti mondatokat befejeztük, következett a jövő tervezése, majd lerajzolása.
A hónap jeles napjai közül kiválasztottuk azt, ami számunkra kivitelezhető és ötletünk is van hozzá. Így esett a választásunk az olasz konyha napjára, január 17.-re.
AZ ÉTKEZÉS ÖSSZEKÖT ÉS FELSZABADÍT – MA VAN AZ OLASZ KONYHA NAPJA
2025. január 17.
„Attenzione! Ki szereti a spagettit és a pizzát? Képzeljétek azt, hogy olasz étteremtulajdonosok vagytok!”
Pizzát készítettünk az iskolában, igazi olasz recept alapján. A gyerekek otthonosan mozogtak a konyha világában, nagyon jól éreztük magunkat és remek pizzát készítettünk.
Egy boldog januárt tudhatunk magunk mögött.
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI, Zümi csoport
Ideje: 2025.01.14.
A foglalkozást vezeti: Borsodi Ádámné
Foglalkozás témája: Célok kitűzése és elérése
A foglalkozás célja: Színek tanulása. Az egymásra figyelés képességének fejlesztése, erősítése.
A foglalkozás feladatai: Színek megismerése, azonosítása. Kitartás fejlesztése, pozitív énkép, feladattudat, figyelem, finommotorika, türelem, tolerancia fejlesztése.
1.Motiváció: Bagdi Bella: Boldogságóra Erősség Dalok – LELKESEDÉS
A dal meghallgatása motivációként a célok eléréséhez.
2. Téma feldolgozása: A színek megismerése a Kishalász zenekar: Hepe-hupa város dal bábos videójának megtekintése során.
3.Színek párosítása. A dalban szereplő állatok ház színeinek a beazonosítása. Keressék meg a kért állat házszínével megfelelő színű színes lapokat.
4. Színes gyurmákba rejtett állatok keresése adott színű gyurma keresésével. A talált állatok megnevezése, színeinek azonosítása, a talált állatok hangjainak az utánzása.
5. Gyurmázás. Adott színű formaszaggatóval különböző formák szaggatása, forma megnevezése.
6. Lezárás: Zenehallgatás.
Bagdi Bella: Képes vagyok rá – önbizalom erősítő dal megerősítésekkel
Boldogságóra reflexió: Célok kitűzése és elérése
A tevékenység motivációjának, a január havi téma felvezetőjének, Bagdi Bella: Lelkesedés dalát választottam, amely magára a hónap témájára, a célok kitűzésére és elérésére helyezte a hangsúlyt, tudatosította a gyerekekben, hogy megvalósíthatják a céljaikat, megtanulhatják, megcsinálhatják, amit szeretnének elérni, ha kitartóan tesznek,dolgoznak érte. A gyerekekkel azon a héten a színek megtanulását tűztük ki közösen célunként. A célunk eléréséhez a Kishalász zenekar: Hepe-hupa város dalának bábos videóját tekintettük meg, amely minden színt jól bemutatott a gyerekeknek. A dalban szereplő állatbábok segítséget nyújtottak a színek beazonosításához, a színeslapokhoz rendeléshez,egyeztetéshez. Az autista gyerekek számára nagyon fontos a szenzoros érzékelés, ezért színes gyurmába rejtett állatokat kerestek, adott színek alapján. Nagyon komplex és sokoldalú fejlesztési lehetőségeket nyújtott a feladat, hiszen a színek beazonosításán felül fejlődött a taktilis érzékelés, a finommotorika, az utánzás, a beszédindtás, a szókincs bővítés, a társak közötti kooperáció, segítségnyújtás, valamint a türelem is.
A színes formaszaggatók egyeztetése az adott színnel is sokoldalúan segítette a fejlesztést, a kitűzött célunk elérését, hiszen a színek azonosításán felül ebben a feladatban is fejlődött a szókincs, a formaérzék, finommotorika, kifejezőkészség, valamint a türelem és a gyerekek egymás közötti kooperációja is.
A tevékenység zárásaként választott Bagdi Bella: Képes vagyok rá dala a célok eléréséhez szükséges pozitív tulajdonságok tudatosítását, megerősítését segítette és tette lehetővé. A tevékenységen a gyerekek nagyon élvezték a kitűzött célunk eléréséhez vezető utat, aktívan bekapcsolódtak, keresték és válogatták a színeket.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Álmodj nagyot! Cselekedj bátran!
Foglakozás időpontja: 2025. 01. 15., 20h
Foglalkozás vezetője: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
A Boldogságóra célja volt: Kollégistáink ismerjék fel, hogy sokkal boldogabbak azok az emberek, akik olyan dologra törekszenek, ami számukra fontos!
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. A résztvevők első feladata volt meghatározni:
Mit gondolnak arról, miért kellenek célok az embereknek? Miért és hogyan tehetnek boldogabbá minket?
Ezt követte egy rövid tanári magyarázat – PPT-n kivetítve – arról, milyen helye és szerepe van az életünkben a célkitűzéseknek és azok megvalósításának. Majd három híres személyiség (Michael Jordan, Martin Luther King Jr., John Goddard) életpályáján keresztül beszéltük meg, hogy mely(-ik) tulajdonsága(-i) volt(-ak) azok az említett személyeknek, amelyek a céljaik eléréséhez fontos(-ak) voltak.
A PPT-ből azt is megismerték kollégistáink, hogy hogyan lehetnek sikeres célmegvalósítók.
Majd célokat kellett meghatározniuk az életük következő területeire: család, magánélet; barátok, közösség; iskola; fizikai, testi; pihenés; körülmények, tárgyak.
Utolsó feladatuk is játékosan telt: Richard Wiseman, a pozitív pszichológia jeles alakja bemutatott egy 10 módszerből álló táblázatot. Minden módszer elé igent (I), vagy nemet (N) kellett írniuk a foglakozáson résztvevőknek, ha használják életük során. Nagy meglepetés volt számukra, hogy a kutatások alapján mely módszereket használók tudták elérni céljaikat.
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a csoportos együttlét.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
Egy cél elérése örömteli és motiváló, ráadásul újabb célok megvalósítására sarkall. A kis pingvin is rátalált anyukájára, de míg elért a Sarkvidékre számos kihívással kellett megküzdenie, megannyi akadályt kellett legyőznie. Ebben segítettek neki a Pillangó csoportos gyerekek, mert közös célt elérni, együtt örülni még csodásabb érzés… Alig várjuk az újabb kalandot!
Maci csoportunkkal próbáltuk minél játékosabban feldolgozni a célok kitűzése és elérése témakört.
Egy relaxációs gyakorlattal indítottunk :a „Puha meleg,felengedek,meleg vagyok,elolvadok”
mondóka mondogatása alatt a gyermekek mellkasukat két karjukkal átölelték,óvták a meleget,a
végén a kis „jégszobrok” ettől a melegtől elolvadtak. A magyar kultúra napján meghívást kaptunk a gyermekekkel egy táncos programra,melynek kapcsán másnap a csoportban ugyanazt a párkereső játékot el is játszottuk zenére,majd néhány ismert mondókát is elmondtunk.
Hangszereken,fakockákon kaptak lehetőséget egy ismert dal ritmusának lejátszására,amit próbáltak követni a gyermekek. A végére mindenkinek egyszerre sikerült felvenni az ütemet.
Ezután kipróbáltuk azt is,hogy valaki mondott egy rövidebb mondókát vagy kitalált egy rövid
mondatot ,és eltapsolta a ritmusát,a többiek pedig ugyanazt visszatapsolták. Jó érzés volt a
gyermekeknek az,amikor többször is sikerült nekik pontosan visszaadni a ritmust. Akinek elsőre
nem ment,biztattuk,és másodszorra már sokkal ügyesebben ment. A hangosabb-halkabb ,a magas-mély, és a lassú-gyors játékot bábokkal játszottuk. Megbeszéltük,hogy melyik állatbábbal mit jelzünk pl. a gyorsnál a nyuszit,a lassúnál a medvét,a halknál a kisegeret, a hangosnál a medvét,a magasnál a macskát és a mélynél a medvét tartjuk fel. Élvezték,hogy az állatok mély,illetve magas hangját utánozva próbáltak beszélni vagy énekelni,gyorsabban vagy lassabban mondókázni,annak eltapsolni az egyenletes lüktetését.
A medve nap kapcsán többször is elhangzott a mondás:”A türelem rózsát terem”,hiszen egyes
tevékenységekhez,játékokhoz,hogy sikerüljön,eredményes legyen kitartásra,türelemre volt
szükség,így pl. a medvés puzzle kirakóknál. Beszélgettünk arról,hogy nem mindig sikerül minden elsőre,türelmesnek kell lenni,a sok gyakorlás meghozza az eredményt. Fújógyakorlatokat végeztünk a szőnyegen és az asztalnál, pingponglabdát fújtak egymásnak kockákból kirakott útvonalon.
Megnéztük,hogy kinek sikerül messzebbre eljuttatni a labdát,kinek milyen a tüdőkapacitása.
A labda társhoz való átgurítása volt a cél,de ez nemcsak versengésről szólt,hanem az együttjátszás öröméről,a sikerélmény érzéséről is. Ilyen játék volt a nagy méretű színes ejtőernyővel való játék,amit a gyermekek már vártak,hiszen közösségi élményt ad az intenzív együttmozgás, az ejtőernyő együttes fel-le mozgatása,alábújás és a kislabdák gurítása,röptetése. Elértük célunkat,amikor látjuk a gyermekek önfeledt,felszabadult pillanatait,a játék közösségépítő erejét. Játékidőben igyekeztem olyan pályákat kialakítani,melyeken szívesen mennek végig pl. érzékelő ösvény(korongok),lábnyomok. Bármikor bekapcsolódhattak,sikerélmény érte őket, hiszen ha elsőre nem is találtak célba a babzsákkal vagy leléptek a félhenger alakú egyensúlyozó útról, újra próbálkozhattak. A célba dobást követően mindenki elmondhatta mit szeretne megtanulni vagy kipróbálni ,többen szeretnének úszni tudni ,valaki még nem tud biciklizni,volt olyan ,aki motorozni szeretne vagy lovagolni.
A nagycsoportosok pl. olvasni és írni vagy korcsolyázni. Játszottunk „lufifújós” játékot is,ezt már ismerték a gyermekek,mindig megnevetteti őket a lufi kipukkadásának utánzása,amikor egymás kezét elengedve dőlhetnek el a szőnyegen. A maci nap első napján a mackók tésztát ettek,ez az ügyességi játék az egyik kedvenc játékuk a gyermekeknek. A cél a közös játék,a versengés ,buzdítás, drukkolás és az,hogy minél gyorsabban fel tudják tekerni a botokra fonalat(„tésztát),melyik maci gyorsabb, ügyesebb.
A kesztyű című mese meghallgatásával,majd annak dramatizálásával a mese átélésével,a szerep- vállalással,ki melyik állat bőrébe szeretne bújni, az állatokhoz való pozitív viszony,az állatok szeretetére nevelés,a mese tanulságának megértése volt a cél.
Nagy öröm volt számomra, hogy teljes volt az osztálylétszám aznap, amikor a célok kitűzésével és elérésével foglalkoztunk. Meghallgattuk a hónap dalát, ami annyira tetszett nekünk, hogy mondtam a gyerekeknek, táncolhatnak, ha szeretnének. Fel is pattantak, és először mindenki magában táncolt, majd elkezdtek együtt táncolni. A táncolás után elmeséltem Az öreg halász és a nagyravágyó felesége c. mesét. Megbeszéltük, ki milyennek találta a szereplőket. Ezután mindenki elmondta a saját céljait. A munkafüzet alapján rajzoltam mindenkinek 3 halat, abba beleírhatták a céljaikat, kiszínezhették, majd közösen készítettünk egy tengert, amiben a halacskáink úszkálnak. Felragasztottuk az osztály falára. Remélem mindenki eléri a kitűzöt célját!