A januári témánk a „Célok kitűzése és elérése a béke és önzetlen segítségnyújtás jegyében” volt, amely során az erősségközpontú pedagógia elemeit alkalmaztuk. Megvizsgáltuk, hogyan lehet tudatosan kitűzni és elérni céljainkat, valamint milyen erőforrásokat használhatunk ennek érdekében.
A program keretében a Zsitvabesenyői Vöröskereszt tagjainak köszönhetően ellátogattunk egy véradásra, amely során a diákok betekintést nyerhettek a segítségnyújtás jelentőségébe és közösségi szerepébe, megnézhettük a véradás pontos menetét. A véradáson találkoztunk falunk szülöttével, Magyar Imre többszörös szlovákiai futóbajnokkal, aki nem csak a futópályán példakép.
Az órán megismerkedtünk Sadako Sasaki történetével, amely mély hatást gyakorolt a gyerekekre. Sadako egy japán kislány volt, aki a hirosimai atombomba-támadás következményeként leukémiát kapott. A japán hagyomány szerint, aki 1000 papírdarut hajtogat, annak teljesül egy kívánsága. Sadako ennek reményében kezdett el darvakat hajtogatni, kívánva, hogy meggyógyuljon és béke legyen a világon. Bár a 644. darunál elhunyt, osztálytársai és barátai folytatták a hajtogatást, hogy teljesítsék az ezres célt az ő emlékére. Azóta Sadako története világszerte a béke és a kitartás szimbólumává vált.
Megfogalmaztuk saját Békefogadalmunkat.
Ennek hatására elhatároztuk, hogy év végéig mi is meghajtogatunk 1000 darut, ezzel is kifejezve kitartásunkat és a békébe vetett hitünket. Közösen kiszámoltuk, hogy minden hónapban 200 darut kell hajtogatnunk.Kitűztük, hogy mindekinek 20 darut kell hajtogatni egy hónapban. Elhatároztuk, hogy a darukat olyan színespapírból fogjuk hajtogatni, amilyen erősséget használtunk. Pl. fontos lesz a kitartás, ezt kék papírból fogjuk hajtogatni, a szeretet daruja piros papírból lesz, a csapatmunka a folyamat végén lesz nagyon fontos, mert a darukat fel fogjuk fűzni. Ennek érdekében csatlakoztunk a The Peace Crane Project kezdeményezéshez is, amely globálisan összekapcsolja azokat a diákokat és iskolákat, akik hasonló célokat tűztek ki maguk elé.
A következő lépésként szeretnénk egy vagy több iskolával felvenni a kapcsolatot, hogy közösen dolgozhassunk ebben a békét és összetartást erősítő projektben. A célunk, hogy ezzel a programmal nemcsak a saját fejlődésünket segítsük, hanem mások számára is inspirációt nyújtsunk.
Összességében a Boldogságóra ebben a hónapban is fontos tanulságokat adott nekünk: megtanultuk, hogy a célkitűzések elérése tudatosságot, tervezést, kitartást és együttműködést igényel. A közös munka és a nemes célok elérése erősíti közösségünket, és segít abban, hogy egy támogatóbb, boldogabb iskolai környezetet alakítsunk ki.
Célok kitűzése és elérése
A hónapban többször is meghallgattuk a Van nekem egy álmom dalt.., sokszor el is táncoltuk. Jó alapot adott az órák vagy a napközi jó hangulatához. Elolvastuk és feldolgoztuk Az Öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét. Meghallgattuk egymás céljait és közös célokat is sikerült megfogalmaznunk. A téma zárásaként kívánság ponytokat készítettünk, hátha nekünk is teljesíti a kívánságainkat 🙂
Az ötödik témakör feldolgozása a célok kitűzése és elérése. A gyerekekkel megismertetem a Boldog vár meséjét, majd ezt megbeszéltük. Hogyan jutott el János a Boldog várhoz, milyen akadályok állták az útját. Útja során, hogyan segítették a színes kövek, hogyan érte el a célját. Hogyan lett a boszorkányból szépséges királykisasszony, és a Boldog várba hogyan költözött be a boldogság. Ezáltal gyakoroltuk a szövegértést, az ok, okozati viszonyok közötti összefüggés megértést. Sokan kiszínezték a Boldog várat, a szépen színező gyerekek jutalmat kaptak.
A munkafüzetben található feladat segített a téma további feldolgozásában. Ki milyen célt szeretne kitűzni. Sokan választották célul, hogy meg tanuljanak olvasni, szépen írni, festeni, rajzolni, helyesen cipőt kötni, jól számolni és úszni. A gyerekek már készülnek az iskolába, ezért sokan szívesen dolgoznak a kisméretű kockás füzetbe. Minden iskolába készülő gyereknek, rajzfüzet-e is van. Akkor veszik elő, amikor szeretnék és amikor kedvet éreznek egy alkotás megrajzolására. Céljaik eléréséhez az óvodai élet mindennapjai is hozzá segítik a gyerekeket. Távolabbi célokat is meghatároztunk, milyen foglalkozást választanának, amikor már felnőnek. Mit kell azért tenni, hogy elérjük a célunkat. Fontos a türelem, akarat, kitartás, figyelem, koncentráció, feladattudat kialakulása és a szabályokhoz való alkalmazkodás.
A gyerekekkel gyakoroltuk a cipő kötés technikáját, de ez még továbbra is kitűzött cél maradt, ezt még többször meg kell mutatni és ismételni kell.
A téli idő beálltával leesett az első nagy mennyiségű hó, ezért ellátogattunk a római katolikus templomkertbe csúszkálni. Célunk volt, a mozgásigény kielégítése, mindenki jól érezze magát a friss levegőn, és a balesetveszély elkerülése. Célunk volt még, a félelem leküzdése, a meredek domboldalon mindenki bátran csúszon le.
A gyerekekkel boltosjátékot játszottunk, a szerepjáték során a legfontosabb célunk a vásárlási szokások megismertetése és a köszönési és illemszabályok gyakorlása volt.
A tornateremben a félelmeink leküzdése volt a cél. A feladat az volt, hogy mindenki másszon fel a bordásfalra, amilyen magasra mer.
A hónap során több alkalommal is meghallgattuk, Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalt, a Repülj velem albumról.
Januárban boldogságóránk témája a célok elérése volt.
Boldog Dórával közösen a „meglengetem a karom, pedig alig akarom” relaxációs gyakorlattal hangolódtunk, majd Bagdy Bella: Van nekem egy álmom című dalára táncoltunk egy jót közösen. Probléma megoldásként felmerült, hogy elvesztek a csoportból az ecsetek és éppen festeni szerettünk volna a sapkákat mivel a hetünk témája a téli öltözködés, egészségvédelem. Boldog Dórától megtudtuk, hogy ő tud segíteni nekünk a célunk elérésében és elvezet bennünket a Szóperenciás tenger közepén fekvő Szív szigetre a meseszövő manókhoz, mert nekik van egy varázsecsetük.
A meseszövő manók azt kérték, hogy az ecsetért cserébe a korábban már meghallgatott Boldogvár mesét elevenítsük fel és közösen meséljék el nekik a gyerekek. Beszélgettünk a manókkal arról, hogy ki mit szeretne elérni, mit jelent számára a boldogság. Kifundáltuk, hogy csoportunk egyik célja egy eseménynaptár közös megalkotása. Majd búcsút vettünk a meseszövő manóktól és a varázsecsettel boldogan tértünk vissza az óvodába. Útközben varázshópelyhek szállingóztak, melyeket hármasával beszippantva egy kívánságunk lehetett. Végül a varázsecsettel a kicsik lefesthették a sapkáikat, a nagyobbak pedig lerajzolhatták saját Boldogvárukat.
Remélem a foglalkozáson keresztül a gyerekek közelebb jutnak vágyaik megfogalmazásával céljaikhoz, melyekért tenni sem félnek majd a jövőben.
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Célok kitűzése
A foglalkozás feladatai: Az egymásra figyelés képességének fejlesztése, erősítése.
1. Motiváció: Mozgásalapú gyakorlatok Bagdi Bella- Van nekem egy álmom c dalára
2. Téma feldolgozása mesével: Bezzeg Andrea: Boldogvár c. mese megnézése saját készítésű PPt felhasználásával.
3. Beszélgetés a meséről.
4. Feladat: Akadálypálya, boldog vár építőköveinek ( WESCO elemek) hordása a várépítéshez és egy nagy közös Boldogvár építése
5. Lezárás: Boldogvár elfoglalása közösen úgy hogy a vár ne dőljön össze.
Reflexió:
A foglalkozások elején Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című hónap dalára nyújtózkodtunk, majd táncoltunk, tapsoltunk, forogtunk. Levetítettem és elmeséltem Bezzeg Andrea : Boldogvár rövidített meséjét, majd egyszerű kérdésekkel próbáltam megértetni a gyerekekkel a mese üzenetét. A csoportunkba csak néhány gyermek képes érzéseit, vágyait szóban kifejezni, ezért inkább mozgással igyekeztem a gyerekeket rávezetni arra, hogy erőfeszítéseinkkel hogyan érhetjük el a céljainkat. Nagyon szeretnek tornázni, kedvencük az akadálypályák feladatai. Nagyon szeretik, ha egy-egy rövid mesét is mesélek a feladatokhoz. Így az akadálypályát gondoltam a legmegfelelőbbnek, hogy a témát föl tudjuk dolgozni. A WESCO nagyméretű építő elemeit amelyek bár nagyok, de könnyűek, kellett a gyerekeknek a Boldog vár alapjához vinniük, mindenkinek 2-2 elemet. Volt aki teljesen önállóan tette meg az utat, volt akinek segítettünk hogy ő is elérjen a Boldog várhoz. Minden ügyes kis építőt megtapsoltunk, amikor célba ért, és egyre magasabb és magasabb lett a közös várunk. A foglalkozás végén még egy célunk volt, hogy úgy tudjunk bele menni mindannyian, hogy a falai ne dőljenek össze. És ez sikerült is!!!!! Nagyon büszkék voltunk magunkra, hogy ezt a célt közösen elértük.
Aranyosi Ervin: A cél című verse és Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mese tankönyvi feldolgozása, közmondások értelmezése ztán az előző féléves megvalósult és nem megvalósult céljainkat elemeztük. Majd a gyerekek egy rövid távú ,maximum egy hetes közös cél kitűzését kapták feladatnak.
Másnap farsangi készülődés szünetében elkezdték az ötletelést, nekem zenét kellett hallgatni, hogy ne halljam mit beszélnek. Két nap múlva kiderült a meglepetés. Az osztály meglepetés előnévnapot szervezett nekem: egy vicces jelenettel fogadtak, mindenki hozott egy apró meglepit ,amit egy kosárkába gyűjtöttek össze.Megvalósult újra egy cél.
A januári Boldogságóránk témája: Célok kitűzése és elérése. Ami nagyon aktuális a 8. osztályban, mert pályaválasztás előtt állunk, rengeteg új ismerettel és helyzettel találkozunk, folyamatosan tanulunk önmagunkról és a világról.
Az óra elején a kínai tanmesét ismertük meg. Véleményeztük a szerzetesek lépéseit, megvitattuk, hogy mire nem szentelt a gazdag szerzetes kellő figyelmet, s milyen más befejezése lehetett volna a tanmesének. Utána a fordított bakancslistáját készítette el mindenki, aztán a példaképek erejéről beszélgettünk, s kerestük bennük a közös tulajdonságokat. Ezután a jövőt terveztük meg, lépésről lépésre. Megbeszéltük, hogy elég egy apró változás is ahhoz, hogy elérjük céljainkat.
Az óra eredményeként elértük azt, hogy mindannyian fontosnak tartjuk a célok kitűzését és elérését, s ezeket össze kell hangolnunk környezetünk és szeretteink igényeivel, céljaival, hogy ezáltal a lehető legjobb önmagunkká váljunk.
Egész hónapunkat áthatotta a célok kitűzése, végrehajtása. Felkészüléseinket ráhangolódási gyakorlat előzte meg, ami a különleges beköszönésekkel hoztunk létre. A gyermekek választhattak milyen módon lépnek be a csoportszobába: ölelés, pacsi, tánc…, ezzel lépték át az erősségek kapuját. Az erősségek, célok kivitelezése során, jutalmul matricákat kaptak, ami nagy motiváló erő lett mindennapjainkhoz.
Jeles napunk fő célkitűzése egy hóember építése, amit még az időjárás is támogatott, igaz kevés hó esett, de sokan nagy dolgokra vagyunk képesek. Hó és időjárás tevékeny megismerése kapcsán tartottunk nyílt délelőttöt, ahol árnyékszínházzal, hópihék matematikai tartalmú sorba rendezésével, hóember mátrix, valamint kő-papír-olló párkereséssel, árnyékképkereséssel, vizuális tevékenységekbe kapcsolódhattak be. Kísérleteket is készítettünk: műhó készítése szódabikarbóna és hajbalzsam összekeverésével, jéggolyót gyúrtunk ragasztó, szódabikarbóna, csillámpor összegyúrásával, festékre szórtunk sót, ami ablakban lévő jégvirágot hozott létre.
Céljaink mindig egyszerűek, pontos meghatározásúak voltak, ami elősegítette a gyermekek céljainak elérését.
Törteli Szent István Király Általános Iskola
A tanulòk megfogalmaztàk az idei évre a céljaikat, amiket folyamatosan nyomon követünk majd. A mese feldolgozàsàt követõen a „Varàzsecsetet“ adtuk körbe.
A Boldogságóra januári témája a célok kitűzése és elérése volt. Ahhoz, hogy elérjük a tartós boldogságot, nagyon fontos teendőnk, hogy értelmes életcélt tűzzünk ki magunk elé, és el is érjük azt.
Az elsősökkel megpróbáltuk megfogalmazni és papírra vetni a közeli és a távoli céljainkat. Íme néhány példa ezek közül:
– szeretnék megtanulni szépen olvasni, – egészséges szeretnék maradni a szüleimmel együtt, – megtanulok szépen írni, – továbbra is szorgalmas leszek, – tanév végén kitűnő bizonyítványt szeretnék, – 111 pecsétem lesz év végéig stb.
Ahhoz, hogy a kitűzött céljainkat elérjük tenni is kell, néha keményen meg kell küzdeni. Erről sokat beszélgettünk a gyerekekkel, példákat soroltunk fel az eddigi saját élettapasztalatainkból.
Az elsősök a céljaikat és a feladataikat lerajzolták egy fehér papírra, szépen kiszínezték, majd belerakták egy dobozba. Ezek a színes rajzok emlékeztetnek bennünket a kitűzött céljainkra, melyeket az év folyamán szeretnénk elérni. Év végén majd elővesszük a dobozból és kiértékeljük a teljesítményünket.