Jó hangulatban indult az év első hónapja. Mindjárt az első tanítási napon megleptük a csoportommal kolléganőmet születésnapja alkalmából.Szülinapi társasjátékot játszottunk, majd elénekeltük neki Bagdi Bella Boldog szülinapot című dalát.
Feldolgoztuk a Varázsecset című mesét. Beszélgettünk a célokról, a hozzá vezető útról. Végül minden gyermek elkészítette a jövőbeli életét bemutató rajzát.
Számtalanszor meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt, s mindannyiszor jót mozogtunk közben.
Célok kitűzése és elérése
Az első héten köszöntöttük az új évet ahol már bevezettem a hónap témáját. Arra koccintottunk kölyök pezsgővel. A tanulók célnak azt határozták meg, hogy mindig legyünk optimisták és boldogok. Majd meghallgattuk a hónap dalát, ami nagyon tetszett nekik. Beszélgettünk a jövőbeni céljaikról. Sajnos ezt a témát értelmileg akadályozott gyerekeknél elég nehéz reális mederben tartani. Sokszor olyan jövőbeli célokat álmodtak maguknak aminek elérése számukra lehetetlen. Ez próbáltam reális mederbe terelni. Remélem sikerült! A következő héten megtartottuk az olasz konyha napját. Ahol célul tűztük ki, hogy megtanulják a bolognai spagetti elkészítését.
A Szóperenciás-tenger, a Szív-sziget és a meseszövő manók teljesen rabul ejtették az osztályt. Képeket kerestünk, hogy a mese főszereplői vajon hogyan is nézhetnek ki, Szőlő Szellivel megálmodtuk a csodálatos szivárvány színű fonalát és mi is hozzászőttük a meséhez a saját álmainkat.
Álmodozásinkat egy varázstávcső segitségével meg is jelenítettük a papíron.
Közöttünk vannak a jövő állatorvosai, táncosai, focistái, divattervezői és még a leendő polgármester is! 🙂
A meseszövő „szívmanók” azóta is állandó vendégei a délutánjainknak. Segítségükkel igyekszünk egymást még jobban megismerni.
A célok jelentik az első lépést a jövő tervezése, és alapvető szerepet játszanak a készségek fejlesztésében az élet különböző területein.
Januári témánk a célok kitűzése és elérése volt, melyhez nagy lelkesedéssel fogtunk hozzá. Sokat beszélgettünk a gyerekekkel a családdal eltöltött boldog napokról, a közös élményekről. A beszélgetőkörben megbeszéltük, hogy mit is jelent a cél, miért fontos a célok kitűzése, meghatározása Megbeszéltük az is, hogy kinek milyen egyéni céljai, álmai vannak, hosszabb vagy rövidebb távra. Például, ki hova szeretne kirándulni? Mit szeretne megtanulni? Még azt a kérdést is feltettük, hogy ki mi szeretne lenni, ha nagy lesz? Mi az, amit szeretnél kipróbálni?
A beszélgetések során az egyéni célok megfogalmazása mellett helyet kaptak a csoport közösen elérendő céljai, kívánságai is. A témához kapcsolt mese (Boldogvár meséje) feldolgozása segítette a ráhangolódást, a megértést. Megbeszéltük a cselekményt, a szereplők tulajdonságait, cselekedeteiket, a mese tanulságait. Egy-egy szituációban, a napok folyamán is előkerült a bátorító mondóka, amit János ismételgetett, amikor akadályok tornyosultak elé („Fújj, fújj erősen! S minden ami bánt, meglátod azonnal már nem akadály! Fújj, fújj!”)A történet arra inspirálta a gyerekeket, hogy merjenek nagy célokat kitűzni és ne féljenek az akadályoktól, a kudarctól.
Munkafüzetből kiválasztották a hozzájuk legközelebb álló céljaikat és kiszínezték. Voltak aki saját maguk rajzolták le céljaikat. Felragasztottuk azokat a saját hőlégballonra és fellógattuk azokat a csoport szoba faágára, amely mindennap a szemünk előtt lebeghetett. Az alkotások felragasztása közben meghallgattuk a „Van nekem egy álmom” című dalt, majd felszabadultan mozgott rá mindenki a csoportban egy vidám hangulatú foglalkozás lezárásaként.
Madárkalácsot készítettünk a madaraknak és célunk lett, hogy folyamatosan , minden nap ellenőrizzük a madár etetők tartalmát, hogy fel legyen töltve.
Mozgásos tevékenység során célba dobás, drámajátékok, helyzetgyakorlatok, sok-sok szerepjáték, a Boldogvár meséje, Kalandok kapuja társas játék.
Többször meghallgattuk, énekeltük a ”Volt nekem egy álmom” című dalt.
Próbáljanak legjobb tudásuk szerint haladni az álmaik megvalósítása felé és minden apró sikernek tudjanak örülni. A csoport közösen kitűzött céljaiért pedig mindenkinek együtt kell tenni, ki kell venni a részüket az ahhoz vezető út nehézségeiből is. Vizuális technikák bevonásával, szituációs és drámajátékokkal segítettem őket a közös gondolkodásban és összetartásban
A foglalkozást a 2024. januárjában írt céljaik kiosztásával kezdtük. Felolvasták, elmondták, hogy mit sikerült teljesíteni/elérni, mi az amit nem. A beszélgetés után a 2025-ös év célját írták ismét lapra, amit ez alkalommal is borítékba zártunk, hogy 1 év múlva megnézzük, mit sikerült teljesíteni/elérni. Ami fontos változás az előző évi célhoz képest, hogy most azt kellett leírni, mit szeretnének önmagukon változtatni. Mi van olyan kevésbé jó/rossz szokás, tulajdonság, hozzáállás… stb., amin úgy gondolják változtatniuk kellene.
Történt egy nagyon kedves dolog. Mikor elmondtam, hogy milyen boríték van nálam és az előző évi célokat kiosztottam a gyerekeknek, az egyik tanuló hangosan felkiáltott: „Ilyen egy igazi Anyuka!” 🙂 Szó szerint bearanyozta a napom! S megerősített abban, hogy érdemes csinálni!
A boldogságóránkat a maci-héten tartottuk meg. Elmeséltük a gyerekeknek a Varázsecset című mesét. A csoportunkba érkezett Maci Marci, aki eltévedt és segítséget kért a gyerekektől. A hazafele vezető út térképét négy kapocs zárta, ezeket a kapcsokat különböző feladatok elvégzése után lehetett levenni. Énekeltünk macis dalokat, elmondtuk Balla Piroska: Ébred a medve című versét, utánoztuk a medve járást és képekről különböző medvéket neveztünk meg (barnamedve, óriás panda, koala, jegesmedve…). A feladatok teljesítése után, a gyerekek a térkép segítségével hazavezették a barlangjába Maci Marcit.
Beszélgettünk arról, hogy kinek milyen céljai vannak, amiket szeretne elérni és mit tesz azért, hogy elérje a céljait. Valaki szeretne megtanulni zongorázni, egy kislány szeretne olyan jól rajzolni, mint a nővére, mások távoli tájakra szeretnének eljutni….
Ezután a gyerekek lerajzolták Maci Marcit és várjuk, hogy vasárnap meglátja-e az árnyékát.
Januárban egy feladatot kaptak a gyerekek, mielőtt elkezdődött újra az iskola. Otthon, szüleik segítségével álomtáblát (vágytábla, vision borad) kellett készíteniük. Kaptak segítséget, leírást, inspirációt a tábla elkészítéséhez. Nagyon tetszett nekik a feladat. A januári Boldogságórára behozták tábláikat, egyesével bemutatták egymásnak céljaikat, vágyaikat, melyeket szeretnének valóra váltani. Beszélgettünk a rövid és hosszútávú célokról, azok eléréséről, hogyan tudják őket valóra váltani. Ezután kishajót készítettünk papírból és ráírták egy rövidtávú céljukat, melyet könnyedén valóra válthatnak. Kiszínezték, ezután a kishajóval elhajóztak arra a helyre, ahol biztonságban érezhetik magukat. Ehhez kinyomtattam a segédanyagokban található mellékletet. A papír felső részére ráragasztották hajójukat, majd beszélgettünk az érzékszervekről, hogy a biztonságos helyen miket hallunk, szagolunk…stb. Lerajzolták a papírra, ahol biztonságban boldogok. Emellett a hóemberek világnapján kolleganőm segítségével többféle technikával hóembereket készítettek. Az olasz ételek világnapján pedig kedvenc pizzáik rajzával díszítették a termet.
A január a nagy beszélgetések hónapja volt a csoportban. Jövőbeli céljaink kitűzése és elérése leginkább beszélgetőkörök témáját adta, illetve a javasolt tevékenységek is inkább az írásbeli anyagokra koncentráltak.
Bevezetésként a „Kezdőbetűk” és a „Titkos vágyak feladatokat játszottuk nagy sikerrel. Meglepetésemre szívesen nyíltak meg az egyébként visszahúzódó csoporttagok is.
Szinte egy foglalkozásunk csak a „Ha a 2025-ös éved egy film vagy regény lenne, mi lenne a címe?” témával volt kapcsolatos, szuper kis forgatókönyvek is születtek.
Kissé elmélkedős, de nagyon tanulságos hónapot zártunk.
Januárban az alapprogram fő témája a célok kitűzése volt ,az önbizalom program ajánlott témája a motiváló jövőkép,az erősségprogram témája a vezetői képesség, valamint az önkontroll, és a nyitott gondolkodásmód volt. Ezt csoportjaink életkori sajátosságaiknak és az aktuális projek folyamatba beépítve valósították meg. A nagyobbak beszélgetőkörök alkalmával osztották meg egymással gondolataikat a céljaikról, s azt is kipróbálhatták hogy hogyan tudnak összedolgozni egy egy játékos feladat közben. A kisebbeknél nagy sikert aratott a szoborjáték amit zenére valósítottunk meg. valamint a vonatozás szintén zenére melynek során mindenki kipróbálhatta vezetői képességeit. A rajzolós mondókák során nagyméretű lapra alkothatott mindenki kedve szerint és utána egymás rajzát találték ki a gyerekek hogy vajon mit is ábrázol. A nagyoknál az add tovább játék igen szórakoztató pillanatokat is okozott, míg a kicsit ugyanezt a játékot az add tovább a labdát játékkal helyettesítették. A legnagyobbak azt a célt tűzték ki maguknak hogy mackóbarlangot építenek közösen s egész héten ezt a témát dolgozták fel , igazi jó hangulatú projekthét kerekedett belőle, sok játékkal érdekes feladatokkal, megfigyelésekkel beszélgetésekkel.
A hosszú szünet után nagy örömmel érkeztek a gyerekek az óvodába. A karácsonyi élmények beszámolója után a Boldogság Programunk következő feladatait beszéltük meg. Boldog Dóra bábunk minden tevékenységünk előtt beszélgetett a gyerekekkel. Több célt is kitűztünk erre a hónapra. Színes hetet tartottunk, melyre a szülőkkel együtt készültünk, bevonva őket is a témánk feldolgozásába. Mindennap olyan színű ruhába érkeztek a gyerekek, mely az adott napra volt jellemző. A következő célunk táncosok fogadása volt. Vannak bátortalan gyerekek a csoportunkban, ezért nagy odafigyeléssel fordultunk feléjük, hogy ez a célunk is teljesülni tudjon, hogy örömmel vegyenek részt ezen a programon. Motiváló hatása volt a Boldogság szívecskének. Ezt megelőzte, hogy mindenki „megkereste” hol dobog a szíve. „Add tovább” játékunkhoz is a szívecskét használtuk fel.
A Maci nap zárta be a hónapunk esemény sorozatát. Felértünk az ötödik lépcsőfokra, amely a Boldogság várunkhoz vezet.