A gyerekekkel a lábfejünkkel tornáztunk kicsit, majd igyekeztünk át mozgatni magunkat. Képes vagyok rá! Ez volt a mottónk.
Célok kitűzése és elérése
Ehavi Boldogságóránkat a Világirodalom Napjához kötöttük. Az irodalom szeretetének és a mesehallgatás örömének jegyében A Varázsecset című mesét hallgatták meg a gyerekek.
A mese egy különleges ecsettel rendelkező kisfiú történetét meséli el, aki jószívűségével és képzelőerejével csodákat képes teremteni. A gyerekeket teljesen magával ragadta a történet világa: figyelmesen hallgatták a mesét, és kíváncsian követték a főszereplő kalandjait.
A mese meghallgatását követően közösen megbeszéltük a hallottakat. Kiemeltük, mennyire fontos, hogy merjünk álmodni, és higgyünk abban, hogy céljainkat – bármilyenek is legyenek – elérhetjük kitartással, szorgalommal és jó szándékkal. A gyerekek megosztották saját álmaikat is – volt, aki festő, más tűzoltó vagy állatgondozó szeretne lenni –, és beszélgettünk arról, hogyan segíthetjük egymást abban, hogy ezek az álmok valóra váljanak.
Foglalkozást kezdő, ráhangoló relaxáció:
„Meglengetem a karom, pedig alig akarom…”
A relaxációhoz nyugodt légkört és megfelelő teret biztosítottam a gyermekek számára.
Foglalkozást kezdő ének:
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom
Kísérő mozdulatok: hegymászás, menetelünk-megyünk, úszás, taps, tánc, forgás, dobbantás – mindig, amiről éppen szól a dal
A téma bevezetése:
Célba dobás:
A szőnyeg végére letettem egy felfordított zsámolyt. Minden gyermek kapott egy babzsákot. Kijelöltem egy pontot, ahonnan egyesével kellett dobniuk.
Mikor mindenki dobott, megkérdeztem:
-Milyen érzés volt, amikor beletaláltatok a célba?
-Milyen érzés volt, amikor nem találtatok bele?
-Mit tegyünk, ha elsőre nem sikerül?
-Volt már valami, amit nagyon szerettetek volna, de elsőre nem sikerült? Újra próbáltátok?
A téma feldolgozása:
Előkerült Boldog Dóra, aki kis versével elővarázsolta a mesét.
Mese:
Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje
A meséhez kapcsolódó kérdések:
– Mi volt János célja?
– Milyen akadályokba ütközött?
– Mit érezhetett János, amikor elérte a célját és eljutott a Boldogvárhoz?
A téma lezárása:
A meséhez készült illusztráció színezése
Január a felnőttek esetében a fogadalmak, célok kitűzésének ideje. Az óvodások még ezt nem teszik. Nekik először a célról, a versenyeknél szereplő cél jutott eszükbe. Aztán rávezettem őket és végül mindenki nagyon jó célokat tudott megfogalmazni. Eleinte tárgyak utáni vágyakat fogalmaztak meg, aztán néhányan említettek pl: jó játékot apával, kirándulni, megtanulni biciklizni, szépen rajzolni.
Bevezetés:
– Idővonal-gyakorlat: „Hol voltam egy éve – hol vagyok most – hová szeretnék eljutni?”
Fő rész:
• megtanuljuk konkrét, elérhető célokat kitűzni.
• Vezetői kihívás: kis csoportos feladat – egy önkéntes vezetésével.
• Önkontroll-szituációk: Mit tennél, ha…? – impulzív helyzetek átgondolása.
• Nyitottság: Új dolog kipróbálása – írj róla mini beszámolót.
Zárás:
– Cél-lánc: célmondatok egy fonalra fűzve, osztálydekorációként.
A január boldogságórán a „Célok kitűzése” témakörrel foglalkoztunk. A gyerekekkel közösen beszélgettünk arról, hogy miért fontosak a célok az életünkben, és hogyan segítenek bennünket abban, hogy fejlődjünk és elérjük álmainkat. Egyéni és csoportos feladatokon keresztül dolgoztuk fel a témát: minden tanuló készített egy rajzot, amelyre felírta rövid- és hosszútávú céljait. Emellett játékos formában is gyakoroltuk, hogyan lehet lépésekre bontani a célokat, és hogyan motiválhatjuk magunkat az elérésük során. A foglalkozás jó hangulatban telt, és a gyerekek lelkesen osztották meg egymással álmaikat és terveiket.
Bevezetés: Cél-lufik – kis cetlikre írunk célokat, rajzolt lufikra ragasztjuk.
Tevékenységek:
• Célkitűzés: „Mi a kis célod holnapra?” – rajz és megosztás.
• Vezetés: Képzelt expedíció – egy gyerek a vezető, a többiek követik.
• Nyitottság: „Soha nem próbáltam, de…” – új dolog kipróbálása (pl. bal kézzel rajzolás).
Zárás: Célfa – felakasztjuk a kis célokat rajzolt levelek formájában.
A célok kitűzése erőt ad a cél eléréséhez vezető úton, és növeli a motivációt a kihívások leküzdésére.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A januári boldogságórák havi témája a Célok kitűzése és elérése volt. Ennek a témának a megértéséhez a meséket hoztuk példaként, hiszen a főhősnek gyakran kell elérnie a kitűzött célját, hogy sorsa, élete megoldódjon, jobbá váljon. Meg is néztünk egy rajzfilmet velük közösen. Majd megkezdett mondatokat fejezhettek be saját céljaik elérése alapján, amit megterveztek és szeretnének meg is valósítani a tanév folyamán. Beszélgettünk arról is, hogy érdemes a kitűzött céljainkért tenni, hiszen az előbbre visz bennünket, boldogabbá válhatunk általuk. Természetesen most sem maradt el a hónap dalának meghallgatása. 🙂
Társaskapcsolatainkban is gyakoroltuk a célok kitűzésében való segítségnyújtást.