Október 21-én a kis-középső csoportos gyermekekkel a kitartásról és a szorgalomról beszélgettünk.
A délelőtt folyamán A teknős és a nyúl című mesével a szőnyegre invitáltam őket. Miután felolvastam a mesét, átbeszéltük, hogy a nyúl és a teknős futóversenyéből miért a teknős került ki győztesként. A teknős hiába sétált lassan, kitartása segítségével eljutott a célig, miközben a nyúl lefeküdt még a cél előtt pihenni, emiatt elveszítette a versenyt. Jó példaként szolgált ez a mese a gyermekeknek, akik így megértették, hogy mit jelent kitartónak lenni.
Ezután egy kis játékot kezdeményeztem velük. A szőnyegen szórt alakzatban elhelyezkedve arra kértem őket, hogy aki szorgalmas, guggoljon le. Aki szeret rajzolni, tegye maga elé a kezét. Aki tud biciklizni, feküdjön a hátára, és biciklizzen a lábával. Aki tud táncolni, forduljon körbe. Aki tud tapsolni, tapsoljon. Aki tud énekelni, álljon fél lábon. Ezután megbeszéltük, hogy mennyi mindenhez van szükség kitartásra és szorgalomra, és a befektetett munkával elérjük a kitűzött célunkat. A gyermekek nagyon élvezték ezt a játékot is, viszont a kedvencük a mezítlábas pakolás lett. Egy edényt tettem a szőnyeg közepére, majd többféle játékot leszórtam a gyerekeknek a szőnyegre (LEGO darabokat, csavarokat, egyéb apróbb játékot).
Ezután megkértem őket, hogy aki tudja, vegye le a lábbelijét és a zokniját, és próbálja meg a lábával az edénybe pakolni a szétszórt játékokat. A végén megköszöntem nekik, hogy mennyire kitartóan vettek részt a foglalkozáson, és milyen szorgalmasan végezték el a rájuk szabott feladatokat.
Célok kitűzése és elérése
A gyerekek körberajzoltàk a tenyerüket,kidíszítettèk a felületet ès minden ujjuk mellè odaírtak apró dolgokat,amiket a tavalyi èv soràn tanultak,majd olyanokat is,amiket meg szeretnènek tanulni.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A „Célok kitűzése és elérése” témájú boldogságóra 4. osztályban kiemelkedően sikeres volt, főként a vizuális megközelítésnek köszönhetően. A diákok rendkívül élvezték a rajzos feladatot, mely során kreatívan ábrázolták a távoli és közeli célok különbségét. Ez a vizualizáció segített abban, hogy a gyakran elvont fogalmak kézzelfoghatóvá váljanak számukra. A célok 5 területhez való megfogalmazása nagyfokú elmélyülést és önreflexiót igényelt, amit a gyermekek – meglepően éretten – teljesítettek. A foglalkozás végére mindenki egy egyedi, személyes „céltérképpel” gazdagodott, ami motivációs eszközként is szolgál majd. A célok írásbeli rögzítése megalapozta a későbbi tervezés fontosságának megértését.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
1. Első témánk idén a Célok kitűzése és elérése volt. A gyerekeknek megannyi ötlete akadt így év elején, milyen céljaink is lehetnek az iskolában, családban, baráti társaságban. Aztán tágítottuk a célok megnevezését rövid távú célokra s hosszútávú célokra. Szívesen hallgatták meg a mesét a békáról, aki nem hallott jól. Végezetül céljainkat további témakörökkel árnyaltuk, melyből kiállítást is rendeztünk.
Már egészen kiskorban megjelenik a gyermekekben a vágy arra, hogy valamit elérjenek, valamiben ügyesebbé váljanak, vagy megvalósítsanak egy elképzelést – legyen az egy rajz befejezése, egy új játék megtanulása vagy például az, hogy önállóan öltözzenek fel. A boldogságórák keretében a célkitűzéshez kapcsolódó foglalkozás célja tehát az, hogy a tanulók játékos formában ismerkedjenek meg a célok megfogalmazásával, tudatosításával és az oda vezető út fontosságával.
Foglalkozást kezdő relaxáció
Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”
A gyerekek állva végzik a gyakorlatot. Állva nyújtóznak felfelé két karjukkal (egyik, másik kart nyújtva magasra egymás mellett, az ég felé emelt kézzel). „Nyújtózz fel, érd el az eget, légy magas, és nyújtsd meg magad… élvezd, milyen magas lettél… majd a leengedett karokat előre lógatva, mint az ingaóra, engedd lengetni a két karodat, inga-inga lendül jobbra-balra…”
Foglalkozást kezdő zenehallgatás: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom
A téma bevezetése
Célba dobás
Eszközök: babzsák, karika
A gyerekek két csapatot alkottak. Mindegyik csapatnak kijelöltem a célt: karikába dobást. A karikákat én tartottam. Feladat: a babzsákot átdobni a karikán. Miután mindenki kipróbálta, milyen érzés, amikor a babzsákja célba ért, arról beszélgettünk, hogy kinek milyen célja van, mit szeretne elérni. A gyerekek közeli és távoli célokat is fogalmaztak meg egyaránt. Pl. ha nagy leszek, kézis szeretnék lenni, szeretnék hegyet mászni, legközelebb én szeretnék nyerni a társasjátékban… A közös megbeszélést követően mindenkinek ki kellett gondolnia egy célt. Újra felálltak a csapatok és újra célba dobtak. Miközben dobtak, ki kellett mondaniuk, milyen célt fogalmaztak meg. A csapatok tagjai felváltva dobtak. A feladatot azzal zártuk, hogy megbeszéltük, hogy ha valami elsőre nem sikerül, akkor sem szabad feladni.
A téma feldolgozása
Témafeldolgozás mesével: Boldogvár meséje (Bezzeg Andrea)
Mesefeldolgozás kérdései: Volt már olyan dolog, amit szerettél volna elérni, de nem sikerült? Mi a legnagyobb álmod? Milyen érzés, amikor sikerül elérni valamit? Számodra mit jelent a boldogság?
Tevékenység
Rajzold le az egyik álmodat, majd színezd is ki!
A célkitűzés a célbadobós játék során már megfogalmazódott a gyerekekben, amit közben hangosan ki is mondtak. Az óra végi feladatban, pedig a gyerekek rajzban is kifejezhették, mit szeretnének elérni, így a gondolataikat vizuálisan is megjeleníthették. Ez segíti a belső motiváció megerősítését és a cél vizualizálását.
A gyermekek célrajzaiból egy motiváló tablót állítottam össze, amelyet a tanterem egy frekventált pontján helyeztem el, hogy naponta emlékeztesse őket saját törekvéseikre és erőfeszítéseik értékére. A rajzolás közben többször is meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát.
E havi boldogságóránk témája a Célok kitűzése és elérése. Kezdetként meghallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom c. dalát, majd elmeséltem a gyerekeknek A varázsecset c. mesét. Ez egy nagyon hosszú mese, de a nagycsoportosok szépen követték az eseményeket, érdeklődő tekintetüket öröm volt látni. A kiscsoportosoknak túl hosszú volt, az ő figyelmük hamar elkalandozott, s mással kezdtek el foglalkozni. Eljátszottuk a Varázsecsettel kapcsolatos játékot, nagyon ügyesen eltalálták, hogy mikor kinél volt éppen az ecset. Célbadobást végeztünk, melyben egy maci volt segítségünkre, őt kellett eljuttatni a barlangjába.
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
Miután megbeszéltük a célok, álmok, vágyak közti különbségeket, mindenki elmondhatta, mit szeretne feltétlenül megtenni/elérni még ma, ezen a héten, tanév végére. A sok beszélgetést a Célba zokni játékkal vezettük le, majd mindenki lerajzolhatta Célapónak az egyik célját.
Az idei tanévben is izgalommal vártuk, hogyan alakul a Boldogságóra Program a Pedagógiai Szakszolgálat Mezőtúri Tagintézményében, hiszen a Boldogságórák mellett, az Önbizalom Program is bevezetésre került.
A Boldogságórák színessége, hatékonysága vitathatatlan minden korosztály számára, amit az új eszközök tovább színesítettek. Az idei tanévben a Boldogság Világnapjának megemlékezésére is készültünk. Kavicsokat festettünk a Pedagógiai Szakszolgálat klienseivel, és azt a város különböző pontjain helyeztük el. A „boldog” megtalálókat arra kértük, hogy jelezzék, hogy megtalálták a kavicsokat a hivatalos facebook oldalunkon, mert a „kis készítők” nagyon várják a visszajelzéseket. Mondanom sem kell, szinte izzott a facebook oldalunk, szívhez szóló, örömteli, boldog üzeneteket kaptunk. Már maga a kavics készítése is nagy örömmel töltött el minket, de látni, hogy ezzel örömet okoztunk a megtalálóknak, fantasztikus érzés volt. A gyerekek megtapasztalhatták a „Nagy öröm kapni, de még nagyobb öröm adni!” érzését. Számomra külön nagy eredmény volt, hogy a szakszolgálat minden feladatellátási területén dolgozó kliensek és a kollegák is bekapcsolódtak a tevékenységbe.
Az Önbizalom Programba nagy izgalommal vágtam bele több korosztályban is. Magam is nagyon élveztem a munkát, öröm volt látni és a visszajelzésekből megerősítve is tapasztalni a pozitív változásokat.
Ami még nagy boldogsággal töltött el, hogy egyre több kollega érdeklődik a Boldogság Program szakszolgálatokra való adaptálása felől, vármegyei szinten is szeretnék megismerni a Mezőtúri Tagintézmény jó gyakorlatát. Több előadásra is meghívtak a témával kapcsolatosan, nem csak vármegyén belül, hanem regionális, illetve országos szinten is, mely után több kollega is jelezte, hogy jelentkezett a továbbképzésre.
Örülök, hogy meglátták a kollegák is a Program adta nagyszerű lehetőségeket a szakszolgálat területén is és remélem az együttműködésünk tovább folytatódik.
A következő tanévben szeretném, ha már közösen egy szervezett formában tudnánk beszélgetni a program tervezéséről, tapasztalatairól, egymás kreatív ötleteinek megismeréséről.
Szeretném, ha mindenki érezné, hogy igenis „JOBB VELED A VILÁG!”
Fejes Nikoletta
szakvizsgázott pedagógus, fejlesztőpedagógus,
tehetségfejlesztő pedagógus, járási tehetség-koordinátor
A varázsecset című mesével kezdtük a foglalkozást, ezután saját céljainkról beszélgettünk. Közös célokat nehezebb volt meghatároznunk, de egy kis terelgetéssel ezeket is sikerült összegyűjtenünk, majd le is rajzoltuk és feltettük a faliújságra. Végül az „Add körbe a varázsecsetet” játékkal zártuk a délutánt.
A foglalkozást ebben a hónapban Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesével kezdtük. A mese felolvasása után mindenki megfogalmazta a saját három kívánságát egy plakátra, aki akarta fel is olvashatta a céljait.
Beszéltünk arról, hogy a vágyaink eléréséhez olyan célokat kell kitűzni magunk elé, amelyek lehetnek rövidtávú, középtávú, de akár hosszútávúak is.
A célok eléréséhez kidolgoztunk egy stratégiát, amit végül 3-3 lépésben határoztunk meg. A gyerekek a célkitűzéseikhez rajzot készítettek.
Nagyobb mérföldkövek elérésénél közös programokat szerveztünk.