Mint azt tapasztaltam, a mai gyermekek problémamegoldó képessége sajnos elég gyenge. Ha egy-egy feladat nem sikerül elsőre, akkor bizony nagyon neki tudnak keseredni, nem próbálkoznak újra…
Mivel nagyon szeretnek mozogni és nagy is a mozgásigényük, ezért legfőképp olyan játékos, egyre nehezedő sorversenyt csináltunk, ahol bizony jócskán állítottam eléjük kihívást!
Az elején négy felnőtt is kevés volt, hogy megértsék a feladatokat, de aztán szépen sorban a legtöbben ráéreztek. Javítottunk, újrakezdtünk számtalanszor, és egyre több gyermeknek volt sikerélménye. Sőt, még a végén meg is jegyezték, hogy jót játszottunk, jól elfáradtak.
Ebben a formában, a mozgás által könnyebb volt feldolgozni a témát velük, hiszen itt nem volt idejük dacosan félrevonulni, ha valami nem sikerült elsőre, addig küzdöttek, míg végül elérték a céljaikat!
Célok kitűzése és elérése
A foglalkozást kezdő relaxáció és éneklés után gyertyát gyújtottam és elmeséltem a ” Boldogvár meséje” című mesét. A gyertya mindig kellemes hangulatot varázsol a mesekörünkhöz. A mese után megbeszéltük a gyerekekkel a hallottakat és kérdeztem a gyerekeket a céljaikról. A csoportot 6 fős csapatokra osztottuk és minden csapat választott magának egy csapat nevet: kértem, hogy valamilyen állatról nevezzék el magukat.Mindegyik csapat külön-külön megépítette a maga Boldogvárát, szivacs torna elemekből. Nagyon jó volt látni, ahogy a csapatok összedolgoztak és figyeltek egymásra a közös cél érdekében.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
E havi témánk a célok kitűzése, és elérése volt, melyet most a Hóemberek világnapjához kötöttünk. Megismerkedtünk Jónás Orsolya: Mese a hóemberről, aki barátokat keresett című meséjével. Nagyon sok cél megfogalmazódott már a csoportban az eddigi Boldogságórák során, ezért igyekeztünk most ezt a témát egy kicsit másképp feldolgozni. Megbeszéltük a mese mondanivalóját, azt, hogy senki sem szeret egyedül lenni, és újra megbizonyosodhattunk róla, hogy milyen fontos dolgok is az életben a jócselekedetek és a barátság. A mese kapcsán csoportunk céljaként megfogalmaztuk, hogy a mi csoportunkban mindig együtt leszünk, jó barátok leszünk, és nem hagyjuk, hogy bárki is egyedül játsszon, vagy egyedül érezze magát. Azt is tudatosítottuk, hogy a célok eléréséért tennünk is kell, és ennek megfelelően kell dolgoznunk is érte, hogy mindez ne csak vágy legyen.
Hóembereket készítettünk, majd az elkészült műveket kiállítottuk, illetve volt, amit haza is vihettek a gyerekek. A téma hangulati lezárásaként meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát is, vidám mozgással kísérve, melyet nagyon élveztek a gyerekek.
Nagyfügedi Arany János Általános Iskola
Januárban a célok kitűzése volt a központi témánk. Először megbeszéltük, hogy miért fontos, hogy legyen céljaink. Lehetnek azok, rövid és hosszútávú célok is.
Ki-ki elmondta számára, ki/kik a példaképek, és miért.
Majd felolvastam nekik „Az öreg halász és a nagyravágyó felesége” című mesét, majd az ehhez tartozó kérdéseket megbeszéltük.
Beszéltünk a bakancslistáról, és mindenki elkészítette a saját rövidtávú bakancslistáját.
A foglalkozáson megkértem a diákokat, hogy készítsenek a lapjukra egy bakancsot, majd készítsék el a saját bakancslistájukat. Megbeszéltük, hogy mit jelent a bakancslista, honnan kapta ezt az elnevezést. Pontosítottuk. hogy miért nagyon fontosak a célok az életben és miért nehéz céltalanul, motiváció nélkül élni az életet. Miután elkészültek, megkértem őket, hogy emeljenek ki egy fontos célt a bakancslistájukról. Egyesével kijöttek a táblához és elkészítettük a táblára a saját, közös bakancslistánkat is.
Boldogságóránk központi témája a célok kitűzése volt. Az óra egy rövid, ráhangoló relaxációval kezdődött, mely során nemcsak ellazultunk, hanem megpróbáltuk előhívni belső álmainkat és céljainkat is. A relaxáció után megbeszéltük, ki mit érzett, mire gondolt közben, és hogyan hatott rá ez az elmélyülés. Ezt követően közösen megbeszéltük, mit is jelent a célkitűzés: mi számít célnak, hogyan érdemes célokat meghatározni, és mi a különbség az álmok és a célok között. A „Hogy vagy?” kártyacsomagot hívtam segítségül, amelyből mindenki olyan kártyát választott, amely számára egy célt szimbolizál. Ezeket a választásokat is megosztottuk egymással, így még jobban megértettük, mennyire egyedi és személyes lehet egy-egy cél mindenkinél. Miután mindenkiben megfogalmazódtak a saját célkitűzései, elkészítettük egyedi bakancslistáinkat, amelyekre a gyerekek leírták álmaikat és céljaikat. A kreatív munka közben meghallgattuk a hónap meséjét is, amely tovább inspirálta a gyerekeket. Az óra végén közösen énekeltük a Van nekem egy álmom című dalt, amely méltó lezárása volt az álmaink és céljaink ünneplésének.
A gyerekeket nagyon megfogta a téma, öröm volt látni, hogyan ragyogott a szemük, amikor álmaikról és céljaikról beszéltek. Ugyanakkor érdekes volt megfigyelni, hogy már ennyi idős korban is működnek bennük önkorlátozó mechanizmusok. Ezért fontosnak tartottam azt is átbeszélni, milyen szerepe van a gondolatainknak a céljaink elérésében, és hogyan tudjuk a pozitív gondolkodást a mindennapjaink részévé tenni.
“Látom a jövőt! – ezzel a mondattal kezdtük az első foglalkozást januárban.
“ Tanulj a tegnapból, élj a mának és reménykedj a holnapban!” (Albert Einstein)
A kutatások szerint , aki alaposan és részletesen el tudja képzelni a lehető legjobb jövőjét, az nagyobb eséllyel éri el azt! – ezeket a mondatokat boncolgattuk, kinek mit jelentenek.
Aztán elővettük egy régi, de számunkra kedves feladatot, ami a megkezdett mondatok befejezését jelenti:
Ez az év számomra azért lesz különleges, mert…
Ebben az évben azt szeretném legtöbbször érezni, hogy…
Ebben az évben abból merítem majd a legtöbb erőt, hogy…
Ezt a 3 dolgot fogom magamban szeretni:
Erre a 3 emberre tudok majd nehéz pillanatokban támaszkodni:
Ezen a 3 módon kapcsolódom többet szeretteimhez:
Ebben az évben azt csinálom meg (nem halogatva tovább), hogy…
Ebben az évben akkor leszek a legbátrabb, amikor…
Ebben az évben a legjobb dolog, ami történik velem, hogy…
Ebben az évben attól a rossz szokásomtól szabadulok meg, hogy…
Ebben az évben többet fogok…
Ebben az évben kevesebbet fogok…
Amikor a fenti mondatokat befejeztük, következett a jövő tervezése, majd lerajzolása.
A hónap jeles napjai közül kiválasztottuk azt, ami számunkra kivitelezhető és ötletünk is van hozzá. Így esett a választásunk az olasz konyha napjára, január 17.-re.
AZ ÉTKEZÉS ÖSSZEKÖT ÉS FELSZABADÍT – MA VAN AZ OLASZ KONYHA NAPJA
2025. január 17.
„Attenzione! Ki szereti a spagettit és a pizzát? Képzeljétek azt, hogy olasz étteremtulajdonosok vagytok!”
Pizzát készítettünk az iskolában, igazi olasz recept alapján. A gyerekek otthonosan mozogtak a konyha világában, nagyon jól éreztük magunkat és remek pizzát készítettünk.
Egy boldog januárt tudhatunk magunk mögött.
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI, Zümi csoport
Ideje: 2025.01.14.
A foglalkozást vezeti: Borsodi Ádámné
Foglalkozás témája: Célok kitűzése és elérése
A foglalkozás célja: Színek tanulása. Az egymásra figyelés képességének fejlesztése, erősítése.
A foglalkozás feladatai: Színek megismerése, azonosítása. Kitartás fejlesztése, pozitív énkép, feladattudat, figyelem, finommotorika, türelem, tolerancia fejlesztése.
1.Motiváció: Bagdi Bella: Boldogságóra Erősség Dalok – LELKESEDÉS
A dal meghallgatása motivációként a célok eléréséhez.
2. Téma feldolgozása: A színek megismerése a Kishalász zenekar: Hepe-hupa város dal bábos videójának megtekintése során.
3.Színek párosítása. A dalban szereplő állatok ház színeinek a beazonosítása. Keressék meg a kért állat házszínével megfelelő színű színes lapokat.
4. Színes gyurmákba rejtett állatok keresése adott színű gyurma keresésével. A talált állatok megnevezése, színeinek azonosítása, a talált állatok hangjainak az utánzása.
5. Gyurmázás. Adott színű formaszaggatóval különböző formák szaggatása, forma megnevezése.
6. Lezárás: Zenehallgatás.
Bagdi Bella: Képes vagyok rá – önbizalom erősítő dal megerősítésekkel
Boldogságóra reflexió: Célok kitűzése és elérése
A tevékenység motivációjának, a január havi téma felvezetőjének, Bagdi Bella: Lelkesedés dalát választottam, amely magára a hónap témájára, a célok kitűzésére és elérésére helyezte a hangsúlyt, tudatosította a gyerekekben, hogy megvalósíthatják a céljaikat, megtanulhatják, megcsinálhatják, amit szeretnének elérni, ha kitartóan tesznek,dolgoznak érte. A gyerekekkel azon a héten a színek megtanulását tűztük ki közösen célunként. A célunk eléréséhez a Kishalász zenekar: Hepe-hupa város dalának bábos videóját tekintettük meg, amely minden színt jól bemutatott a gyerekeknek. A dalban szereplő állatbábok segítséget nyújtottak a színek beazonosításához, a színeslapokhoz rendeléshez,egyeztetéshez. Az autista gyerekek számára nagyon fontos a szenzoros érzékelés, ezért színes gyurmába rejtett állatokat kerestek, adott színek alapján. Nagyon komplex és sokoldalú fejlesztési lehetőségeket nyújtott a feladat, hiszen a színek beazonosításán felül fejlődött a taktilis érzékelés, a finommotorika, az utánzás, a beszédindtás, a szókincs bővítés, a társak közötti kooperáció, segítségnyújtás, valamint a türelem is.
A színes formaszaggatók egyeztetése az adott színnel is sokoldalúan segítette a fejlesztést, a kitűzött célunk elérését, hiszen a színek azonosításán felül ebben a feladatban is fejlődött a szókincs, a formaérzék, finommotorika, kifejezőkészség, valamint a türelem és a gyerekek egymás közötti kooperációja is.
A tevékenység zárásaként választott Bagdi Bella: Képes vagyok rá dala a célok eléréséhez szükséges pozitív tulajdonságok tudatosítását, megerősítését segítette és tette lehetővé. A tevékenységen a gyerekek nagyon élvezték a kitűzött célunk eléréséhez vezető utat, aktívan bekapcsolódtak, keresték és válogatták a színeket.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Álmodj nagyot! Cselekedj bátran!
Foglakozás időpontja: 2025. 01. 15., 20h
Foglalkozás vezetője: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
A Boldogságóra célja volt: Kollégistáink ismerjék fel, hogy sokkal boldogabbak azok az emberek, akik olyan dologra törekszenek, ami számukra fontos!
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. A résztvevők első feladata volt meghatározni:
Mit gondolnak arról, miért kellenek célok az embereknek? Miért és hogyan tehetnek boldogabbá minket?
Ezt követte egy rövid tanári magyarázat – PPT-n kivetítve – arról, milyen helye és szerepe van az életünkben a célkitűzéseknek és azok megvalósításának. Majd három híres személyiség (Michael Jordan, Martin Luther King Jr., John Goddard) életpályáján keresztül beszéltük meg, hogy mely(-ik) tulajdonsága(-i) volt(-ak) azok az említett személyeknek, amelyek a céljaik eléréséhez fontos(-ak) voltak.
A PPT-ből azt is megismerték kollégistáink, hogy hogyan lehetnek sikeres célmegvalósítók.
Majd célokat kellett meghatározniuk az életük következő területeire: család, magánélet; barátok, közösség; iskola; fizikai, testi; pihenés; körülmények, tárgyak.
Utolsó feladatuk is játékosan telt: Richard Wiseman, a pozitív pszichológia jeles alakja bemutatott egy 10 módszerből álló táblázatot. Minden módszer elé igent (I), vagy nemet (N) kellett írniuk a foglakozáson résztvevőknek, ha használják életük során. Nagy meglepetés volt számukra, hogy a kutatások alapján mely módszereket használók tudták elérni céljaikat.
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a csoportos együttlét.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
Egy cél elérése örömteli és motiváló, ráadásul újabb célok megvalósítására sarkall. A kis pingvin is rátalált anyukájára, de míg elért a Sarkvidékre számos kihívással kellett megküzdenie, megannyi akadályt kellett legyőznie. Ebben segítettek neki a Pillangó csoportos gyerekek, mert közös célt elérni, együtt örülni még csodásabb érzés… Alig várjuk az újabb kalandot!