A januári témánk a célok kitűzése és elérése volt. Az 5. osztályban az év első osztályfőnöki óráján foglalkoztunk a témával; a tanulók céljaikat fogalmazták meg az új évre. Négy szempontot adtam: ezen szeretnék változtatni; / ezeket a könyveket szeretném elolvasni; / ezt szeretném kipróbálni; / ide szeretnék eljutni. Többségében reálisnak tekinthető célokat jelöltek meg, kivételt az utolsó „szempont” képezett, ahol igen távoli országok, városok kerültek megnevezésre, mint úti cél. A célokat egy „időkapszulába” rejtettem, és 2026. január elején majd áttekintjük, kinek, mit sikerült megvalósítani belőle. A tapasztalatokat felhasználva lehet majd új célokat kitűzni a következő évre.Céljaim az új évben
Célok kitűzése és elérése
A januári boldogságóra foglalkozásokon nagyon sokat beszélgettünk az osztályunk céljairól és a gyerekek egyéni rövid- és hosszútávú céljairól.
Készítettek a gyerekek egy űrhajót, amelyre felhelyezték terveiket. Tanév végén majd megnézzük, hogy kinek valósultak meg a tervei.
A januári boldogságóra foglalkozásokon megismerkedtünk a hónap jeles napjaival: A béke világnapja, Vízkereszt., Az olasz konyha napja stb.
A „Van nekem egy álmom” című dalt meghallgatva a gyerekek is megfogalmazták terveiket, céljaikat. Készítettek a gyerekek egy űrhajót, amelyre felhelyezték terveiket. Tanév végén megnézzük, hogy kinek valósultak meg a tervei.
Nagyon megérintette a gyerekeket a Varázsecset című mese. Mindenki lerajzolta, lefestette, hogy mit tenne, ha lenne egy varázsecsete.
Sokak rajzában megjelent a mások segítése, egymás segítése.
Célok kitűzése és elérése – Nem várunk az aranyhalra!
A téli szünet után reggelenként új dalt hallgattunk: Bagdai Bella Van nekem egy álmom kezdetű dalát.
Tetszett a gyerekeknek. Azon gondolkodtak, vajon miről fog szólni a következő Boldogságóra, hogyan fog a dalhoz kapcsolódni.
A téma bevezetéséhez megkeresték a Varázsszót egy rejtvény segítségével.
Felidéztük a már általuk jól ismert mese, Az öreg halász és nagyravágyó felesége című mesét.
Három halat kaptak, melyekre ráírták a saját vágyaikat. Volt örök élet, egészség, luxushajó, kívánságot teljesítő varázsbot. Mindenki kiválaszthatta az egyik halacskáját, amit elhelyezhetett a Vágyaink tavában.
Meghallgatták A Varázsecset című kínai népmesét. Nagyon meghatotta a tanulókat. Sok-sok gondolatot indított el bennük! A beszélgetés után megfogalmaztuk a vágyak és a célok közötti különbséget.
A foglalkozás végén egy közös célt tűztünk ki. Az ötletet a nyári képzésen kaptuk Maricától.
Azóta minden napot egy viccmeséléssel indítunk. Az elnevezéshez ötleteket kértem. Mindenki leírta a saját elképzelését, majd közösen döntöttek a címről. A választás: Célunk: Kávé helyett vicces reggeli.
A reggelek azóta viccel kezdődnek. Péntekenként értékeljük a hetet, majd megtervezzük a következőt. Megbeszéljük, kinek kell készülnie.
Azóta kíváncsian várjuk a reggeleket!
Megküzdünk a kihívásokkal, februárban pedig stratégiákat építünk, alakítunk.
Életünk egyik legnagyobb mozgatórugója, ha vannak céljaink. Egy cél kitűzése viszont nem olyan egyszerű. Kavarognak a gondolataink, valami elkezd kirajzolódni. Eszünkbe jut néhány jó ötlet, amelyek között talán van egy, ami az elérendő célunkká alakulhat. Amikor végre elérjük, megjelenik bennünk a hiányérzet, hirtelen nem tudjuk hova tovább. Aztán rádöbbenünk, hogy új célt kell találnunk. Hogyan működnek a célok? Miért előnyös, ha célokat tűzünk ki és hogyan fogalmazzuk meg őket?
Ezekkel és sok egyéb ezzel kapcsolatos dologgal foglalkoztunk a hónap során. Ez a legaktuálisabb téma volt pont egy új év kezdetén. Számot vetettünk a 2024-es évvel és új év elé néztünk új reményekkel.
1.Kiszíneztük a 2025-ös évszámot közben sokat beszélgettünk, minek örülnénk ebben az évben.
2.Gondolattérképet rajzoltunk ,hogy mi minden jut eszünkbe a téma kapcsán.
3.Kis kártya formában beragasztottuk a füzetekbe a kívánt céljainkat. Pl. minden nap segítek otthon, többet mosolygok, rendet tartok, udvarias leszek, minden nap keresek a napomban vmi jót, többet olvasok vagy sportolok,…
4.Természetesen előkerült a 3 aranyhal,a 3 kívánsággal. Megbeszéltük mi a különbség az álom és a cél között. Mi az amit, meg tudunk valósítani? Milyen út vezet ehhez…?
5.Feldolgooztuk a Varázsecset című kínai mesét,ami nagyon megérintette a gyerekeket. Nagyon tetszett nekik, hogy teljesült egy szegény gyermek álma. Eljátszottak a gondolattal, ők miket is kívánnának, ha ilyen megtörténne.
6.Értelmeztük a : „TÜRELEM RÓZSÉT TEREM” közmondást. Megéri várni, szenvedni, kitartani. Itt saját példákat meséltek ,mi vezetett egy kupáig vagy egy éremig az osztályban. Mik a nehézségek, a feladatok és milyen nagy öröm a siker, s mi is mennyire büszkék tudunk lenni egymás sikereire. Ez boldoggá tesz minket. Rózsát rajzoltak jelképként, gyurmából is elkészítették a beszélgetés közben.
7.Feldolgoztuk A csodálatos radírgumi c. mesét, mert volt pár probléma az osztályban. Megbeszéltük ,hogy a bántó szavakat nem lehet kiradírozni. Egyik fő, közös célunk lett: egymást nem megbántani, szeretettel fordulni a másikhoz, ahogy mi is elvárnánk.Tudjunk elnézést kérni és megbocsátani .Bizony ez mind nehéz feladat, de megéri!
8. Ismét kiszíneztük a motiváló rajzunkat: „BÁRMIT KÉPES VAGYOK ELÉRNI!”-a hit nagyon fontos magunkban.
9. Legvégül megnéztük a YouTube-n az egykori sydeney-i olimpai magyar bajnokok videóját: https://www.youtube.com/watch?v=m5aiZmvHVIA
Ők hogy készültek, miként küzdöttek míg bajnokok lettek. Ezt sokszor megnéztük és a hónapban gyakran énekelték a gyerekek ,hisz megannyi sportoló gyermek van az osztályunkban:
Vízilabda- himnusz
Mennyi hajnali ébredés,
Nekem még sem szenvedés,
Hidd el, ezt szeretni kell!
Mennyi vér és izzadás,
Mennyi megpróbáltatás.
Hidd el, ezt szeretni kell!
Ha vesztésre is állsz, majd újból talpra állsz.
Indulj újra, ma szivárványt is látsz!
Ref.: Ma elindulunk, hogy szétszakítsuk a gátakat
Ma elindulunk, hogy valóra váltsuk az álmokat.
Ma elindulunk, hogy céljainkért megküzdjünk,
Ma elindulunk, Isten segíts, hogy győzhessünk!
Mennyi kínzó fáradság,
Kell most a bátorság,
Hidd el, ezt szeretni kell!
Mennyi öröm és kudarc,
Mennyi kemény, elszánt arc.
Hidd el, ezt szeretni kell!
Ha vesztésre is állsz, majd újból talpra állsz,
Indulj újra, ma szivárványt is látsz!
Nagyon tanulságos volt a hónap témája mindannyiunknak, azt hiszem minden pillanat fontos volt.
Januárban többféle ponton is érintettük az aktuális témánkat, a célok kitűzését és elérését. Rögtön az év elején kitöltöttünk egy feladatlapot, melyen a 2025-ös évre vonatkozó feladatok voltak. Ezek közül több is az új év céljaihoz kapcsolódott. Feldolgoztuk a segédanyagban található Varázsecset c. mesét. Mi is körbe adtuk egymás közt a „mi kis” varázsecsetünket, mindenki elmondhatta milyen céljai vannak a közel vagy akár a távoli jövőt illetően. A beszélgetőkör után a gyerekek le is írták egy papírra az ez évi céljaikat. A papírokat összetekertük, átkötöttük, ahogy egy fontos irat esetében tették régen, majd elhelyeztük őket egy szép üveg tárolóban. Megegyeztünk, hogy 2026 januárjában kinyitjuk az üveget, majd megnézzük, hogy kinek mit sikerült megvalósítania a leírt célokból. Ötleteket gyűjtöttünk, hogyan dolgozzák ki a célhoz vezető út tervét, valamint hogyan motiválják magukat a megvalósítás során. Összegyűjtöttük azokat a fogalmakat is, amelyek segíthetnek bennünket, erőt adnak a célok eléréséhez. Ezekből készítettünk egy egyszerű motiváló applikációt, amit kihelyeztünk az osztályban is. A program által ajánlott jeles napok közül hárommal foglalkoztunk mélyebben. Elsőként a Vízkereszthez kapcsolódó néphagyományokkal, szokásokkal ismerkedtünk meg. A Hóemberek napján klassz kis hóembereket készítettünk. A gyerekek kedvenc feladata a pizza világnapjának megünneplése volt. Beszélgettünk a híres olasz ételekről, tészta felismerő versenyt tartottunk, elmeséltem nekik a pizza történetét, majd rövid videót néztünk meg az igazi nápolyi pizza készítéséről, sütéséről. Nem maradhatott el a kézműveskedés sem. Kartonból, papírból elkészítettük az osztály pizzáját, majd a gyerekek „megsütötték” a saját elviteles, dobozos pizzájukat. Tartalmas hónapot tudtunk magunk mögött.
Célok kitűzése és elérése
Mindenkinek van valamilyen célja az életben. Szeretnénk jó jegyet kapni az iskolában, szeretnénk jól zárni a vizsgákat. Szeretnénk bekerülni egy jó egyetemre, világkörüli útra menni, családot alapítani. Sokszor úgy érezzünk, hogy a célt könnyen megfogalmazzuk, csak a megvalósítással akadnak komoly problémáink.
Valószínűleg már Te is hallottál a célkitűzés erejéről. Vagyis arról, hogy azok: az emberek, akik célokat tűznek ki, sokkal nagyobb eséllyel érnek el jelentős eredményeket, mint akik egyszerűen csak „keményen dolgoznak”. Lehet, hogy már ismered a célok különböző fajtáját is. Mégis bizonytalan vagy, hogy hogyan állj neki.
Mielőtt nekiállnál célokat kitűzni, fontos, hogy értsd a különböző típusokat. Vannak célok időtáv szerint, és célok fajta szerint. A poszt célja, hogy segítsen neked megérteni, hogy milyen célok illeszkednének leginkább a TE életedhez.
De valóban egyszerű meghatározni a céljainkat?
Milyen gyakorlati technikák léteznek, amik segíthetik a célkitűzést?
SMART célok: Minden betű egy jellemzőjét mutatja be a helyesen megfogalmazott célnak.
S – specifikus
M – mérhető
A – elérhető
R – realisztikus
T – időhöz kötött.
Arra törekedjünk, hogy a célkitűzés során beépítsük ezeket a jellemzőket, mert így azt tapasztalhatjuk, hogy eredményesebben tudunk a céljaink felé haladni, mert tudjuk azt, hogyan tudjuk megvalósítani őket.
Márk
Rövid távú célom: Jobban teljesítsek a 10 perces gépelésen.
Hosszú távú célom: El szeretném kezdeni a saját életemet élni. Szeretnék már egyedül élni!
Fanni
Rövid távú célom: Jól sikerüljön a szalagavató tánc.
Hosszú távú célom: Sikerüljön a szakmai vizsga.
Dzsenifer
Rövid távú célom: Letenni egy körmös szakmát.
Hosszú távú célom: Szeretnék megtanulni egyedül dolgokat, pl. autót vezetni
Bence
Rövid távú célom: Legyen vége gyorsan a szakmai órának, hogy le tudjak menni a földszintre.
Hosszú távú célom: Sokáig maradjak együtt a barátnőmmel.
Eszter
Rövid távú célom: Minél több időt tölteni az apukámmal, aki végre itthon van, mert a szabadságot kapott.
Hosszú távú célom: Szeretnék a vívásban további sikereket elérni.
Karina
Rövid távú célom: a legjobban teljesíteni a szakmai órán.
Hosszú távú célom: Szeretnék otthonról elköltözni, önálló életet élni és dolgozni.
Szakmai csoport
A januári Boldogságóra témája a különböző kultúrák megismerése volt. A foglalkozás során a diákok három különböző ország társadalmi és kulturális szokásaival ismerkedtek meg, majd ezeket egymásnak is bemutatták.
A feldolgozott témák között szerepelt az oktatás, a gyermeknevelés, a hagyományos ünnepek és a nemek szerepe a társadalomban. A tanulók összehasonlították a kiválasztott országok hagyományait a magyar szokásokkal, és megvitatták a hasonlóságokat, valamint a különbségeket.
A foglalkozás végén minden csoport elkészítette az adott ország „névjegykártyáját”, amely röviden összefoglalta a legfontosabb tudnivalókat. A tevékenység hozzájárult a diákok kulturális nyitottságának fejlesztéséhez, segítette az empátia és a tolerancia erősítését.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Januárban a célok kitűzése és elérése volt a témakör a boldogságórákon. Mi a gyakorlatok közül az 5. osztállyal A varázsecset című mesét választottuk, és a hozzákapcsolódó játékot. A mese megható volt, és a gyerekek megfogalmazták együttérzésüket. Majd a varászecsetet úgy kellett tovább adni, hogy a kör közepén álló társuk ebből ne vegyen észre semmit. Az empátia, a figyelmesség, az összehangolódás érzései jelentek meg ebben a játékban. Köszönjük a játékötletet.
KIsnánai Szent Imre Ált. Iskola
„Tanulj a tegnapból, élj a mának és reménykedj a holnapban.” (Albert Einstein) Hajóztunk!