Először beszélgettünk a célokról, idézeteket olvastunk fel. Majd példaképeket választottak a hatodikosok és fordított bakancslistát készítettek.
Célok kitűzése és elérése
Sokat beszélgettünk önmagunkról, jövőbeli céljainkról és arról, hogyan tudjuk majd ezeket megvalósítani.
Meghallgatták A varázsecset című mesét, ami nagyon tetszett nekik. Alaposan átbeszéltük a történetet, játszottunk ecsetes játékot, amit rendkívül élveztek.
A rajzolás közben meghallgattuk többször is a dalt.
A szünetről visszatérve beszélgettünk az év eleji fogadalmakról. A tanulók többsége nem tűzött ki maga elé megvalósításra váró célokat. A témába jobban belemélyedve, többen is hangot adtak vágyaiknak. Tudatosítottuk, hogy ezek csak a tetteken keresztül valósíthatók meg. Tanmeseként egy magyar népmesét néztünk meg a Csillagszemű juhászt. Tetszett a gyerekeknek, hogy a sok-sok megpróbáltatás után a juhász elnyerte méltó jutalmát.
Januári hónapban a céljaink kitűzésével és azok elérésével foglalkoztunk a gyermekekkel. Mindezekhez tökéletes terveket és motivációkat készítettünk. A téli szünetből visszatérve együtt köszöntettük az új évet. Gyermekeink az otthonról hozott élményeiket elmesélhették, tapasztalataikat megosztották egymással. Boldogságóráinkat ezen hónapban egy „Boldogságvár” megépítésével indítottuk. Ezen vár elkészüléséhez minden gyermek legalább egy építőkockát hozzátett. Az építőkockáknak jelentősége volt: minden gyermek saját célját szimbolizálta, amelyet elmondott a kocka elhelyezését követően. Így az elkészült a „Boldogságvár” rengeteg cél hazája volt. E hónapban többször is énekeltük, hallgattuk a „Van nekem egy álmom” című dalt. A gyermekek kedvenc játékai közé tartozott a célba dobós játék. Ezt hulahopp karika és babzsák segítségével játszottuk. A nagyobb gyermekekkel feldolgoztuk Bezzeg Andrea: Boldogvár című meséjét. Mesénk feldolgozását Boldog Dóra bábunk segítette, akit nagyon kedvelnek a gyermekek. Az történethez kapcsolódó, munkafüzetben található illusztrációkat örömmel színezték ki a gyermekek. A hónapban sor került a „Boldogság puzzle” közös elkészítésére. Az ügyesebb gyermekekkel egy gyönyörű , nagy várat rajzoltunk le keményebb papírra, majd nagyobb darabokra vagdostuk szét. A játékhoz mi óvodapedagógusok készítettünk egy térképet, ami óvodánk helységeit ábrázolja. A puzzle darabokat ide rejtettük el. A gyermekek feladata volt, hogy sikeresen találjanak meg minden puzzle darabok, amit kisebb- nagyobb sikerrel meg is találtak s így összerakhatták a „boldogságvárat”.
A hónap elején kitűzött célokat igyekeztünk folyamatosan megvalósítani. Ilyen volt például a madáretetők kihelyezése a csoportokhoz tartozó teraszunkra s azok madáreleséggel való feltöltése. A madáreleséget a gyermekek gyűjtőmunkaképpen, a szülőket is bevonva, otthonról hozták el. Volt aki saját maga készített eleséget hozott, s voltak gyermekek kik bolti eleségekkel kedveskedtek.
Mindezek mellet igyekeztünk nagy hangsúlyt fektetni a feltétel nélküli önszeretetre. Beszélgettünk arról, hogy ez nagyon fontos mind az egészségi állapotunk és életünk minden területén. Témánk feldolgozását a „Hegymászó” játékkal indítottuk, kipróbáltuk a szeretetzuhany játékot is, átöleltük képzeletben a szeretetet, valóságban pedig a társainkat. Minden gyermek elmondhatta, hogy mi az amit szeret önmagában. Napi szinten szeretetnyelveket játszottunk el. A hónapban a legtöbbet használt szeretetnyelv a segítség, szívesség volt, óvodánkban. Úgy gondoljuk, hogy az elismerő szavak szeretetnyelve még erősítésre szorul a gyermekek körében. Nagy sikert aratott a hónapban az öltözködési verseny, amit a Téli öltözködési témahetünkön mindennap eljátszottunk, így egy két gyermek már egyre ügyesebbé vált az öltözködésben. Boldogsággal töltött el bennünket, pedagógusokat, hogy többen kisebb segítséggel önállóan kezdtek el öltözködni. Az öltözködési sorrend segítésére színes ruhadarabokat nyomtattunk ki, s tettük ki az öltözőnk falára, ezzel is segítve a gyermekek önálló öltözködését. A „Szeretetdalt” többször is meghallgattuk.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
Ezen az órán megfogalmaztuk a gyerekekkel céljainkat. Megbeszéltük mit és hogyan kell teljesíteni, azok elérését. A tanulók komolyan elgondolkodtak a célokon, és azok eléréséhez szükséges úton.
Relaxáció: „Medve vagyok és cammogok”
Dal: Bagdi Bella: van nekem egy álmom
Feldolgozás:
Bevezetés – Rövid beszélgetés arról, hogy mi is az a cél? Mit jelent? Mik lehetnek a céljaink?
Ráhangolódás a mesére
Dal: Ég a gyertya, ég….
Mesehívó mondóka
Mese:
1. A madáretető varázsa –
Anna és a kis madár története
2. A három kismalac
3. Boldogvár meséje
A mese végén rövid beszélgetés a meséről.
Játék:
– Célbadobás karikába
Minden kisgyermek dobás előtt elmondja, hogy mi is az ő célja-mit szeretne elérni.
– Varázshópelyhek
– Öltözz fel gyorsan!
Mivel kiscsoportosaink vannak, ezért a témát több napon keresztül, egész hónapban folyamatosan dolgozzuk fel.
Ezt több mesével és változatos játékokkal valósítjuk meg a gyermekek nagy örömére.
A foglalkozást relaxációs gyakorlatokkal, a hónap dalának meghallgatásával és éneklésével kezdtük. Az év elején fontos téma az új évi fogadalmak, illetve célkitűzések megbeszélése. Az öreg halász és nagyravágyó felesége című mese nagyon tetszett nekik. Mindenki kívánt három dolgot a képzeletbeli aranyhaltól, több gyermeket az anyagi jólét foglalkoztat, de többen kívántak a békét és az egészséget is. A mesehősökhöz hasonlóan a csoport tagjainak is különböző játékos feladatokat kellett végrehajtani, leküzdve az akadályokat érték el a céljaikat.
A februári boldogságóra alkalmával a végzős diákok a tanulás szeretete kapcsán néztek meg egy youtube videót, valamint írtak egy levelet a tanulás szerepe, fontossága kapcsán.
Báthory István Általános Iskola
A Veszprémi Báthory István Sportiskolai Általános Iskola – az ország első Boldog Iskolája – a Boldogság Világnapjához kapcsolódóan „Ősztől iskolás leszek” címmel rajzpályázatot hirdet a város óvodásainak.
Sok szeretettel várjuk a nagyobbak és a kisebbek tetszőleges technikával és méretben készült rajzait.
Az első gyönyörűséges rajzok már meg is érkeztek a Bóbita és a Ringató Óvodából.
Két csoportban dolgoztunk a gyerekekkel. Az egyik csoporttal A szamuráj szerencséje című mesét dolgoztuk fel. A mese felolvasása, meghallgatása után a képek és a kérdések segítségével megbeszéltük a történetet, majd átküzdtöttük magunkat a labirintuson.
A másik csoporttal a törött vízhordó edény történetét beszéltük át. Ez nehezebb volt a gyerekeknek, főleg annak megfogalmazása, hogy hogyan tudnak magukról jót, pozitívat mondani. A kisebb gyerekek beszélgetés közben kiszínezték a kezeket.
Beszélgetőkörrel zártunk, ahol mindenki mondott valami pozitív, megerősítő dolgot a társának.