A gyerekek megfogalmaztak rövid és távolabbi célokat, amelyeket el szeretnének érni pl. az általuk űzött sportban, a tanulásban. Felsorolták mit tesznek érte, hogy céljaikat elérjék.
Célok kitűzése és elérése
Boldog Dóra üdvözli a gyermeket: „Sziasztok Harangvirágok! Úgy örülök nektek, olyan boldog vagyok, hogy újra eljöhettem hozzátok. Játsszatok ma is velem.”
Mondóka: „Kerekerdő kalandra hív téged…”(kezdeményezés kezdő mondókája)
Boldog Dóra: „Gyere velem, vigyázz ránk napsugár, kerekerdőn a boldogság megtalál.
Kedves gyerekek! Most egy csodálatos várról szeretnék mesélni nektek. De hiszen kicsit ismeritek is már, Boldogvár. Ez a neve.”
Mese: Boldogvár meséje
Varázslatos mondóka gyakorlása: Fújj, fújj erősen, s minden, ami bánt, már nem akadály! Fújj, fújj!
Beszélgetőpercek: A csoportunk célja: Téli madárvédelem, folyamatos madáretetés
Ősszel kihelyeztük a madáretetőket udvarunkra, most pedig ebben a hónapban minden nap megnézzük, hogy van-e elegendő madáreleség és megfelelő víz (ha megfagy hozunk) számukra az udvaron.
Itt telelő madarak megismerése – etetésük, itatásuk fontosságának megbeszélése
Vizuális tevékenység: Kedvenc madaram festése (ujjal ill. ecsettel)
Boldog Dóra elköszönése: „Köszönöm Harangvirágok, hogy újra ilyen jót játszhattunk együtt. Hamarosan újra találkozunk.”
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Mi szeretnél lenni, ha nagy leszel? Milyen céljaid, terveid vannak? Ha kifognád az aranyhalat, mit kérnél tőle?
A harmadikosokkal január hónapban, a Szupererő munkafüzetben dolgoztunk és beszélgettünk arról, hogy milyen álmaik vannak a jövőt illetően. A képek magukért beszélnek.
A januári boldogságóra témája: Célok kitűzése és elérése
Az egyéni célok, fogadalmak kitűzése mellett nagy hangsúlyt fektettünk arra, milyen célokat tudnánk közösen kitűzni a csoportnak.
Az ötletelés során némi segítséggel, de annál több egyetértéssel négy olyan célt is össze tudtunk gyűjteni, melyek az egész csoportot érinthetik. A célokat színezők formájában rögzítettük egy plakátra, majd a gyerekek kézlenyomataival díszítettük, ezzel szimbolizálva, hogy egy közösség, egy csoport vagyunk, számíthatunk egymásra a céljaink elérésében, merjünk segítséget kérni egymástól.
Fogadalmaink az alábbiak:
1. Türelmesek, udvariasak leszünk egymással.
2. Minden nap fogyasztunk gyümölcsöt/zöldséget.
3. Minden nap tornázunk/sportolunk.
4. Minden nap gyakoroljuk az olvasást és a matekot.
A három csoportban a céljaink fontosságáról beszélgettem a nagycsoportosokkal. Kinek mit sikerült megvalósítania, pl: 50 -ig számolni, két kerekű biciklivel biciklizni, stb. Utána megbeszéltük, hogy ki mit szeretne még megtanulni, fejleszteni magában. Aztán játszottunk egy kicsit. Mivel a fejlesztő szoba szőnyege színes nagy gombokat ábrázol, így jól jött a játék alapjául. Egy kisebb műanyag vödörbe egy teniszlabda méretű szivacslabdát kellett beledobniuk a gyerekeknek. A távolság a szőnyeg mintázata volt. A gyerekek minden színes gombban két alkalommal próbálkoztak. A többségnek a 3. dobásnál sikerült beledobniuk a labdát a vödörbe. 2 fő gyermeknek az első dobás volt sikeres. Fontos volt, hogy a dobások után a gyerekek magukat és a többieket is megtapsolták. Aztán megbeszéltük az érzéseiket a játékkal kapcsolatban, könnyű vagy nehéz volt, mennyit kellett koncentrálni, milyen technikával dobom a labdát, stb. A gyerekeket megdicsértem, hogy mindenki kitartó volt, senki nem adta fel, ez minden célunk sikeres megvalósításának az alapja. A végén zene hallgatás közben kiszínezték a kivágott hőlégballonokat, űrhajót és egy kék színű rajzlapra ragasztották rá a formákat, a foglalkozás elején megbeszélt céljaikat felhőkbe írtam be.
Pingvinek és jegesmedvék versenyeztek egymással a társasjátékban. A játék végén játékmikrofonnal meginterjúztattam a gyerekeket milyen érzés volt nyerni,illetve veszíteni. Megbeszéltük,hogy az életünkben vannak nyerő döntéseink,de van amikor nem úgy sikerül minden,ahogy mi szeretnénk, és mit tehetünk azért,hogy elérjük a céljainkat.
Januári boldogságóra-Célok kitűzése és elérése.
Januári témánk a Célok kitűzése és elérése volt.
Beszélgetés előtt közös ,zenés relaxálással hangolódtunk rá a témára. Ilyenkor a gyerekek ellazulnak, befogadóbbak lesznek.
Ezekben a hetekben nagyon sok beteg volt a csoportunkban, de ez talán még bensőségesebbé tette a foglalkozást .Mindenki többször is hozzászólhatott, tartalmas, vidám beszélgetőkör kerekedett Boldog Dórával és Vidám Petivel.
Fontosnak tartottam hogy tisztázzuk mi is az a cél. Célbagurító játékot játszottunk(-gurítsd a labdát a hóember szájába) ez segített megérteni a célt,hogy annak eléréséhez el kell terveznünk mit kell tennünk és cselekedni kell.
Boldog Dóra újra mesét hozott nekünk-A boldogvár meséjét. Mese után beszélgettünk a hallottakról, megnéztük a saját boldogság várunkat. Megbeszéltük hogy az életben vannak olyan céljaink amiket nemsokára elérhetünk, és van olyan ami majd a jövőben teljesülhet.
A várhoz kapcsolódódóan eszünkbe jutottak a királylányok ,hercegnők. Nekik csodálatos tükreik vannak amibe nézegethetik magukat.
Előkerült a mi tükrünk és mindenki belenézhetett. ”Mit látunk benne?_Magunkat ,hogy milyenek vagyunk most!”
Ezután elkészítették saját varázstükrüket. Kiszínezték, kivágták és mindenki azt rajzolta bele ,amivé válni szeretne.
A tornateremben sorversenyt játszottunk, itt is megtapasztalhatták hogy célba érni kitartással lehet.
A munkafüzetből is oldottunk meg feladatot, amit haza is vihettek megmutatni a szüleiknek.
Megrajzolták a boldogság útját, amire mindenkinek a célját felragasztottam.Az öltözőben a szülők örömmel olvasgatták ezeket.
Foglalkozás zárásaként meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát!
A Boldogságóra elérte célját, mert a gyerekek napokon át a témáról beszélgettek ,fel kellett olvasni miket írtunk a boldogság út mellé és sokan még újabb célokat is megfogalmaztak magukkal és a csoporttal kapcsolatban.
Körben ültünk és mindenki egy dolgot mondhatott. Idézzétek fel, mi volt a legjobb dolog ami veletek történt mióta iskolába jártok? Majd meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát.
Ezek után beszélgettünk a gyerekekkel.
Tervezzük meg a jövőt! Írtaok vagy rajzoltak a halakba három kívánságot! Olyan kívánságot kellett rajzolni, írni amintek a teljesülését nagyon szerették volna, ha valóban bármit kívánhatnak.
Ezek után meghallgattuk Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét!
A mondatokat be kellett fejezni a mese alapján.
Útkereső feladat: Segíts az állatoknak megtalálni a helyes utat, azt amire vágynak! Ezek a feladatok a munkafüzetben vannak benne. A gyerekek fénymásolva kapták meg.
Majd megkapták a nagyon várt, szeretett színezőt, közben megnéztük a mesét is.
Zárómondatunk ez volt: „Álmokat ébreszteni, célokat kitűzni csak úgy lehet, ha azok nem hiú, valóságtól elrugaszkodott ábrándok, hanem szívós munkával elérhetők.” Kemény Dénes