– Ajándékozzuk meg egymást mosollyal, öleléssel!
– Drámajátékok: Pingvincsalád, Pingvintojás költetése„ pingvingyerek” születése”.
– Mondókázás közösen: „Nini, ott egy pingvincsapat!/A víz felé to-tyo-rog-nak…/Elöl megy a nagy öreg, majd a pingvingyerekek.” -totyogunk mint a pingvinek, figyelünk egymásra, betartjuk a sort
– Ráhangolódás a mesére: Mesemécses, meseszőnyeg, mondóka: Mese, mese, meseerdő
– Mese: Jill Tomlinson: A pingvin, aki mindent tudni akart
– Feedback: Melyik madárról szól a mese? Hol élnek? Ki lennél a mesében?, Te mit kérdeznél anyától, apától?
– Audíció: Kaláka együttes: Pingvindal- Pingvinek tánca
– Tapasztalatok: A téli szünet után örülnek egymásnak, aktívak a közös játékokban. Különösen boldogok, hogy hó van és lehet a szabadban téli játékokat, örömöket megélni. A célba dobást még gyakorolnunk kell, de többszöri próbálkozás után mindannyian célba találtunk. A sikerélmény feldobta a gyerekeket. Nehézséget okozott a kiscsoportosoknál a kívánság szóbeli megfogalmazása. Szabadon majdnem mindenki konkrét vágyat, álmot kért: egy mancsőrjáratos autót, egy pónilovat, egy csillogó blúzot, egy virágot anyának. Mihelyt rávezettem, hogy a pingvin azt kívánja, hogy legyen olyan erős és nagy mint a szülei. Én pedig szeretném, hogyha a gyerekek jól játszanának, nem verekednének és árulkodnának. A gyerekek is törekedtek óhajaik kifejezni: Menjünk el a pingvinekhez és vigyünk nekik szívet!, Tudjak anyával és apával szánkózni. Nézzünk bábelőadást!, Táncoljuk el a pingvintáncot!
Az elkövetkezendőkben reflektálunk a közös „ovis” fogadalmainkra.
Célok kitűzése és elérése
1. Érzelmi ráhangolás: Drámajátékok: Mosolydobás, szívrajzolás, baráti kézszorítás (közösen megbeszélt, megalkotott csoportbeli köszöntési forma)
2. Mondókázás: Ha-ha-ha, havazik, Aki fázik, vacogjon
3. Ének: Hóembernek se keze, se lába (Gryllus)
4. Drámajátékok: Kicsi-nagy hóember, pocakos-elolvadt hóember, boldog-szomorú , haragos-barátságos hóember
5. Nyelvi játék: Dobj célba a hógolyóddal és kívánj valamit!(pl. A hóember azt kívánja, hogy legyen hó ,hideg és a gyerekek építsenek társakat neki. Én azt kívánom, hogy fogadjanak szót a gyerekek, legyünk jók!) Te mit kívánsz? Gyerekek válaszai: egy piros pónit, egy rendőrautót stb.
6. Mímes-mozgásos játék: Gyúrjunk hógolyót papírból! Hógolyócsata
7. Relaxációs gyakorlat: Zene : Tél (Vivaldi), csukott szemmel álmodunk, teljesülnek a kívánságaink
8. Festés: Hóember
A foglalkozást a „Napimádás” nevű relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát.
A gyerekek a dal meghallgatása után sok érzelemről számoltak be a maguk szegényes szókincsével. Különleges, bensőséges hangulat lett úrrá a tanterembe.
Majd a mesefeldolgozás (Boldogvár meséje) folyamán lassan eljutottunk a saját célunk meghatározásáig, ami: minden gyerek tanév végére jobban tudjon olvasni.
Ehhez készítettünk mindenkinek a saját ízlésének megfelelő könyvjelzőt, amit az olvasókönyvbe tettünk.
Majd készítettünk egy színezőt amelyen egymást fogják a gyerekek a kezüket és körben állnak,ezzel is szimbolizálva a közösségünk egységét.
Óra zárásaként pedig elénekeltük a Pozitív gyerek vagyok című dalt többször is.
A gyerekek havi feladata az volt, hogy álmodják meg, milyen lenne álmaik városa 2050-ben. A városnak nevet kellett adni, le kellett írni, hogy milyen, készíteni kellett róla egy képet vagy térképet, valamint egy plakátot hozzá. Az utolsó órán mindenki bemutatta a elkészült műveket a többieknek.
Lehetett párban vagy egyedül dolgozni. A feladatra 3 tanóra volt engedélyezve, és az utolsó fél órában meghallgattuk és megtekintettük a városok bemutatóját.
Szent Imre Katolikus Általános Iskola Mórahalom
,,Dolgozni, csak pontosan szépen…”
Az éves mottónk, nagyon illeszkedik ennek a januári hónap feladatához.
Sokféle vágy lehet a szívünkben. A gyerekek jobbára tárgyiasították a bevezető beszélgetésben a szívükben lévő dolgokat.
A mese meghallgatása, átbeszélése után megnyílt számukra a képzeletük, hogy mi van bennük igazán. Többen családi minták alapján azonosultak, hogy mik szeretnének lenni, milyennek képzelik a felnőtt korban lévő önmagukat. Jó volt hallgatni, hallgatni, hogy milyen hátterekből fakad a jövőképük.
A célok, most még erősen át vannak itatva érzelmi kötődésekkel, ami érthető ebben a kisiskolás korban.
A foglakozást a „Fújj, fújj” relaxációs gyakorlattal kezdtük. A témára való ráhangolódást egy közös játékkal terveztem. Körbeálltunk és egy vízzel teli poharat kellett kézről kérzre adogatniuk, úgy hogy a pohárból egy csepp víz se cseppenjen ki. Első alkalommal nem sikerült. Közös gondolkodásba kezdtünk, hogy mit tehetnénk annak érdekében, hogy el tudjuk érni a célunkat. Érdekes ötleteik voltak, ki-ki a maga személyiségéhez illő megoldással állt elő: volt aki azt mondta, hogy minél többet gyakoroljuk, annál nagyobb eséllyel fog sikerülni, volt aki azt javasolta, hogy öntsünk ki egy kicsit a vízből, ezáltal könnyebb lesz a feldat, volt aki úgy látta, hogy felesleges próbálkoznunk, inkább adjuk fel. Végül néhány kör után sikerrel zártuk a játékot! Eztán meghallgattuk Bagi Bella Van nekem egy álmom című dalát. Beszélgetőkört indítottunk arról, hogy kinek milyen céljai voltak? Sikerült-e elérni a céljaikat? Könnyen vagy nehezen? Ezután mindenkinek egy piros madzagot adtam és megmutattam nekik, hogy hogyan kell masnit kötni. Közösen megfogalmaztuk, hogy az lesz a célunk, hogy mindenki megtanuljon egyedül masnit kötni. Volt, akinek néhány próbálkozás után sikerült, de volt, akinek nagyon sokat kellett gyakorlnia. Az egyedül elkészített masnikból egy masni tablót készítettünk.
Célok kitűzése és elérése a Katica csoportban.
A mai boldogsagórás beszélgetést egy kis csendesítő, nyugtató légzőgyakorlattal vezettem be. Ezután Boldog Dóra ráhangoló versikéjét olvastam fel a gyerekeknek.
Sokat gondolkodtam rajta, melyik mese segítené e téma pontos megértését, feldolgozását.
Végül A farkas és a 7 kecskegida tórténetét meséltem.
Mesehallgatás elött néhány kérdéssel ráirányítottam a gyerekek figyelmét a mindennapjaikból vett példákkal, az élet céljainak kitűzésére és elérésének útjára.
Beszélgetéseink során kiderült, hogy voltak akik éppen nagy izgalommal készültek a kislány barátjukhoz vendégségbe.
Nagyon várták már a délutánt, mert imádnak együtt játszani. Megbeszéltük, hogy nekik céljuk ma, hogy elmehessenek hozzá játszani.
A mit kell tennetek ezért kérdésre sok- sok helyes választ adtak. A gindolatokat elindította mindenki fejében.
– Nagyot kell aludni, hogy kipihenjük magunkat!
– Nem szabad nyafognunk.
– Okosan kell viselkednünk.stb.
Mindezek után meghallgatták a mesét a gyerekek.
Végül megkérdeztem, vajon mi volt a célja a farkasnak a mesében és mit tett annak eléréséért?
Elmondták , hogy kecskegidákat akarr enni, majd szépen felsorolták a farkas próbálkozásainak eseményeit.
Kecskemama célját is felismerték, hogy óvja kicsinyeit a farkastól és elősegítse, hogy a farkas ne legyen a közelben soha többé.
Ezután elmeséltem, hogy az én célom, egy cirkuszi előadás megvalósítása a csoportban, amihez szereplőket keresek. Többen is jelentkeztek. Beszélgettünk róla, hogy milyen teendők várnak ránk.
Végül egy nagy kartonpapírra közösen lerajzoltuk a terveinkben szereplő cirkuszt és szereplőit.
Kicsit nehézkesnek éreztem a téma átadását, de azt hiszem mégis megértették beszélgetésünk lényegét.
A további napokban, célunk elérésének útján biztosan beszélgetni fogunk minderről.
Közös célért közösen teszünk.
A gyerekek beszélgettek arról, miért fontos célokat kitűzni, és közösen egy tablóra írták fel a céljaikat, majd megvizsgálták, hogyan érhetik el őket és kik segíthetnek ebben.
A célok eléréséhez vezető úton a tévedések gyakran segítik az előre jutást.
Pestszenlőrinci Kerekerdő Óvoda Zöldike tagóvoda
A gyerekekkel a célokról és ezek megvalósításáról beszélgettünk, továbbá hogy van-e olyan régebbi céljuk, ami már megvalósult. A mozgásos játékok során célba dobtunk egy-egy kívánsággal, majd a céljainkat jelképezve hópelyheket is készítettünk.