Célok
Januárban a csoporttal megfogalmaztunk egy versikét, amely a képen szerepel. Leírták azokat a szavakat, amelyek először eszükbe jutottak az új évvel kapcsolatban. Meglepő szavakat is leírtak, jól szórakoztunk, amikor a versikét megalkottuk.
A hónap folyamán beszélgettünk a rövid és a hosszútávú célokról. Megfogalmazták, hogy mi volt az, amivel a legtöbbet foglalkoztak az elmúlt évben, majd a lap másik oldalára azt, amire több időt szeretnének szánni a jövőben. Ezt a papírt majd az utolsó hónapban, amikor a fenntartható boldogság témakörét dolgozzuk fel, megnézzük újra, és megbeszéljük, hogy kinek sikerült teljesíteni a kitűzött célt.
Célok kitűzése és elérése
A téma szóbeli kifejtésében a gyerekek aktívan részt vettek, és saját, illetve családi példákon keresztül lelkesen beszélgettek a tapasztalataikról. Értették a dolog fontosságát és jelentőségét is az élet során. A heti tervezés és a célok részfeladatokra bontása, azonban még nem volt olyan egyszerű feladat számukra, s voltak akik nem is szerettek „babrálni” vele…. 🙂 De sebaj, valahol el kell kezdeni ezt is…. 🙂
Célok kitűzése és elérése
„ A boldogság forrása abból fakad, ahogyan viselkedünk, gondolkodunk, és hogy milyen célokat tűzünk ki magunk elé a mindennapokban”
Prof. Dr. Sonja Lyubomirsky
Visszatérve az iskolába a hosszú téli szünetről a célom az volt, hogy újra egymásra hangolódjunk. Számos fontos célt szedtünk össze a gyermekekkel. Ezután kértem őket, hogy válasszon mindenki egyet amit fontosnak tart. Így jutottunk el ahhoz, hogy boldogságot tűzték ki célul. Januári boldogságórákon ennek elérése érdekében mindent megtettünk. Vidáman köszöntöttük az újévet, készítettünk magunknak kalapot. Ezután kívánságórát tartottunk. A gyermekek társasjátékozni szerettek volna. Ennek nagyon örültem, mert így elővettük a pozitivity társasjátékainkat. Nagy örömmel vetették bele magukat az új játék felfedezésébe. Lelkesek, érdeklődőek voltak. Beszélgettünk arról is, hogy mikor látják a felnőtteket igazán gyerekesnek, boldognak. Aranyosak voltak a történeteik, amiket elmeséltek. Véleményük szerint a felnőttek is nagyon szeretnek együtt játszani, bohóckodni csak kevés idejük van rá. Elmondták, hogy most szilveszterkor is sokat táncoltak, szórakoztak együtt. Itt merült fel, hogy táncolhatnánk mi is egyet. Kérdeztem őket, hogy el tudják-e képzelni több száz pedagógus táncra perdül egy gyűlésen. A gyerekek csak kuncogták, hogy igen is-nem is. Ekkor elmeséltem nekik, hogy voltunk 2019-ben Budapesten a Boldog Óvoda és Iskola címátadó ünnepségen és megtáncoltatott mindenkit a program kitalálója, Bagdi Bella. Felkeltettem a kíváncsiságukat, meg kellett mutatnom mit táncoltunk.Nagyon tetszett a gyerekeknek és ők is táncolni szerettek volna. Így táncra perdültünk. Volt móka és kacagás, mert eleinte össze akadt kezünk-lábunk, de így is repültünk, nevettünk Bella hivogató dalára. A következő óránkon a gyerekek ismét a pozitivity társasjátékkal szerettek volna játszani. Természetesen ismét elővettük. Ebben a hónapban a kitűzött célt elértük, sikerült egymásra hangolódni. Ehhez a közös játék, tánc nagyon hasznos volt, figyeltünk egymásra.
ui: egyébként több alkalommal csempésztem már be a Repülj velem dalos táncot órákra, amikor megyekmhelyettesíteni. Mindig nagy sikere van. Örülök, hogy annak idején részese lehettem én is annak az élménynek, amikor több száz pedagógus kacagva táncolta.
A téli szünet utáni napokban többször előkerültek témaként a szilveszteri illetve az újévi fogadalmak. Mindez nagyon jól illeszkedett a januári témánkhoz, bár életkorukból adódóan a gyerekek számára a célok meghatározása még nehézkes volt. Ezért elsőként arra kellett időt szánni, hogy meghatározzuk, mi is lehet cél egy ember és főként egy gyermek életében. Ezt követően közösen igyekeztünk olyan célokat megfogalmazni, amelyek elérhetőek számukra. Ezek megjelenítésére egyénileg megtervezték saját címerüket, amelynek egyik felére a már korábban megvalósított tervüket, a másik oldalra a kitűzött céljaikat rajzolták meg.
E téma feldolgozásához már adva volt a szívmanó, amit karácsonyra kaptak a gyerekek (kézműves termék). Mivel madáretetés, madárvédelem volt a heti témánk, e kettőt összhangba hoztam: juttassuk el szívmanót a madáretetőig, ami az évszakfánkra lett téve (tejesdoboz újrahasznosításával készült). Az akadálypálya elkészítéséhez többféle eszközt biztosítottam a gyerekeknek: építőelemek, babzsákok, mozgáskottalapok… Szabadon, saját elképzelés szerint építkeztek a nagyszőnyegen. A nap folyamán többször is végig mentek szívmanóval. Madáreleséget tettek a madáretetőbe. Jó volt látni, hogy variáltak is az útvonalon. Cél az volt, hogy megetessük a madarakat, melyben szívmanó volt a segítségünkre.
Januárban a célkitűzések témáját dolgoztuk fel az 1/9.D osztállyal. A tanulók nagyon nyitottak voltak a témát meghallva, nagyon hamar megfogalmazták közeli és távlati céljaikat, és megkülönböztették az értelmes és kevésbé értelmes célokat. Megállapították, hogy a céljaik előre viszik őket és rendkívül nagy motiváló erővel hat. Az osztály számára fontos, hogy legyenek céljaik. A “Szavazós Játék” nagyon tetszett a tanulóknak. Rengeteg célt gyűjtöttek össze, majd indult a szavazás. Az osztály 3 legfontosabb célja a saját vállalkozás, a saját autó és az, hogy a későbbiekben elismert szakemberek legyenek.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
A gyerekek közös célokat fogalmaztak meg osztályra vonatkozóan.
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
A gyerekeknek mondatokat kellett befejezni az életben előttük àlló cèljaikkal kapcsolatban.
A relaxációs gyakorlatok közül a foglalkozás megkezdésekor az „Égig érő fa vagyok…”, a ” Haragom kifújom..”, meg a „Medve vagyok…” gyakorlatot játszottuk el. Készítettem egy Boldogságvár puzzle-t, amit kiraktunk a gyerekekkel. De megbeszéltük, hogy csak akkor tudunk feljutni a következő lépcsőfokra, ha bizonyos célokat végrehajtunk.
Ilyen volt a plüss mackók gyűjtése otthonról, mellyel tornát is végeztünk. Néhány gyakorlat végzése egy kicsit nehezen ment, de segítséggel, javítással ügyesen végrehajtotta a csoport.
Több gyakorlás után végig tudtak ugrálni a maci tappancsokon is. Sok gyermeknek biztatásra volt ebben szüksége, de végül ügyesen megoldották.
Összességében minden kitűzött feladatot elvégeztünk.