A célok kitűzése és elérése témakör jó lehetőséget adott, hogy az osztályközösség kicsit jobbá alakuljon. Először megbeszéltük, mik azok a célok, hogyan tudjuk azokat elérni, mi kell hozzá, kinek mennyi energiát, időt kell belefektetni. Kategorizáltuk a célokat. Rengeteget tudtunk beszélgetni. A hónap dala meghallgatása kicsit rávilágította a gyerekeket, mik is azok a célok, milyen irányba menjenek el. Egyesével, majd csoportokban dolgoztunk. A végén pedig kiraktuk a gyerekek irományát, és megbeszéltük, kinek mi a célja, mit kell hozzá tenni. Nagyon jó és tartalmas beszélgetés alakult ki belőle. Többször elővettük a hónapban a témát. Egyik alkalommal még dalra is fakadtak a gyerekek. Persze a meditáció sem maradhatott el a foglalkozás végén.
Célok kitűzése és elérése
A célok kitűzése és elérése témakör jó lehetőséget adott, hogy az osztályközösség kicsit jobbá alakuljon. Először megbeszéltük, mik azok a célok, hogyan tudjuk azokat elérni, mi kell hozzá, kinek mennyi energiát, időt kell belefektetni. Kategorizáltuk a célokat. Rengeteget tudtunk beszélgetni. A hónap dala meghallgatása kicsit rávilágította a gyerekeket, mik is azok a célok, milyen irányba menjenek el. Egyesével, majd csoportokban dolgoztunk. A végén pedig kiraktuk a gyerekek irományát, és megbeszéltük, kinek mi a célja, mit kell hozzá tenni. Nagyon jó és tartalmas beszélgetés alakult ki belőle. Többször elővettük a hónapban a témát. Egyik alkalommal még dalra is fakadtak a gyerekek. Persze a meditáció sem maradhatott el a foglalkozás végén.
A célok kitűzése és elérése témakör jó lehetőséget adott, hogy az osztályközösség kicsit jobbá alakuljon. Először megbeszéltük, mik azok a célok, hogyan tudjuk azokat elérni, mi kell hozzá, kinek mennyi energiát, időt kell belefektetni. Kategorizáltuk a célokat. Rengeteget tudtunk beszélgetni. A hónap dala meghallgatása kicsit rávilágította a gyerekeket, mik is azok a célok, milyen irányba menjenek el. Egyesével, majd csoportokban dolgoztunk. A végén pedig kiraktuk a gyerekek irományát, és megbeszéltük, kinek mi a célja, mit kell hozzá tenni. Nagyon jó és tartalmas beszélgetés alakult ki belőle. Többször elővettük a hónapban a témát. Egyik alkalommal még dalra is fakadtak a gyerekek. Persze a meditáció sem maradhatott el a foglalkozás végén.
Csoportunkban az utóbbi időben nagyon sokat árulkodnak egymásra a gyerekek. A beszélgetőkörben alaposan kitárgyaltuk ezt a témát. Hiszen nehéz azt megállapítani, hogy mikor is árulkodunk a másikra, mikor szóljunk az óvó néninek, mit tudnak a gyerekek maguk is megoldani. Arra a megállapításra jutottunk, hogy az árulkodás mindig valami szófogadatlanság, szabályszegés, rossz tulajdonság, valami negatív tevékenység következménye. Ebből következett a célkitűzésünk. Azt figyeljük ki milyen jót cselekedett aznap. ( Természetesen megbeszéltük azt is, hogy a felnőttnek milyen esetekben kell szólni a gyerekeknek). Ezután ha hozzám fordultak és rákezdték, hogy óvó néni, a szokásos intonációval, mindig megkérdeztem, hogy jót, vagy rosszat szeretnének mondani a társukról. Ha jót, azt örömmel meghallgattam, a többiekkel is megosztottam és piros szívecske járt annak aki mondta, és annak is aki jót tett. Ha szabályszegésről, nem megfelelő viselkedésről, cselekedetről esett szó, mindig megkérdeztem meg tudod-e oldani, tudsz-e segíteni társadnak, hogy kijavítsa a hibáját, vagy segítsek ebben. Először ritkább lett az árulkodás, majd lassanként, először segítséggel, aztán pár gyermek el kezdte felfedezni társuk jó tulajdonságait. Lassan haladunk, de jó úton járunk. Kezd a jóra nyílni a szemünk. Ez szerintem jó cél.
Apró lépésekkel haladunk az általunk közösen kitűzött célunk felé.
Mi, együtt, Tulipán csoportosok. Ez a nagy célunk, hogy mi egy jó közösséget alakítsunk ki, számíthassunk egymásra, támogassuk egymást, vígasztaljuk egymást.
Ehhez a célunkhoz közelebb visznek az apró közös lépéseink.
Ebben a hónapban a medvés projekten keresztül sok mindent tudtunk már együtt csinálni, és végre olyan kitartóak voltunk, hogy más a bábozás, a báb mozgatása, együtt mesélés is megy nekünk. A hónap meséje a két kicsi meg a róka volt, amellyel megtanultuk azt is, hogy fontos az osztozkodás, a megegyezés. A Tulipán csoportos gyerekek célja, hogy ne veszekedjünk, vitatkozzunk, hanem mint ahogyan a mesében is van: „ha jó testvérek lettünk volna, sajtot is ehettünk volna”, mi megtanultuk, hogy fontos a megegyezés társaimmal.
Célkereső feladatot választottuk,mivel az osztály minden tagja a szabadfoglalkozásokon nagyon szeret építeni. Ehhez a feladathoz az építőkockákat választottuk. Nagy örömmel,lelkesedéssel,beleéléssel építettek,aztán beszélgetőkörben megbeszéltük,hogy az általuk épített eszköz mennyire és milyen cél elérésében segít nekik.
„Ami elsőre nem sikerül, az próba. Ami másodszorra sem, az gyakorlás. Ami harmadszorra sem, az tapasztalat.” A lényeg, hogy sose felejtsük el, hogy a célokban, álmokban hinni kell, tenni kell érte, küzdeni, s nincs lehetetlen!
A januárban a Bagolyvárban számba vettük az elmúlt év eseményeit, eredményeit. Végiggondoltuk, lerajzoltuk mik azok az álmok, amiket már elértünk, s kerestünk újabb célokat, amelyeket meg is fogalmaztunk. Célbadobós játék során ügyességük mellett a kitartásuk is fejlődött, hiszen, ha elsőre nem sikerült bedobni a zsákba, akkor sem szabad feladni, hanem újra kell próbálni! Ebben támogatták is egymást, bíztatták, hogy próbálja újra, SIKERÜLNI fog. Ezután megnéztük ALIKE kisfilmjét, amely megérintette a szívüket, hiszen látták, hogy szeretet, hit nélkül a remény is meghal, s az álmaink is. A leghasznosabb című mesét feldolgoztuk csoportokban részenként, s így levelet írtak az ikreknek, amelyet postára is adtak, szerepjáték során elbúcsúztak az otthonuktól, játszottak, beszélgettek a kihívásokról a nagyvilágban, titkokat súgtak a lovaik fülébe, s befejezték a mesét egy csodás állókép megjelenítésével! Sokat nevettünk, volt hogy elszomorodtunk és elfáradtunk, de közös erővel mindig tudtuk folytatni. Legvégül rímekbe foglalták a Bagolyvári céljaink, álmaink versüket. Ezt pedig ritmikus zene-bona módra elő is adták! Büszke vagyok rájuk, hiszen előttük az egész világ, csak hinniük kell magukban!
„Malac, patkó, lóhere,
legyen mindig szerencse!
Új évkor is új célok,
ezért küzdök, harcolok,
Szívem teljes hitével,
minden erejével
Elérem céljaim, álmaim,
céljaim, álmaim!”
„Saját utadat csak akkor találod meg, ha követed a lelked”
Mikor a cél vezet
Török Enikő
Sok célja lehet egy embernek, de egy kis csapatnak, egy közösségnek is lehetnek céljai.
A Kincsek csapatának a célja, hogy egy fellépés alkalmával ügyesen táncoljanak.
Ezért lelkesen gyakorolnak, hisz közös cél vezeti őket.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Ebben a hónapban, idén is, a rendezett folyosó volt a célunk.
Persze voltak kisebb célok is, de a ranglista elején továbbra is a szekrényrend található.
Sajnos sok próbálkozás ellenére nem volt tartós eredmény…sebaj, februárban stratégiát dolgozunk ki rá.
Január kiválóan alkalmas a céljaink átgondolására, terveink számbavételére. Kovács Alexa tanító néni a Boldogságóra-sorozat keretében a 2. a osztály rajz óráin sokat beszélgetett a gyerekekkel elképzeléseikről, játékos formában jövőbeli céljaikról. Közben megtervezte egy saját naptárt is, és nekiálltak elkészítésüknek. Szebbnél szebb rajzok készültek, a gyerekek vidám hangulatban, kreatív ötletekkel alkották meg a nekik tetsző hónapok naptároldalait. Reméljük, az év során hónapról hónapra kitart majd a lelkesedés, sikerül a megfogalmazott, megrajzolt célokat lépésről lépésre megvalósítani.