E havi boldogságóránk témája a Célok kitűzése és elérése. Kezdetként meghallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom c. dalát, majd elmeséltem a gyerekeknek A varázsecset c. mesét. Ez egy nagyon hosszú mese, de a nagycsoportosok szépen követték az eseményeket, érdeklődő tekintetüket öröm volt látni. A kiscsoportosoknak túl hosszú volt, az ő figyelmük hamar elkalandozott, s mással kezdtek el foglalkozni. Eljátszottuk a Varázsecsettel kapcsolatos játékot, nagyon ügyesen eltalálták, hogy mikor kinél volt éppen az ecset. Célbadobást végeztünk, melyben egy maci volt segítségünkre, őt kellett eljuttatni a barlangjába.
Célok kitűzése és elérése
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
Miután megbeszéltük a célok, álmok, vágyak közti különbségeket, mindenki elmondhatta, mit szeretne feltétlenül megtenni/elérni még ma, ezen a héten, tanév végére. A sok beszélgetést a Célba zokni játékkal vezettük le, majd mindenki lerajzolhatta Célapónak az egyik célját.
Az idei tanévben is izgalommal vártuk, hogyan alakul a Boldogságóra Program a Pedagógiai Szakszolgálat Mezőtúri Tagintézményében, hiszen a Boldogságórák mellett, az Önbizalom Program is bevezetésre került.
A Boldogságórák színessége, hatékonysága vitathatatlan minden korosztály számára, amit az új eszközök tovább színesítettek. Az idei tanévben a Boldogság Világnapjának megemlékezésére is készültünk. Kavicsokat festettünk a Pedagógiai Szakszolgálat klienseivel, és azt a város különböző pontjain helyeztük el. A „boldog” megtalálókat arra kértük, hogy jelezzék, hogy megtalálták a kavicsokat a hivatalos facebook oldalunkon, mert a „kis készítők” nagyon várják a visszajelzéseket. Mondanom sem kell, szinte izzott a facebook oldalunk, szívhez szóló, örömteli, boldog üzeneteket kaptunk. Már maga a kavics készítése is nagy örömmel töltött el minket, de látni, hogy ezzel örömet okoztunk a megtalálóknak, fantasztikus érzés volt. A gyerekek megtapasztalhatták a „Nagy öröm kapni, de még nagyobb öröm adni!” érzését. Számomra külön nagy eredmény volt, hogy a szakszolgálat minden feladatellátási területén dolgozó kliensek és a kollegák is bekapcsolódtak a tevékenységbe.
Az Önbizalom Programba nagy izgalommal vágtam bele több korosztályban is. Magam is nagyon élveztem a munkát, öröm volt látni és a visszajelzésekből megerősítve is tapasztalni a pozitív változásokat.
Ami még nagy boldogsággal töltött el, hogy egyre több kollega érdeklődik a Boldogság Program szakszolgálatokra való adaptálása felől, vármegyei szinten is szeretnék megismerni a Mezőtúri Tagintézmény jó gyakorlatát. Több előadásra is meghívtak a témával kapcsolatosan, nem csak vármegyén belül, hanem regionális, illetve országos szinten is, mely után több kollega is jelezte, hogy jelentkezett a továbbképzésre.
Örülök, hogy meglátták a kollegák is a Program adta nagyszerű lehetőségeket a szakszolgálat területén is és remélem az együttműködésünk tovább folytatódik.
A következő tanévben szeretném, ha már közösen egy szervezett formában tudnánk beszélgetni a program tervezéséről, tapasztalatairól, egymás kreatív ötleteinek megismeréséről.
Szeretném, ha mindenki érezné, hogy igenis „JOBB VELED A VILÁG!”
Fejes Nikoletta
szakvizsgázott pedagógus, fejlesztőpedagógus,
tehetségfejlesztő pedagógus, járási tehetség-koordinátor
A varázsecset című mesével kezdtük a foglalkozást, ezután saját céljainkról beszélgettünk. Közös célokat nehezebb volt meghatároznunk, de egy kis terelgetéssel ezeket is sikerült összegyűjtenünk, majd le is rajzoltuk és feltettük a faliújságra. Végül az „Add körbe a varázsecsetet” játékkal zártuk a délutánt.
A foglalkozást ebben a hónapban Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesével kezdtük. A mese felolvasása után mindenki megfogalmazta a saját három kívánságát egy plakátra, aki akarta fel is olvashatta a céljait.
Beszéltünk arról, hogy a vágyaink eléréséhez olyan célokat kell kitűzni magunk elé, amelyek lehetnek rövidtávú, középtávú, de akár hosszútávúak is.
A célok eléréséhez kidolgoztunk egy stratégiát, amit végül 3-3 lépésben határoztunk meg. A gyerekek a célkitűzéseikhez rajzot készítettek.
Nagyobb mérföldkövek elérésénél közös programokat szerveztünk.
Elmeséltem a varázsecset című mesét. Beszélgettünk a mese történetéről, majd beszélgettünk, hogy mik a saját céljaink.
Milyen célok lehetnek fajtájukat tekintve: csoportos és egyéni. Ezekre példákat mondtunk. Utána eljátszottuk az „ Add körbe a varázsecsetet” című játékot, amit nagyon élveztek a gyerekek.
Bölcsőde Sóshartyáni Szivárvány Óvoda és
Célok:
– Megérteni, mi az a cél és miért fontos.
– Egyszerű célok kitűzése a gyerekek szintjén.
– Tapasztalatok szerzése a célok elérésének öröméről.
1. Ráhangolódás (5–8 perc)
Tevékenység:
1. Beszélgetőkör:
– Kérdés: „Volt már, hogy valamit nagyon szerettél volna megcsinálni vagy megszerezni? Mi volt az?”
– Egyszerű példák bemutatása (pl. „Megtanultam felvenni a cipőmet” vagy „Elértem a legmagasabb építményt a kockákból”).
– Az óvónő elmesél egy személyes, gyerekek számára érthető történetet egy célról és annak eléréséről.
2. Éneklés vagy mondóka:
Bagdi Bella. Van nekem egy álmom
– Egy vidám, célkitűzéshez kapcsolódó dal vagy mondóka (pl. „Lassan járj, tovább érsz!”).
2. Fő tevékenység (15–20 perc)
Tevékenységek:
1. Játékos célkitűzés:
– Az óvónő mond egy példát: „A mai célunk, hogy együtt egy szép nagy tornyot építsünk kockákból.”
– A gyerekek közösen dolgoznak a cél elérésén, az óvónő támogatásával.
– Közben megfigyeljük, hogyan segítenek egymásnak.
2. Kézműves tevékenység:
– Papírból kivágott létrákat kapnak a gyerekek.
– A létra fokaira rajzolnak vagy ragasztanak olyan dolgokat, amelyeket szeretnének „elérni” (pl. megtanulni cipőt kötni, megépíteni egy tornyot).
3. Mozgásos játék:
– „Légy te is célba érő!” játék: akadálypályát építünk, ahol a gyerekeknek különböző állomásokat kell teljesíteniük (pl. átbújni egy karikán, átmászni egy szivacson).
3. Lezárás és értékelés (5–10 perc)
Beszélgetés:
– „Sikerült elérni a céljainkat?”
– „Milyen érzés volt együtt dolgozni?”
– Az óvónő kiemeli, hogy a célok elérése türelmet, kitartást és segítséget is igényelhet.
Jelképes elismerés:
– Egy kis „kitűző” vagy matrica a gyerekeknek, amin egy mosolygó napocska van, a sikeres részvételért.
A foglalkozás zárásaként kiszinezik a célok elérésének jelét, melyet felteszünk a BOLDOGSÁGVÁR 5. lépcsőfokára.
Eszközök:
– Építőkockák.
– Papír, olló, ceruzák, ragasztó.
– Akadálypálya kellékei (szivacs, karikák, bóják).
– Dalokhoz vagy mondókákhoz kapcsolódó anyagok.
Ismét Bezzegh Andrea meséjének segítségével kezdtük a téma feldolgozását, melynek címe: Boldogvár meséje. Ezt követően közösen megrajzoltuk a mi Boldogságvárunkat. Illetve a közlekedés témahetét is bevonva, közös közlekedési eszközök készítése volt a cél, melyhez banános papírládát használtunk, és végül a gyerekek közösen megtervezték az általuk elképzelt város közlekedési útvonalát is.
A nap témája a varázslat volt, és a gyerekek sorban mesélték el, hogy milyen pozitív dolgokat tennének, ha tudnának varázsolni. Elolvastuk a Varázsecset című mesét és megbeszéltük, hogy miről szólt. Ezt követően mindenki lerajzolta a céljait és álmait, hogy miket szeretne elérni, és közben meghallgattuk a „Van nekem egy álmom” című dalt.
Január- Célok kitűzése és elérése
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát hallgattunk és mozogtunk a zenére.
Czirják Erika: Nem mindegy! című meséjét hallgatták meg a gyermekek, aminek témája egy falevél sorsa, aki nem hoz semmilyen döntést saját sorsáról, a véletlen irányítja őt. Egy kilátástalan helyzet, melybe belesodorta magát ráébreszti, hogy a döntéseire hatással tudott volna lenni, ezzel most egy jobb helyzetben gondolkodhatna az életét veszélyeztető helyzet helyett. A mese befejezése a gyermekekre van bízva, az írónő azért kétféle befejezést is megírt a könyv végén. A gyerekekkel parról beszélgettünk, hogy vannak mindenkinek választási lehetőségei, amikkel az adott helyzetben élni kell. Dönteni, jól dönteni, célokat kitűzve haladni az oda vezető út felé. A céltalan sodródás, döntések mások kezébe helyezése nem segíti a céljaink elérését, akár nehéz helyzetbe sodorhat bennünket is. Fontos tehát megtanulni dönteni. Többféle befejezést fogalmaztak meg a gyerekek, mindvégig gyermeki ősbizalommal hitték, hogy valaki a szerencsétlenül járt segítségére fog sietni azok közül, akikkel az útja során találkozott.
Ezután játékainkban apró célokat tűztünk ki, amit kitartással el is értek a gyerekek.