Sokféle célunk van, időben közeli és távoli egyaránt. A gyerekek alkotásán a célt az állatkert jelképezi, hiszen minden gyerek szívesen megy oda. Az úton vannak elágazások, akadályok, de a cél érdekében ezeket leküzdik.
Célok kitűzése és elérése
A decemberi ünnepek után kipihenten, céltudatosan fogtunk az új évhez, keresve a fejlődés lehetőségeit, új célok kitűzését és elérését. Segítségünkre voltak a társak, a barátok, akik megerősítést nyújtottak egymásnak egy-egy nehéz feladat előtt. A „Boldogvár meséje” című történet közelebb hozta a meseszereplők sorsán át a téma megértését, befogadását. Elkészült a Boldogvár puzzle, mellyel szívesen játszottak a mágnestáblán, kicsik és nagyok. Készíthettünk „Cél – térképet” melynek eredményeiről időnként beszámoltak a gyerekek. Az „összenőtt gyerekek” játékot is nagyon kedvelték és a szabad játékban is gyakran megjelent.
Ebben a hónapban a „Célok kitűzése és elérése” témáját dolgoztuk fel a Boldogságóra keretében. A gyerekekkel közösen beszélgettünk arról, mit jelent célt kitűzni, és mi kell ahhoz, hogy azt elérjük. Egyszerű, számukra is érthető példákon keresztül mutattuk be, hogy egy cél lehet például egy rajz befejezése, egy új játék kipróbálása, vagy akár egy vár megépítése is.
A beszélgetést követően egy izgalmas, alkotó tevékenységbe kezdtünk: várat építettünk különféle anyagokból. A gyerekek kis csoportokban dolgoztak, és első lépésként együtt megbeszélték, milyen várat szeretnének létrehozni – hány tornya legyen, legyen-e kapuja, lakjanak-e benne „lovagok” vagy „hercegnők”. Ezután kiválaszthatták az építőanyagokat: fakockákat, műanyag elemeket, kartondobozokat, gurigákat, párnákat és egyéb újrahasznosítható anyagokat.
Fontos célkitűzés volt, hogy a gyerekek tervezzenek, együttműködjenek, és kitartsanak akkor is, ha valami elsőre nem sikerül. Volt olyan csoport, amelyiknek ledőlt a vára, de nem keseredtek el – megbeszélték, mit változtassanak, és újrakezdték az építést. A tevékenység végén minden csapat bemutatta az elkészült várat, és elmesélték, hogyan jutottak el az ötlettől a megvalósításig.
A gyerekek így játékos formában tapasztalták meg, hogy egy cél eléréséhez tervezésre, kitartásra, közös gondolkodásra és türelemre van szükség. A sikerélmény – amikor elkészült a vár – büszkeséggel és örömmel töltötte el őket. A foglalkozás segített abban, hogy felismerjék: ha van egy álmunk vagy tervünk, és lépésről lépésre haladunk, akkor képesek vagyunk azt valóra váltani.
A január hónap témája: a Célok kitűzése, elérése volt. A céljaink eléréséhez vezető úton rengeteg új, ismeretlen kihívással és helyzettel találkozunk, amelyek során folyamatosan tanulunk magunkról, a világról. A közös céljainkról beszélgettünk és különböző játékok során tapasztaltuk meg, hogy a cél megvalósulását csak közös erőfeszítéssel, csapatmunkával érhetjük el. Az Add körbe a Varázsecsetet! és a Láthatatlan törzsfőnök című játékokat nagyon szívesen játszották a gyerekek. Minden tanuló elkészítette saját pandáját és felragasztotta a tablóra, melyre a közös osztálycélokat is felírtuk.
Január a célok elérésének hónapja. A gyermekek számára az önkontroll megfelelő szabályozását céloztuk meg ebben a hónapban.Szobor játékot játszottunk a csoporttal. Amikor elindult a zene, minden kisgyermek táncra perdült a teremben. Amikor a zene elhallgatott, szoborrá változtak, mozdulatlanná váltak, abban a testhelyzetben, amiben éppen voltak. Aki nem tudott mozdulatlanul állni, először ő mondta meg, hogy mihez hasonlít a szobra. Az játék többszöri eljátszása elősegíti a gyermekek önkontrolljának szabályozását.
CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE- Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Kmety György Evangélikus Általános Iskola és Óvoda, Marcaltő
A foglalkozás ideje: 2025.01.21.
A foglalkoztatott korcsoport: vegyes (4-7éveseknek)
A foglalkozást vezeti: Pus Tiborné Kalmár Katalin- óvodapedagógus
A foglalkozás témája: A célok kitűzése és elérése, mint boldogságfokozó technika gyakorlása
A foglalkozás célja: Felismerni, hogy urai vagyunk az életünknek. Az értelmes célok támogatják az önbecsülésünket. A cél felé haladva minden részcél elérésekor érzelmeink felpezsdülnek. Magabiztosnak és hatékonynak érezzük magunkat. A célok értelmet adnak életünknek. Segít a tervezésben, időbeosztásban. Boldogabbak leszünk, ha rá tudjuk venni magunkat, hogy a régi célok helyett újakat találjunk. A célok eléréséhez gyakran szükségünk van a társas kapcsolatokra, hogy együttműködjünk másik emberekkel. Az ilyen kapcsolatok önmagukban is tudják fokozni a boldogságot.
A foglalkozás feladatai: A célok felismerése képeken, mesével, egyéni élményeink felidézésével és játékos gyakorlatokkal megtapasztaltatva. A célból fakadó siker megélése önálló cselekedeteinkben.
Előkészület: Képek elhelyezése a mágnestáblán, gyurmaragasztó, zenevideó-YouTube, manókép és sapka, színes karikák és botok, kézjel motívum- 10db
1. MOZGÁSALAPÚ RELAXÁCIÓS GYAKORLAT:
„Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” A gyerekek állva nyújtózkodnak felfelé mindkét karral, közben motiváló verset is mondhatunk.
Ilyen nagy az óriás, nyújtózkodjunk kispajtás…
Ilyen kicsi a törpe, guggoljunk le a földre! – Nyújtás és oldást felváltva ismételjük kb. 3-szor.
2. ZENEHALLGATÁS- KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Folytatjuk a játékot, de most zenére fogunk mozogni! Bagdi Bella- Van nekem egy álmom
3. A TÉMA BEVEZETÉSE:
Amíg kifújod magad, csücsülj le a szőnyegre és nézd meg a képeket, amiket elhelyeztem a táblán. Mindenkinek lehetnek céljai. Vajon mi volt a célja a kisfiúnak a vízben? … Letérdelve a cipőjéhez? … Biciklin integetve…stb.
Beszélgetés, saját élmények meghallgatása, a téma megtartására fókuszálva.
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA:
Hoztam egy kis történetet, ami egy manóról szól. Rosszcsont Manónak hívják és nem volt könnyű a manóélete. „Orrpirosító hideg téli nap volt… …sikerült megvalósítani a célját és megtalálta a boldogvárba vezető utat.”
Kik voltak a mese szereplői?
Jó vagy rossz volt ez a manó?
Mi volt a terve, a célja?
Egyből sikerült megvalósítania, vagy fokozatosan?
Mondjuk el a versikét! (2-3-szor ismételve)
Hétfőn figyelek, hogy tanuljak,
kedden csúnya szót ne mondjak!
szerdán ne verekedjek,
csütörtökön kedves legyek.
Pénteken próbálok szót fogadni,
szombaton jó példát mutatni.
Vasárnap arra figyelek, hogy egész nap csendes legyek.
Egyedül vagy segítséggel vitte véghez a tervét?
Mit érezhetett, amikor sikerült megvalósítania a célját?
Neked van célod, amit szeretnél hamarosan megtenni?
És ha nagy leszel…?
Játszunk egy jó játékot! Most az lesz mindenki célja, hogy a színes karika a rudakra akadjon rá!
Célbadobós játék, a távolság növelésével színes karikákkal és botokkal.
5. A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
Aki elérte a célját, az győzött! Ennek jele ez a kézjel, amit a papírom látsz!
Színezd ki, hogy emlékezz rá! A Boldogság várának 5. lépcsőrokára is ezt a jelet fogom feltenni.
6. FOGLALKOZÁST ZÁRÓ ÉNEKLÉS: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom
7. A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
Akinek van kedve, otthon megkérdezheti apát, anyát, hogy nekik van e céljuk?
Cél….szinte mindenhol megjelenik az óvodapedagógusi munkák folyamán. De valóban vannak céljaink? Másoknak is át tudjuk adni a célt és az oda vezető utat? igen, szentül hiszem. Mindig reális, apró célokkal kell kezdeni mindent aztán a távlati cél már ki is alakul. A gyermekekben is fel kell kelteni a célt és az eléréshez való talentumokat. Ha cél tudatos mintát adunk, bármivé lehetnek a gyermekek. Mi pedagógusok vagyunk az eszköz, a lehetőség számukra. A rinyabesenyői gyermekek olyan környezetben élnek, ahol a cél a túlélés, a mindennapok terhein túl lenni….Az óvodában a gyermekeket és szülőket is rávezetem arra, hogy minden gyermekből lehet valaki, mindent elérhet de csak úgy, hogy támogatjuk őket. És ehhez első sorban nem anyagi forrásra van szükség, hanem pozitív megerősítésekre, rengeteg kommunikációra, sok-sok mesére és bátorításra. Mert a cél eléréséhez mindig a legnehezebb a legelső lépés. De ha ott vagyunk mellettük ilyenkor, és kicsi mustármagként ültetjük a szívükbe a lehetőségeket, akkor óriási fává növekedhetnek általunk. Olyan ez, mint a kis varázsdobozomból elővett kis apró kavicsok, fa lapocskák melyeket szinte mindennap használunk, egy út is így épül fel életünk során. Sok-sok minden van benne, lehet kanyargós, szerte ágazó, melyet együtt a közösség erejével, szívével és szeretetével teszünk meg. A szeretet tükör által bárminek láthatják magukat, amit mindenki elkészített és cél és feladat, hogy megőrizze és ha előveszi igazán lássa magát.
„Mindig többre vagy képes, mint hiszed. A legnehezebb mérföld mindig a legelső.”
A mai Boldogságóra témája a célok kitűzése volt. Ezen belül arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy hogyan tűzhetünk ki kisebb-nagyobb célokat annak érdekében, hogy jobbá tegyük környezetünket, és hogyan érhetjük el őket lépésről lépésre.
A Zöld Óvoda szemléletéhez kapcsolódva a beszélgetés fókuszában az állatok – különösen a télre itt maradó madarak – álltak. Megbeszéltük, miért fontos az állatok védelme, gondozása, és hogyan segíthetünk nekik a hideg hónapokban.
A gyerekekkel közösen eleséget készítettünk a madaraknak, gyurmából madáretetőt készítettünk, valamint célokat fogalmaztunk meg arra vonatkozóan, hogy hogyan tudunk felelősségteljesen bánni az állatokkal és a természettel. Többen elmondták, hogy otthon is szeretnének etetőt készíteni, vagy ügyelni arra, hogy ne dobjanak el szemetet a természetben.
A foglalkozás során a gyerekek megtapasztalták, hogy a jó célok nemcsak nekünk, hanem más élőlényeknek is örömet és biztonságot nyújtanak – így válhatnak valódi kis természetvédővé.
A célok elérése a csoportunkban jeken van a mindennapjainkba.
Csoportos céljaink és egyéni célok is megvalósítára kerülnek.
Mindezek velejárója a kudarc és a nehézség, de ha megbírkózunk vele az a legcsodálatosabb boldogság.
A célok megfogalmazása rövid idő alatt megtörtént. A hozzájuk vezető út, elérés már egy kicsit nehezebben jöt össze. Mire mindent összeszedtünk, leírtunk akkor jöttek rá, hogy a célok eléréséhez nagyon sok képességre, készségre, belső és külső tényezőre van szükség! A hónap dalát nagyon hamar megtanultuk és minden nap reggeli bemelegítésként el is énekeltük!