A nap témája a varázslat volt, és a gyerekek sorban mesélték el, hogy milyen pozitív dolgokat tennének, ha tudnának varázsolni. Elolvastuk a Varázsecset című mesét és megbeszéltük, hogy miről szólt. Ezt követően mindenki lerajzolta a céljait és álmait, hogy miket szeretne elérni, és közben meghallgattuk a „Van nekem egy álmom” című dalt.
Célok kitűzése és elérése
Január- Célok kitűzése és elérése
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát hallgattunk és mozogtunk a zenére.
Czirják Erika: Nem mindegy! című meséjét hallgatták meg a gyermekek, aminek témája egy falevél sorsa, aki nem hoz semmilyen döntést saját sorsáról, a véletlen irányítja őt. Egy kilátástalan helyzet, melybe belesodorta magát ráébreszti, hogy a döntéseire hatással tudott volna lenni, ezzel most egy jobb helyzetben gondolkodhatna az életét veszélyeztető helyzet helyett. A mese befejezése a gyermekekre van bízva, az írónő azért kétféle befejezést is megírt a könyv végén. A gyerekekkel parról beszélgettünk, hogy vannak mindenkinek választási lehetőségei, amikkel az adott helyzetben élni kell. Dönteni, jól dönteni, célokat kitűzve haladni az oda vezető út felé. A céltalan sodródás, döntések mások kezébe helyezése nem segíti a céljaink elérését, akár nehéz helyzetbe sodorhat bennünket is. Fontos tehát megtanulni dönteni. Többféle befejezést fogalmaztak meg a gyerekek, mindvégig gyermeki ősbizalommal hitték, hogy valaki a szerencsétlenül járt segítségére fog sietni azok közül, akikkel az útja során találkozott.
Ezután játékainkban apró célokat tűztünk ki, amit kitartással el is értek a gyerekek.
Boldogságóra foglalkozásunk Bagdi Bella: „Van nekem egy álmom !” című dalával indult, egyre gyorsuló mozgásos tevékenységgel, amit nagyon élveztek a gyerekek.
A zenét követő beszélgető körben közösen átbeszéltük, milyen lépéseket kell tenni ahhoz, hogy álmaink valóra váljanak, céljainkat elérjük. Így a gyermekek maguk is érezhették a célok kitűzése mellett a tervezés fontosságát, a megvalósítás örömét. Február 2. Gyertyaszentelő Medve Nap. E jeles naphoz kapcsolódó közös célkitűzéseket fogalmaztunk meg a gyerekekkel. A családokat bevonva plüssmackókat hoztak ovisaink az óvodába. Projektünk élményei változatos módon alkotásaikban is megjelentek. Csoportszobánkat, a kiállítóhelyünket a gyermekekkel díszítettük. A gyűjtőmunka a szülők bevonásával történt: medvés képek, képeskönyvek, kártyák gyűjtése, plüssmaci kiállítás szervezése. Ismeretterjesztő videók közös megtekintése, megbeszélése. Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő meséjére Boldog Dóra mondókával hívta a gyerekeket.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A Boldogságóra Önbizalom Program „Motiváló jövőkép” témájából választottunk feladatot januárra. Sokat beszélgettünk a gyerekekkel a cél megfogalmazásának fontosságáról, s az új év alkalmából az iskolában több helyre kitettük jókívánságunkat. Majd vizualizáltunk. Megpróbáltuk elképzelni azt a helyet, ahol nagyon jól érezzük magunkat, ahol biztonságban vagyunk, ahol nyugalom van, ahol magunkra tudunk figyelni, ahol egyszerűen jó lenni. Ahova bármikor vissza tudunk térni gondolatban, ha problémánk van, ha csendre, magányra vágyunk. Elképzeltük, hogy mit hallunk, mit tapinthatunk, milyen illat vesz körül bennünket, milyen ízek kavarognak a szánkban. A megadott sablon segítségével a gyerekek rajzban is megjelenítették ezt a képzeletbeli világot.
Célok kitűzése és elérése
Májusban volt szombati munkanap ledolgozás. Két témát dolgoztunk fel, ez volt a második. Mondatok befejezése gondolkodás nélkül, ami nem ment azonnal mindenkinek. Volt, akinek többet kellett gondolkozni. Lassan haladtunk nem fért bele minden kérdés az időbe.
Csodás rajzokkal dolgoztuk fel a népszerű mese történetét.
Kötetlen beszélgetés során derült ki, hogy az álmodozás és a valós , elérhető célok kitűzése között milyen különbségek vannak.
A 11 éves gyerekek a vágy és a célok rejtelmei között nehezen tesznek különbséget.
Közösen felolvastuk a Mf. 72. oldalán található történetet a célokról, levontuk a tanulságokat, majd egyénileg megfogalmazták gondolataikat a látható képről.
A lehetőségek tárházát sorakoztattuk fel elméletben, majd önállóan írtak olyan helyzetekről, amelyekkel eddigi életük során találkoztak. Ki kellett egészíteniük egy megfigyeléssel, hogy tudtak-e élni, észrevették-e a lehetőséget, ha igen, akkor milyen személyes hasznuk származott belőle.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Az óra erősítette a gyerekek önismeretét, annak megértését, hogy a célok eléréséhez tudatosság, kitartás, mások támogatása szükséges. Megérthették a vágy és a reális cél közötti különbséget. A gyerekek képesek voltak célokat megfogalmazni és azokhoz kapcsolódó cselekvéseket megnevezni. A mese, a közlekedési eszközös játék, a képzeletbeli jármű ábrázolása, a memóriajáték hozzájárult a cél, vágy, segítés, kitartás fogalmának mélyebb megértéséhez. A csoportos tevékenységeket nagyon élvezték. A zene hangulatosabbá tette az órát. Alkotásaikon visszatükröződött a motiváltságuk. Jó érzés volt, amikor a gyerekek egymás segítéséről mondtak példákat, és megjelent a közös célokban gondolkodás is. A színezés zenével és a lezáró beszélgetés jól szolgálták az élmény feldolgozását és az önreflexió tanulását.
Osztálytermi kereteken túl, szintén meghirdettük az egész iskola számára, hogy 1-1 nyílvesszőre rá lehet írni, hogy kinek, milyen célja van ebben az évben. Nagy sikere volt!
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Célok kitűzése
Így, hogy a gyerekek egyre nagyobbak, egyre több elképzelésük van a világról, és most már egyre pontosabban meg tudják fogalmazni céljaikat, vágyaikat. A legegyszerűbbtől indultunk, haladva legösszetettebb gondolatokig. Volt, akinek rövidtávú céljai voltak, -finom ételek, menő játékok, és voltak olyanok is, akik egy évre, egy életre is meg tudták fogalmazni elérendő céljaikat. – Sok tanulás, jó munkahely, klassz környezet, szép lakás, autó. Mind tanultunk egymástól, hogyan is érjük el kitartással, türelemmel céljainkat.