Mozgalmas hónapunk volt. Rengeteg programon vettünk részt: – Csokit gyűjtöttünk az árváknak. -Adventi műsorokkal kedveskedtünk az iskolánknak. -Adventi kihíváson vettünk részt napi szinten. -Karácsonyi műsorral leptük meg a nyugdíjasokat. -Városi karácsonyi műsorban szerepeltünk. -Adventi vásárt rendeztünk. -Játszóházban vettünk részt. -Ovisokat vártunk Télapó műsorral. – Megajándékoztuk egymást. A tea világnapja alkalmából kézműveskedtünk– BOLDOGOK VOLTUNK!!!!!
Boldogító jó cselekedetek
December hónapban karácsony közeledtével sokat beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy tárgyi ajándékokon kívül mivel tudunk még egymásnak örömet szerezni. Összeállítottam a csoportnak egy 30 napos kedvesség kihívást, amiből szabadon választhattak a gyerekek. A foglalkozásokon meséltek a sikereikről, illetve új ötletek is születtek közben. A szobában kiragasztottunk egy 100 jócselekedet szívecskés papírt, amit az év végéig (vagy hamarabb 🙂 ) igyekszünk kiszínezni. Egy-egy szív egy-egy jócselekedetet jelent. Aki az elmúlt héten segített valakinek, jót tett valakivel, az színezhet szívecskét. Minden héten egyre bővül a kis táblánk, hamarosan ki is kerülhet a faliújságra a csupaszív emlék.
A boldogságóra Alapprogram havi témája: Jó
cselekedetek. A “Nefelejcs” csoporttal a
“Jócselekedet-pörgettyűt” választottuk ki. Minden
gyerek nagyon lelkes volt. Olyan is akadt, aki betegen
is bejött az óvodába, hogy a meglepit behozza a
barátnőjének.
Interaktív mese: -Mese a karácsonyi csillagokkal és az öreg fenyőkről
*Bevezető:-Utánozzák a fenyőt és a csillagot
( „Legyél csillag/fenyőfa !”)
– Figyelemfejlesztő játék: Fenyő-csillag
*A mese bemutatása: -gyertyagyújtás (csillagtartós gyertyatartó)
-kérdés- felelet :-Mit érezhetett a csillag?
( „félt, bizonytalan volt, szomorú ,sírt…”)
-drámajáték: -A fenyő és a csillag ( párt alkotva beszélgettek, eljátszották az eddig hallottakat)
Közösen fejeztük be a mesét, eljátszottuk jutalomként a” hullócsillagokat „és egyet meg is tarthattak.
Befejezésként a gyerekek lerajzolták a fenyőfát és a tetejére fényes csillagot ragasztottak.
A decemberi hónapban kiemelten nagy hangsúlyt fektettünk a szociális kompetenciák fejlődésére, fejlesztésére. A gyermekek számára sok közös élményt biztosítunk, mely által erősítjük bennük az összetartozás érzését, együttérzést, segítőkészséget, figyelmességet. Sokat beszélgetünk az adventi időszak kapcsán a családról, szeretetről az ajándékozás öröméről, nézegetünk fényképeket az gyermekek családtagjairól, ilyenkor lehetőséget biztosítunk az érzéseik kinyilvánítására. Megbeszéljük kinek mi a feladata, miben szokott otthon segíteni a szüleinek. Relaxációkat végeztünk, meghallgattuk többször Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát. Ennek a témának kapcsán több mesét is hallgattak. Sokat beszéltünk a szeretetről, a jó cselekedetekről. Jó lehetőséget nyújt ez arra, hogy megtapasztalják milyen kapni, tudni, hogy valaki gondol ránk és örömet szerez nekünk. Próbáltam minél több tevékenykedtetést az adventi időszak aktualitásai mellett a boldogító cselekedetek téma köré szervezni. A jó hangulatú beszélgetések, kezdeményezések, mesék, játékok, énekek segítségével egy igazán boldog hónapot tudhatunk magunkénak mind a gyerekek, mint pedig a csoportban dolgozó felnőttek egyaránt. Most már második éve az óvodai karácsonyfát nem díszekkel díszítjük fel, hanem a szülőket és vendégeket kérjük meg, hogy írják fel egy papírra, ki miért hálás és boldog.
JÓ CSELEKEDETEK
1. Relaxáció – „Fújj, fújj”
A csoport közösen végzi a feladatot.
2. Bevezetés – útvesztő
Eszközök: útvesztő, színes ceruza
Minden gyermek saját útvesztő feladatlapon segíthet a kutyusnak hazatalálni a házába.
Töreked arra, hogy a gyerekek önállóan végezzék el a feladatot. Jó cselekedetként megjelenhet az egymásnak való segítés.
3. Téma feldolgozása szituációs játékokkal és mondókával
Szituációk elmondása a gyermekeknek és azok megbeszélése közösen. Mit tehettünk a adott szituációban, helyzetben?
– Anya este fáradtan ér haza, de otthon még nagyon sok munka vár rá.
– A barátos az óvodában szomorkodik, mert az alvókáját otthon felejtette.
– Otthon a kutyusod nagyon ugat. Észreveszed, hogy üres a vizestálkája.
– Az egyik csoporttársadnak nem sikerül felvennie a cipőjét.
– Nagymamáddal elmentek a boltba. Mama kosara nagyon nehéz, neked pedig üres a kezecskéd.
4. Jóság szívek készítése anyagdarab ragasztással
Eszközök: szív forma, ragasztó, anyagdarabok
A gyermekek előre kivágott szívformára színes anyagdarabokat ragaszthatnak. Az elkészült szívet odaadhatják a szüleiknek, ezzel megköszönve szeretetüket.
5. Foglalkozás lezárása – A jó cselekedetek jelének kiszínezése
Eszközök: jó cselekedetek jele, színes ceruza
6. Téma továbbadása a Mf. 26. oldalán található feladat mintájára
Átbeszéltük a gyerekekkel, hogy mi a jó cselekedet és hogy ki milyeneket szokott végrehajtani.
Majd felolvastuk a mesét és az alapján készítették el rajzaikat.
Kötetlen beszélgetés zajlott az osztályban a gyerekek karácsonyi-ajándékozási szokásairól.
Megfogalmazták, hogy a karácsonyi ajándékozásnak mi az igazi értéke.
Vallástól függetlenül miért nevezik a karácsonyt a család, a szeretet ünnepének.
1.Boldog Dóra csengővel hív
2.Bolfogságmondóka
3.Relaxációs gyakorlat
22.dagasztás
4.Jó emberrè.. dal
meghallgatása
5.Várfalvy Emőke Angyal a
cipősdobozban mese
feldolgozása
6.Mai jó cselekedetek
gyakorlasa
1.Boldog Dóra csengővel hív
2.Bolfogságmondóka
3.Relaxációs gyakorlat
22.dagasztás
4.Jó emberrè.. dal
meghallgatása
5.Várfalvy Emőke Angyal a
cipősdobozban mese
feldolgozása
6.Mai jó cselekedetek
gyakorlasa