Szívek ajándéka tablót állítottuk össze, amelyben az apró ajándékkártaképek egy-egy jókívánságot rejtenek.
Boldogító jó cselekedetek
,,Adni kell, adni, mindent odaadni. (…) Szeretettel adni és érte semmit sem kívánni.”
A program 4.hónapján a jó cselekedetek boldogító erejét szívtuk magunkba. Ehhez pedig nem kell semmilyen különleges dolog: csupán tiszta lelkű emberek.
A szeretet kezdőbetűire különféle asszociációkat hoztunk fel: emberség, erő, együtt, türelem, testvér. Beszélgettünk arról, ők milyen jócselekedetnek örülnének, és mikor okoznak örömöt szeretteiknek. Ellátogatott hozzánk Zoli bácsi, akinek kíséretével karácsonyi dalokat énekeltünk, teáztunk és pogácsát, sütit ettünk.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A télapó és karácsonyvárás köré szerveztük a boldogságórát. Kívánság listát írtunk, milyen ajándékot szeretnénk, mire vágyunk a szívünk mélyén. Öröm volt hallani, hogy nemcsak tárgyi dolgokra vágynak a gyerekek. Természetesen ehhez is készítettünk rajzokat, mert az osztályba járó gyerekek nagyon szeretnek rajzolni, kreatívkodni, kézműveskedni. Adventi kalendáriumot is készítettünk közösen és osztály karácsonyfát díszítettünk. Összegyűjtöttük a jó tulajdonságokat magunkról, és megbeszéltük, ki milyen jó cselekedetet hajtana végre. Igyekeztünk olyat keresni, amit meg is tudtunk valósítani. Végül meg is ajándékoztuk egymást az osztályban. Neveket húztunk, és annak adtunk ajándékot, akit kihúztunk. De az ajándék átadásakor a tulajdonságok, jellemzők bemutatásával kellett mindenkinek ráismerni magára.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Reflexió az óráról
A gyerekek örömmel végezték az óra ráhangoló részében a mozgásos mondókákat.
A szembekötős kóstolós játék nagy meglepetés volt.
Gryllus Vilmos Alma c. dalát szívesen énekelték, amit el is játszottunk.
Az óra fő részében meghallgattuk Az alma és a kerti manó c.mesét.
Vajon örült-e a kerti manó, hogy boldog az alma?-kérdéssel indítottuk a beszélgetést.
Kinek okoztunk az elmúlt napokban örömet és mivel?
Közösen gondolkodva kerestünk jó cselekedeteket,amivel bárkinek örömet okozhatunk.
(Asztal megterítése, rendrakás, virágok locsolása.)
Néhányat szituációs játék keretében el is játszottunk.
Elhatároztuk, hogy az októberi hónapban a jó cselekedetek boldogító erejére figyelünk.
Nemcsak arra, hogy boldoggá tegyük azt, akivel jót teszünk, hanem arra is, ránk milyen jó hatással van, ha valakinek segítünk, önzetlenek vagyunk.
A legszebb ünnep közeledtével kidíszítettük az osztálytermet, majd karácsonyi bingójátékkal indítottuk a foglalkozást. Ezután beszélgettünk arról, miért fontos az ember életében a jócselekedet, és hogy ez mennyire kezd eltörpülni ma már a mindennapokban. Beszélgettünk a karácsonyi szokásokról a családban. Az év utolsó iskolai tanítási napján megajándékoztuk egymást, mindenki aszerint, ahogy kihúzta a nevet előzőleg, ne hogy valaki ajándék nélkül, csalódottan menjen haza. Megkapták a hagyományos ajándékot az osztályfőnöktől, a közös osztálynaptárt. Végül egy karácsonyi koncertet zártuk a témát, ami csodás volt.
Foglalkozásterv 4. – Boldogító jó cselekedetek
Boldogságóra vezetője:
Faragó-Flaskay Szabolcsné
Monori Tesz-Vesz Óvoda, 2023/2024
Katica csoport, vegyes korcsoport
Szervezési feladatok csoportszoba előkészítése:
-csigavonal padlóra való rögzítése
-asztalok összetolása
-afrikai ahát csigák bekészítése
-kupakok bekészítése
Ráhangolódás:
Másokon, másoknak segíteni fontos dolog. Amikor valakinek segítünk, boldoggá teszünk vele valakit és minket is átjár egy örömteli, jó érzés.
– fejlődik az önbizalmunk, optimizmusunk, hasznosnak érezzük magunkat
– nem kell hozzá semmilyen különleges tehetség
Olyan aprónak tűnő, de sokat jelentő dolgokat gyűjtünk össze a gyerekekkel, amik segítenek anyának, apának, testvérnek:
-gondoskodás a kisállatokról
-kivinni a szemetet
-leszedni a ruhát a szárítóról
-segíteni, törölgetni, söpörni
-elpakolni a játékokat kérés nélkül
-megmasszírozni anyát, apát
Relaxáció
Ég a gyertya ég, el ne aludjék, aki csigát látni akar, mind ide jöjjék.
Kicsi vagyok én, majd megnövök én, én leszek a legboldogabb a Föld kerekén!
(A gyerekek megszokták, hogy ha meggyújtok egy gyertyát és elkezdem énekelni az Ég a gyertya kezdetű dalt valamilyen tevékenység veszi kezdetét, a tevékenység végén elfújják a gyertyát, ez keretet ad a tevékenységnek.)
Leülünk a szőnyegre és elmondom a gyerekeknek, hogy a csoport kapott 2 óriás afrikai csigát. Megbeszéljük , hogy ez számunkra ajándék akitől kaptuk attól ez egy Jó cselekedet.
Vajon mi milyen jó cselekedetet tehetünk, ha örökbefogadjuk a csigákat?
Mivel jár a róluk való gondoskodás?
Ki milyen feladatot vállalna szívesen?
Hogyan hálálják meg a csigák a róluk való gondoskodást?
Meghallgatjuk Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát.
Elénekeljük a Lassan jár a csigabiga című dalt.
Mesébe hívó: Egyszer régen nagyon régen, kinn jártam a meseréten. Ahogy keltem, ahogy jártam, tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét, kezdem is az elejét.
Majd elmesélem Grimm : Holle anyó című meséjét.
A mese után megbeszéljük, hogy:
– mit jelent ha valaki szorgalmas, mit ha lusta?
– kiken segített a szorgalmas lány?
– mi lett a szorgalmas lány jutalma?
– mit kellett volna másképp tennie a lusta lánynak?
Reflektálás
„Csigavonal”
A gyerekek a padlóra ragasztott csigavonal mellett ülnek. Egy kosárba összekeverve kétszínű kubus kupakot teszünk. A gyerekeknek színsort alkotva kell a csigavonalra kupakokat felrakniuk. Egymásnak segítve dolgoznak.
Téma továbbadása:
– munkafüzet 30-31. oldalán található feladat otthoni megoldása
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek,
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella: Világomban minden rendben van cd
• Szabó Borbála: Mozdulj rá!
Mozgással kisért vers-és mondókagyűjtemény
Logopédia Kiadó 2002
Jacob Grimm Wilhelm Grimm Holle anyó- Klasszikus Grimm mesék Móra Kiadó 2016
A kőleves című mese kapcsán beszélgettünk arról, hogy miért jó másokat boldoggá tenni. Majd elkészítettük a hónap színezőjét.
Szikszai György Református Általános Iskola
Karácsony előtt a boldogító jó cselekedek témája kissé nehézkesen indult. A gyerekek magukkal voltak elfoglalva. Végül csak ráálltak, hogy készítsünk a harmadik osztályosoknak ajándékot. Kis csomagokat készítettek, benne valami kis kedvességgel. Matricával, radírral, kabalával, stb. Átvittük a harmadikosokhoz, akik nagy örömmel vártak bennünket. Énekeltek nekünk és csillogó szemmel nézték a csomagokat. Miután átadtuk, élmény volt a nagyokat nézni is. Voltak, akik nagyon meglepődtek a kicsik örömén és akadt, aki javasolta, hogy csináljuk ezt meg jövőre is.
A tevékenység témája: Jónak lenni jó… légy te is példakép
Korcsoport:óvodás, vegyes 3-7 évesek.
Létszám 26 fő
Előzmény: A gyerekekkel már előző évben egy pályázat keretében jót cselekedtünk a budapesti hajléktalan óvodának a szülők segítségével, ruhaneműket, tartós élelmiszert gyüjtöttünk, idén úgy döntöttünk, az óvoda utcáit tisztitjuk meg a szeméttől.
Fő didaktikai feladat: a csoport közösség formálása, az összetartozás érzésének mélyítése, másokról való gondolkodás érzésének elmélyítése
Foglalkozást kezdő relaxáció: nap imádás
Foglalkozást kezdő ének, mondóka: Nyuszi fülét hegyezi…
A gyerekek kedvenc dalát és mondókáját hozom a csoportnak ezek ismertek a gyerekek számára, nyugodt szeretettel teljes légkört teremtek meg a foglalkozáshoz.
A téma bevezetése:
Emlékeztek rá, mikor olyan óvodásoknak gyűjtöttünk akiknek nagy szüksége volt rá, milyen jó érzés volt számunkra hogy adhattunk valamit. Most úgy gondoltuk, hogy a földúnknek szeretnénk segíteni és tisztábbá varázsolni az óvoda környékét.
Te tettél már jót valakivel? Hogy érezted magad?
A téma feldolgozása mesével:
Elővesszük és meggyújtjuk a mese gyertyát
A föld meséje című mesét adjuk elő.
Szerintetek miért volt bánatos a föld?
A napocska kit ajánlott, ki tehetné szebbé és tisztábbá a földet?
A gyerekek jót cselekedtek?
Mit tehetünk másokért?
Ha másoknak segítünk, mi mit érzünk?
A munkafüzet rajzainak színezése.
Téma lezárása: a tervezett szemétgyűjtés megvalósítása, a jó cselekedetek szimbolumának színezése
Záró ének: Bagdi Bella : Jó emberré csak a szívemmel válhatok…