A boldogító jó cselekedetek témában, mi fontosnak tartjuk, hogy a családoknál az együtt töltött idő legyen az alap, amire építkezhetünk. Évente többször összejön a csoportunk apraja-nagyja, hogy közös tevékenységek során jól érezzük magunkat. Most karácsonyra süteményt sütöttünk, amelynek egy részét eladományozzuk és Luca búzát is ültettünk, hogy kedvezzünk a tyúkoknak Karácsonykor. Emellett madáretetőt készített egy kedves apuka a csoportunknak, amellyel ellátjuk a madarakat téli eleséggel.
Boldogító jó cselekedetek
December számunkra is a boldogító jó cselekedetekről szólt.
Első foglalkozásunk során arról beszélgettünk, ki hogyan készül az előttünk álló karácsonyi időszakra, a családban betöltött szerelepünkről, illetve az együtt töltött idő örömeiről majd megnéztünk egy rövid videót, melyben egy idős ember egyedül tölti a karácsonyt, s ezzel rávezettem a tanulókat arra, hogy vannak olyan személyek, olyan helyzetek, mely során előfordulhat, hogy valaki egyedül tölti az ünnepeket. Ezután egy idősek otthonabéli karácsonyi rövid videóba tekintettünk bele, majd elhatároztuk, hogy meglepetéscsomagot készítünk valamely otthon lakóinak. A gyermekekkel az előzőleg technika órán készített képeslapjaikat töltöttük meg kedves üzenetekkel, versekkel, idézetekkel. A projektet az egész iskolára kiterjesztettük, így annyi képeslap, rajz, kedvesség érkezett, hogy 6 csomagot is fel tudtunk adni 6 különböző intézménynek.
Eközben gyűjtésbe is kezdtünk: higiéniai, tisztasági termékek gyűjtését hirdettük meg különféle platformokon, mely termékek szép számmal össze is gyűltek. A hónap utolsó foglalkozásán megbeszéltük, milyen szerencsések vagyunk, mert minden “alapvető eszközünk”, pl fogkefe, tusfürdő egy karnyújtásnyira van tőlünk. Ezt követően közösen jótevő manókká változtunk és az összegyűlt termékekkel üres, másoknak már nem kellő táskákat töltöttünk meg, melyeket egy budapesti hajléktalanmelegedő kap meg még az ünnepek előtt, akikkel felvettük a kapcsolatot és nagyon hálásak az adományokért.
A Boldogságóra programban december a jócselekedetek hónapja, ezért a gimnázium 11A osztályának két németes csoportjával úgy döntöttünk, csatlakozunk a cipősdoboz akcióhoz. Kolléganőmmel, aki az osztály másik németes csoportjával szintén részt vesz a Boldogságóra programban (BJGDeutsch11A), együtt találtuk ki és terveztük meg a feladatokat.
Először az órán megnéztünk egy német nyelvű videót arról, mi is ez az akció, hogyan kell feldíszíteni a dobozt, mi az, ami belekerülhet és mi nem. Miután megnéztük a filmet, feladatokat oldottunk meg a hallottakkal kapcsolatban: Először sorba kellett állítani a doboz előkészítésével és a gyűjtőpontra juttatásával kapcsolatos tevékenységeket, majd ki kellett válogatni a megadott tárgyak közül azokat, amelyek belekerülhetnek a dobozba és amelyek nem (pl. veszélyes, törékeny, folyékony dolgokat nem szabad a dobozba tenni).
Ezután jött a meglepetés: Kiderült, hogy nem csak beszélgetünk erről a folyamatról, hanem megcsináljuk a valóságban is. Először kitaláltuk, milyen nemű és milyen korú gyerekeket szeretnénk meglepni, majd összeállítottuk a listát, mindenki vállalt egy-egy ajándékot (ez lehetett pl. iskolaszer, játék, plüssállat, ruházati kiegészítő). A két csoport egy-egy cipősdobozt töltött meg ajándékkal, a dobozokat gondosan becsomagoltuk, és kidíszítettük, majd készítettünk egy üdvözlőkártyát, amit mindannyian aláírtunk, majd együtt elvittük a Család- és Gyermekjóléti Szolgálat és Központba.
Örülünk, hogy segíthettünk, és reméljük, hogy sikerült néhány gyermek karácsonyát szebbé varázsolnunk.
Villámlazításunk után megbeszéltük növendékemmel, miért okoznak boldogságot jó cselekedeteink.
Ezután tanítványom elfuvolázta Händel: Joy to the world (Öröm a világnak) c. karácsonyi művét. Majd elmeséltem tanulómnak, hogy Händel bővelkedett jótettekben: rendszeresen jótékonysági koncerteket szervezett az árvaház javára.
Ezt követően növendékem a jótettek hópelyhének közepére ráírta: „én”, és ágaira megfogalmazta, mivel tenné a legjobbat magának. A szívecskékre írt jó cselekedetekből pedig kiválasztotta, amit másokkal decemberben véghez fog vinni. Mindkettőt a jótettek falára akasztotta. Ezt a feladatot minden tanulómmal megcsináltuk. Megbeszéltem velük, ha teljesítették a jótettet, a szívecskéjüket áttehetik a karácsonyfára.
Végül meghallgattuk Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalát.
A decemberi feladatok közül a jó cselekedetek leírását választottuk az osztályommal.
A letölthető kis levélminták közül mindegy gyerek választott egyet és napokon át figyelték, gyűjtötték össze ki mi jóságot tett. Utána közösen meg is beszéltük és megdicsértük egymást az apró jó cselekedetekért.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekek jó cselekedet- pörgettyűt készítettek.
Pestszenlőrinci Kerekerdő Óvoda Zöldike tagóvoda
Ebben a hónapban sokat beszélgettünk a gyerekekkel hogy milyen sokan vannak, akik alapvető dolgokat sem tudnak megvásárolni maguknak,és akik minden adománynak örülnének. Sajnos sok gyereknek nincs játék a karácsonyfa alatt. Megbeszéltük, hogy hogyan tudnánk segíteni rajtuk. Csoportunk a „Szeretetkosár” kezdeményezéshez csatlakozva játékokat gyűjtött a rászoruló gyermekeknek, ezzel is örömet okozva másoknak és saját maguknak is, mert Adni jó!
Az első alkalommal dec. 9-én megbeszéltük, hogy mit jelent jót cselekedni otthon, az iskolában, vagy akár hazafelé az úton. Sok példát mondtak. Meghallgattuk az interaktív meséket és a felmerülő érzelmeket elemeztük.
Dec. 12-én elkészítettük a Jótett naplót, kivágtuk, felragasztottuk egy zöld kartonra karácsonyfa alakban. 24 ablakból áll, mi pont 24-en vagyunk. Minden tanulónak lehetősége volt egy ablakot kitölteni. Az adventi időszakban mely három jó cselekedetre volt büszke, azt kellett megfogalmazni a tanulóknak. Lenyűgöző változásokat eredményezhet, ha önként segítenek. Először csak kicsi, egyszerűbb tettekkel kell kezdeni. Mivel az osztály többsége nagyon segítőkész, ez nem volt nehéz.
A végén meghallgattuk a „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” c. Bagdi Bella dalát.
Mottó lett:
• Légy következetes!
• Csináld rendszeresen!
• Ne add fel, ha a környezet nem mutat rögtön hálát!
• Figyelj magadra és a benned keltett pozitív érzésekre!
Iskolánk néhány diákját meghívták egy városi idősotthon karácsonyi rendezvényére. Ez ihlette a decemberi boldogságóra foglalkozásunkat. Amikor elmondtam a gyerekeknek, hogy mi a tervem, boldogító jó cselekedetként, hatalmas öröm volt számomra látni az örömüket és a lelkesedésüket. Nyomtattunk kis karácsonyi üdvözlőkártyákat. Az volt a feladatuk, hogy karácsonyi jókívánságokat, kedves rajzokat készítsenek az idősotthon lakóinak. Hatalmas lelkesedéssel és örömmel láttak hozzá a feladathoz és a végére igazi karácsonyi hangulatú, kedves üzenetek készültek, melyek bízunk benne, hogy nagy örömet okoznak a lakóknak.
A foglalkozás végén beszélgettünk kicsit arról, hogy számukra mit jelentett örömet és boldogságot okozni ezekkel a kis üzenetekkel. Mindannyian arra jutottak, hogy nagyon örültek ennek a feladatnak és jót cselekedni nagyon jó érzés, másoknak örömet és boldogságot okozni fantasztikus dolog. Boldog karácsonyt és új évet kedves Boldogságóra csapat!
(üdvözlőkártyák forrása: https://www.lakaskultura.hu/wp-content/uploads/2018/12/shutterstock_490887499.jpg)