Ezt a témát először a karácsonyi népszokások, illetve a karácsonyi otthoni egyéni szokások megbeszélésével vezettük fel. Az ünnep kapcsán megbeszéltük az ajándékozás fontossággát a gyerekekkel, majd kitértünk rá, hogy adni vagy kapni szeretnek jobban. Valamint szót ejtettük arról, hogy csak tárgyat lehet e ajándékozni egymásnak, vagy esetleg valami kézzel megfoghatatlant is. Ezután megnéztük a csatolt videót és közösen feldolgoztuk a látottakat. Majd kitűztük az osztály decemberi célját. Kiből válik majd a kedvesség embere, ehhez mihez lesz szüksége a tanulóknak. Azóta a gyerekek lelkesen gyűjtik a kedvesség szivecskéket és igyekeznek még jobban odafigyelni a társaikra és a szüleikre, nevelőikre is egyaránt.
Boldogító jó cselekedetek
Boldog Dóra érkezett a gyerekekhez, leültünk a szőnyegre. „Beszélgetett” Boldog Dóra a gyermekekkel. Ki hogyan készül a Karácsonyra, ki szokott otthon segíteni anyáéknak, mamáéknak, stb. Sok gyermek megfogalmazta, hogy gyakran segít otthon, például „ebédhez megteríteni”, „bevásárolni”, „takarítani, rendetrakni”. „Én szoktam anyával főzni.”, „Én pedig mamával süteményt készíteni.” – mondták. Ezután meghallgattuk a „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című Bagdi Bella zenét. Majd az „Almát szedj, ügyesedj…” relaxációs játékot játszottuk el. Ezt követően a Holle anyó mesét báboztam el nekik. A mese befejeztével beszélgettünk még egy kicsit a történetről, a szereplőkről, kihangsúlyozva a jó cselekedetek fontosságát. A gyermekek által ismert és kedvelt dalosjátékot is eljátszottuk közösen többször is (Mély kútba tekintek című dalosjátékot). A játék után mézeskalácsot díszítettünk, amiből nem csak nagy örömmel fogyasztottak a gyerekek, de egymásnak is készítettek díszített mézeskalácsot, amit haza is vihettek. Legvégül a Jó cselekedetek téma jelét is felragasztották a következő lépcsőfokra.
A jót cselekedni nem csak ünnepnapokon szükséges, hanem naponta, amikor bárki a környezetünkben segítségre szorul, akár felnőttekről, akár gyerekekről van szó. Ezt próbáltam szemléltetni a gyerekek számára a szituációs játékok alkalmával, amikor az egyik gyerek szomorú volt, a másik gyerek pedig próbálta megvigasztalni, megölelni és segíteni neki a dolgok rendbe hozatalával.
Az ének és a mese segített bennünket beleélni a képzelet világába, megbeszéltük, miért boldog mindenki, ha jót cselekszik. Jobb adni, mint kapni!
Decemberben a faluban élő egyedülálló idős embereket szerettük volna meglepni a Boldogság órás tanulókkal. Sajátkészítésű képeslapot postáztak a gyerekek, amibe rajzoltak és verset ragasztottak. A Családsegítőknek is kedveskedtek karácsonyi dalokkal és képeslapokkal. Reméljük, hogy a faluban élő idős embereknek sikerült akkora örömöt szereznünk, amekkora örömmel készítették a gyerekek a meglepetéseket.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
Ebben a hónapban a jó cselekedetek kerültek a csoportunk fókuszába. Megbeszéltük, hogy milyen jó dolog adni, milyen boldoggá is tesz minket, ha segítünk valakinek. A foglalkozást Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalával kezdtük. Az e havi témát a Szívem kertje című mesével dolgoztuk fel, beszéltük meg, majd megoldottuk a munkafüzet feladatait. Szituációs játékokat játszottunk. Versenyeztünk, eljátszottuk a Mit tettem jól című játékot, amelyben minden gyerek elmondta, hogy a mai napon mi jót tett.
A Bólyi Általános Iskola és AMI 8c osztályával a jó cselekedetek hónapjára egy vicces felhívást tettünk közzé. Tegnap délelőtt mézeskalácsokat sütöttünk, majdnem 500 db-ot, hogy mindenkinek jusson. A mai reggelt kicsit vidámabbá téve karácsonyi pulcsikban és kiegészítőkben mézeskalácsot osztogattunk a gyerekeknek.
Örömteli boldog ünnepeket kívánva mindenkinek.
DECEMBER- JÓ CSELEKEDETEK GYAKORLÁSA
A DECEMBER HÓNAPBAN Az Adventi készülődésre helyeztük a hangsúlyt, és a karácsonyi készülődés tevékenységeire. Vidám műsorral, izgatottan vártuk a Mikulást. A gyermekekkel megbeszéltük, hogy az ajándékot, a csomagot illik megköszönni, meghallgatni a Mikulást, és hogy nem vágunk egymás szavába.
Minden nap az óvodánk minden gyermekének résztvételével, levettünk egy Mesecímet a Varázsos mese-tábláról, aznap azt a mesét meséltük, és játszottuk el. A csoportunk kis fenyőfájára, egy-egy díszt helyezhet fel az a gyermek, aki aznap segített a társainak, vagy bárkinek, ill. segítőkész, figyelmes volt.
A karácsonyi sütemény – készítéshez „Jóság darált kekszet” gyűjtöttük, (aki a legfigyelmesebb volt az adott napon, az rakhatott egy kanál kekszet a „jóságtálunkba”), amiből a kekszgolyót gömbölyítettük, az ünnepi napunkra. Meghitt, megható ünnepünk volt, amit a nagycsoportosok Bethlehemes előadása szinesített.
Ebben a hónapban a jó cselekedetek boldogító erejére koncentráltunk. Nemcsak arra, hogy boldoggá tesszük azokat, akivel jót teszünk, hanem arra is, hogy milyen hatással van ránk , ha segítünk valakinek , ha adunk vagy adakozunk. Ezt segítette az adventi időszak ami nagyon jól illeszkedett az adott témához. A foglalkozást Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dallal kezdtem el. Sokat beszélgettem a gyerekekkel arról, hogy számukra mi számít jó cselekedetnek. Témával kapcsolatos mesét ismertettem meg. Közösen színeztünk, szituációs játékokat játszottunk. Angyalkákat, gyógyító szívecskéket készítettünk. Nagyon sokszor eljátszottuk a mit tettem jól? című játékot, ami elnyerte tetszésüket.
Ez alkalommal a 7.osztályos csoportommal tartottunk Boldogságórát angolul, amikor a jó cselekedetekről beszélgettünk. Először egyénileg, majd párokban listát készítettek a gyerekek, amiket kiegészíthettek az általam táblára felírt jó cselekedetekkel. Ezeket innen vettem: https://actionforhappiness.org/calendar
Ezután jótett-naptárak készültek kis csoportokban, amelyekbe a listáról kerültek jótett-ötletek. Lelkesen, ügyesen dolgoztak a diákok, élvezték azt, hogy színekkel, papíron dolgozhatnak.
Otthoni feladatként a kapott jótett-naplót kellett néhány nap alatt kitölteni.
A naplók tartalmát aztán órán csoportokban megbeszélték a gyerekek.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A témával ebben a hónapban kiemelten foglalkoztunk, de igazából a jó cselekedetek átszővik a mindennapjainkat. Megnyilvánulnak például az egymás iránti kedvességben, a segítségnyújtásban, a játékeszközök megosztásában, a gondoskodásban, a hála kifejezésében, az ajándékozásban. Így ünnepek közeledtével számos alkalom nyílik a jó cselekedetekben való elmélyülésre.
Elmeséltem és eljátszottuk a Karácsonyi csillag meséjét. Beszélgettünk arról, hogy mit érzett a csillag és a fenyőfa. Szeretetfolyosót alakítottunk, ahol a biztonságban áthaladó gyermekek jó tulajdonságait emeltük ki. Ajándékot készítettünk a szülőknek, és megleptük szeretet angyalokkal a Báthory iskola 6.B osztályát, ezzel is építve a kapcsolatot Boldog Óvoda és Örökös Boldog Iskola között.
A különféle tevékenységek erősítették a gyermekek belső motivációját, hogy még több jót cselekedjenek. Szorgos manókká változtak, segítettek a terem, öltöző díszítésében, a rendrakásba, ágyazásban. Az elismerő szavak, a dicséret büszkeséggel töltötte el őket.