December a jócselekedetek hónapja.
Adventi kalendárunk alapján minden napra akad valamilyen jócselekedet.
Boldogító jó cselekedetek
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Boldogító jó cselekedetek
„Aki rendszeresen jó cselekedeteket hajt végre, az tartósan boldogabbá válik.”
(Sonja Lyubomirsky)
A jó cselekedetek gyakorlásához nem kell semmilyen különleges tehetség, idő vagy pénz.
A jó cselekedeteknek nem kell nagyszabásúaknak vagy bonyolultaknak lenniük.
Ott tegyünk jót, ahol éppen vagyunk!
Mutasd meg, mit jelent a jó cselekedet!
A gyerekek körbeültek. Egyenként a kör közepébe álltak, majd szavak nélkül, gesztusokkal és mozdulatokkal bemutattak egy-egy rövid jelenetet valamilyen jó cselekedetről.
A többiek megpróbálták kitalálni, miről szólt a történet.
Hozzánk is beköszönt a Mikulás
A települési önkormányzatoknak köszönhetően nálunk is járt a Mikulás.
Az osztályunk tanulói egymást is elhalmozták apró ajándékokkal.
Jó hangulatban telt a Mikulás-járás.
Az órát egy karácsonyi dal meghallgatásával kezdtük. Majd beszéltünk a karácsony ünnepéről, a hozzá kapcsolódó ajándékozási szokásokról. Külön hangsúlyozva, hogy nemcsak tárgyi ajándékokkal kedveskedhetünk szeretteinknek, hanem jó cselekedettel is.
Ezután a Mese a karácsonyi csillagról című mesét olvastam fel. Megfigyelési szempontnak azt adtam, figyeljék meg kik a szereplők.
Átbeszéltük a mese cselekményét és érzelmi töltetét is. Készített minden tanuló egy meseillusztrációt a füzetébe, majd kérésükre dramatizáltuk is a mesét. Mindenki csillag is és fenyőfa is akart lenni. Mivel belefért az időbe, így minden gyermek megszemélyesíthette a szerepeket. Az óra vidám hangulatban telt.
Az ünnepek közeledtével kitűnő alkalom kínálkozott a jó cselekedetek gyakorlatban való megtapasztalására. A jócselekedetek hónapjában karácsonyi adománygyűjtést szerveztünk a diákok körében. A kollégium tanulói minden évben csokikat gyűjt hátrányos helyzetű gyerekek számára. Idén a „Válts egy csokit mosolyra” elnevezésű felhívást követtük, mellyel az ÁGOTA Alapítvány és a Szeged-Csanád Egyházmegye Szent Ágota Gyermekvédelmi Szolgáltató törekvéseit támogattuk és egyben hozzájárultunk az önkéntes akcióval a szervezetek által képviselt hátrányos helyzetű gyerekek ünnepi meglepetéséhez.
Arra bíztattuk a diákjainkat, hogy szóban és cselekedetekben is tegyék a jót. Tegyék a jót ott, ahol éppen vannak.
A témával kapcsolatban képek az ünnepi készülődés, a dekorációk közös készítésének megélt élményét és eredményét teszik láthatóvá.
Körben ülve azt mondtam a gyerekeknek, hogy az van a dobozban aki a legügyesebb, nagyon örültek amikor megbeszéltük ,hogy mindenki a legügyesebb. A szeretetfolyosó bekötött szemmel igazi bizalom játék volt. Kedves jelzőkkel illették egymást igy mentek végig a folyosón. A fuss és ölelj kedves mozgásos játék volt, jól érezték magukat szívesen játszottak ilyet.
Spirituális vallásos megbeszélés volt kinek milyen tapasztalata van a közeledő ünnep. Meghallgattuk a dalt Jó emberré csak csak szívemmel válhatok.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A 2. osztályosok a pörgettyű segítségével Judit néninek írtak kedves szavakat névnapja alkalmából.
A december hónap a Boldogító jó cselekedetekről szólt. Ilyenkor , az ünnepek közeledtével mindig sokat beszélgetünk a családról, szeretetről, ajándékozásról. Az elmúlt hónapban, Márton – napon is hasonló dolgokról beszélgettünk. A foglalkozás elején néhány mozgásos relaxációs gyakorlatot választottam a könyvből. Ezeket nagyon szeretik , örömmel végzik a gyerekek. Ezt követően az asztalhoz ültünk, mindenki kapott egy előre kivágott papírszivecskét, amelyet pirosra színeztek. Később elmondták, hogy kinek és miért adják oda a szívecskéjüket. A téli időszakban a tematikus tervünkben is szerepel a madarakról való gondoskodás fontossága. Ez is jó cselekedetnek számít. Elmeséltem nekik a Szívem kertje című mesét, majd közösen válaszoltunk a kérdésekre.
A boldogító jó cselekedetek témakörében a karácsonyi csillag meséjét dolgoztuk fel.
Előtte megbeszéltük, miért fontos az életünkben, hogy jó cseledeteket tegyünk. Szép gondolatok fogalmazódtak meg, hogy „Örömet szerezzünk másoknak!”, „Adni jó érzés.” ” Jó segíteni!” Ráhangolódás után pedig arról is beszéltünk, hogy ez a mi számunkra milyen pozitív hatással van, hogyan hat a jellemünkre, hogy észre tudjuk venni mások nehézségét.
Folyamatosan megnyíltak a gyerekek gondolatai és mondogatták, hogy otthon miben segítenek, vagy nehéz helyzetben lévőkön is segítenek, adományoznak. Sőt, az osztálytársuknak is kedveskednek olyan tárgyakkal, amiből neki több van és elhozza annak, akinek nincs és jól esik, ha kap.
A zuhanó csillagocska története az egyik kislányban egy pici korában megélt kellemetlen élményt hozott felszínre és elmondta, hogy milyen elveszettnek érezte magát, amikor egy nagy áruházban a szüleit elveszítette, hirtelen nem találta és az eladótól segítséget kért.
A történetet el is játszottuk és a szereplők elmondhatták, milyen érzések járták át a segítségnyújtó fa és a kétségbeesett csillag szerepe közben.
Az óra zárásaként csillagot kaptak a gyerekek. Feladatuk volt, hogy az osztályban gondoljanak valakire, aki velük szemben figyelmes és írják le azt a csillagba „Jobb veled a világ, mert…” kezdéssel, majd adják át.
Nagyon jól esett nekik a feladat, mert közben valami kellemesre gondolhattak.
Boldogító jó cselekedetek hónapja
Az ünnepek közeledtével nagyon aktuális a hónap témája, a boldogító jó cselekedetek. A témára hangolódás beszélgetéssel történt: „Mi az a jócselekedet? Tudod, mi az a jócselekedet?” Példákat gyűjtöttünk és egyszerű történeteket meséltünk, amelyekben valaki segített másokon.
A téma feldolgozása a „Szívem kertje” című mese felolvasásával történt. Beszélgettünk: Mi történt? Mit csinált Amália? Miért jó másokkal jót tenni?
A kézműves tevékenység alkalmával elkészítettük a Jó cselekedetek karácsonyfáját. A gyerekek csoportmunkában kiszínezték a fenyőfát, majd kiválasztották a számukra tetsző jócselekedet képét és kiszínezték, majd a fa ágaira ragasztották.
A 9.A. osztállyal decemberben a jó cselekedetek témáját, és ehhez kapcsolódóan a szeretetről, a kedvességről beszélgettünk. A tanulóknak nagyon fontosak a jó tettek, karácsony közeledtével talán még inkább segítőkészek, adakozóbbak. Kiemelik a szeretet fontosságát nem csak másokkal szemben, hanem saját maguk szeretetét is. Szükségük van, hogy elfogadják őket, és saját magukat is elfogadják. Szerintük sokkal könnyebb adni, mint kapni. A kapott tárgyakat, kedves szavakat nehezen fogadják el, pedig erre is szükségük van.
A feladatok közül először a „Tükröm, tükröm… ” feladatot végeztük el. A tanulók többsége saját magát sajnos negatív minőségben látja, kevés a pozitív megnyilatkozás. A családban betöltött szerepükről szerencsére pozitívan nyilatkoznak, ami a baráti kapcsolataikra is igazak. A tágabb környezet és a saját maguk megélése között ellentét feszül; mást mutatnak, mint amilyenek valójában, így a környezetük többször tévesen ítéli meg őket.
Következő feladatnak a „Tenyér üzenetet” választottam. Mindenki felírta egy lapra a nevét, és a többiek írtak neki egy-egy kedves szót, üzenetet. A tanulók kíváncsian várták vissza a saját lapjukat, és örömmel olvasták az kapott kedves szavakat.