A foglalkozás során olyan fogalmakat gyűjtöttünk össze, amelyek a jó cselekedetekkel kapcsolatosak. A gyerekekkel közösen készítettünk egy karácsonyfát.A gyerekek nagyon jól érezték magukat, figyelmük mindvégig fentartható volt.
Boldogító jó cselekedetek
Decemberi boldogságóra: Jó cselekedetek
A decemberi boldogságóra középpontjában a „Jó cselekedetek” álltak, melyek révén a gyerekek megtapasztalhatták, hogy milyen örömet szerezni másoknak, és hogy a kedvesség miként gazdagítja a mindennapokat. A foglalkozás során több izgalmas és szívet melengető tevékenységet végeztünk, amelyekkel a jó cselekedetek különböző formáit fedeztük fel.
Elsőként a gyerekek levelet írtak idősotthonban élő embereknek. A levelek tele voltak kedves üzenetekkel, rajzokkal és jókívánságokkal, amelyekkel mosolyt szerettek volna csalni az idősek arcára. A gyerekek nagy lelkesedéssel fogalmazták meg gondolataikat, és közben beszélgettünk arról, hogy a figyelmesség milyen sokat jelenthet másoknak, különösen azoknak, akiknek kevesebb lehetőségük van a családi együttlétre.
A foglalkozás során fogalmakat gyűjtöttünk, amelyek a jó cselekedetekkel kapcsolatosak. Ezeket később szókereső formájában dolgoztuk fel, hogy játékos módon mélyítsük el a témát. Az elkészült szókeresőket a gyerekek örömmel oldották meg, miközben beszélgettünk arról, hogyan találkoznak a mindennapokban jó cselekedetekkel, akár ők maguk végzik, akár mások kedvességét tapasztalják meg.
Együtt készítettünk egy WordArtot is, amelyben a gyerekek által gyűjtött szavak kék, négyzet alakú kompozícióban elevenedtek meg. Ez az alkotás egyben emlékeztető is arra, hogy a jó cselekedetek körülvesznek minket, és a legapróbb figyelmességek is hatalmas jelentőséggel bírhatnak.
A hónap kihívása az volt, hogy a gyerekek otthon segítsenek olyan teendőben, amelyben korábban nem szoktak. A kihívás során a gyerekek olyan feladatokat vállaltak, mint például a takarítás, mosogatás, kisebb testvérek segítése vagy a bevásárlás előkészítése. Az élményeket megosztva örömmel mesélték el, hogy milyen jól esett nekik a családtagjaik hálás visszajelzése.
A foglalkozás nemcsak arra mutatott rá, hogy a jó cselekedetek mindennapjaink részévé válhatnak, hanem arra is, hogy ezek a tettek közelebb hozzák egymáshoz az embereket, és az ünnepi időszak meghittségét is tovább fokozzák.
A decemberi boldogságóránk napokig tartott. A témát jól be tudtuk illeszteni a Mikulásváró hetünkbe. A gyerekek „átváltoztak” Mikulás kis manóivá és azon igyekeztek, hogy minél több jó cselekedetet hajtsanak végre. Segítettek annak, akinek szüksége volt rá, zenés játékban ölelést ajándékoztak egymásnak, gyakorolták az udvariassági kifejezéseket a Manó-cukrászdában (is), és igyekeztek minél több mosolyt csalni mások arcára.
Készítettünk Jócselekedet pörgettyűt, ez nagyon tetszett a gyerekeknek.
Elbáboztuk a Mikulás sapkája című mesét, melyben Mikulás nem találja a sapkáját és mindenki hoz neki új sapkát, végül a kis manója bevallja, hogy az ő zsebében maradt.
Úgy gondoljuk, hogy a sok-sok jó cselekedet nem csak ennek a hónapnak a témája, igyekszünk folyamatosan éltetni, fenntartani ezt a csoportunkban.
A gyermekek mesén keresztül megismerkedtek a jó cselekedetekkel, beszélgettünk róla ki hogyan tud segteni társain és családján. A gyerekekkel jóság manót játszottunk a hét folyamán, húztak egy papírt, amire az egyik csoporttársuk jele volt rajzolva, a hét során rajta kellett titokban segítni, a hétvégén megbeszélték, hogy ki hogyan segített a másiknak és ki kinek lehetett a jóság manója. Majd kaptak anygyalok és kiszínezhették őket, ezek lettek a szeretet angyalok, többet is színezhettek és átadhatták annak, akit szeretnek.
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
KISCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 4.
A boldogító jócselekedetek gyakorlása
A Boldogságórák kapcsán elmondhatom, hogy a kiscsoportban lévő gyermekek elég jól, elég hamar beszoktak és gyakorolják az óvoda szokás és szabályrendszerét. Vannak gyermekek, akik nagyon elevenek, kicsit szertelenek, de amikor bemegyek a csoportjukba akkor igyekeznek rám figyelni. A figyelemfelkeltés, a motiváció nagyon fontos még ebben a korban. A mesékhez viszek bábokat, vagy valamilyen szemléltető eszközt. December hónapban egy kismanót vittem, aki a Mikulás segítője volt. A gyerekek tágra nyílt szemekkel figyelték, hogy mit mond. December 5-én, vagyis a Mikulás érkezése előtt voltam, ezért megkérdeztem tőlük, hogy tanultak -e verset és dalt, hogy elmondhassák, ha megérkezik a vendégük. Örömmel mondták, hogy igen. Közösen elmondtuk a Mikulásnak szánt verset és a dalt is elénekeltük közösen. A mesét kiscsoportos korosztályra igazítva, kicsit lerövidítve mondtam el a kismanóm segítségével. A mese végén kipróbáltuk, hogy mi az, ami segít a Mikulás szomorúságán, mivel tudnánk felvidítani. A mi tarsolyunkban is volt mosoly, puszi, ölelés, simogatás és nevetés is. Én is hasonlóan éreztem magam, mert mindezt én kaptam a kiscsoportosoktól. Ezért is lehet, hogy én sem fáradok el, mert „újra és újra erőt nyerek a gyerekektől kapott szeretetből”.
A Boldogságórát Bagdi Bella szép zenéjével zártuk, amire énekeltünk, mozogtunk. „Jó emberré, csak a szívemmel válhatok!”
December 1-én, ADVENT első vasárnapján a nagycsoportosokkal és kiscsoportosokkal közösen mentünk meggyújtani a faluban az adventi koszorún a gyertyát. Itt összegyűlt apraja és nagyja, hogy együtt ünnepelhessünk. A kiscsoportosok a dalokba kapcsolódtak be az óvónénik segítségével. A műsor végén megvendégelték a gyerekeket és a felnőtteket a Zsadányért Egyesület tagjai finom teával és zsíroskenyérrel, lilahagymával. Nagyon nagy sikert aratott.
Szerintem is jobb adni, mint kapni, mi adtunk is egy szép kis műsort szeretettel és kaptunk érte minden finomságot!
Köszönjük!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
NAGYCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 4.
A BOLDOGÍTÓ JÓCSELEKEDETEK
A nagycsoportosoknak a Boldogságóra kedvelt tevékenység. A héten a BOLDOGÍTÓ JÓCSELEKEDETEK volt a fő témánk a Boldogságóra témaköreiből. Az egyik olyan téma, amely a gyerekek érzelmi intelligenciáját a legjobban fejleszti. A Mikulás, a karácsony, az egész ADVENTI időszak ebben a hangulatban telik. A héten ráhangolódtunk a Mikulásvárásra, amelyre verssel, dalokkal készültünk. Advent első vasárnapjára a nagy- és kiscsoportosok készültek, hogy megörvendeztessék a falu lakosságát. Több verset és dalt énekeltünk a gyerekekkel. A kicsik a dalokba kapcsolódtak be az óvónénikkel együtt. Szép esténk volt, mert a műsorunk után a Zsadányért Egyesület tagjai megvendégelték a jelenlévőket finom teával és zsíroskenyérrel. Aki kért, az tehetett rá lilahagymát is. A gyerekek és a felnőttek örömmel fogyasztották az egyszerű, de nagyon finom ételt.
A Mikulás pénteken, december 6-án hozzánk is megérkezett. Az asztalra készítettünk a gyerekek által készített mézeskalácsot is, hogy a hátralévő útján meg ne éhezzen a Mikulás.
A versünk: K. László Szilvia- Mikulásváró. A versek és a dalok után minden gyermekhez volt egy-két jó szava, majd kiosztotta névre szólóan az ajándékot. A gyerekek nagyon örültek a csomagnak.
A héten Bagdi Bella szép dalát hallgattuk (Jó emberré, csak a szívemmel válhatok!) és kitaláltunk rá egy koreográfiát, amit éneklés közben mutogattunk, tapsoltunk. Nagyon szeretik a gyerekek.
A mesénk: Lukács Elvira- Honnan nyeri a Mikulás az erejét?
A mesénk arról szólt, hogy a Mikulás bácsi szomorú volt, mert: „- csak viszem a sok meglepit, de nincs, ki engem felvidít!”
A gyerekek nem értették addig, amíg a kis manócska, a Mikulás segítője meg nem értette velük, hogyan lehet a Mikulást felvidítani. Kell hozzá mosoly, puszi, ölelés, simogatás és nevetés.
Így azután, amikor elköszönt tőlünk a Mikulás, akkor mindenki odaszaladt hozzá, hogy megölelhesse. Ennek ő borzasztóan örült és megígérte, hogy jövőre is eljön örömmel hozzájuk.
Újra jól telt az első két hetünk. Most már készülhetünk a karácsonyra, mert az Idős Otthon lakói már várnak bennünket!
Mindenkinek Boldog Karácsonyi Ünnepeket kívánunk!
A Zsadányi Tündérkert Óvoda Méhecske csoportja
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
2024. december 1. ADVENT első vasárnapja
NAGYCSOPORT
Várfalvy Emőke: Adventi gyertyagyújtogató
Gyertek, gyertek, gyújtsunk fényt,
pici gyertyalángot,
várjuk együtt örömmel,
az eljövő karácsonyt.
1.
Első gyertyánk neve: Hit, erős, mint a szikla,
ha kicsi is, fénye nagy, sötét éjben szikra.
…
Kun Magdolna: Advent első gyertyalángja
Advent első gyertyalángja legyen ma a béke,
apró gyermekszívek szépreményű éke.
Ráncos, fázós kézfejeknek forró meleg kályha,
szomorú arcocskáknak pihe-puha párna.
Advent első gyertyalángja legyen ma a mosoly,
ott is, ahol szívfájdító nyomorúság honol,
hisz az Adventi gyertyákban fellobbanó láng,
koldusra és királyra is mennyei fényt ád.
Gryllus Vilmos: Gyújtsunk gyertyát… (karácsonyi gyerekdal) https://www.youtube.com/watch?v=fHLc1_EJfCI
Szabó T. Anna: Gyertya
Kis koszorún gyertya ég –
üljük hát körül!
Ennyi tűz is épp elég
annak, ki örül!
Jó, hogy senki nem siet,
lassú este lett,
gyertyafényben itt ülök
én is veletek,
szemünk egymást tükrözi,
fény a közepe,
beszélgetős vacsora –
nincs vége sose.
Ünnep lett a pillanat,
kis láng-hozta fény –
legyen gyertya máskor is az
asztal közepén!
Molnár Orsi:
A gyertyaláng tánca – gyermekdal
K. László Szilvia: December
December az ünnepről szól, akkor szép, ha hull a hó,
úgy jó, ha van meleg szoba, a beigliben sok dió.
Jó dolog a sok ajándék, de figyeld a szemeket,
meglátod, a legnagyobb kincs az őszinte szeretet.
Szerencsére fér a szívbe óriási nagy adag,
s minél többet adsz belőle, neked annál több marad!
Bagdi Bella: A szeretet összetart https://www.youtube.com/watch?v=iNP6HGNA2TA
Várfalvy Emőke: Az első gyertya
Ég az első gyertya,
ragyogóan, bátran,
tudja nincs egyedül,
vannak vele hárman,
a hit szelíd fénye,
elvezet majd oda,
hol Szenteste egyszer,
megtörtént a csoda.
MEGGYÚJTJUK AZ ELSŐ GYERTYÁT
ZeneOvi – Adventi hírnök: https://www.youtube.com/watch?v=PLWlXA9iGZs
A hónap témája a Boldogító jó cselekedetek!
Relaxációval kezdtük, így eltudtunk csendesedni.
Beszélgetőkör a jó cselekedetről, miért jó kapni és adni? Saját élmények elmondása.
Zene hallgatás: Bagdi Bellától a Képes vagyok rá …
Kicsit táncoltunk is, így a mozgásigényt is ki lett elégítve, mert nagyon szeretünk táncolni.
Mesehallgatás-beszélgetés.
Szívek színezése, díszítése és a kis fadobozba a barátnak átadása mint egy ajándékot, meglepetést.
December hónap a jó cselekedetek hónapja. Sok-sok programon vettük részt ennek jegyében:
– megajándékoztuk egymást,
– szerepeltünk az Adventi forgatagon,
– 3. helyezettek lettünk az ” Öltözz a pirosba HATOS!”- Mikulásnapi beöltözésen,
– plakátot készítettünk a Mikulásnak.
Boldogító jó cselekedetek
A foglalkozás címe: Boldogító jó cselekedetek
Csoport: nagycsoport
Fő didaktikai feladatok: A mese által megérteni, ha jót cselekszünk a szívünk megtelik szeretettel, jobban érezzük magunkat.
Felhasznált források: Boldogságóra kézikönyv 3-6 éveseknek
– Szívem kertje mese elmesélése.
– Szituációs játékok:
Anya fáradtan jön haza, rengeteg munkája van még. Mit tudtok segíteni?
Ovis barátotok, barátnőtök szomorkodik, mert otthon hagyta az alvókáját,
otthoni játékát? Hogy tudtok segíteni?
Óvó néninek fáj a feje. Miben tudtok segíteni?
– Jószívű” cím elnyerése
A boldogságórát a Kerekerdő kalandra hív téged,
hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp tárd ki szíved kapuját,
a mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll. c. versikével kezdtem, amit már ismernek és kezdik is velem mondani. A versike végére, mindenki elhelyezkedett a szőnyegen és várták a mesét. Szívem kertje c. mesét meséltem, Amália kislány történetét. Most nem vittem bábot, a hangommal játszottam és figyeltem a gyerekek reagálását, mennyire értik a mesét, a mese mondanivalóját.
A mesében olvasható versikét a végén még egyszer elmondtam, amikor Amália a testvéreinek és a barátainak is megtanítja. A gyerekeket bíztattam, hogy velem együtt mondják.
Boldog, boldog boldogság a mai nap rámtalál.
Ha felnézek a nagy égre
Felhő festi csodaszépre.
Dallam szárnyon, jöjj napocska
Kukucskálj az ablakomba
Mutass utat hol tegyek jót
Legyen szebb a föld, mint előtte volt.
A mese után azt a kérdést tettem fel, hogy volt már-e olyan, amikor jót tettek és megdicsérték ezért őket?
Örömmel hallgattam, hogy azzal kapcsolatban mondtak példákat, amikor otthon segítettek. Ezzel el is indítottam a szituációs játékot, amit terveztem.
Anya fáradtan jön haza, rengeteg munkája van még. Mit tudtok segíteni?
Erre a kérdésre mindenki egymás szavába vágva mondta, hogy rendet raknak a szobájukba, elrakják a játékaikat, valaki főzni segít, megeteti a kistestvérét.
Úgy érzem ezzel kapcsolatban értik az értelmét és beszélgetnek is otthon erről a témáról.
Az ovis barátotok, barátnőtök szomorkodik, mert otthon hagyta az alvókáját, otthoni játékát? Hogy tudtok segíteni?
Ezzel kapcsolatban is azonnal jöttek a válaszok: odaadom az én alvókámat, keresünk neki egy másikat a csoportban, megsimogatom, játszom vele, rajzolok valamit.
Meglepő volt, hogy amikor az Óvó néninek fáj a feje. Miben tudtok segíteni?
kérdésre nagy csodálkozás volt, nem is értették, hogy ilyesmi előfordulhat. 😊
Itt megbeszéltük, hogy az óvó néninek is jól esik ilyenkor, ha megsimogatják, megölelgetik, egy picit halkabban játszanak, rajzolnak valami csudaszépet.
A csoport pedig nagyon ölelgetős, szeret ölbe ülni, megsimogatnak, kifejezik a szeretetüket, de az, hogy az óvó néninek fáj a feje, esetleg rossz kedve lehet, szerencsére nem tapasztalták, ezért nem tudtak válaszolni.
Jószívű” cím elnyerése játékhoz előre kivágtam piros kartonból szivecskéket, és beszereztem pici csillogó szivecskéket.
Elmondtam a gyerekeknek, hogy mindenki kap egy papír szívet, ezen gyűjtsék annak a társuknak a jelét, akivel sikerült valami jót cselekedni. Megbeszéltük újra, hogy mik a jó cselekedetek, és kiosztottam a szivecskét.
Ezen a napon, és a héten is sorra jöttek a gyerekek és mondták el, hogy melyik társuknak, milyen jó cselekedettel kedveskedtek. Egész nap rajzoltak, játszottak egymással, és még otthonról is hoztak jó cselekedetet, a szülők is visszajeleztek, hogy keresték otthon a gyerekek a lehetőséget és kérdezték, mit segíthetnének.
Az egyik kislány, aki visszahúzódó és nem szokott a közösségért tevékenykedni, még őt is motiválta a „jó szívű cím” elnyerése.
A boldogság órák témáiról, nem csak ezeken az alkalmakon beszélgetünk, folyamatosan visszautalunk a mesék felelevenítésével a többi témáról, emlékeztetjük a gyerekeket a hálára, az optimizmusra, és társukkal való kapcsolatra és a boldogító jó cselekedetek is bízom benne, hogy áthatják a csoport mindennapjait.
Törteli Szent István Király Általános Iskola
4/a-4/b
a szeretet fontossága