A december hónap a Boldogító jó cselekedetekről szólt. Ilyenkor , az ünnepek közeledtével mindig sokat beszélgetünk a családról, szeretetről, ajándékozásról. Az elmúlt hónapban, Márton – napon is hasonló dolgokról beszélgettünk. A foglalkozás elején néhány mozgásos relaxációs gyakorlatot választottam a könyvből. Ezeket nagyon szeretik , örömmel végzik a gyerekek. Ezt követően az asztalhoz ültünk, mindenki kapott egy előre kivágott papírszivecskét, amelyet pirosra színeztek. Később elmondták, hogy kinek és miért adják oda a szívecskéjüket. A téli időszakban a tematikus tervünkben is szerepel a madarakról való gondoskodás fontossága. Ez is jó cselekedetnek számít. Elmeséltem nekik a Szívem kertje című mesét, majd közösen válaszoltunk a kérdésekre.
Boldogító jó cselekedetek
A boldogító jó cselekedetek témakörében a karácsonyi csillag meséjét dolgoztuk fel.
Előtte megbeszéltük, miért fontos az életünkben, hogy jó cseledeteket tegyünk. Szép gondolatok fogalmazódtak meg, hogy „Örömet szerezzünk másoknak!”, „Adni jó érzés.” ” Jó segíteni!” Ráhangolódás után pedig arról is beszéltünk, hogy ez a mi számunkra milyen pozitív hatással van, hogyan hat a jellemünkre, hogy észre tudjuk venni mások nehézségét.
Folyamatosan megnyíltak a gyerekek gondolatai és mondogatták, hogy otthon miben segítenek, vagy nehéz helyzetben lévőkön is segítenek, adományoznak. Sőt, az osztálytársuknak is kedveskednek olyan tárgyakkal, amiből neki több van és elhozza annak, akinek nincs és jól esik, ha kap.
A zuhanó csillagocska története az egyik kislányban egy pici korában megélt kellemetlen élményt hozott felszínre és elmondta, hogy milyen elveszettnek érezte magát, amikor egy nagy áruházban a szüleit elveszítette, hirtelen nem találta és az eladótól segítséget kért.
A történetet el is játszottuk és a szereplők elmondhatták, milyen érzések járták át a segítségnyújtó fa és a kétségbeesett csillag szerepe közben.
Az óra zárásaként csillagot kaptak a gyerekek. Feladatuk volt, hogy az osztályban gondoljanak valakire, aki velük szemben figyelmes és írják le azt a csillagba „Jobb veled a világ, mert…” kezdéssel, majd adják át.
Nagyon jól esett nekik a feladat, mert közben valami kellemesre gondolhattak.
Boldogító jó cselekedetek hónapja
Az ünnepek közeledtével nagyon aktuális a hónap témája, a boldogító jó cselekedetek. A témára hangolódás beszélgetéssel történt: „Mi az a jócselekedet? Tudod, mi az a jócselekedet?” Példákat gyűjtöttünk és egyszerű történeteket meséltünk, amelyekben valaki segített másokon.
A téma feldolgozása a „Szívem kertje” című mese felolvasásával történt. Beszélgettünk: Mi történt? Mit csinált Amália? Miért jó másokkal jót tenni?
A kézműves tevékenység alkalmával elkészítettük a Jó cselekedetek karácsonyfáját. A gyerekek csoportmunkában kiszínezték a fenyőfát, majd kiválasztották a számukra tetsző jócselekedet képét és kiszínezték, majd a fa ágaira ragasztották.
A 9.A. osztállyal decemberben a jó cselekedetek témáját, és ehhez kapcsolódóan a szeretetről, a kedvességről beszélgettünk. A tanulóknak nagyon fontosak a jó tettek, karácsony közeledtével talán még inkább segítőkészek, adakozóbbak. Kiemelik a szeretet fontosságát nem csak másokkal szemben, hanem saját maguk szeretetét is. Szükségük van, hogy elfogadják őket, és saját magukat is elfogadják. Szerintük sokkal könnyebb adni, mint kapni. A kapott tárgyakat, kedves szavakat nehezen fogadják el, pedig erre is szükségük van.
A feladatok közül először a „Tükröm, tükröm… ” feladatot végeztük el. A tanulók többsége saját magát sajnos negatív minőségben látja, kevés a pozitív megnyilatkozás. A családban betöltött szerepükről szerencsére pozitívan nyilatkoznak, ami a baráti kapcsolataikra is igazak. A tágabb környezet és a saját maguk megélése között ellentét feszül; mást mutatnak, mint amilyenek valójában, így a környezetük többször tévesen ítéli meg őket.
Következő feladatnak a „Tenyér üzenetet” választottam. Mindenki felírta egy lapra a nevét, és a többiek írtak neki egy-egy kedves szót, üzenetet. A tanulók kíváncsian várták vissza a saját lapjukat, és örömmel olvasták az kapott kedves szavakat.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Minden kisgyerek egy-egy csillag az osztályunkban. Hasonlóak, de ha közelről megnézzük őket, mindegyikük más és más jellemzőkkel rendelkezik. Ettől ilyen színes, mégis egységes a 2. a osztály. Akárcsak a kis fenyő, ‘akit’ ezek a kis csillagok alkotnak.
Karácsony közeledtével sok szép gondolat kering az ember fejében, – kinek mit is tudnánk jót, kellemeset tenni. Sok ajándék vásárlásba, adomány gyűjtésbe fogunk bele. Ha most megállunk egy pillanatra és átgondoljuk mi vesz minket közvetlen körbe és kik azok akik a legközelebb állnak hozzánk…máris tudjuk mit is tehetnénk ,,jót” amivel az ajándékozás örömét a másiknak és épp úgy magunknak is megteremtjük. Feloldó boldogságot, megnyugtató ünnepi hangulatot áraszt! Tesszük ezt mi is minden nap kis óvodásainkkal, a ,,Jót tenni rulett” eszköz közös megalkotása segíti játékosabbá tenni e nemes szándékunkat. Köszönjük a Boldogságóra Program ötleteit, oktatói anyagait!
Kellemes Ünnepeket kívánunk!
Szervezés:
Fehér és kék anyagokból téli téli tájat rendeztünk be, ahol helyet foglaltak a gyerekek.
Ráhangolás:
Mesemécsest gyújtottunk és az Ég a gyertya, ég című dallal hívtuk a mesetündért.
Interaktív mese:
A mellékletben szereplő A karácsonyi csillagok és a fenyőfa című mesét kezdtem el mesélni a gyerekeknek, egy hurkapálcára illesztett papírfenyő és számos aranyszínű kartoncsillag segítségével. Amikor a történetben elérkeztünk ahhoz a mozzanathoz, hogy az egyik kiscsillag leesik az égből és egy fenyőfa kifogja, megállítottam a mesét és minden gyermek kapott egy csillagot a kezébe, amellyel eljátszotta a csillag zuhanását. A gyerekek ilyeneket mondtak:
„Jaj, nagyon félek! Segítség, mentsen meg valaki! Jaj, nagyon meg fogom ütni magamat!” stb.
A történet folytatásában a fenyőfa megpróbál segíteni a csillagnak visszajutni az égbe. A következő játékos helyzetben a gyerekek párokat alkottak, egyikük a fenyőfa, másikuk a csillag szerepét játszották el. Ebben a mozzanatban a segítségkérés és segítségnyújtás módozatait domborítottuk ki a gyerekekkel.
Példák a gyerekek párbeszédére: Csillag: „Fenyőfa, szépen kérlek segíts visszamenni az otthonomba! Nagyon hiányzik a családom, szeretnék visszamenni hozzájuk. Kérlek szépen fenyőfa, segíts hazamenni! stb. Fenyő: „Persze hogy segítek, gyere feldoblak! Megpróbálok segíteni, mert nagyon sajnállak. Rossz lehet neked a családod nélkül.”
A történet folytatásában bármekkora is az igyekezet, a fenyőfának nem sikerül visszajuttatni a csillagot. Zárásként minden gyermek megfogalmazott egy gondolatot azzal kapcsolatosan, hogy ha már a csillagnak nem sikerült haza jutnia, akkor itt kell boldogulnia. A gyerekek ilyeneket mondtak: „Itt is nagyon jó nálad fenyőfa, mert te olyan kedves vagy! Köszönöm, hogy segítettél nekem fenyőfa, jó barát vagy! Olyan jó itt nálad a magasban, innen mindent látok.” stb.
Játék: Választ a szív.
A jó cselekedetek tortát előkészítettem a gyerekeknek, és mindenki dobott egyet. Ahová a legtöbbször esett a szívecske, azt a jó cselekedetet valósítottuk meg aznap, így mindenki készített egy meglepetést a barátjának, ami egy rajz volt. A rajzokat egy üzenet kíséretében kellett átadni, amit majd mindenki haza vihetett. Példák a gyerekek üzeneteiből: „Szeretlek, mert nagyon kedves vagy. Azért rajzoltam ezt neked, mert mindig segítesz. A barátom vagy, mert jól tudunk együtt játszani.” stb.
Lezárás: Zenehallgatás
Meghallgattuk Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát, amelyre a gyerekek szabadon táncoltak. Nagyon érdekes volt látni, ahogy spontán kisebb csoportokba szerveződtek, és úgy táncoltak együtt, az egyéni vagy páros tánc helyett.
2024. December
A jó cselekedetek hónapja
Már múlt héten elkezdtük a hagyományos karácsonyi adomány gyűjtésünket a szegény családnak, akiket a Karitász által kapunk meg minden évben, most négy gyermeknek szeretnénk szebbé tenni a Karácsonyát. A gyerekek is, és szüleik is lelkesen hozzák a dobozba, amit szeretnének ajándékozni. Díszítettünk múlt héten is, de ennek soha nincs vége, ma karácsonyfűzért ragasztottunk, hogy kitehessük a folyosóra, meg ahova még kell. A szőnyegen elmondtam, hogy ez a jó cselekedetek hónapja, és megkérdeztem, szerintük mik lehetnek jó cselekedetek. Kihúztuk a nap üzenetét, és felolvastam nekik: „Készíts ajándékot valamelyik idősebb rokonodnak!” Megbeszéltük mik lehetnek ezek. A mai jó cselekedetünk az volt, hogy segítettünk Margó néninek az ágyazásban, ágynemű húzásban, terítésben is, hiszen tudjuk, hogy műtötték a szemét.
Kedden nagyon mozgalmas napunk volt, készítettünk a folyosóra kistáblát, amire rátettük a nap üzenetét, benn kis karácsonyfát színeztek, mintáztak, és a tegnapi papírláncot befejezve kitettük a folyosóra dísznek. Mézeskalács házat készítünk papírból, ahhoz lehetett színezni a díszeket, kivágni. A mai nap üzenetét a csoportban is kihúztuk, és az volt rajta: „Mond el a barátodnak, miért szereted őt!” Ezt meg is tettük. Az ajándék dobozokat lezártuk, becsomagoltuk, és felmatricáztuk. A barkács délutánon, ahol a szüleikkel dolgozhattak a gyerekek, közös kép is készült az ajándékokkal, és megköszöntem a lelkes részvételt, adományokat. Véletlenül ráleltem a tavalyi levelezésemben, hogy ugyan ennek a családnak gyűjtöttünk tavaly is, a születési dátumokból derült ki.
Szerdán végre megragasztottuk a Mikulásainkat, hogy a folyosón is látszódjon, nagyon várjuk a Mikulást. A nagycsoportosoknak télnyitó Ovigaléria volt, ahol én voltam a meghívott vendég, mert az oviban a szeretet-üzeneteket én szoktam csinálni. Előre kivágtam 80 darab fenyőfa formát papírból, abból dolgoztak a gyerekek, színes karácsonyfás üdvözlő lapot ragasztottak papírcsíkokkal. Azt hiszem ez is jócselekedet. A folyosóra új napi üzenetet raktam, valami olyat, hogy „Légy segítőkész a kisebb testvéreddel!”
Csütörtök a torna napunk, azzal kezdtünk, egy kicsit a táncunkat is gyakoroltuk. A reggeli után teljes erő bedobással készítettük az óriás mézeskalács házunkat, papírdobozból (mikrohullámú sütő dobozának újrahasznosítása). Nemcsak szép lett a ház, hanem öröm volt készíteni, mert nagyon sokan vettek benne részt, akár színezéssel, vágással, ötlettel, dicséretekkel, úgyhogy szuper kis délelőttünk volt a jókedv, és ötletáradat miatt. A házikó a szobánk előtti folyosó dísze lett. Ma meglepetés előadáson vettünk részt, az óvoda dolgozói közül jó néhányan előadták a Csintalanka vándorútja című mesét, ami fergetegesre sikerült, nagyon élveztük a gyerekekkel együtt.
Pénteken a Mikulást vártuk nagyon, énekelgettünk, verseltünk a játék közben, ahol rengeteg fajta Mikulás színezőt, térbeli színezőt is készíthettek. Volt német oktatás is, annak is a Mikulás volt a fő témája. A mai mese Szabó Zsolt nagyon cuki meséje volt, amelyben a Mikulás egy levelet kap egy olyan kislánytól, ahol még sohasem volt, és most meglepi őt. Nagyon tetszett a gyerekeknek. Ma két fajta kártyából lehetett húzni, az egyiken a nap üzenete volt, a másik fajtán pedig bíztató szavak. Az ösztönzés, amit a dicsérő kártyák adtak, elősegítették, hogy még többen akartak segíteni pakolni, teríteni, stb. A nap üzenetét mindennap változtattam a folyosón, jövő héten az ösztönző kártyákból rakok ki, hagy érezzék a többiek is, hogy milyen sokat érnek.
Adni, még mindig jó!
Decemberben „Boldogító jó cselekedetek” volt a téma a karácsonyi ünnepkör jegyében. Ennek keretében részt vettünk a Karitáció Alapítvány Gyógyító ünnepi törődés programjában is, akik táblás csokikat gyűjtöttek, amit az ünnepekre a kórházakban bent maradt beteg gyerekeknek osztottak szét a bohócdoktorok. ( https://karitacio.hu/gyogyito-unnepi-torodes/?fbclid=IwY2xjawJvWbZleHRuA2FlbQIxMQABHsz9rvKmtJJQjcFe4S_9_x5R9aNiQpuoEY3ehyT3j27f02v_fI6U6f1dk3jb_aem_wvOpaK_oHnQ_9NIGTeyePg) A gyerekeknek nagyon tetszett az ötlet, a 20 fős osztályban 40 tábla csoki gyűlt össze melynek mindegyikhez készítettek egy-egy rajzot is. Januárban megkaptuk az elismerő oklevelet is hozzá az alapítványtól.