Egy virtuális szeretet dobozt készítettünk a gyerekekkel.
Olyan ajándékot tehettek a tenyerükben lévő ajándék dobozba, ami nem kapható boltban.
Arra próbáltam rávezetni őket, hogy nem az anyagi javak teszik széppé az ünnepet, vannak fontosabb, meghittebb dolgaink.
Így került elő: ölelés, simogatás, forró csoki, mosoly.
Boldogító jó cselekedetek
Már novemberben tervezgettük a 2.osztályosokkal, hogy azzal fogjuk meglepni az 1.osztályos gyerekeket Karácsony előtt, hogy a régi, megunt játékokat nekik ajándékozzuk. Mind a szülők, mind a gyerekek nagyon lelkesek voltak, sokan új dolgokat is tettek a használt, de jó állapotú játékok mellé. Közösen csomagoltuk be az ajándékokat, majd egyéni elképzelések alapján díszítették a csomagolópapírt, néhányan jókívánságokat is írtak rá.
Megállapítottuk, hogy nagyon jó érzés mosolyt csalni mások arcára, és örömöt szerezni.
Több vagy, ha adsz! 🙂
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
A Boldogságóra témája:
A foglalkozás címe: „Szállnak az angyalok”
Ajánlott életkor: 4-7 éves
Osztály / Csoport: Pillangó csoport (középső – nagycsoportosok)
Tantárgy / Ismeretkör: Boldogságóra
Tantárgyi / Foglalkozási átjárhatóság: verselés-mesélés; mozgás; ének, zene, énekes játék, gyermektánc; rajzolás, festés, mintázás;
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.):
Bagdi Bella, Prof. Dr. Bagdy Emőke; Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek; Bagdi Bella, Bezzeg Andrea: Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
Motiváció: Szívecske párna körbeadása, megölelgetése, szagolgatása
Foglalkozást kezdő relaxáció: Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai
„Malomkörzés” – (Kézikönyv 39. old. 26. gyakorlat)
„Dagasztás” (Kézikönyv 39. old. 22. gyakorlat)
A foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok „Repülj velem”c. CD -ről a 7. szám vagy a következő linken
A téma bevezetése:
Madarak etetésről, gondoskodásukról történő beszélgetés
Munkafüzet 31oldalán lévő madaras útkeresőt elvégezni
A téma feldolgozása: „Kerekerdő kalandra hív téged” versikével és Boldog Dórával meséhez készülődünk.
Mese: Bezzeg Andrea: Szívem kertje
Beszélgetés a mese után Dórával a történtekről, olyan helyzetekről, amikor a szeretetet érzik valami vagy valaki iránt.
A foglalkozás lezárása: Szituációs játékok:
• Anya fáradtan jön haza, és rengeteg munkája van otthon. Miben tudtok segíteni neki?
• Ovis barátunk szomorkodik, mert elesett az udvaron. Hogyan tudtok segíteni rajta?
A foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Boldog vagyok c. dalára egy közös tánc www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
A téma továbbadása: Angyalkák hazaadása, megköszönve szeretetüket
Nagyon szeretik a mozgásos tevékenységeket, így mindig beteszek valami játékot, táncot a foglalkozásba. Nehezen hangolódtak rá így is a madáretetős témára a gyerekek. Viszont amikor megtalálták a fonalat, elmesélték, hogy milyen érzést éreztek a szívükben. Borsóztam, amikor a melegségről, a nyugalomról áradoztak. A mesét tátott szájjal hallgatták, sőt, felismerték Amáliában az egyik ovistársukat. Mosolyogtak, de valóban jellemben hasonlított a kislányra. A szituációs játékba is lassan engedtek fel, mert ritkán mondom meg a témát, de most kicsit segítettem egy kis humorral tovább lendíteni a játékot. Aranyosak voltak.
Kívánunk minden kedves olvasónak és családjának Áldott, boldog karácsonyt!
A decemberi hónap az advent és a karácsony meghitt érzését teszi számunkra lehetővé. Igyekszünk az óvodai nyugodt, békés és szeretetteljes légkört megteremteni. A foglalkozások ebben az időszakban minden esetben a szeretet köré összpontosulnak. Óvodánk négy tagintézménye összefogott egy boldogító jó cselekedet érdekében. Székhely épültünk vezetője „Boldogság nagykövet”, aki az évben több alkalommal is összefogja a négy épület összes gyermekét és felnőttjét valami jó ügy érdekében.
Az idei adventi időszakot az idősek napjainak megszépítésére fordítottuk. Tagintézményünk szomszédságában egy idősotthon található. Adott volt számunkra, hogy ezen otthon „lakóit” fogjuk meglepni. Óvodánk nagycsoportosai a Mikulásvárás örömét osztották meg az idősekkel, míg az én csoportom a karácsonyi időszakban látogatott el az otthonba.
Az előkészületek során a gyermekekkel sokat beszélgettünk az idősek tiszteletéről és szeretetéről. Az idősek világnapja alkalmából a nagyszülőket láttuk vendégül csoportunkban, így vissza tudtunk emlékezni az együtt eltöltött idő szépségére. Felhívtam a gyermekek figyelmét arra, hogy sajnos nem mindenki olyan szerencsés, hogy egy szerető családban töltheti az ünnepeket. Az egyik kislány felvetette a kérdést. Hogy tudunk mi segíteni? Mivel tudjuk, szebbé tenné a magányos emberek életét? Kimondottan örültem ennek a kezdeményező kérdéssornak, hiszen ebben az aprócska kislányban merült fel önállóan a kérdés, rávezetés nélkül. Javaslatomra képeslapot készítettünk az idős, otthonban élő emberek számára. A gyermekek különös lelkesedéssel vetették bele magukat az alkotásba. A lapok készületei közben az érzelmi ráhangolódás jegyében karácsonyi dalokat hallgattunk és sokat beszélgettünk az ünnep valódi fontosságáról. Elérkezett a nagy nap, mikor közösen, kézen fogva elsétáltunk a nénikhez és bácsikhoz. Egy rövid, kedves énekkel és verssel is kedveskedtünk nekik és természetesen az alkotásainkat is átadtuk. Megható volt látni a könnyen szemeket mind a két oldalról. Az én szívem is megtelt szeretettel, reménnyel. A látogatásunk után az udvaron vártak bennünket az óvoda többi gyermeke. Öröm volt számomra hallgatni, hogy milyen élményeket meséltek a gyermekek, akik részt vettek ezen a különleges délelőttön.
Decemberben az ünnepek közeledtével, a karácsony előtti időszakban mindig előtérbe kerülnek a jótékonysági, gyűjtő akciók. Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy milyen lehetőségeink vannak együttérzésünk, segítőkészségünk kifejezésére. Iskolánkban hagyomány, hogy a városban élő, tartós beteg gyermeket nevelő családok számára adománygyűjtést szerveznek. Ehhez az akcióhoz tanítványaink is csatlakoztak. Diákjaink elsősorban mesekönyveket, játékokat, édességet hoztak. Miután az adománycsomagokat bepakoltuk a kocsiba, a tanteremben tea partyt rendeztünk, hiszen ezen a hétvégén volt a teázás világnapja. Beszélgettünk arról, milyen teákat, azoknak milyen hatásait ismerik, és mely országokban van nagy hagyománya a teázás szokásának. A jó meleg, mézes, citromos tea, a finom kalács és a jó cselekedet okozta érzés kellemesen átmelegítette nemcsak a testünket, hanem a lelkünket is.
A BOLDOGÓRA A SZOKÁSOS RELAXÁCIÓVAL KEZDŐSÖTT, MAJD AZ EGYÜTT ÉNEKLÉS KÖVETKEZETT ( BAGDI BELLA: JÓ EMBERRÉ CSAK A SZÍVEMMEL VÁLHATOK”
KÖVETKEZETT A BESZÉLGETŐKÖR, MELYNEK TÉMÁJA : MIT JELENT A JÓCSELEKEDET? MEGFEJTÉS: VALAKIVEL VAGY VALAMIVEL JÓT TESZÜNK ( PL. SEGÍTÜNK, GONDOSKODUNK ).
A TOVÁBBIAKBAN A MESÉT DOLFGOZTUK FEL: ” SZÍVEM KERTJE ‘ 8 BEZZEG ANDREA )
KÉRRDÉSEK KÖVETKEZTEK A TÉMÁBAN A KÖNYV SEGÍTSÉGÉVEL.
EZUTÁN SZITUÁCIÓS JÁTÉKOKAT JÁTSZOTTUNK , anya fáradtan jön haza; társatok otthon hagyta az alvókáját ) – HOGYAN TUDOK SEGÍTENI NEKI?
ANGYALKÁK KÉSZÍTÉSE- MEGAJÁNDÉKOZÁS
A JÓ CSELEKEDETEK JELÉNEK KISZÍNEZÉSE ÉS FETHELYEZÉSE A BOLDOGSÁG VÁRÁNAK 4. LÉPCSŐFOKÁRA—-BAGDI BELLA: BOLDOG VAGYOK. c. dal
Beszélgetőkörben megbeszéltük a jó cselekedetek boldoggá tesznek minket, és hogy jobb adni, mint kapni.
-Jó emberré csak szívemmel válhatok dal bemutatása, majd gyakorlása.
-Mese dramatizálása , amely címe: Szívem kertje
-Hála mondóka
-Adni, kapni játék
-Ajándékozás játék
-Nyomozós játék: ,,tégy jót és tartsd titokban˝
-Angyalka dísz készítése papírból
2024. december 18-án boldogság órákat tartottunk iskolánk 2.c osztályában. A decemberi hónap témája a „jó cselekedetek”. Ráhangolódásként Bagdi Bella : Jó emberré csak a szívemmel válhatok” c. dalával indult az óra, amit gyorsan megtanultak és énekeltek a gyerekek. Ezután megbeszéltük, hogy mi is az a pozitív énkép, az öngondoskodás és mi mindent tehetünk annak érdekében, hogy nagyobb önbizalmunk, jobb közérzetünk, pozitívabb látásmódunk legyen. Fontos gondolatként került a táblára Gretchen Rubin mondata:
„A legjobb módszer, hogy boldoggá tegyünk másokat, ha önmagunkat boldoggá tesszük.”
A beszélgetés után egy nagyon kedves mese került tanítói felolvasással bemutatásra, a karácsonyi csillagról. A gyerekek figyelmesen, érdeklődve hallgatták végig a mesét és a feldolgozás után mindenki elkészítette a maga kis fenyőfáját, hegyében a csillaggal, aminek számunkra már jelentése volt. A 2. óra saját magunkról alakított „Én-kép” alakításával zárult, ahol pozitív szavakkal egészítettük ki, a magunkról alkotott rajzokat.
A 3. órában a december 12-ei „Mézeskalács –ház napja”-hoz kapcsolódtunk és kartonból elkészítésre kerültek a mesebeli házikók. Akik még szerettek volna levelet írni a Jézuskának, azt is megtehették!
Az órák nagyon jó hangulatban, mély tanulsággal /tanulással teltek, a gyerekek olyan ismeretekre tettek szert, amik beépíthetőek lesznek a jövőbeni pozitív énkép kialakításában. Köszönjük a sok ötletet, ismét örömmel töltött el minket, hogy a program részesei lehetünk.
A decemberi boldogságóra témája a „boldogító jó cselekedetek” voltak. Ez a hónap különösen alkalmas arra, hogy az egymás iránti kedvességet, figyelmességet kifejezzük. Ezért többször foglalkoztunk ezzel a témával.
Meghallgattuk Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok dalát, majd az elsős gyermekek tapasztalatait gyűjtöttük össze a mindennapi jó cselekedetekről.
Készítettünk az otthoni, más hétköznapi szituációkról rajzokat, amiken ezeket a helyzeteket örökítettük meg. Tabló formájában a folyosónkon emlékezteti a gyerekeket a ezekre a jótettekre.
Játékos formában (Pl. postás játék, mese) összegyűjtöttünk olyan helyzeteket, amiket elsősként az elmúlt 3 hónapban az iskolában, az osztályban tapasztaltak. Ezeket az egymást segítő apró jó cselekedeteket szituációs játékokban mutatták be a gyerekek egymásnak.
A jó cselekedetek fontos párja a tiszteletet, a szeretetet kifejező szavak, amiket összegyűjtöttünk, megbeszéltük a jelentőségét a jó cselekedet és a jó szó kapcsolatának.
Az advent, a találkozás a testvérosztállyal, az ajándékozás, a karácsonyra várakozás mind olyan helyzetek voltak ebben a hónapban, aminek kapcsán sok jó cselekedetre volt alkalma a gyerekeknek. Megtapasztalhatták, hogyan lehet jószívű az ember.