Karácsonykor különösen fontos, hogy odafigyeljünk a menhelyi állatokra, akik szeretetre és gondoskodásra vágynak. A karácsonyi időszak az együttérzésről, szeretetről, mások segítéséről szól, és nincs jobb módja ennek kifejezésére, mint segíteni a rászoruló állatoknak. Így tettünk mi is 6.a osztályommal, akikkel a közelünkben található múcsonyi Betti Menedéke Állatmenhelyre látogattunk el december 18-án délután. Természetesen nem mentünk üres kézzel, minden árva kutyus ajándékot is kapott, illetve pénzbeli adományt is gyűjtöttünk a menhely számára. Névre szóló – a menhely kutyusainak neveivel ellátott – karácsonyi gömböket is készítettek a tanulók, melyekkel együtt díszítettük fel a menhely karácsonyfáját. A kutyusoknak – és nekünk is -, az adományozásnál is nagyobb öröm volt a csodálatos, közös ’Boldog-séta’. Minden menhelyi kutyust elvittünk sétálni, a csillogó szemek és lógó nyelvek örömmel és boldogsággal töltötte meg mindannyiunk szívét.
Boldogító jó cselekedetek
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Az ünnepekhez közeledve még inkább fontosak mindennapjainkban a jó cselekedetek. Boldogságóra keretében ezt gyakoroltuk ma az elsősökkel, hiszen a Boldogságórák decemberi témája a „Boldogító jó cselekedetek”. Relaxációval, zenehallgatással hangolódtunk a témára. Egy igazán kedves karácsonyi mesét, Az ezüsthajú angyalka meséjét ismerték meg a gyerekek. Beszélgettünk arról, mit is jelent a jó cselekedet. Kiderült, hogy az első osztályba csupa jószívű, segítőkész gyermekek járnak, ezért mindannyian kiérdemelték a ❤ kitűzőt. Zoknipárosító játékkal segítettünk az anyukáknak, majd a foglalkozás végén madáreleséget tettünk az iskolaudvaron kihelyezett madáretetőkbe.
Karácsonyi forgatag keretében rajzversenyt szerveztünk, karácsony, szeretet, család témakörben.
Vicces vetélkedő.
Ajándékozás, ajándék osztás, ajándék készítés.
Csapatépítő játékok, vicces feladatok, szeretet témakörében.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Hét boldogító érv
Memória játék: Adok neked valamit
Rajz kiegészítés: Mire van szükségünk a jó cselekedetekhez.
Adventi tervek: Naponta jót cselekedni, névtelen ajándékozás, négyhetes vállalás.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Boldogságóra – december hónap
Foglalkozás címe: Jó cselekedetek
Foglalkozást tartó tanár neve: Dr Csehóné Just Réka
Évfolyam: 9-14.
Foglalkozás pontos ideje: 2024. december 16., 18 óra
Foglalkozáson részt vevő diákok száma: 8 fő
Pedagógiai módszerek: tanári ismertető, kiselőadás, beszélgetés a megtekintett film feldolgozása által, beszélgetés nyomtatott anyag elolvasása és feldolgozása által
Eszközök: laptop, projektor, nyomtatott anyag
A foglalkozás célja: A diákok tudatosan törekedjenek a hétköznapjaik során az apró, sokszor semmibe nem kerülő kedvességek, önzetlen jócselekedetek gyakorlására, amely által mind az önnön, mind a környezetük pozitív életérzéseit fokozzák.
A foglalkozás rövid tartalma: Az óra során egy néhány évvel ezelőtti kész anyagot dolgoztam fel ismét az azóta már kicserélődött tanulókkal.
A diákok számára egy néhány diából álló PPT-t állítottam össze, amelyben a hónap témája került feldolgozásra.
– Bevezető gondolatok
– Budapest Bike Maffia – Szállóige cimű filmjének megtekintése és feldolgozása beszélgetés által
– „Hófödte hegy” nyomtatott anyag elolvasása és feldolgozása
– Lezárás
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: Mind az újonnan érkezett, mind a korábbi foglalkozásokon már résztvevő diákok nyitott, oldott jelenlévői voltak az órának, érzelmi érettségről, fejlett empátiáról tettek tanúbizonyságot. Az óra elején kitűzött témát véleményem szerint teljes mértékben, megfelelő színvonalon sikerült feldolgozni.
Budapest, 2024. december 18.
Dr Csehóné Just Réka
A Hajdúnánási Református Általános Iskola 3.a osztályával, közös ötletelés eredményeként jutottunk arra az elhatározásra, hogy az iskolánk szomszédságában lévő református idősek otthonából „választunk” egy lakót, akit időről időre meglepünk egy kis kedvességgel. Így esett a választásunk Terike nénire. Először az idősek világnapja alkalmából látogattuk meg és adtunk át neki képeslapot sok-sok jókívánsággal. Majd hálás szívvel írtunk rövid kis üzeneteket számára, melyben iránta érzett szeretetünket, tiszteletünket fogalmaztuk meg, így karácsony közeledtével. Hisszük, hogy boldogsággal fogadta az osztály tanulóitól a kedves szavakat. Szerettünk volna még karácsony előtt felolvasni neki egy szép , karácsonyi történetet , melyre a mai napon (december 18.), került sor. A történet címe: Az ezüst hajú angyalka. Nagy öröm volt számunkra, Terike néni mosolya, vidámsága ottlétünk alatt.
Vállalásunk volt még , hogy a református templomban énekes szolgálattal készültünk a gyülekezet, az iskola tanulói számára , ahol szintén a szeretet kapta a főhangsúlyt.
A jövőben is szeretnénk folytatni a jócselekedeteknek a sorát a „Vidám Szívek” csoporttal.
Ebben a hónapban a jó cselekedtek boldogító erejére figyeltünk. Beszélgetéseink, szituációs játékaink és mindennapi tetteink által megtapasztaltuk, hogy az önzetlen segítség, az ajándékozás és a jótékonykodás nemcsak annak okoz örömet, akivel jót teszünk, hanem annak is, aki mindezt szívből adja. Megvalósult és elképzelt jó cselekedeteinket csoportmunkában elkészített rajzainkon örökítettük meg.
A Hajdúnánási Református Általános Iskola 7.b osztályával több héten át készültünk egy csodálatos mese dramatizálásával a „Boldogító jó cselekedetek, a szeretet” jegyében . Kovács András meséje nyomán alkottuk meg a gyerekekkel a szövegkönyvet. Öt kis jelenetből állt össze a színdarab. Az első részben egy kismadár és a fenyőfa beszélget. A kismadár nem hiszi el, hogy milyen csodás évszak a tél. Fázik, éhezik, boldogtalan . A fenyőfa meg szeretné győzni, hogy ilyenkor minden ember jobbá válik, jó dolgokat cselekednek és még a haragosok is kibékülnek. Szeretné, ha hinne a madár az élet szépségében, az emberekben. A soron következő négy jelenet ezt a feltevést bizonyítja. Míg a kismadár a fenyőfa ágai mögül hallgatja a történéseket, valóban rádöbben arra, hogy a jóság még nem halt ki a földön, ott van mélyen az emberek szívében. A második jelenetben néhány fiú az iskola előtt vitatkozik egy ceruza eltűnésén, majd a vádaskodó gyerek rájön, hogy csak a pad alá esett a ceruza és nem az osztálytársa lopta el tőle, így bocsánatot kér. A végén kibékülnek és eltervezik, hogy másnap elmennek együtt korcsolyázni. A harmadik jelenet egy iskolaigazgató és egy folyton elkéső tanítónő párbeszéde. Az igazgató kemény szavakkal illeti és el akarja küldeni a sok gyereket egyedül nevelő pedagógust, aki mindig elkésik. Aztán a tanítónő felajánlja az igazgatónak, hogy töltse velük a karácsonyt , mert tudja, neki nincs családja. Végül beleegyezik és békét kötnek. A következő jelenet egy idős néni egy kislány és egy anyuka találkozásáról szól. A néni kezéből kiüti a szomszédkislány a tejet, miközben elhalad mellette. A kislány elnézést kér, majd megérkezik az anyuka aki a néni családjáról érdeklődik. Kiderül, hogy ő csak a cicájával akarta tölteni a karácsonyt , senkije sincs, magányos. Ezért az anyuka meghívja a házukba , az anyóka nagyon boldog ettől. A történet zárásaként, több gyerek hoz egy madáretetőt amit a fázós kismadár részére készítettek és megtöltötték eleséggel. Így a kismadár is boldog lesz karácsonykor a gyerekek jótette miatt.
Az összes díszletet együtt alkottuk meg. A lányok találták ki a hópihetánchoz a koreográfiát. Nagyon sokat dolgoztunk , de megérte, mert kedves, meghitt kis színdarab jött létre. Az osztály osztályfőnöke is szerepelt a műben és segítette a munkánkat, ami nagyon nagy öröm volt számunkra.
Amit üzenni szeretnénk a jelenettel: Ha úgy élünk, hogy tetteinkkel, cselekedeteinkkel , életünkkel azt közvetítjük a másik ember, a világ felé, hogy jó célokért munkálkodunk , példát és utat mutathatunk azok számára akik még keresik önmagukat. Sosem késő változni, kijavítani a hibáinkat, értékesebbé tenni az életünket, jobbá válni… A legfontosabb, hogy higgyünk önmagunkban és abban, hogy képesek vagyunk a szeretet erejével másokat is inspirálni a jócselekedetekre.
A jelenetről videó is készült. Nagy szeretettel fogadták a szülők és a gyerekek egyaránt.
Jó Tett és Rossz Tett – Tanmese a jócselekedetről
Élt egyszer két hernyó a Pető udvarán egy falevélen. Az egyiknek Jó Tett volt a neve, a másiknak pedig Rossz Tett. Nagyon hasonlítottak egymásra, szép zöld volt mindkettő, egyforma hosszú a testük, fekete csíkok és itt-ott barna- és sárga foltok díszítettek. Szinte teljesen egyformának látszottak. Ezért sokan összekeverték őket.
A hernyók nagyon jóban voltak egymással. Sokat mászkáltak a leveleken, rágcsálták őket és szépen növekedtek. Barátokhoz illő módon, hol kedvesen megtréfálták egymást, hol pedig néha borsot törtek egymás orra alá.
Külsőre valóban olyanok voltak, mint két tojás, azaz, mint két hernyó a világ bármely pontján. Nem voltak testvérek, csak hasonlítottak egymásra. Mindkettő lepkepetéből fejlődött hernyóvá. Éppen ezért a barátaik, sőt a rokonaik is nagyon nehezen tudták megkülönböztetni őket.
Pedig már éppen ideje volt ennek, mert annyira bosszantó volt, hogy ha az egyik jól viselkedett, akkor Rossz Tettet dicsérték meg, ha pedig a másikuk rossz fát tett a tűzre, akkor Jó Tettet tromfolták le. Ez pedig semmiképpen sem volt igazságos.
Egyik nap Palika, az iskola udvarán meglátta azt a hatalmas levelet, ami a két hernyó éppen rágcsált. Nézte, nagyon nézte őket, hogy mozognak, mekkora darabokat harapdálnak ki a levél széléből. Észrevette, hogy az egyik hernyón van egy kicsi szív formájú sárga folt. Elkezdte jobban figyelni, s látta, hogy a hernyó mennyire kedves és figyelmes a másikkal. Ebből arra következtetett, hogy ő a jó hernyó, akit Jó Tettnek hívnak, és a másik az, akinek Rossz Tett a neve. Figyelte Palika nagyon a két hernyót, még le is ült a kis színes padra, hogy jobban lássa mit csinálnak. De ők csak rágták a hatalmas levelet és erősödtek, hogy majd szép lepkévé átalakulva elrepüljenek a virágokra.
Miközben Palika azon tűnődött, hogy tudnak a hernyók lyukakat rágcsálni a levélen, egyszer csak azt vette észre, hogy az egyik hernyó összekunkorodik a levélen és elkezd függeszkedni. Tágra nyílt szemmel figyelte, mi fog történni. Amíg elmélyülten figyelte ezt a hernyót, a másik serényen még rágta tovább a levél szélét. Teljesen belefeledkezett Palika a látványba, mert a hernyóból egyszer csak egy gyönyörű szép, színes pillangó bújt elő. Szép sárga, fekete csíkokkal a szárnyai szélén és apró barna pöttyökkel. Csodaszép látvány volt, de hirtelen elrepült a közeli őszirózsa virágára. Amikor visszapillantott, hogy a másik hernyó még rágja-e a levelet, nem látta már sehol. Ekkor hirtelen visszapillantott az őszi rózsára, ahol már két csodaszép tarka pillangó repkedett. Arra gondolt, hogy nincs is jó és rossz cselekedet, mert az csak gyermekkorban van egymás bosszantására néha, és amikor az ember felnőtté válik ezek a tettek jóra fordulnak.
Szakmai csoport – kitalált meséje
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A tanulókkal a Jó cselekedet- pörgettyű feladatot választottuk.