Az adventi időszak számos alkalmat biztosít a jó cselekedetek gyakorlására. Fontos lépés ez a szociális készségek, az empátia, és erkölcsi fejlődés szempontjából.
Konkrét, egyszerű, a mindennapjainkban előforduló cselekedetek segítenek megérteni és gyakorolni a szép gesztust:
• játékeszközökön osztozkodás
• segíteni egymásnak a játékok elpakolásában
• udvariasan előre engedni társukat a mosdózásnál
• megköszönni a kedvességet
• szomorkodó gyermek megvígasztalása
• meghallgatni mások kérését
• Puzzle közös összerakása
Egy-egy színes kocka jelképezi a különböző jó cselekedeteket, ami karácsonyra egy ajándékká áll össze.
Boldogító jó cselekedetek
A kezünkre jó cselekedet jelet ( szivecskét ) rajzoltunk , majd a kezünkkel koszorút alkottunk az ujjainkkal összekapcsolva.Szeretet kört. Ez egyben a társas kapcsolatokat is erősíti, s ezt tovább erősítendő egy teadélutánt szerveztem. Közben megbeszéltük, hogy a teadélutánra ki mit hozott ajándékba a neve kezdőbetűjével. A teázgatás közben Bagdi Bella Jól csak a szívemmel láthatok című dalát hallgattuk. Ebben a hónapban mindenki kihúzta valamelyik osztálytársa nevét, akinek az angyalkája lett. Boldogan mutogatják, hogy mit kaptak az angyalkájuktól. Ezzel megerősítjük a jót tenni jó mottót, ami a hónap mottója is egyben.
A foglalkozást kezdő relaxáció előzte meg „Lufifújás, kipukassztás”.
Eljátszottuk, mintha almát szedtünk volna egy kosárba.
Megtanultuk a Hüvelykujjam almafa… mondókát.
Meghallgattuk Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát.
Az alma meg a kerti manók című mese minden gyereknek tetszett. Szituációs játékot játszottunk, ahol elmondták a gyerekek, hogy ők mit tettek volna a kerti manó helyében. Otthon és az óvodában miben és kinek szoktak segíteni.
Almákat, almafákat rajzoltak a gyerekek.
Berajzoltuk a Boldogság várunk következő lépcsőfokára a jó cselekedetek szimbólumát.
Csólyospálosi Általános Iskola
Feldolgoztuk a mesét, a gyerekek örömmel beleszóltak a mese történéseibe. Rajzzal örökítették meg gondolataikat.
A csoportban a segítség nyújtásról beszélgettünk. Kinek tudunk otthon vagy a csoportszobában segíteni? Miben tudunk a másiknak segíteni? Jó dolog segíteni? Ezeket a kérdéseket vitattuk meg, majd a szabad játék során mindenki megpróbált segíteni valamiben. Pl. a pakolásban, a dajka néninek székeket rendezni, az óvó néninek kipakolni.
Amikor pedig rendet raktunk, szíveket osztottunk annak, akinek segítettünk.
Megbeszéltük, hogy segíteni nagyon jó dolog.
A Székely Mikó Kollégium 5.A osztály 23 tanulójával (9 lány és 14 fiú) közösen, több helyszínen, két nem szokványos osztályfőnöki órán, a boldogságóra program decemberi témájával foglalkoztunk. Megemlítettem a decemberi hónap nevezetes napjait, kiemelve a ”vadon élő állatok világnapját”. Evvel kapcsolatosan, iskolánk udvarán, diákjaim a madáretetőkbe helyezett el eleséget, illetve december 4- én osztálydíszítéskor, a jó cselekedettek hónapján, gondoltunk a madarak ütközés megelőzésére az ablakkal.
Ezt követően, közösen elolvastuk és megbeszéltük a ”Hófödte hegy” mesét, majd a diákok útmutatót kaptak a jólét- naplók kitöltéséhez. Egész hónapban a tevékenységeink a jó cselekedetekről szóltak és a legkedvesebbeket leírták papír díszekre, amiből elkészült az osztályunk ” boldogság fenyője”.
A diákok érdeklődően és nagyon kreatívan tevékenykedtek, élvezték az éneket, többször is meghallgattuk, miközben együtt ”szeretet ajándék csomagokat” készítettünk a rászoruló gyerekek részére.
Nem csak jókat cselekedtünk, hanem a témának köszönhetően, diákjaim jobban megismerték egymást és egy jobb csapattá forrtak össze,
Adventi időszakunkban a jó cselekedetek boldogító erejére fókuszáltunk. Új gyermek is érkezett a csoportunkba. Az érzékenyítő beszélgetéseken, meséken túl sokat mozogtunk zenére, relaxáltunk, énekeltünk, mellyel igyekeztem a kisebb-nagyobb feszültségeket és szorongást oldani, befogadást elősegíteni. A napi beszélgető körben mindenki elmondta, mi jót tett aznap. Otthoni cselekedet is lehetett. Jutalmul hazavihették a szívecskéket. Fontosnak tartjuk az otthoni kedves gesztusokat is. Erre ösztönöztem őket a szabad játék során többször is játszott saját készítésű Párosító játékkal. Az ügyesebbekkel Memóriáztunk is. Hagyományápolásként elvetettük a Luca napi búzaszemeket és vendégül láttuk a nagycsoportosokat, akik Luca napi köszöntést adtak elő. Jóságos manók és angyalkák is készültek, melyekkel a faliújságunkat díszítettük.
Óvodánk dolgozói és Szülői Szervezete jótékonysági gyűjtést szervezett a Családok Átmeneti Otthona lakói számára, melyre több felajánlás is érkezett. Továbbá több cipős dobozt is sikerült megtöltenünk és továbbadnunk SZERETETTEL.
Szeretett másodikas diákjaimmal az adventi időszakban gyönyörűen feldíszítettük a termünket. A karácsonyi hangulathoz a kedves szülők is hozzájárultak, hiszen kaptunk egy csodaszép fenyőfát, égősort és díszeket, így boldogan öltöztettük fel gyönyörű fánkat. December első hetében a gyerekek, akkor tehettek a karácsonyfára díszt, ha valamilyen jó cselekedetet követtek el társukkal szemben. Mivel a gyerekek segítőkészek voltak, ezért nagyon hamar egy csodaszép karácsonyfában gyönyörködhettünk. Én is megleptem a gyerkőcöket, hiszen készítettem nekik egy adventi naptárat, melynek batyuiból édességet húzhattak. Mivel jól viselkedtek, így mindenki kivehette a jutalmat, amikor éppen sorra került.
Testnevelésórán a gyerekekkel befogadó fogót játszottunk, melyet nagyon élveztek. Úgy megkedvelték ezt a játékot, hogy szinte mindig ezt akarták játszani.
Igazán bensőséges és szeretetteljes hangulatban telt el a várakozás időszaka iskolánkban. Minden héten az adventi koszorún meggyújtottunk egy gyertyát, elszavaltuk a legszebb karácsonyi verseket, közösen énekeltünk és így jutottunk el a téli szünetig.
Boldog, békés karácsonyt kívánunk és jó egészséget!
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
A boldogító jó cselekedetek témában, mi fontosnak tartjuk, hogy a családoknál az együtt töltött idő legyen az alap, amire építkezhetünk. Évente többször összejön a csoportunk apraja-nagyja, hogy közös tevékenységek során jól érezzük magunkat. Most karácsonyra süteményt sütöttünk, amelynek egy részét eladományozzuk és Luca búzát is ültettünk, hogy kedvezzünk a tyúkoknak Karácsonykor. Emellett madáretetőt készített egy kedves apuka a csoportunknak, amellyel ellátjuk a madarakat téli eleséggel.
December számunkra is a boldogító jó cselekedetekről szólt.
Első foglalkozásunk során arról beszélgettünk, ki hogyan készül az előttünk álló karácsonyi időszakra, a családban betöltött szerelepünkről, illetve az együtt töltött idő örömeiről majd megnéztünk egy rövid videót, melyben egy idős ember egyedül tölti a karácsonyt, s ezzel rávezettem a tanulókat arra, hogy vannak olyan személyek, olyan helyzetek, mely során előfordulhat, hogy valaki egyedül tölti az ünnepeket. Ezután egy idősek otthonabéli karácsonyi rövid videóba tekintettünk bele, majd elhatároztuk, hogy meglepetéscsomagot készítünk valamely otthon lakóinak. A gyermekekkel az előzőleg technika órán készített képeslapjaikat töltöttük meg kedves üzenetekkel, versekkel, idézetekkel. A projektet az egész iskolára kiterjesztettük, így annyi képeslap, rajz, kedvesség érkezett, hogy 6 csomagot is fel tudtunk adni 6 különböző intézménynek.
Eközben gyűjtésbe is kezdtünk: higiéniai, tisztasági termékek gyűjtését hirdettük meg különféle platformokon, mely termékek szép számmal össze is gyűltek. A hónap utolsó foglalkozásán megbeszéltük, milyen szerencsések vagyunk, mert minden “alapvető eszközünk”, pl fogkefe, tusfürdő egy karnyújtásnyira van tőlünk. Ezt követően közösen jótevő manókká változtunk és az összegyűlt termékekkel üres, másoknak már nem kellő táskákat töltöttünk meg, melyeket egy budapesti hajléktalanmelegedő kap meg még az ünnepek előtt, akikkel felvettük a kapcsolatot és nagyon hálásak az adományokért.