A téma feldolgozásához a „Lepjük meg anyát!” című mesét választottam, melyben a gyerekek segítettek diót, mákot darálni, míg anya a szomszéd néni segítségére sietett, mert kificamodott a bokája. Az érzékenyítés és együttérzés fogalmának cselekvésbe ágyazása jól sikeredett, hiszen a mese végén mindenki elmesélhette: hogyan tett jót valakinek, miben segített, hogy a másik boldog legyen. Szituációs helyzeteket meséltem, melyet a gyerekek próbáltak megoldani, válaszokat találni, a problémákat kezelni. A boldogság vár lakója: Boldog Dóra, kidíszítette a vár kapuját, melyet elnevezett a „Jóság kapujának”. Feladatul tűzte ki a gyerekeknek, hogy csak az lépheti át mindennap a kapu küszöbét, aki valami jót cselekedett. A mézeskalácssüti adagolása, szaggatása, díszítése, sütése valóban jó cselekedettnek bizonyult. A reggeleket Balla Piroska: Barátkozós mondókájával kezdtük, melyet különbözőféleképpen gyakoroltunk, játszottunk el. Az arcizomlazító játékunk: arcfelfújás és pukkasztás nagyon jó kedvre derítette a kis manósokat. A „boldog vagyok” és „a szívem kitárom” dalra mozogtunk, egymásba kapaszkodva jártuk a táncot.
A jó cselekedet, a szeretet, az együttérzés minden formáját megtapasztaltuk a héten, melyet a boldogság vár és annak kitárt kapuja bizonyított a legjobban: minden manós kisgyermek átléphetett rajta. Ancsa mama segítségével elkészített és becsomagolt mézeskalácsokat elajándékoztuk (jót cselekedtünk) az utcán sétáló embereknek, akik mosollyal és boldogsággal fogadták kedvességünket.
Szívbéli szeretettel és kedvességgel kívánok mindannyiunknak békés, meghitt karácsonyi ünnepeket és boldog új évet.
Tisztelettel:
Tariné Varga Edit
Boldogító jó cselekedetek
A hónap során újabb erősségeinket fedeztük fel, és igyekeztünk azokat tudatosan használni; miközben az ünnepre készülődve a jó cselekedetek fontosságát is szem előtt tartottuk.
A névadónk napja tiszteletére rendezett élménypedagógiai kiállításon mi is megmutattuk, hogy milyen témákkal foglalkozunk a boldogságóráinkon. A gyerekeket büszkeséggel töltötte el, hogy láthatták az órák pillanatait felidéző képeket, az alkotásaikat a paravánon. Az iskolatársaik is meggyőződhettek arról, hogy lehet a boldogságórákon komoly témákról felszabadultan, élvezettel beszélgetni, s közben fontos ismereteket szerezni.
A december a közös ünnepvárásról, az ajándékozásról is szól. Ennek keretében apró meglepetéseket tettem Mikulás-napján a padjaikra. Klubdélutánt is tartottunk, ahol jó volt látni, milyen örömmel szedegették ki a mikuláscsomagokból az egymásnak szánt ajándékokat. Sokat játszottunk közösen, majd a délután zárásaként egy-egy szépen becsomagolt szuvenír (naptár, füzet, toll, rajzeszköz) volt a bónusznyereményük. Egy iskolai program keretén belül nagy lelkesedéssel és szeretettel készítettünk a harmadikosoknak karácsonyi képeslapokat, majd ezen felbuzdulva a tanáraiknak is. Az ünnepekre való készülődést egy Debrecenbe tett adventi vásári látogatással koronáztuk meg. Szeretetben, egymásra való odafigyelésben nem volt hiány.
Az adventi várakozásunk nemcsak az volt a része, hogy teremajtóra kihelyezett karácsonyfára naponta kitűztük a megfelelő számokat, hanem az is, hogy készítettünk egy „adventi jó cselekedetek” naptárt, amelyen kis szívecskékre írták fel a gyerekek, milyen kis tettekkel tudnának örömet szerezni a környezetükben élőknek. Leggyakoribb ötleteik a szüleiknek tett szívességek voltak („segítek apának azzal, hogy lemosom az autóját”, „segítek anyának a házimunkában”). De azért akadtak ennél szívet melengetőbb vállalásaik is: „a kutyamenhelyen élő állatoknak viszek ételt”; „részt veszek adománygyűjtő akciókban (pl. csoki- és ruhagyűjtés)”,; „megmasszírozom anyukám hátát”; „hazaviszek egy kóbor cicát és gondozom”; „megpróbálok kedvesebb lenni a többiekkel és az órákon jobban viselkedni”.
Boldogságóráinkon elmaradhatatlanok a relaxációs gyakorlatok, ebben a hónapban egy mindfulness gyakorlatot is örömmel próbáltak ki a gyerekek (A kicsi béka). Beszélgettünk a hónap aktuális erősségeiről, megnéztük a hozzájuk kapcsolódó Erősségkert-kisfilmeket, meghallgattuk az erősség-dalokat. A szeretet az osztály harmadik erőssége (a kreativitás mellett). Beszélgettünk arról, hogy nem is könnyű szeretet kapni és elfogadni; kifejezni a mások iránti szeretetünket, alkalmazni a szeretetnyelv különböző formáit.
A spiritualitás erőssége az osztályban csak két diáknál szerepel az öt fő erősség között, így erről bőven volt mit beszélgetni. Meglepődve tapasztalták, hogy a spiritualitás nem csak az istenhitet és vallásosságot jelenti. Rácsodálkoztak, hogy ők is élték már át a spiritualitás érzését anélkül, hogy ennek tudatában lettek voltak, amikor például elmerültek egy-egy természeti szépség nézésében, vagy tettek valami hasznosat a környezetük megóvása érdekében. Összegzésként a két erősség kifejeződési formáit megfogalmazó mondatokat kellett különválogatniuk, ami meglepően könnyű feladatnak bizonyult számukra.
Ebben a hónapban nagy sikert arattak az erősségkártyák. A Szívmanó kártyák segítségével arról beszélgettünk, hogy melyik érzelmet érzik, ha jó cselekedeteket hajtanak végre. Miközben csoportosították az érzelemkártyákat a derűkártya és a borúkártya köré, megállapították, hogy vannak érzelmek, amelyeket nehéz egyértelműen besorolni a két kategória valamelyikébe. A cselekvőkártyákat szintén nem volt egyszerű csoportokba rendezni. Megvitatták egymást között azt is, hogy ha ők hajtanak végre valamilyen jó cselekedetet, vagy mások tesznek velük valamilyen jót, akkor ezekre ők melyik, a cselekvőkártyákon megjelenített tevékenységgel szoktak reagálni.
A Kalandok kapuja kalandkártyái nagyszerűen fejlesztik a kreatív gondolkodásukat is. Kihúztak egy-egy varázslatos kalandot tartalmazó kártyát, majd ehhez egy eszközkorongot, és kitalálták, hogyan tudnák azokat az eszközöket felhasználni a probléma megoldására. Aztán arról is beszélgettünk, hogy hogyan segíthetné ezeknek a helyzeteknek a megoldását a szeretet és a spiritualitás erőssége. Megállapították, hogy számtalan lehetőséget rejtenek még ezek az erősség-kártyák, és kérték, hogy játsszunk velük a későbbiekben is.
Azt tapasztaltam, hogy az e havi boldogságórás tevékenységeink sikeresen fejlesztették a szeretet és spiritualitás erősségét a gyerekekben, és a gyakorlatoknak köszönhetően erősödhetett a szívük, a lelkük.
3. osztály
December a jócselekedetek hónapja.
A program által ajánlott feladatok közül sokmindenbe belekóstoltunk.
A jeles napok több pontját is sikerült kipipálnunk.
-A Mikulást nagy várakozással, énekléssel és sok – sok ígérettel vártuk.
– Mézeskalácsot sütöttünk a Honismereti Szakkör segítségével.
-Megismerkedtünk a Luca napi hiedelmekkel, szokásokkal és még Luca napi búzát is ültettünk. Közben egy kis tantárgyi koncentráció gyanánt megbeszéltük a környezetismertóra anyagához kapcsolódóan a növények életfeltételeit.
-A megmaradt búzával az udvaron lévő madáretetőt is feltöltöttük, hogy az itt telelő madarak se maradjanak éhesek.
-Hozzájárultunk a falu karácsonyfájának szebbé tételéhez.
-A faliújságra fenyőfát készítettünk puzzle technikával, mely köré minden jócselekedet után egy-egy gömböt színeztek és ragasztottak fel a gyerekek.
Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella „Jó emberré csak szívemmel válhatok” című dalát.
Kicsit belekóstoltunk az önbizalom programba is. Meghallgattuk a „Meglátni a jót magamban” meditációs hanganyagot, majd mindenki lerajzolta saját magát, Az ÉN-KÉP mellé saját jó tulajdonságaikat gyűjtötték csokorba. Önbizalomban úgy tűnt senkinél sincs hiány, ahogy azt a mellékelt fotók is bizonyítják.
A hónap témája a boldogító jó cselekedetek. A decemberi hónap tele van meglepetéssel, várakozással. A hónap elején érkezik hozzánk a Mikulás, majd adventi készülődés az óvodában, a hónap lezárásaként érkezik hozzánk Jézuska. A hónap során nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy próbáljunk kedvesek lenni egymással, figyeljünk oda egymásra, a szeretet jegyében zajlik a hónapsorán a mindennapjaink. A pillangó csoport téma feldolgozása úgy valósult meg, hogy meghallgatták a hónap meséjét, majd megbeszélték ki milyen jó cselekedetet tett, majd mindenki kapot egy szívecskét amiben lerajzolhatta a jó cselekedetet. A katica csoport gyermekei megbeszélték a mese történetét, majd angyalkásat játszottak, mindenkinek kellett egy jó tettet végeznie, végezetül elkészítették a saját angyalkájukat, amit kiraktunk a munkafalra. A mókus csoport karácsonyi műsorral kedveskedtek az Időseknek, sok-sok finomságot vittek a kis öregeknek, ezzel még nagyobb örömet szereztek nekik. Ők a munkafalra szívecskéket készítettek, mert nagyon boldogok voltak attól, hogy örömet szerezni másoknak mekkora kincs. A maci csoport mese hallgatás után, átbeszélték a történetet, majd közösen megbeszélték, hogy ki milyen jó cselekedetet csinált valakinek. Meghallgatták a hónap dalát, közben szívecskéket hajtogattak, amiben beletudták rajzoni a jó dolgot amit tettek másokkal. A süni csoport téma feldogozása „jónak lenni jó” mottó alapján történt. Közösen készítettek egy nagy angyalkát, majd kicsi szíveket, amiben óvó néni a segítségükre volt, a gyerekek gondolatait leírta, ki milyen jó dolgot tett.
Minden csoportban közösen díszítették a gyerekekkel a karácsonyfát, majd a csoportszoba dekorálása is így valósult meg.
A témát „Égig érő fa vagyok megnövök, ha akarok” gyakorlattal indítottuk. Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalra énekeltünk, és táncoltunk. Szituációs játékokkal mélyültünk el a témában, ki hogyan tud jót cselekedni a szülejével, otthon, az óvodában….Megismerkedtünk a boldogító jócslekedetek jelével a szívvel. Erre a szívre a hét folyamán gyűjthetik a jeleket, akitől jócselekedetet kapott. Egy angyalkát kiszíneztek, feldíszítettek (ragasztás, csillámszórás technikájával) melyet otthon a családi körben ajándékoznak.
Karácsonyi ajándékosztás! 🌲🎁🎀
Köszönjük szépen az ajándékokat! A gyerekek óriási örömmel és óriási mosollyal az arcukon fogadták!🤍
Ajádékdobozok átadása, amit nagyon szépen koszonunk mindenkinek akihez ehett hozzá járult.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Elolvasva a mesét így fejeztük be a történetet…
A csillagok az égbolton nagy elhatározásra jutottak, és reménnyel a szívükben ugrottak le az égboltról, hogy beköltözzenek az emberek szívébe. Így karácsony éjszakáján a szeretet a békesség, az öröm ünnepén ragyogóan világítottak a fák csúcsán. És azóta díszíti csillag a karácsonyfák csúcsait .
Összekapcsoltuk a 2 történetét és egy fontos dolog jutott az eszünkbe ….Soha nincs reménytelen helyzet, mégha elsőre annak is tűnik …
Ábel történetét a következő mondatokkal zártuk le.
Aznap este a falusiak együtt ünnepeltek, énekeltek és táncoltak a fa körül.
Ábel a hógömböt hazavitte és a szüleinek ajándékozta, hogy használják belátásuk szerint.
És ettől a naptól kezdve a nehéz időkben szívből jövő kívánságokat intéztek hozzá.
A csillagok pedig örökre az emberek szívébe költöztek.
Jócselekedet-pörgettyű
A tervezés és az elkészítési folyamat fotóit mellékeltük, a jóérzést, a szeretetet és a hálát a szívünkben őrizzük. Nemcsak az osztályt, hanem az egész iskolát jobb tettekre sarkallták a diákok. A legnagyobb csoda így karácsony előtt az volt, hogy az egyik gyermek kigondolta: elviszi haza és a családjával is „eljátssza” a pörgettyű csodáját, hogy beköltözzön házukba a jóság, szeretet és boldogság.
A legjobb és legnagyobb cselekedetek mindig a legapróbb dolgokból születnek!
A gyerekek jócselekedeteket írtak fel mézeskalács formákra, Advent alkalmából.
Az adventi időszak számos alkalmat biztosít a jó cselekedetek gyakorlására. Fontos lépés ez a szociális készségek, az empátia, és erkölcsi fejlődés szempontjából.
Konkrét, egyszerű, a mindennapjainkban előforduló cselekedetek segítenek megérteni és gyakorolni a szép gesztust:
• játékeszközökön osztozkodás
• segíteni egymásnak a játékok elpakolásában
• udvariasan előre engedni társukat a mosdózásnál
• megköszönni a kedvességet
• szomorkodó gyermek megvígasztalása
• meghallgatni mások kérését
• Puzzle közös összerakása
Egy-egy színes kocka jelképezi a különböző jó cselekedeteket, ami karácsonyra egy ajándékká áll össze.