A Hajdúnánási Református Általános Iskola 7.b osztályával több héten át készültünk egy csodálatos mese dramatizálásával a „Boldogító jó cselekedetek, a szeretet” jegyében . Kovács András meséje nyomán alkottuk meg a gyerekekkel a szövegkönyvet. Öt kis jelenetből állt össze a színdarab. Az első részben egy kismadár és a fenyőfa beszélget. A kismadár nem hiszi el, hogy milyen csodás évszak a tél. Fázik, éhezik, boldogtalan . A fenyőfa meg szeretné győzni, hogy ilyenkor minden ember jobbá válik, jó dolgokat cselekednek és még a haragosok is kibékülnek. Szeretné, ha hinne a madár az élet szépségében, az emberekben. A soron következő négy jelenet ezt a feltevést bizonyítja. Míg a kismadár a fenyőfa ágai mögül hallgatja a történéseket, valóban rádöbben arra, hogy a jóság még nem halt ki a földön, ott van mélyen az emberek szívében. A második jelenetben néhány fiú az iskola előtt vitatkozik egy ceruza eltűnésén, majd a vádaskodó gyerek rájön, hogy csak a pad alá esett a ceruza és nem az osztálytársa lopta el tőle, így bocsánatot kér. A végén kibékülnek és eltervezik, hogy másnap elmennek együtt korcsolyázni. A harmadik jelenet egy iskolaigazgató és egy folyton elkéső tanítónő párbeszéde. Az igazgató kemény szavakkal illeti és el akarja küldeni a sok gyereket egyedül nevelő pedagógust, aki mindig elkésik. Aztán a tanítónő felajánlja az igazgatónak, hogy töltse velük a karácsonyt , mert tudja, neki nincs családja. Végül beleegyezik és békét kötnek. A következő jelenet egy idős néni egy kislány és egy anyuka találkozásáról szól. A néni kezéből kiüti a szomszédkislány a tejet, miközben elhalad mellette. A kislány elnézést kér, majd megérkezik az anyuka aki a néni családjáról érdeklődik. Kiderül, hogy ő csak a cicájával akarta tölteni a karácsonyt , senkije sincs, magányos. Ezért az anyuka meghívja a házukba , az anyóka nagyon boldog ettől. A történet zárásaként, több gyerek hoz egy madáretetőt amit a fázós kismadár részére készítettek és megtöltötték eleséggel. Így a kismadár is boldog lesz karácsonykor a gyerekek jótette miatt.
Az összes díszletet együtt alkottuk meg. A lányok találták ki a hópihetánchoz a koreográfiát. Nagyon sokat dolgoztunk , de megérte, mert kedves, meghitt kis színdarab jött létre. Az osztály osztályfőnöke is szerepelt a műben és segítette a munkánkat, ami nagyon nagy öröm volt számunkra.
Amit üzenni szeretnénk a jelenettel: Ha úgy élünk, hogy tetteinkkel, cselekedeteinkkel , életünkkel azt közvetítjük a másik ember, a világ felé, hogy jó célokért munkálkodunk , példát és utat mutathatunk azok számára akik még keresik önmagukat. Sosem késő változni, kijavítani a hibáinkat, értékesebbé tenni az életünket, jobbá válni… A legfontosabb, hogy higgyünk önmagunkban és abban, hogy képesek vagyunk a szeretet erejével másokat is inspirálni a jócselekedetekre.
A jelenetről videó is készült. Nagy szeretettel fogadták a szülők és a gyerekek egyaránt.
Boldogító jó cselekedetek
Jó Tett és Rossz Tett – Tanmese a jócselekedetről
Élt egyszer két hernyó a Pető udvarán egy falevélen. Az egyiknek Jó Tett volt a neve, a másiknak pedig Rossz Tett. Nagyon hasonlítottak egymásra, szép zöld volt mindkettő, egyforma hosszú a testük, fekete csíkok és itt-ott barna- és sárga foltok díszítettek. Szinte teljesen egyformának látszottak. Ezért sokan összekeverték őket.
A hernyók nagyon jóban voltak egymással. Sokat mászkáltak a leveleken, rágcsálták őket és szépen növekedtek. Barátokhoz illő módon, hol kedvesen megtréfálták egymást, hol pedig néha borsot törtek egymás orra alá.
Külsőre valóban olyanok voltak, mint két tojás, azaz, mint két hernyó a világ bármely pontján. Nem voltak testvérek, csak hasonlítottak egymásra. Mindkettő lepkepetéből fejlődött hernyóvá. Éppen ezért a barátaik, sőt a rokonaik is nagyon nehezen tudták megkülönböztetni őket.
Pedig már éppen ideje volt ennek, mert annyira bosszantó volt, hogy ha az egyik jól viselkedett, akkor Rossz Tettet dicsérték meg, ha pedig a másikuk rossz fát tett a tűzre, akkor Jó Tettet tromfolták le. Ez pedig semmiképpen sem volt igazságos.
Egyik nap Palika, az iskola udvarán meglátta azt a hatalmas levelet, ami a két hernyó éppen rágcsált. Nézte, nagyon nézte őket, hogy mozognak, mekkora darabokat harapdálnak ki a levél széléből. Észrevette, hogy az egyik hernyón van egy kicsi szív formájú sárga folt. Elkezdte jobban figyelni, s látta, hogy a hernyó mennyire kedves és figyelmes a másikkal. Ebből arra következtetett, hogy ő a jó hernyó, akit Jó Tettnek hívnak, és a másik az, akinek Rossz Tett a neve. Figyelte Palika nagyon a két hernyót, még le is ült a kis színes padra, hogy jobban lássa mit csinálnak. De ők csak rágták a hatalmas levelet és erősödtek, hogy majd szép lepkévé átalakulva elrepüljenek a virágokra.
Miközben Palika azon tűnődött, hogy tudnak a hernyók lyukakat rágcsálni a levélen, egyszer csak azt vette észre, hogy az egyik hernyó összekunkorodik a levélen és elkezd függeszkedni. Tágra nyílt szemmel figyelte, mi fog történni. Amíg elmélyülten figyelte ezt a hernyót, a másik serényen még rágta tovább a levél szélét. Teljesen belefeledkezett Palika a látványba, mert a hernyóból egyszer csak egy gyönyörű szép, színes pillangó bújt elő. Szép sárga, fekete csíkokkal a szárnyai szélén és apró barna pöttyökkel. Csodaszép látvány volt, de hirtelen elrepült a közeli őszirózsa virágára. Amikor visszapillantott, hogy a másik hernyó még rágja-e a levelet, nem látta már sehol. Ekkor hirtelen visszapillantott az őszi rózsára, ahol már két csodaszép tarka pillangó repkedett. Arra gondolt, hogy nincs is jó és rossz cselekedet, mert az csak gyermekkorban van egymás bosszantására néha, és amikor az ember felnőtté válik ezek a tettek jóra fordulnak.
Szakmai csoport – kitalált meséje
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A tanulókkal a Jó cselekedet- pörgettyű feladatot választottuk.
Egy virtuális szeretet dobozt készítettünk a gyerekekkel.
Olyan ajándékot tehettek a tenyerükben lévő ajándék dobozba, ami nem kapható boltban.
Arra próbáltam rávezetni őket, hogy nem az anyagi javak teszik széppé az ünnepet, vannak fontosabb, meghittebb dolgaink.
Így került elő: ölelés, simogatás, forró csoki, mosoly.
Már novemberben tervezgettük a 2.osztályosokkal, hogy azzal fogjuk meglepni az 1.osztályos gyerekeket Karácsony előtt, hogy a régi, megunt játékokat nekik ajándékozzuk. Mind a szülők, mind a gyerekek nagyon lelkesek voltak, sokan új dolgokat is tettek a használt, de jó állapotú játékok mellé. Közösen csomagoltuk be az ajándékokat, majd egyéni elképzelések alapján díszítették a csomagolópapírt, néhányan jókívánságokat is írtak rá.
Megállapítottuk, hogy nagyon jó érzés mosolyt csalni mások arcára, és örömöt szerezni.
Több vagy, ha adsz! 🙂
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
A Boldogságóra témája:
A foglalkozás címe: „Szállnak az angyalok”
Ajánlott életkor: 4-7 éves
Osztály / Csoport: Pillangó csoport (középső – nagycsoportosok)
Tantárgy / Ismeretkör: Boldogságóra
Tantárgyi / Foglalkozási átjárhatóság: verselés-mesélés; mozgás; ének, zene, énekes játék, gyermektánc; rajzolás, festés, mintázás;
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.):
Bagdi Bella, Prof. Dr. Bagdy Emőke; Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek; Bagdi Bella, Bezzeg Andrea: Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
Motiváció: Szívecske párna körbeadása, megölelgetése, szagolgatása
Foglalkozást kezdő relaxáció: Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai
„Malomkörzés” – (Kézikönyv 39. old. 26. gyakorlat)
„Dagasztás” (Kézikönyv 39. old. 22. gyakorlat)
A foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok „Repülj velem”c. CD -ről a 7. szám vagy a következő linken
A téma bevezetése:
Madarak etetésről, gondoskodásukról történő beszélgetés
Munkafüzet 31oldalán lévő madaras útkeresőt elvégezni
A téma feldolgozása: „Kerekerdő kalandra hív téged” versikével és Boldog Dórával meséhez készülődünk.
Mese: Bezzeg Andrea: Szívem kertje
Beszélgetés a mese után Dórával a történtekről, olyan helyzetekről, amikor a szeretetet érzik valami vagy valaki iránt.
A foglalkozás lezárása: Szituációs játékok:
• Anya fáradtan jön haza, és rengeteg munkája van otthon. Miben tudtok segíteni neki?
• Ovis barátunk szomorkodik, mert elesett az udvaron. Hogyan tudtok segíteni rajta?
A foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Boldog vagyok c. dalára egy közös tánc www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
A téma továbbadása: Angyalkák hazaadása, megköszönve szeretetüket
Nagyon szeretik a mozgásos tevékenységeket, így mindig beteszek valami játékot, táncot a foglalkozásba. Nehezen hangolódtak rá így is a madáretetős témára a gyerekek. Viszont amikor megtalálták a fonalat, elmesélték, hogy milyen érzést éreztek a szívükben. Borsóztam, amikor a melegségről, a nyugalomról áradoztak. A mesét tátott szájjal hallgatták, sőt, felismerték Amáliában az egyik ovistársukat. Mosolyogtak, de valóban jellemben hasonlított a kislányra. A szituációs játékba is lassan engedtek fel, mert ritkán mondom meg a témát, de most kicsit segítettem egy kis humorral tovább lendíteni a játékot. Aranyosak voltak.
Kívánunk minden kedves olvasónak és családjának Áldott, boldog karácsonyt!
A decemberi hónap az advent és a karácsony meghitt érzését teszi számunkra lehetővé. Igyekszünk az óvodai nyugodt, békés és szeretetteljes légkört megteremteni. A foglalkozások ebben az időszakban minden esetben a szeretet köré összpontosulnak. Óvodánk négy tagintézménye összefogott egy boldogító jó cselekedet érdekében. Székhely épültünk vezetője „Boldogság nagykövet”, aki az évben több alkalommal is összefogja a négy épület összes gyermekét és felnőttjét valami jó ügy érdekében.
Az idei adventi időszakot az idősek napjainak megszépítésére fordítottuk. Tagintézményünk szomszédságában egy idősotthon található. Adott volt számunkra, hogy ezen otthon „lakóit” fogjuk meglepni. Óvodánk nagycsoportosai a Mikulásvárás örömét osztották meg az idősekkel, míg az én csoportom a karácsonyi időszakban látogatott el az otthonba.
Az előkészületek során a gyermekekkel sokat beszélgettünk az idősek tiszteletéről és szeretetéről. Az idősek világnapja alkalmából a nagyszülőket láttuk vendégül csoportunkban, így vissza tudtunk emlékezni az együtt eltöltött idő szépségére. Felhívtam a gyermekek figyelmét arra, hogy sajnos nem mindenki olyan szerencsés, hogy egy szerető családban töltheti az ünnepeket. Az egyik kislány felvetette a kérdést. Hogy tudunk mi segíteni? Mivel tudjuk, szebbé tenné a magányos emberek életét? Kimondottan örültem ennek a kezdeményező kérdéssornak, hiszen ebben az aprócska kislányban merült fel önállóan a kérdés, rávezetés nélkül. Javaslatomra képeslapot készítettünk az idős, otthonban élő emberek számára. A gyermekek különös lelkesedéssel vetették bele magukat az alkotásba. A lapok készületei közben az érzelmi ráhangolódás jegyében karácsonyi dalokat hallgattunk és sokat beszélgettünk az ünnep valódi fontosságáról. Elérkezett a nagy nap, mikor közösen, kézen fogva elsétáltunk a nénikhez és bácsikhoz. Egy rövid, kedves énekkel és verssel is kedveskedtünk nekik és természetesen az alkotásainkat is átadtuk. Megható volt látni a könnyen szemeket mind a két oldalról. Az én szívem is megtelt szeretettel, reménnyel. A látogatásunk után az udvaron vártak bennünket az óvoda többi gyermeke. Öröm volt számomra hallgatni, hogy milyen élményeket meséltek a gyermekek, akik részt vettek ezen a különleges délelőttön.
Decemberben az ünnepek közeledtével, a karácsony előtti időszakban mindig előtérbe kerülnek a jótékonysági, gyűjtő akciók. Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy milyen lehetőségeink vannak együttérzésünk, segítőkészségünk kifejezésére. Iskolánkban hagyomány, hogy a városban élő, tartós beteg gyermeket nevelő családok számára adománygyűjtést szerveznek. Ehhez az akcióhoz tanítványaink is csatlakoztak. Diákjaink elsősorban mesekönyveket, játékokat, édességet hoztak. Miután az adománycsomagokat bepakoltuk a kocsiba, a tanteremben tea partyt rendeztünk, hiszen ezen a hétvégén volt a teázás világnapja. Beszélgettünk arról, milyen teákat, azoknak milyen hatásait ismerik, és mely országokban van nagy hagyománya a teázás szokásának. A jó meleg, mézes, citromos tea, a finom kalács és a jó cselekedet okozta érzés kellemesen átmelegítette nemcsak a testünket, hanem a lelkünket is.
A BOLDOGÓRA A SZOKÁSOS RELAXÁCIÓVAL KEZDŐSÖTT, MAJD AZ EGYÜTT ÉNEKLÉS KÖVETKEZETT ( BAGDI BELLA: JÓ EMBERRÉ CSAK A SZÍVEMMEL VÁLHATOK”
KÖVETKEZETT A BESZÉLGETŐKÖR, MELYNEK TÉMÁJA : MIT JELENT A JÓCSELEKEDET? MEGFEJTÉS: VALAKIVEL VAGY VALAMIVEL JÓT TESZÜNK ( PL. SEGÍTÜNK, GONDOSKODUNK ).
A TOVÁBBIAKBAN A MESÉT DOLFGOZTUK FEL: ” SZÍVEM KERTJE ‘ 8 BEZZEG ANDREA )
KÉRRDÉSEK KÖVETKEZTEK A TÉMÁBAN A KÖNYV SEGÍTSÉGÉVEL.
EZUTÁN SZITUÁCIÓS JÁTÉKOKAT JÁTSZOTTUNK , anya fáradtan jön haza; társatok otthon hagyta az alvókáját ) – HOGYAN TUDOK SEGÍTENI NEKI?
ANGYALKÁK KÉSZÍTÉSE- MEGAJÁNDÉKOZÁS
A JÓ CSELEKEDETEK JELÉNEK KISZÍNEZÉSE ÉS FETHELYEZÉSE A BOLDOGSÁG VÁRÁNAK 4. LÉPCSŐFOKÁRA—-BAGDI BELLA: BOLDOG VAGYOK. c. dal