Az ötödik osztályban a segítségnyújtás fontosságáról beszélgettünk, majd mindenki felsorolt egy-egy jó cselekedetet, amit örömmel végzett. Megbeszéltük, hogy mindenki betervez rendszeres jó cselekedeteket is, melyekről a jövőben időről időre beszámol.
Hódoltunk a ronda karácsonyi pulcsik napjának is, a pulcsik árverezését jövőre tervezzük 😊
Boldogító jó cselekedetek
December hónap témája a ” Boldogító jócselekedetek”, mely úgy gondolom nem véletlenül van decemberben. Az adventi várakozás a karácsonyt megelőző időszak, amikor igyekszünk még inkább odafigyelni egymásra, szeretteinkre. Az oviban ebben a hónapban a jócselekedetekről beszélgettünk, és aki sok jót tesz a másikkal, elnyerheti a Jószívű gyermek jutalmat. Sokat beszélgettünk a héten arról, hogy ki miben segít otthon és arról, hogy egymásnak milyen jót cselekedhetünk. Otthonról is kértük a kedves szülők segítségét, hogy gyűjtsék össze a jótetteket számunkra. Volt, aki kis füzetet készített leírással, rajzzal és az oviban is gyűjtögették szorgalmasan a jócselekedeteket. Mielőtt elköszöntünk egymástól a téli szünetre, minden gyermek elnyerte a jószívű gyermek jutalmát, amiért értékes kis üzeneteket kaptak nyaklánc formájában. A hónap során elkészítettük mézeskalács kis falunkat az adventi nyílt napunkon a gyermekekkel és szüleikkel. Sokat munkálkodtak vele, de gyönyörű lett, így büszkék voltunk mindenkire. A mi városunkban vasárnaponként megrendezésre került az adventi forgatag a maglódi katolikus templom előtti téren. Ebben az adventi forgatagban pedig óvodapedagógus társaimmal és ovisaimmal is énekeltünk, és az utolsó ovis héten a madaraknak is zenéltünk amikor elhelyeztük a cinkegolyókat, eleségeket madárbarát óvodánkban az udvari fákon. Úgy érzem csupa jót tettünk ebben a hónapban a gyermekekkel, felnőttekkel egyaránt, amelyből érződött az együttműködés, a szeretet, a jótettek áradata és hálánkat fejeztük ki minden óvodásunkért, mely hálalevél faliújságunkat is díszíti.
Óvodánkban már négy csoportban zajlik a Boldogságóra program, hiszen az évek során egyre inkább azt tapasztaljuk, hogy a pozitív, jó hangulatú játékok, zenei, kézműves foglalkozások, képeslapküldés a városon belül, az integrálás során megvalósuló személyes kapcsolatok és érzelmek, szociális interakciók fontosságát hangsúlyozó ovis légkör megteremtését, az autista gyermekek kapcsán a feszültségoldást is célozza. Úgy vélem, hogy mind a gyermekek személyiségfejlesztése, közösségformálása, bátorítása, mind a pedagógustársaim lelki és egészség megőrzése szempontjából hatékony és jól hasznosítható módszer, mely segíti, örömmel tölti el és színesíti a mindennapi pedagógiai munkánkat. Minden apró jóság elindít egy úton, mely elvezet majd bennünket a boldogságvárunk legfelső lépcsőfokára.
Boldog ünnepeket kívánunk minden boldog gyermeknek és pedagógusnak!
Szeretettel:
Mészárosné Ádám Andrea
óvodapedagógus, óvodaigazgató-helyettes
Maglódi Napsugár Óvoda
Nyuszi csoport
A jó cselekedet azért jó, mert nemcsak mások életét teszi szebbé, hanem bennünk is örömöt és elégedettséget kelt. Segít megérteni az empátia fontosságát, erősíti a közösségeket, és pozitív példát mutat a környezetünknek, miközben javítja a kapcsolatok minőségét és a világot egy jobb hellyé teszi.
Az alábbi jó cselekedeteket hajtottuk végre a 4. osztályommal:
Karácsonyi képeslapok készítése
A gyerekek saját kezűleg készítettek színes, rajzolt képeslapokat, amelyeket elküldtük az időseknek.
„Köszönöm!” nap
A gyerekek rajzokkal, apró ajándékokkal vagy szavakkal köszönetet mondtak a tanáraiknak, szüleiknek vagy egymásnak, ezzel erősítve a hálát és a barátságot.
Közös karácsonyi éneklés
Az osztály közösen karácsonyi dalokat énekelt az iskola udvarán , egy közeli idősek otthonában, hogy ünnepi hangulatot varázsoljon.
Ezek az apró tettek boldogságot hoznak mások életébe, miközben a gyerekek számára is megtanítják a jó cselekedetek örömét.
Karácsonyi műsor az idősek otthonában
Az iskolai kórus és a drámakör tagjai látogatást tettek egy közeli idősek otthonában, ahol karácsonyi dalokat énekeltek, valamint egy rövid színdarabot is előadtak. A diákok apró ajándékcsomagokat vittek, amelyekben kézzel készített karácsonyi kártyák és sütemények voltak. Az idősek meghatottan fogadták a figyelmességet, és sokan könnyek között mondtak köszönetet.
Környezetbarát karácsony
Az iskola zöld csapata egy környezetvédelmi projektet indított az ünnepek alatt. Újrahasznosított anyagokból készítettek karácsonyi dekorációkat, és az iskola karácsonyfáját használt papírból készült díszekkel öltöztették fel. A diákok egyúttal szemétszedési akciót is szerveztek, hogy tisztábbá tegyék a környéket az ünnepekre
Köszönetnap szervezése
Az iskola köszönetfát állított az aulában, ahová minden diák és tanár felakaszthatta a saját köszönő üzenetét. Egy különleges ünnepi gyűlés során ezeket az üzeneteket felolvasták, és mindenki számára lehetőség nyílt megköszönni egymásnak az egész éves segítséget és támogatást.
Ezek a jó cselekedetek nemcsak az ünnepi hangulatot erősítették, hanem a közösség erejét és összetartását is megmutatták számunkra!
Az idei december is csupa boldogító jócselekedetből állt csoportunkban.
1. December 6-án mikulásoztunk, megajándékoztuk egymást: kedves versekkel, kis ajándékokkal kedveskedtek egymásnak a gyerekek, ki-ki annak, akinek a nevét előzőleg kihúzta. Jó volt mindnyájunknak hallani, hogy a versikék csakis a jó tulajdonságokról szóltak!
2. A „Hófödte hegy” című történet feldolgozása során megvitattuk, hogy sok embert mi akadályoz meg abban, hogy szeressen vagy jót tegyen. Fontos kérdés, hogy mit tehetett volna a Gazdagság, a Büszkeség vagy a Bánat, hogy a Szeretet lejusson a hegyről.
3. „Üzenet-falat” készítettünk „Ünnepi jókívánságaink” címmel, amelyhez felhasználtuk a segédanyag 4. mellékletében található sablonokat is. A szeretetet, bátorítást adó plakátot kitettük iskolánk folyosójára.
4. Karácsonyi ajándékot készítettek a gyerekek szüleiknek és egy idősotthon lakói számára
5. A legnagyobb jócselekedetünk ebben az évben, hogy karácsonyi műsorral készültünk, amellyel ellátogattunk városunk egyik idősotthonába, hogy megszépítsük az idős, sokszor magányos emberek számára a szeretet ünnepét. Jó érzés volt látni, amint a diákok szavalata, a szeretet fontosságáról szóló jelenete mosolyt vagy éppen könnyeket csalt a gondozóház lakóinak szemébe.
A gyerekek számára is értékes hozadékai vannak mindig ezeknek a találkozásoknak, amelyek a megbecsülés, az elfogadás szép megnyilvánulásai, s a feléjük áradó hála, a jó cselekedet tudata boldogító érzéssel tölti el szívüket.
„Legyünk hát jobbak, s higgyünk rendületlen,
S ne csak így decemberben.” (Juhász Gyula)
Decemberi boldogságóránkat a „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” c. dallal indítottuk. Két órát tudtunk a boldogító jócselekedetek témára szánni. Első óránkat a „Mesék a karácsonyi csillagokról, az öregfenyőkről és a hógömbökről” c.történet meghallgatásával kezdtük. Megbeszéltük a mese történéseit, a szereplők tetteit, tulajdonságait. A beszélgetést rajzolás követte. A gyerekek papírra vetették az öreg fenyőt a havas tájban, a kis csillagocskával a tetején. Rajzolás alatt halk karácsonyi zene szólt.
A második órában saját jócselekedeteikről beszéltek a gyerekek. Előzetes feladatként azt kapták, hogy minden nap hajtsanak végre valami jócselekedetet. Elmesélték, hogy ki mit tett, kinek, hogyan segített, ez milyen érzéssel töltötte el. Levontuk a következtetést, miszerint: Jobb adni, mint kapni! Kreatív feladatként karácsonyfa díszeket készítettek, amelyre ráírták a gyerekek, hogy milyen jócselekedeteket végeztek, és ezt feltették az osztály karácsonyfájára.
Boldogító jó cselekedetek
Órakezdő relaxációként a „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok” gyakorlatot választottam, majd meghallgattuk Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát.
A téma bevezetéseként kiszíneztük a munkafüzetben található rajzot és „Adok nektek valamit” játékot játszottunk.
A téma feldolgozásaként elemeztük a munkafüzetben található képet, majd megismerkedtünk a jó cselekedetről szóló történettel a Paralimpia történetével. Kérdések segítségével beszélgettünk róla és arról is, hogy Mi számít jócselekedetnek? Mit jelent ez nekem?
Elkészítettük a „A jó cselekedetek virágát” Készítettünk karácsonyi ajándékot, karácsonyfadíszt és „Pozitív üzenetkártyákat,” mellyel az óra lezárásaként jókívánság kíséretében megajándékoztuk egymást. Végül együtt énekeltük a hónap dalát.
Osztályunk ajándékműsorral készült az iskola tanulóinak, tanárainak és nyugdíjas tanároknak. Karácsonyi árnyjátékunkban Juhász Gyula: Karácsony felé című versét és Csondor Kata Add tovább című dalát elevenítettük meg. Az előadást szívből adtuk és nagyon sokan megköszönték, pozitívan fogadták. Ezután tanárainknak egy-egy saját készítésű képeslapot és adventi édességet ajándékoztunk. Majd egymást is megajándékoztuk. Kiválasztotta mindenki milyen karácsonyfadísz szeretne lenni, ez egy önismereti személyiségteszt része volt, ugyanis nagyon sok mindent elárul rólunk szaloncukor, csillagszóró vagy szalmából készült angyalka szeretnénk-e lenni. És jött a délelőtt fénypontja: Pozitivity társasjáték. Ezzel az osztályommal először játszottuk, de nem utoljára. Mindenki kedvencévé vált.
Ebben a hónapban a jó cselekedetek boldogító erejére figyeltünk. Nemcsak arra, hogy boldoggá tesszük azt, akivel jót teszünk, hanem arra is, ránk milyen jó hatással van, ha segítünk valakinek, ha önzetlenek vagyunk, ha adunk vagy adakozunk.
A szeretet ünnepének közeledte több lehetőséget nyújtott a jócselekedetek gyakorlására.
Több ajándékozási kezdeményezésbe is bekapcsolódtunk. Nagy sikere volt iskolánkban az „Egy osztály, egy cipősdoboz” programnak, mellyel a nehéz sorban élő gyermekek arcára szerettünk volna mosolyt varázsolni a dobozokban rejlő ajándékokkal, hogy szebbé, boldogabbá tegyük a számukra is a karácsony ünnepét.
Mi magunk is készítettünk karácsonyi ajándékokat kézműveshét keretén belül a szülőknek.
Meghallgattuk és együtt énekeltük Bagdi Bella: “Jó emberré csak a szívemmel válhatok”. című dalát majd mesélésbe kezdtünk. A karácsonyi csillag, az öreg fenyő és a hógömbről szóló interaktív mese meghallgatása, feldolgozása után mindenki megtervezte a saját csillagát, mely éppen a mi tantermünkben található fenyőfára pottyant le. Megfogalmaztuk, hogy mit jelent számunkra a szeretet ünnepe.
„Szeretettel adni és érte semmit sem kívánni.” Teréz anya
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A decemberi boldogságórákon a Jó cselekedetek boldogító erejére figyeltünk a gyerekekkel és igyekeztünk alkalmazni is. Törekedtünk arra, hogy kedvesek, segítőkészek, önzetlenek legyünk és minél több jó cselekedetet hajtsunk végre. A karácsonyt megelőző 4 hétben a felkészülés, a várakozás időszakában a gyerekekkel elkészítettük az osztály adventi koszorúját. Minden hétfőn a kis műsorunkat követően meggyújtottunk egy gyertyát és így minden alaklommal eggyel több gyertya égett a koszorúnkon. A gyerekek kis cédulákra írták fel és mindenki húzott magának egy nevet. Azután advent minden napján a gyerekek egy kis meglepetést készítettek, egy kis örömet szereztek annak, akinek a nevét kihúzták. Még akkor is, ha pont olyan gyerek nevét húzták ki, akit nem nagyon szívleltek. Mivel advent a titkok és a meglepetések ideje, mindennek csendben és titokban kellett történnie, hogy senki ne tudja meg, ki az ő adventi angyalkája. Attól kezdve a gyerekek minden napja csupa meglepetés volt. Padjukban, táskájukban, kabátzsebükben mindig találtak valami apróságot: matricát, gyümölcsöt, könyvjelzőt, apró játékot. Így értették meg azt, hogy advent a boldog várakozás és az örömszerzés ideje. Mesék a karácsonyi csillagokról, az öreg fenyőkről és a hógömbökről c. meséhez megoldottuk a hozzá kapcsolódó játékos feladatokat is. Jócselekedet pörgettyűt is készítettünk, így minden napra új jótettet tudtak kipörgetni. Jótett naplót vezettek, ahol leírták, hogy az adventi időszakban melyik napon mely 3 jó cselekedetre a legbüszkébbek. Az adventi társasjáték során az akadálypályákra lépve jó cselekedeteket hajtottak végre. Kézműveskedés során teamécsest készítettünk és a téli szünetre angyali jócselekedeteket kaptak. Osztályunk és iskolánk tanulói az idei tanévben is örömmel csatlakoztak az ÁGOTA Alapítvány „Válts egy csokit mosolyra!” felhívásához. A gyerekek a tábla csoki mellé néhány szeretett, de már megunt játékaikat is elhelyezték egy cipős dobozba. Karácsony közeledtével így próbáltak mosolyt csalni az állami gondoskodásban élő gyermekek számára. Mézeskalácsot sütöttünk, majd az utolsó tanítási napon átadtuk egymásnak ajándékainkat is. Az iskolai karácsonyi ünnepségen színpadra vittük a Kis hótündér c. jelenetet. Örömteli érzés volt látni és megtapasztalni, hogy egész hónapunkat a szeretet, az egymásra odafigyelés, a türelem, pozitív érzések, önzetlenség, elcsendesedés hatotta át.