Karácsonyi képeslappal és egy nagy öleléssel kedveskedtek egymásnak a gyerekek.
Boldogító jó cselekedetek
A „jó cselekedetek gyakorlása” az egyik legszebb téma, amiről a gyerekekkel lehet beszélgetni. Karácsony előtt pedig különösen aktuális a téma. A csoportommal számba vettük, hogy milyen reális lehetőségeink vannak jót tenni, hol és kinek tudunk segíteni. Felsoroltuk, hogy milyen érzéseket idézhet elő egy-egy jó cselekedet abban aki adta, és abban aki kapta. Ezek az érzések kerültek fel a jó cselekedetek gyümölcsfájára.
Ebben a hónapban az egymásra figyelés, egymásra hangolódás volt a középpontban. Beszélgettünk arról, hogy milyen jó-cselekedetekkel tudnak kedveskedni otthon a szüleiknek, testvéreiknek és az óvodai csoporttársaiknak is. Lelkesen mesélték, ha esetleg tudtak jószívűek lenni, meglepetést okozni.
„Pályáztak” a Jószívű cím elnyerésére, még a kevésbé segítőkész gyerekek is gyűjtöttek egy-egy jelet.
Az eredményhirdetés végén megállapítottuk, hogy JÓNAK LENNI JÓ.
A Kiskunhalasi Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Katica csoport óvodásai az itt a tél, itt az advent témát választottuk. A gyermekek mindig nagy örömmel, izgatottsággal várják a karácsonyt, ezért döntöttünk amellett, hogy két óvodás csoportot, a Csiga-bigákat illetve a Szitakötőket is megajándékozzuk. A gyerekek nagy örömmel készítették a dekoráicókat.
A decemberi „rohanásban” is sikerült a gyerekeket ráhangolni a témára. Érdeklődve láttak neki a szituációs játékoknak, némi segìtség azért szükséges volt, viszont hamar felismerték a helyzetet. Nagy lendülettel kezdtek hozzá a ” jószìvű cím” elnyeréséhez szükséges feladatokhoz. Minden gyermek aktív és pozitív volt, az eredményhirdetés végén pedig örültek a jutalom szaloncukornak is, hogy jónak lenni jó. ☺
A szegvári Kurca-parti Óvoda Kisvakond csoportja hétről – hétre hangolódott az elkövetkezendő ünnepekre. Nagyon örültünk annak a lehetőségnek, hogy a községi adventi gyertyagyújtáson a Ficánka csoporttal együtt, közösen meglepetés műsorral okoztunk mosolyt az ide ellátogató vendégek arcára. Jó cselekedeteink közé soroljuk azt is, hogy a II. vasárnapon egy kiállítás nyílt a téli alkotásainkból, mellyel színesítettük, varázslatosabbá tettük eme napot. Így a választható feladatok közül az Itt a tél, itt az Advent rajzpályázatot választottuk, a munkáinkat egy másik intézmény számára, a helyi Művelődési Háznak ajánlottuk fel,mely központja a gyertyagyújtásnak.
E hónapban a Szívem kertje című mese a gyermekek számára kedveltté vált, többször kérték. ,,A mit tettem jól?” feladatunkat resztoratív-körben oldottuk meg, öröm-táncunkat a hónap dalára jártuk.
Tevékenységeinkkel, ráhangolódásainkkal -a Boldogságóráknak köszönhetően-, fejlődött a hagyományaink ápolása, bővült tudásunk, más intézménnyel, csoporttal kooperáltunk, örömet okoztunk és éltünk át, érzelmi nevelés valósult meg, részt vettünk külső rendezvényen, alkalmazkodtunk egymáshoz s még sorolhatnám.
Nem maradt más hátra, mint e tartalmas hónap után:
Kellemes karácsonyi ünnepeket és Boldog Új Évet kívánunk minden kedves olvasónak szeretettel! 🙂
Milyen hatással vannak a közösségre, az egyénekre a jó cselekedetek?
Második éve tartok saját ovis csoportomban boldogságórákat .A „jó cselekedetek” , mint fogalom, és annak használata szervesen beépül a hétköznapjainkba is. A téma feldolgozása , így most az adventi időszakban igazán élvezetes és esemény dús volt. Nagyon sokat beszélgettünk arról, ki mivel, hogyan tehet jót a másokkal, ki mikor érezte azt , hogy vele jót tettek; és mit éreztek olyankor ? Szívesen veszem elő ehhez a témához a Holle Anyó meséjét, amely igazán jó példáját mutatja a jó cselekedeteknek.
A gyermekek átérzik az „adni jó” lényegét. Nagy lelkesedés, aktivitás jellemezte az adventi készülődésünket: izgatottan készültek a Mikulás váró sütik , a szeretet ajándékok a családtagoknak és izgatottan készültünk a szeretet vendégségünkre is, ahol a szülőket , családokat láttuk vendégül.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
A gyerekek figyelme december hónapban különösen a jó cselekedetekre fókuszálódott. Mindig „megálltunk” egy kicsit azoknál a helyzeteknél, amelyek a gyerekek életében jó cselekedetek voltak. Beszélgettünk ezekről az esetekről. A téli szünet előtti héten pedig tanítványaim javaslatára egy „Angyalfát” készítettünk, azokkal az angyalkákkal díszítve, amelyekre a jó cselekedetek kerültek.
Az adventi időszak nagyon jó alkalom a jó cselekedetek gyakorlására. Boldogságóránkon sokat beszélgettünk arról, hogy mik azok a jócselekedetek, mit jelent az, hogy jót tenni valakivel? Mindenki elmesélte mi jót tett aznap, vagy előző nap. Aki nem tudott semmit mondani, annak a gyerekekkel közösen segítettünk. Büszkén mesélték élményeiket, milyen kedves, figyelmes dolgot tettek otthon vagy mivel okoztak örömet valakinek. pl.: „Segítettem anyának megteríteni, főzni, mosogatni, kivinni a szemetet, kihúzni a kukát, elpakoltam a játékaimat”. Karácsony közeledtével szép karácsonyi girlandot készítettünk a gyerekekkel, amelyeket oda ajándékoztunk két gyerekek által választott csoportnak. Ez jó érzéssel és büszkeséggel töltötte el a gyerekeket. Egész héten törekedtünk arra, hogy sok kedves, figyelmes dolgot cselekedjünk egymással. A gyerekek ajándékokat készítettek szüleiknek, egymásnak és nekünk is. Élménydús hetünk volt. A tevékenységek és beszélgetések segítségével igyekeztünk megalapozni a gyermekekben, hogy a jócselekedetek, a segítségnyújtás, „az adni jó” érzése boldogabbá teszi az embereket.