A gyerekekkel a fa és a gyümölcsök megrajzolása előtt arról beszélgettünk, hogy kinek mi jut eszébe a jótettekről. A gyerekek az osztályközösségben nagyon segítőszándékúak, sokat segítenek szüleiknek, nagyszüleiknek, testvéreiknek, de főként akkor, ha megkérik őket valamire, vagy ha látják, hogy hozzátartozójuk beteg, fáradt, rosszkedvű. Megkértem őket, hogy próbáljanak másoknak örömet okozni, jót cselekedni, akkor is, amikor erre senki sem kéri őket. Kissé nehézkesen indult a feladat, de megértették, hogy mit szeretnél tőlük. Nem nagy dolgokat, apróságokat, de a másik vegye észre a jó szándékú cselekedeteinket… A boltban halottam, hogy az egyik ott dolgozó anyuka mesélte, hogy a kisfia elmosogatott neki, egy másik a nagyinál felporszívózott, valaki jobban odafigyelt a kiskutyájára, vagy épp valaki szívesen elment a boltba és segített anyának a bevásárlásban. Már annak is pozitív hasznát éreztem, hogy a gyerekek gondolkodnak a témában. A „segíts” szó kezdőbetűiből csoportmunkában faraghattak különféle jó cselekedeteket a gyerekek. Megfogta őket ez a feladat, volt olyan csoport is, hogy hiányosan olvasták fel megoldásaikat… Persze nagyon érzékeny, empatikus gyerekek is voltak, akiknek tanúságos megoldásaik születtek. Mindenképpen gazdagabbak lettünk a feladatok megoldása közben… 🙂
Boldogító jó cselekedetek
János vitéz jó cselekedeteinek dramatizálása magyarórán.
Vitakörrel zártuk az órát.
A december a boldogító jó cselekedetek hónapja mellett a Mikulás, az adventi várakozás és a karácsonyi készülődés hónapja is volt. A gyerekekkel sokat beszélgettünk az ünnep szépségéről és arról, hogy a legnagyobb ajándék az ha van aki szeret minket és van akit mi is szerethetünk. A tanulók ünnepi képeslapokat és üdvözlőkártyákat készítettek a szeretteiknek, barátaiknak, tanáraiknak.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
Ebben a hónapban a jó cselekedetek témakör feldolgozását Bagdi Bella dalainak hallgatásával folytattuk. A korosztályból adódóan főleg az érzelmeiket próbáltuk beazonosítani a gyerekekkel. Az adventi időszak, a karácsonyra való készülődés jó alkalmat adott arra, hogy megéreztessük velük azt, hogy nemcsak kapni, hanem adni is jó dolog. Ajándékot készítettünk, melyet titokban kellett tartani. Kiscsoportosainkat dícsértük, buzdítottuk, ha olyan jó cselekedetet végeztek, mely példa lehetett a többiek számára. Rendet raktunk a baba szobában, kimostuk játékból a ruhákat, a gyerekek párosították, majd kiteregették a zoknikat. Felhívtuk a figyelmüket arra, hogy így otthon is tudnak segíteni szüleiknek. Gyurmából süteményt készítettek, mellyel bennünket felnőtteket kínáltak meg. Fenyőfa ünnepünkön a nagycsoportosaink kedveskedtek rövid műsorral a gyerekeknek. Hagyományosan megrendezett játszó házunkban a családok együtt készülhettek az év egyik legszebb ünnepére.
Móricz Zsigmond Görögkatolikus Kéttannyelvű Általános Iskola
Íme a 2.a legtermőbb gyümölcsfája. December a jó cselekedetek hónapja volt nálunk is. Szinte minden ntanítási napra jutott valami, vagy több is. Kezdődött az adventi gyertyagyújtással, aztán leesett az első hó és mi kimentünk hóembert építeni. Igaz inkább katicára hasonlít, de a miénk és nagyon jó volt közösen elkészíteni. Festettünk Mikulásokat az Idősek Kertje lakóinak, átadtuk és kántáltunk is. Tettünk ki madáretetőt és az iskoa körül élő mókusoknak diót, mogyorót. Gyűjtöttünk adományokat, cipősdoboz ajándékot és vásároltunk jótékonysági mézeskalácsot. Minden nap felsepregettük a tantermet. Angyalkáztunk. Örömmel vihettük haza Pukit és Mukit, hogy nálunk alhasson…….
Óravázlat
A pedagógus neve: Vass Krisztina
Tantárgy: Boldogságóra
A tanítás helye: Maglódi Vermesy Péter Általános Iskola és AMI
Osztály: 4.e
Az óra témája: Boldogító jó cselekedetek
Az óra célja, feladatai:
A pozitív gondolkodás erősítése, önismeret, érzelmi intelligencia fejlesztése. A hatékony együttműködés és a tolerancia gyakorlása. Anyanyelvi kompetencia, kommunikációs képesség fejlesztése. Kognitív képességek fejlesztése: emlékezet, megfigyelés; következtetések megfogalmazása. A jó cselekedetek hatásának megismerése, megtapasztalása. Erkölcsi érzék fejlesztése. Közösségépítés.
Az óra menete
I. Órakezdő relaxáció, éneklés:
1. Fenyőfát díszítünk, alá ajándékot teszünk… – az „almát szedj, ügyesedj” mintájára
2. Zenehallgatás: Jó emberré, csak a szívemmel válhatok…
-Helyezkedjetek el kényelmesen a szőnyegen és behunyt szemmel hallgassuk meg Bagdi Bella dalát, aki már tudja énekelheti.
II. A téma bevezetése:
– Játsszuk el, az Adok nektek valamit játékot!
– Milyen érzés kapni valamit?
-Idézd fel, amikor utoljára olyat tettél, amivel másnak örömet szereztél! Milyen érzés volt?
III. A téma feldolgozása:
1.- Készítsük el A mi karácsonyfánkat, amelyen a jó cselekedeteink karácsonyfadíszei lesznek.
Mindenki készítsen egy karácsonyfadíszt, amelybe a hónap folyamán belerakhatjátok a jó cselekedeteiteket, amelyeket az osztályban tettetek meg. Az elsőt ma írjátok bele.
Legyen az osztály adventi kihívása, hogy ki tud több ilyen apró jó cselekedetet végrehajtani a hónap folyamán.
/A feladat közben halkan szól az óra eleji dal./
2. A manósapkák segítségével alkossatok csoportokat! /5csoport/
Minden csoport találjon ki magának egy titkos „manónevet” és csapat jelet! Ti lesztek a következő héten Az iskola jótevő manói. Tervezzétek meg, hogy milyen apró jó cselekedetekkel fogtok örömet okozni az iskola diákjainak, dolgozóinak. Készítsetek listát, amit kirakunk és a jövő héten beszámoltok róla, hogyan sikerült.
IV. Az óra lezárása:
Ajándék itt és most
Mindenki rajzoljon a mellette ülő csoporttársának egy ajándékot az ajándékkísérő kártyára, és szerezzen neki örömet vele!
Záró meditáció: Ha jót teszek, jobbá leszek…
Módszerek:
relaxáció, magyarázat, tevékenykedtetés
zenehallgatás, megfigyeltetés, közös éneklés, motiváció
közlés, játék
beszélgetés
szemléltetés,
megbeszélés, feladatmegoldás
Munkaformák:
frontális osztálymunka
frontálisan irányított egyéni munka
csoportmunka
páros munka
Eszközök:
szőnyeg,
CD lejátszó, CD
fenyőág, Kindertojás belsők, üvegmatrica festék, flitterek, ragasztó, csillámragasztó, színes papírlapok
különböző színű manósapkák, filctollak
csomagoló papír,
ajándékkísérő kártya, színes ceruzák
Karácsony közeledtével az Ápoló Gondozó Otthon gyerekei számára vittünk ajándékot.
A decemberi első boldogságórát az Adok neked valamit…játékkal kezdtük, majd megbeszéltük, miért is jó az nekünk, ha másokkal figyelmesebbek, kedvesebbek, segítőkészek vagyunk. A gyerekek kiszínezték a munkafüzetben található színezőt és a szívbe beleírták azoknak a nevét, akikkel jót szeretnének cselekedni. Közben meghallgattuk a Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalt, melyet már az első hallásra megszerettek. Célul tűztük ki, hogy sok jó cselekedetet valósítunk meg, legyen az, akármilyen kicsi is. A feladatok közül eddig mindig a rajzot és/vagy az írást választottuk. De most úgy határoztunk, hogy a jó cselekedeteket meg is örökítjük. Azt kértem a gyerekektől, ha nem lennék elég szemfüles, figyelmeztessenek, hogy fotózzak. Ez bevált, még a telefonomat is hozták, persze, ha kéznél volt. Természetesen azt is megbeszéltük, hogy erre nemcsak decemberben, hanem mindig figyelnünk kell, hónaptól függetlenül. A két szombati munkanap sem jelentett terhet, örömmel jöttek iskolába, hogy együtt szépítsük tantermünket és a folyosót. Ezeken a szombatokon a kedvenc boldogságórás játékokkal és relaxációs gyakorlatokkal kezdtük a napot és jó hangulatban folytattuk zenehallgatás közben díszítéssel, szépítéssel. Nagyon megható volt számomra a téli szünet előtti utolsó tanítási nap, amikor átadták egymásnak kis ajándékaikat, megölelték egymást, elbúcsúztak egymástól és tőlünk. A jótettek boldogságteremtő erejét nap, mint nap megtapasztaltuk, sok örömet szereztünk másoknak és magunknak is.
Alapvetően a megadott anyagra épülő óra volt a terv. Ez pont jócselekedetek miatt nem sikerült. Szerencsére!
A csoport tagjai közül többen is részt vesznek a Máltai Szeretetszolgálat tevékenységében, ezért (+kollégiumi rendezvények, programok) ebben a hónapban gyakorlatilag nem volt teljes csoportom a foglalkozásokon.
Így több részletben össze-vissza történt minden.
Az elméleti rész nagy vitát váltott ki. Egyetértünk, hogy a jó cselekedett boldoggá tehet, de az erőszakos filmekről árnyaltabb a vélemény.
A feladatok a fent említett tevékenységhez kapcsolódtak, ezt mutatták be a részt vevők.
Az attitűd mérés elmaradt, ezt pótolni fogom, ennek az eredménye engem is érdekel. Általában szkeptikus vagyok az ilyen tesztekkel, de ezek a kérdések megérnek egy próbát.