Az ünnepekre való felkészülés időszakában fontos többet beszélnünk arról, hogy milyen fontos is az,hogy önzetlenek legyünk és a lehetőségeinkhez képest tegyük boldoggá a körülöttünk élőket mindenféle érdek nélkül pusztán az „adás” öröméért. A „Szívem kertje” című mese meghallgatása után beszélgettünk a már megtörtént tetteinkről – jókról és rosszakról egyaránt. Többen megfogalmazták miért jó érzés olyat tenni ami örömmel tölt el minket. Ötleteltünk arról milyen jó cselekedeteket hajthatunk végre, rajzban meg is örökítettük.A foglalkozást a” Boldog vagyok” című dal éneklésével zártuk.
Boldogító jó cselekedetek
Kedves Kollégák!
Az adventi időszak egy nagyon különleges és kedves időszak számomra. December hónapban nagyon sokat beszélgettünk a gyerekekkel, hogy mit is jelent igazából az Advent, az „eljövetel”. Beszélgettünk a jócselekedetekről, az odafigyelésről, a gondoskodásról, törődésről, az adakozásról, a szeretetről. Elkészítettük a „jócselekedetek fáját” és történetíró versenyt rendeztünk. A téma a Karácsony és a legszebb, legigazabb ajándék. A gyerekek által legszebbnek tartott történetet láthatjátok(-:
Nagyon aktív hónap volt ez. Az ünnepekre készülődés nagy izgalommal töltötte el a gyerekeket. Nagyon sokat beszéltünk a szeretetről és arról, hogy a karácsony nem a drága ajándékoktól lesz szép.
A szivem kertje mesét felolvastam, majd megbeszéltük. Beszéltünk a szelektív hulladékgyűjtésről is. Az óvodánk fontosnak tartja a környezetvédelmet. Saját csoporton belül is a papír hulladékot külön gyűjtjük. Már mindenki tudja,hogy hova kell tenni akár a legkisebb papír fecnit is. Ha észreveszik, hogy valaki nem oda viszi, már gigyelmeztetik is egymást. A kis versikét a nagyobbak mondogatták a meséből . Ha valaki szomorú volt ezt a kis verset mondtuk. Mivel a szeretet ünnepe közeledett a gyerekekkel megbeszéltük,hogy a szüleiket meglepik egy karácsonyi ajándékkal. Szódabikarbónás fenyőfadíszt készítettek. Majd elmondtak egy karácsonyi köszöntőt, azt a videót elküldtem a szülői csoportba. A szülők nagyon meghatódtak és ezáltal a gyerekek is rájönnek milyen kis apróságoknak tudunk örülni.
A jó cselekedetek gyakorlása
Egy közös jó ügyért önzetlenül cselekedni ősidők óta az egyetemes emberi értékek közé tartozik.
A jótékonyság egyetemes szeretet, a rászorulók iránt tanúsított nagylelkűség, jóakarat. Olyan tett, amikor mások helyzetének könnyítése érdekében tesz valamit az ember. Általánosságban azt jelenti, hogy szeretettel gondolunk másokra és jót cselekszünk velük.
Az igazi jótékonyság többet jelent, mint pusztán ajándékozást, adományt. Tágabb értelemben minden jó cselekedet jótékonyság. Vizet adni a szomjazónak jótékonyság. Ételt adni a hajléktalan embernek jótékonyság. Egy bátorító szó az elkeseredett embernek jótékonyság. Kedvesnek és szeretetteljesnek lenni másokhoz, jótékonyság. Elfelejteni és megbocsájtani a minket ért sérelmet, jótékonyság. A jótékonyság és nagylelkűség nem korlátozódik a pénzben kifejezett adományra.
2019. novemberben és decemberben ismét megmutatták iskolánk tanulói, hogy egy jó ügy érdekében mozgósíthatóak. A debreceni Remény a Leukémiás Gyermekekért Közhasznú Alapítvány karácsonyi csoki gyűjtést szervezett: Egy tábla csokival a beteg gyermekekért, melyhez harmadik alkalommal csatlakoztunk. Idén az óvodások szintén eljuttatták iskolánkba az általuk gyűjtött csokikat.
Gyermekvédelmi felelősként, etika tanárként de főleg példamutató felnőttként fontosnak tartom, hogy a gyerekek megismerjék, átéljék a jó cselekedetet. Igyekeztem állandóságot teremteni az iskolában azzal, hogy immár harmadik éve ugyan annak nyújtunk segítséget. Az is fontos volt a döntésnél, hogy tudjanak vele valamilyen szinten azonosulni. Debrecen közel van településünkhöz, ismerik a tanulóink, mi is oda járunk orvoshoz, kórházba.
Az adományozás során erkölcsi és anyagi segítséget is nyújthattunk egy segélyszervezetnek és általuk a beteg gyerekeknek.
Miután megismertettem a csoporttal a felhívást, megterveztük a lebonyolítás lépéseit.
1. Hirdetés
2. Csokigyűjtés
3. Jókívánságok elkészítése
4. Csomagolás
5. Fenyőfánál
6. Átadás
Megszerkesztettük a gyűjtéshez a plakátot. A plakátnál figyeltünk a tömörségre, figyelemfelhívó képek alkalmazására. Lényegében lerövidítettük a hozzánk érkezett felhívást, mert az emberek többsége a hosszú szöveg láttán nem kezdi el az olvasást. Nyomtatott formában kitettük az iskola bejárata melletti hirdetőtáblára, az iskolarádióban folyamatosan hirdettük. Online úton közzétettük a facebookon, iskola honlapján, Szülői Munkaközösség csoportjában és folyamatosan frissítettük. Az internet talán a legalkalmasabb arra, hogy minél több emberhez eljusson a felhívásunk. Ez a nyilvánosság volt a sikeres gyűjtésünk egyik alapja. A másik alapja a személyes kapcsolat volt. Felkereste a csoportunk az iskola osztályait, pedagógusait és tájékoztattuk őket a gyűjtésről.
A csoport tagjai segítettek a felajánlásokat összegyűjteni ( pl.: körbejárták az osztályokat). A csokik összegyűjtésében az osztályfőnökök is sokat segítettek.
Az üzenet, jókívánság sokat jelent azoknak a gyermekeknek, akik hónapokon, éveken át küzdenek gyógyulásukért. Érzik, hogy nincsenek egyedül, és hogy milyen sokan gondolnak rájuk, ezáltal erőt tudnak meríteni, ami segíti őket a nehéz mindennapokban. A csokik mellé Micimackós idézeteket és képeket nyomtattunk, amit a csoport színezett ki. A kis képeket kivágták és minden tábla csokira ragasztottak egyet.
Dobozokba tettük a jókívánságokkal ellátott csokikat és becsomagoltuk. Mindenki részese akart lenni, ezért felváltva végezték a csomagolást kisebb csoportokban, míg a többiek társasjátékokkal játszottak.
A gyerekek elmondták, hogy tegyük a dobozokat a fenyőfa alá és ott fotózzuk le, hiszen ez olyan, mintha a Jézuska vinné az ajándékot a kórházba.
Az átadásban egyik kedves kollégám, Szecskó Alfréd segített. Ő juttatta el az alapítványhoz az adományunkat és adta át alapítvány elnökének, Zsupos Sándornak.
A gyűjtés során sikerként éltük meg azt is, hogy már második éve csatlakozott hozzánk a helyi óvoda is. Ők beküldték az iskolába a dobozba csomagolt csokikat és mi továbbítottuk.
A csoportban a gyerekek nagy összhangban, együttműködve tudtak végig dolgozni. Jó volt látni a lelkesedésüket, kitartásukat, a pozitív hozzáállásukat.
Pécsi Illyés Gyula Általános Iskola
A tanulókkal csoportokban dolgoztuk fel a Boldogító jócselekedetek témáját. Összgyűjtötték a hónap jócselekedeteit táblázat formájában és „elültettük” a jócselekedeteket termő fát.
A december a szeretet hónapja. Ilyenkor még jobban kell egymásra figyelnünk. Még több mosollyal kell megajándékoznunk egymást. Mi mézeskalácsot sütöttünk, és ezzel lepte meg mindenki a családját.
Karácsonyra készülődvén készítettünk adventi naptárat tele jócselekedetekkel.
Székesfehérvári Kossuth Lajos ÁLtalános Iskola
Nem volt könnyű a gyerekeknek elkülöníteni egymástól, mi számít jó cselekedetnek és mi az, ami mindennapi feladatunk, amellyel persze jót is teszünk valakivel. Pl. ha mindennap kiviszi valaki a szemetest. Ráadásul a kép elkészítése után, még számtalan igazi jócselekedetben lehetett részünk, pl. Bogi mézeskalácsházat sütött az osztálynak, segítettek a kissé szétszórt figyelmű gyereknek összepakolni a holmiját, hogy haza tudja vinni… Ezek már nem kerültek fel a fára, de azért nem felejtjük el.
A decemberi hónap az advent és a karácsony jegyében telt. Ez nagyon jól összekapcsolható a jócselekedetekkel, az önzetlenséggel és az adakozással.
A december különösen aktuális időszak arra, hogy sokat beszélgessünk a gyerekekkel a jócselekedetekről. Számos jótékonysági adománygyűjtésbe bekapcsolódva közvetlenül is megtapasztalhattuk, hogy mennyire felemelő, boldogító érzés meglepetést okozni!