Ebben a hónapban tanulóink mindent megtettek azért, hogy jót cselekedjenek. Karácsonyi képeslapot és karácsonyfadíszt készítettek, amit elajándékoztak. Nemcsak az elkészítésuknél segítettek csoporttásrsaiknak, hanem egész hónapban igyekeztek jót cselekedni, segítségemre lenni. Mi így vártuk a karácsonyt.
Boldogító jó cselekedetek
A sok-sok értékes és szívet melengető Karácsonyt övező program közepette alig jutott időnk a Boldogság órára.
A jó cselekedetek szépen belesímultak advent időszakában. Kiemelt hangsúlyt kapott annak megbeszélése, hogy számunkra, akik jót teszünk milyen gyümölcsöt teremnek a jócselekedetek.
Készítettünk egy fát, erre raktuk fel az almákat. Ezekbe az almákba mindenki beleírta azt a gyümölcsöt, amit számára terem egy jócselekedet. Nagyon örülök, hogy a tengernyi teendő mellett mégis sikerült Boldogság órát tartanom.
A Füzes Utcai Általános Iskola 1. osztályos tanulóival a boldogító jó cselekedetek témáját dolgoztuk fel a boldogságórán. A kőleves című népmesét megnéztük az interaktív táblán és megbeszéltük. A gyerekek a mese lényegét megértették. Az órán elénekeltük a Szálljatok le, szálljatok le…című karácsonyi dalt. A gyerekekkel készítettünk egy közös nagy karácsonyfát kartonpapírra, amelyre díszeket készítettünk, és mindenki elmondta, hogy mi az, amit szeretnének megélni karácsonykor. Szinte az összes kisgyerek arról beszélt, hogy együtt legyen a család és, hogy legyen finom étel az asztalon. Ezután ajándékként karácsonyi üdvözlőlapokat készítettünk a családtagoknak, amelyet karácsonyi mintás papírokból állítottunk össze. Karácsony közeledtével a gyerekekkel dalokat, verseket tanultunk, amelyet az iskolai ünnepségen előadtunk.
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
December- A jó cselekedetek hónapja
December elején, Adventhez kapcsolódóan, karácsonyra készülődve, a faliújságra a felkerültek a szokásos adventi jótanácsok, amikre ebben a hónapban különösen nagy figyelmet fordítottunk.
Adhatok időt egymásnak!
Dolgozz, tanulj rendesen!
Vedd észre, amiért hálás lehetsz!
Egy hibádat tedd jóvá!
Naponta egy jócselekedet belefér!
Tedd ünneppé az együtt töltött időt!
Megbeszéltük, hogy az előttünk levő időszakban megpróbáljuk ezeket betartani, megvalósítani. Ezen kívül a gyerekek kaptak egy jó cselekedet színezőt, melyen 15 jó cselekedet szerepelt és még ötöt lehetett hozzá rajzolni maguktól. A gyerekek azt a feladatot kapták, ha megcsináltak egy-egy jó cselekedetet, színezzék ki vagy rajzolják le, ha a lapon nem szerepelt.
Jó cselekedetek, amelyek a lapon szerepeltek?
Vedd észre, ha valaki körülötted szomorú! Vigasztald meg!
Találj ki valamilyen meglepetést! Készíts ajándékot szüleidnek, testvéreidnek!
Figyelj a körülötted lévő szépségekre! Adj hálát érte Istennek!
Próbálj lemondani valamilyen édességről!
Segíts többet a házimunkában, mint máskor!
Ne csak lélekben, testben is készülj! Mostanában különösen gondosan tisztálkodj!
Igyekezz az evéssel, ne válogass!
Fürgén kelj fel reggel, időben és szó nélkül menj lefeküdni este!
Ma ne nézz tévét, olvass el helyette egy mesét!
Légy szerető testvér, unoka! Legyen időd beszélgetésre, közös játékra!
Rakj rendet könyveid, játékaid között!
Segíts édesapádnak!
Hagyd pihenni szüleid! Csendesen olvass délután!
Tanulj meg egy karácsonyi éneket szüleid és testvéreid segítségével!
Első szóra tedd meg, amit kérnek tőled!
A maradék öt körbe saját maguk által kitalált jó cselekedeteket kerültek, ötletes dolgok születtek. Néhány példa: Az egyik kisfiú az óvodának adta megunt robotját, egy rászoruló hat gyermekes családnak gyűjtöttük megunt játékokat, kinőtt ruhákat, tartós élelmiszereket. Az egyik kislány a nagynénjének adott a saját édességéből, mikor leesett a vércukorszintje, a mesemondó versenyen győztes kislány mesélt az elsősöknek. Van, aki többet tanult, felszedte a szemetet, kevesebbet telefonozott, megfogadta, hogy mindig igazat mond. Az osztályunk díszítette az iskola karácsonyfáját, gyertyagyújtáson szerepeltünk, karácsonyra hangoló műsort szerveztünk.
Az utolsó héten megnéztük a színezőket, megbeszéltük, hogy kinek mit sikerült megvalósítani. Ezek átbeszélésekor gyűjtöttük össze a jó cselekedetek gyümölcseit, melyeket piros alma és arany dió formákba írtunk és egy fenyőt díszítettünk vele. A gyümölcsök pedig a következők voltak: dicséret, büszkeség, öröm, megnyugvás, jóérzés, köszönet, boldogság, meglepődés, hála, jutalom, puszi, meghatódás, szeretet, elfogadás, optimizmus, hasznosság érzése, önbecsülés, magabiztosság, megelégedettség, értékesség.
Landorhegyi Sportiskolai Általános Iskola
Jó cselekedeteink 2019 decemberében
A december, a szeretet ünnepére való készülődés nagyon mozgalmasan telt boldogságcsoportunk számára. A közös iskolai adventi gyertyagyújtások, műsorok mellett mi is gondoskodtunk arról, hogy jó cselekedeteinkkel szebbé tegyük a várakozás időszakát.
Először is összegyűjtöttük, mi mindennel lehet örömet okozni egy másik embernek, és elkészítettük a „Jó cselekedetek naptárá”-t. Ebbe mindenki beleírta monogramját ahhoz a tetthez, amit ő véghezvitt.
December 18-án délután osztálybulit szerveztünk, s mindenki megajándékozta azt az osztálytársát, akit húzott. Az ajándék része volt az a versike is, amivel megörvendeztettük egymást.
Az egyik boldogságórán karácsonyi díszbe öltöztettük osztálytermünket, feldíszítettünk egy olyan karácsonyfát is, amire nem díszeket, szaloncukrot, égősort tettünk, hanem olyan érzéseket, amelyekre mindnyájunknak nagy szüksége van nem csak karácsonykor, hanem egész évben.
Az idén decemberben is ellátogatott osztályunk a közeli idősek otthonába. Karácsonyi műsorral és kis ajándékkal készültünk, hogy szebbé tegyük az idős, beteg, magányos emberek számára a szeretet ünnepét. Ezúttal három elsős és több negyedikes tanuló is szerepelt az előadásban, ők is beírhatták volna a „Jó cselekedetek naptárá”-ba, mint mi, hogy örömet vittek az elesett emberek életébe.
Műsorunkban szép karácsonyi verseket szavaltunk a szeretetről, a kicsik pedig táncoltak és énekeltek. Meggyújtottuk az adventi koszorú mind a négy gyertyáját.
Tudjuk, hogy az otthon lakói számára sokat jelentenek ezek a találkozások, ezért készülünk évről évre, így fejezzük ki törődésünket és megbecsülésünket irántuk.
A dicséret mellé kaptunk egy édességgel teli batyut, amit másnap közösen felbontottunk és elfogyasztottunk. Ismét megbeszéltük, hogy jobb adni, mint kapni!
A szüleinknek is készítettünk ajándékot karácsonyra: az angyalkás kártyára írtuk köszönetünket mindazért, amit értünk tettek, és kifejeztük irántuk érzett szeretetünket.
Az utolsó tanítási napon került sor az iskolai karácsonyi ünnepélyre, amiben a mi osztályunk tanulói is szerepeltek. Szép gondolatokkal búcsúztattuk az évet, és örültünk a téli szünetnek és a közelgő ünnepnek.
Elevensportosok 7.a
Abonyi Montágh Imre EGYMI Óvoda és Általános Iskola
Az elméleti háttér megbeszélése alatt szóba kerültek a személyes tapasztalatok, előkerült a tarsolyból egy-két közmondás is. Azonnal cselekedtünk: gyakoroltuk az ölelést. Célul tűztük ki a 31 napos jó cselekedet kihívás teljesítését, amiről következő boldogságórán számolunk be.
Óra végén kis ajándékkártyát készítettünk pozitív megerősítő szöveggel, miközben újrahallgattuk/dúdoltuk a kapcsolódó dalt. Végül meditáltunk.
Jó cselekedetek gyümölcsei
Csoportom ismét nagy lelkesedéssel látott a feladatok elvégzéséhez.A
Kiről van szó? feladatban szinte rögtön kitalálták egymás feladványait. A Kezdőbetűk üzenete elnevezésű feladatnál teljes összhangban dolgoztak és remek üzeneteket írtak.Ajándék rajzok találóak voltak, a hozzáfűzött jókívánságok pedig frappánsak.Örömmel készítették a jó cselekedet gyümölcs fát is.Missziós tevékenységünknek köszönhetően jó cselekedeteket folyamatosan hajtunk végre. Szinte havi rendszerességgel látogatjuk az iskolánkkal szemben lévő öregotthon lakóit, akiket versekkel, énekekkel szórakoztatunk. Mikuláskor apró ajándékot is készítettünk nekik.Mézeskalács vásárlásával hozzájárultunk egy tartósan beteg kisfiú mindennapi gondozásához. Készítettünk cipős doboz ajándékokat rászoruló gyerekek számára.
Táncsics Általános és Német Nemzetiségi Iskola
Nem könnyű osztály, nem könnyű korosztály. De okos, értelmes gyerekek. Csoportokban dolgoztunk. A „kemény mag” azaz a csupa fiúkból álló csoport a karácsonyra való tekintettel fenyőn ábrázolta a feladatot. Én ezt elfogadtam, így az ő rajzukat is feltöltöm annak ellenére, hogy a végén elhülyéskedték, mert túl hamar készen lettek a többiekhez képest. Mivel róluk van szó, akik általában csak letudják a következő feladatot, meg sem lepődtem, hogy pl. színezés, a téma továbbgondolása helyett valami egészen mást, nem odaillőt „alkottak”. De eredménybenk tekintem, hogy szeptember óta minden feladatot teljesítenek. A többi csoport azonban jól vette az akadályt, végiggondolták, gondolkoztzak rajta. Az almafás csoport alkotói kifejezték a rajzon is gondolatmenetüket, hogy a rothadt alma, ha nem teszünk jót soha, senkivel, a piro, egészséges pedig ha cselekszünk. A másik két rajz azt gondolom magáért beszél; mind a színes, mind pedig a fekete-fehér. Összességében mindenki hasonló végkövetkeztetést vont le a jócselekedetek eredményét (gyümölcsét) illetően.
A téma feldolgozását Bagdi Bella a „Jó emberré csak a szívemmé válhatok” című dalával kezdtük, ami nagyon tetszett a gyerekeknek, s remek vitaindító volt. Minden gyerek mondott példát az életéből, hogy szerinte mikor tett valami jót a szüleinek, barátainak. Beszélgettünk arról is, hogy így Karácsony közeledtével, sokan készítenek szeretetcsomagot, segítve olyan gyerekeknek is, akiket ugyan nem ismernek, de nélkülöznek. A téli időszakban, a vadon élő állatokról, madarakról sem feledkezzünk meg. Elkészítettük a szeretetfánkat is, ahol szívecskékre írtam fel a gyerekek egy-egy jó cselekedetét. A nap további részében, pedig mindenki húzott egy szívecskét, amire rárajzoltam a a jelüket. Aznap avval a gyerekkel igyekeztek valami jót, kedveset tenni, játszani vele, vagy éppen megvigasztalni, ha szomorú volt.