A hónap témáját a jó cselekedeteket többféleképpen próbáltuk megvalósítani. Bár rajtunk kívülálló okok miatt nagyon rövid volt az idő, szerettük volna megértetni a gyerekekkel a jó cselekedetek lényegét. A karácsonyra való készülődés mindig nagyon fontos óvodánk életében. A gyerekekkel ajándékot készítünk a szüleiknek, a nagycsoportosok pedig műsorral készülnek az óvodába járó gyerekek, és persze a szüleik részére. A karácsonyi ünnepségre a nyugdíjas dolgozókat is meghívtuk, így próbáltunk örömet okozni nekik.Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy nem mindig a pénzért vásárolt dolgok a jók. Tudunk úgy is másoknak örömet okozni, hogy saját kezünkkel készítünk meglepetést. Ebben az évben is bekapcsolódtunk a sulizsák programba. A szülők nagyon sok ruhát, cipőt, ágyneműt raktak a zsákokba, melyet rászoruló családoknak fognak eljuttatni. Az adventi időszakban mi is kedveskedtünk a gyerekeknek. Egy zsebes adventi naptárba elhelyeztük a gyerekek jeleit, és minden nap annak a kisgyereknek a kívánságát teljesítettükük, akinek a jelét megtaláltuk a naptár soron következő zsebében. A kívánságok csak olyanok lehettek, amelyekhez nem kellett pénz. A gyerekek eleinte nem nagyon tudták, hogy mit is kívánjanak, de hamar ráéreztek az ízére. A kívánságok között szerepelt, hogy a barátjuk mellett szerettek volna aludni, ebédelni, vagy a mi asztalunknál, hazavittek az óvodából játékot, amit másnap vissza is hoztak. Lehetett kívánni kedvenc mesét, vagy éneket is. Ennek a pénz nélküli ajándékozásnak nagyon nagy sikere volt. Ebben a hónapban sokkal jobban, fókuszálva figyeltünk arra, hogy megdicsérjük a gyerekeket, ha olyan tevékenységet végeztek, amivel másoknak örömet okoztak. Nagyon szerettek a dajka néniknek segíteni az udvar széppé tételében. Lelkesen gereblyézték a faleveleket, gyűjtötték zsákokba. Visszaemlékeztünk arra is, hogy az ősszel rengeteg makkot gyűjtöttünk egy felhíváshoz kapcsolódva. Ezzel is segítve a tölgyfák szaporításának lehetőségét. Óvodánknak fontos a környezetvédelem. Azt gondolom az előbb említett jócselekedet, szorosan kapcsolódik ehhez a célhoz. Sajnos a fent említett időhiány miatt a jócselekedet pörgettyűt nem készítettük el, de ennek ellenére, amikor felfedeztük, hogy egy-egy kisgyerek az ott említett mintákat alkalmazta, azokat mindig megerősítettük. Úgy gondolom, hogy ezek mindennapos megnyilvánulások gyerekeink életében. Természetesen használják az ölelést, a segítségadást, az osztozkodást. Próbálják egymást ösztönösen megvigasztalni, jókedvre deríteni. Óvodásainkban nagyon sok szeretet, kedvesség lakozik. Ezeket az erősségeket mindig kiemeljük, így ráirányítjuk a fókuszt, ezekre a tulajdonságokra.
Boldogító jó cselekedetek
Ez a hónapunk méginkább a szeretetről szól a karácsony közeledtével.
A reggeleinket egy szeretetről szóló verses játékkal kezdtük. A gyerekeknek nagyon tetszett.
A csoportunk elég sok felkérést, meghívást kapott ebben az időszakban. A meghívásokat elfogadván nem csak a közvetlen hozzátartozóinknak szereztünk boldogságot.
December a Boldogító jó cselekedetek hónapja volt. A hónap elején az osztályfőnöki órán ráhangolódtunk erre a témára. Az „Adok nektek valamit” játékkal kezdtünk. A gyerekek koncentrálva és nagyon pontosan ismételték el egymás mondatait és mozdulatait. Aztán arról beszélgettünk, hogy milyen jó cselekedetekkel lehet másokon segíteni, miről lehet felismerni azt, ha valaki segítségre szorul. Nagyon jó meglátásaik voltak a gyerekeknek, sokféle példát soroltak fel. Ezután csoportmunkában elkészítették a faliújságunkra kartonból azt a két karácsonyfát, amelyekre feliratos díszek kerültek. Ezeken azt fogalmazták meg, hogy milyen személyes jótetteket terveznek a hónapban.
Az adventi időszakra nagyon sok jó cselekedet jutott osztályszinten is. Közös mézeskalácssütést terveztünk. Nagy lelkesedéssel készítettek a családtagjainak is egy kis meglepetést. Iskolánk bekapcsolódott a „Válts egy csokit mosolyra!” országos gyűjtési akcióba. Reméljük, ezzel a mi osztályunk is segíteni tudott rászoruló gyerekeken. Adventi műsorokon való szereplésekkel is örömet tudtunk szerezni településünk lakóinak. Osztályunk közös kórusa szerepelt a művelődési házban, a templomban és az iskolai karácsonyi műsoron is. Tartottunk egy közös barkácsórát az alsós testvérosztályunkkal. Szép kis karácsonyi angyalkákat és manókat készítettünk, segítettünk nekik és közben jókat beszélgettünk egymással. A végére jutott idő közös falatozásra is. Egy másik osztályfőnöki órán asztaldíszeket és karácsonyfadíszeket készítettünk. Ezeket hazavitték a gyerekek és ajándékba fogják adni a szüleiknek. Az utolsó iskolai napon pedig egy játékdélelőttöt szerveztünk, ahol nagyon jól éreztük magunkat. Előtte mindenki húzott egy nevet, akinek ajándékkal készült. Sok csomagban személyesen készített ajándék is lapult. A karácsonyi műsor végén minden gyerek kapott ajándékot a Szülői Közösségtől, aminek nagyon örültek. Így ők is átérezhették azt, milyen jó érzés az, amikor mások cselekszenek jót velünk.
Az adventi időszak nagyon eseménydús volt. A sok tanulás és dolgozatírás mellett azonban jutott idő a karácsonyra való ráhangolódásra is. Ezek a programok és foglalkozások mindig jó hangulatban teltek.
Karácsony ünnepéhez közeledvén meghallgattuk a Jó emberré csak szívemmel válhatok című dalt. Ezután arról beszélgettünk, hogy kinél milyen fa lesz karácsonykor, ki szokta feldíszíteni és mivel díszítik fel. Megbeszéltük, hogy iskolánk karácsonyfáját „gömbökkel” díszítjük fel. Ehhez kaptak egy sablont, melyre saját díszítést készítettek!
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Az ötödik osztályban a segítségnyújtás fontosságáról beszélgettünk, majd mindenki felsorolt egy-egy jó cselekedetet, amit örömmel végzett. Megbeszéltük, hogy mindenki betervez rendszeres jó cselekedeteket is, melyekről a jövőben időről időre beszámol.
Hódoltunk a ronda karácsonyi pulcsik napjának is, a pulcsik árverezését jövőre tervezzük 😊
December hónap témája a ” Boldogító jócselekedetek”, mely úgy gondolom nem véletlenül van decemberben. Az adventi várakozás a karácsonyt megelőző időszak, amikor igyekszünk még inkább odafigyelni egymásra, szeretteinkre. Az oviban ebben a hónapban a jócselekedetekről beszélgettünk, és aki sok jót tesz a másikkal, elnyerheti a Jószívű gyermek jutalmat. Sokat beszélgettünk a héten arról, hogy ki miben segít otthon és arról, hogy egymásnak milyen jót cselekedhetünk. Otthonról is kértük a kedves szülők segítségét, hogy gyűjtsék össze a jótetteket számunkra. Volt, aki kis füzetet készített leírással, rajzzal és az oviban is gyűjtögették szorgalmasan a jócselekedeteket. Mielőtt elköszöntünk egymástól a téli szünetre, minden gyermek elnyerte a jószívű gyermek jutalmát, amiért értékes kis üzeneteket kaptak nyaklánc formájában. A hónap során elkészítettük mézeskalács kis falunkat az adventi nyílt napunkon a gyermekekkel és szüleikkel. Sokat munkálkodtak vele, de gyönyörű lett, így büszkék voltunk mindenkire. A mi városunkban vasárnaponként megrendezésre került az adventi forgatag a maglódi katolikus templom előtti téren. Ebben az adventi forgatagban pedig óvodapedagógus társaimmal és ovisaimmal is énekeltünk, és az utolsó ovis héten a madaraknak is zenéltünk amikor elhelyeztük a cinkegolyókat, eleségeket madárbarát óvodánkban az udvari fákon. Úgy érzem csupa jót tettünk ebben a hónapban a gyermekekkel, felnőttekkel egyaránt, amelyből érződött az együttműködés, a szeretet, a jótettek áradata és hálánkat fejeztük ki minden óvodásunkért, mely hálalevél faliújságunkat is díszíti.
Óvodánkban már négy csoportban zajlik a Boldogságóra program, hiszen az évek során egyre inkább azt tapasztaljuk, hogy a pozitív, jó hangulatú játékok, zenei, kézműves foglalkozások, képeslapküldés a városon belül, az integrálás során megvalósuló személyes kapcsolatok és érzelmek, szociális interakciók fontosságát hangsúlyozó ovis légkör megteremtését, az autista gyermekek kapcsán a feszültségoldást is célozza. Úgy vélem, hogy mind a gyermekek személyiségfejlesztése, közösségformálása, bátorítása, mind a pedagógustársaim lelki és egészség megőrzése szempontjából hatékony és jól hasznosítható módszer, mely segíti, örömmel tölti el és színesíti a mindennapi pedagógiai munkánkat. Minden apró jóság elindít egy úton, mely elvezet majd bennünket a boldogságvárunk legfelső lépcsőfokára.
Boldog ünnepeket kívánunk minden boldog gyermeknek és pedagógusnak!
Szeretettel:
Mészárosné Ádám Andrea
óvodapedagógus, óvodaigazgató-helyettes
Maglódi Napsugár Óvoda
Nyuszi csoport
A jó cselekedet azért jó, mert nemcsak mások életét teszi szebbé, hanem bennünk is örömöt és elégedettséget kelt. Segít megérteni az empátia fontosságát, erősíti a közösségeket, és pozitív példát mutat a környezetünknek, miközben javítja a kapcsolatok minőségét és a világot egy jobb hellyé teszi.
Az alábbi jó cselekedeteket hajtottuk végre a 4. osztályommal:
Karácsonyi képeslapok készítése
A gyerekek saját kezűleg készítettek színes, rajzolt képeslapokat, amelyeket elküldtük az időseknek.
„Köszönöm!” nap
A gyerekek rajzokkal, apró ajándékokkal vagy szavakkal köszönetet mondtak a tanáraiknak, szüleiknek vagy egymásnak, ezzel erősítve a hálát és a barátságot.
Közös karácsonyi éneklés
Az osztály közösen karácsonyi dalokat énekelt az iskola udvarán , egy közeli idősek otthonában, hogy ünnepi hangulatot varázsoljon.
Ezek az apró tettek boldogságot hoznak mások életébe, miközben a gyerekek számára is megtanítják a jó cselekedetek örömét.
Karácsonyi műsor az idősek otthonában
Az iskolai kórus és a drámakör tagjai látogatást tettek egy közeli idősek otthonában, ahol karácsonyi dalokat énekeltek, valamint egy rövid színdarabot is előadtak. A diákok apró ajándékcsomagokat vittek, amelyekben kézzel készített karácsonyi kártyák és sütemények voltak. Az idősek meghatottan fogadták a figyelmességet, és sokan könnyek között mondtak köszönetet.
Környezetbarát karácsony
Az iskola zöld csapata egy környezetvédelmi projektet indított az ünnepek alatt. Újrahasznosított anyagokból készítettek karácsonyi dekorációkat, és az iskola karácsonyfáját használt papírból készült díszekkel öltöztették fel. A diákok egyúttal szemétszedési akciót is szerveztek, hogy tisztábbá tegyék a környéket az ünnepekre
Köszönetnap szervezése
Az iskola köszönetfát állított az aulában, ahová minden diák és tanár felakaszthatta a saját köszönő üzenetét. Egy különleges ünnepi gyűlés során ezeket az üzeneteket felolvasták, és mindenki számára lehetőség nyílt megköszönni egymásnak az egész éves segítséget és támogatást.
Ezek a jó cselekedetek nemcsak az ünnepi hangulatot erősítették, hanem a közösség erejét és összetartását is megmutatták számunkra!
Az idei december is csupa boldogító jócselekedetből állt csoportunkban.
1. December 6-án mikulásoztunk, megajándékoztuk egymást: kedves versekkel, kis ajándékokkal kedveskedtek egymásnak a gyerekek, ki-ki annak, akinek a nevét előzőleg kihúzta. Jó volt mindnyájunknak hallani, hogy a versikék csakis a jó tulajdonságokról szóltak!
2. A „Hófödte hegy” című történet feldolgozása során megvitattuk, hogy sok embert mi akadályoz meg abban, hogy szeressen vagy jót tegyen. Fontos kérdés, hogy mit tehetett volna a Gazdagság, a Büszkeség vagy a Bánat, hogy a Szeretet lejusson a hegyről.
3. „Üzenet-falat” készítettünk „Ünnepi jókívánságaink” címmel, amelyhez felhasználtuk a segédanyag 4. mellékletében található sablonokat is. A szeretetet, bátorítást adó plakátot kitettük iskolánk folyosójára.
4. Karácsonyi ajándékot készítettek a gyerekek szüleiknek és egy idősotthon lakói számára
5. A legnagyobb jócselekedetünk ebben az évben, hogy karácsonyi műsorral készültünk, amellyel ellátogattunk városunk egyik idősotthonába, hogy megszépítsük az idős, sokszor magányos emberek számára a szeretet ünnepét. Jó érzés volt látni, amint a diákok szavalata, a szeretet fontosságáról szóló jelenete mosolyt vagy éppen könnyeket csalt a gondozóház lakóinak szemébe.
A gyerekek számára is értékes hozadékai vannak mindig ezeknek a találkozásoknak, amelyek a megbecsülés, az elfogadás szép megnyilvánulásai, s a feléjük áradó hála, a jó cselekedet tudata boldogító érzéssel tölti el szívüket.
„Legyünk hát jobbak, s higgyünk rendületlen,
S ne csak így decemberben.” (Juhász Gyula)
Decemberi boldogságóránkat a „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” c. dallal indítottuk. Két órát tudtunk a boldogító jócselekedetek témára szánni. Első óránkat a „Mesék a karácsonyi csillagokról, az öregfenyőkről és a hógömbökről” c.történet meghallgatásával kezdtük. Megbeszéltük a mese történéseit, a szereplők tetteit, tulajdonságait. A beszélgetést rajzolás követte. A gyerekek papírra vetették az öreg fenyőt a havas tájban, a kis csillagocskával a tetején. Rajzolás alatt halk karácsonyi zene szólt.
A második órában saját jócselekedeteikről beszéltek a gyerekek. Előzetes feladatként azt kapták, hogy minden nap hajtsanak végre valami jócselekedetet. Elmesélték, hogy ki mit tett, kinek, hogyan segített, ez milyen érzéssel töltötte el. Levontuk a következtetést, miszerint: Jobb adni, mint kapni! Kreatív feladatként karácsonyfa díszeket készítettek, amelyre ráírták a gyerekek, hogy milyen jócselekedeteket végeztek, és ezt feltették az osztály karácsonyfájára.