Megvendégeltük a Mikulást! Ajándékot is készítettünk. Nagy- nagy várakozás előzte meg, énekeszóval vártuk, örömteli, vidám találkozás volt. Osztályunkba látogatott a Télapó! Készítettünk mézeskalács házikót, és egy kis finomsággal kínáltuk a vendégünk.
Boldogító jó cselekedetek
Decemberben sokat voltunk digitális munkarendben, azaz nem jártunk iskolába, mégis sikerült az Aranymackó vándordíjat újra megszavazni. Összesen 10 napot töltöttünk együtt a tanteremben. Szerettem volna intenzívvé varázsolni az együtt töltött időt. Ezért 10+1 pontból álló bakancslistát készítettünk a gyerekekkel. Egyetlen szempont volt: Az adventi időszakban mivel tehetem kellemesebbé az iskolában töltött időt a 4.c osztályban? Terveim szerint az utolsó napon kifüggesztettük volna a terembe és a tanulók körbejártak volna, s kipipálhatták volna a teljesített pontokat. Ám az utolsó nap csodálatos ünneppé alakult. A bakancslistákra már idő sem jutott. Bár mindenki azt mondta, hogy sikerült teljesítenie az általa kitűzött 11 célt. Minden gyermek kapott tőlem egy, névre szóló, nagy mézeskalács szívet.Az iskolánkban ugyanis ilyenkor szokás szív királyt és szívkirálynőt választani. A választás titkos szavazással történik. Az alapján választanak egy-egy nevet, hogy kihez lehet fordulni segítségért, ki fordul a bajbajutottakhoz szívesen. Ki az , akinek a társaságában jól esik elidőzni, mert kedvesek. Ez idén is megtörtént. De az együtt töltött 3 év alatt megismertem a gyerekeket, s látom azt, hogy mindenki megérdemelné ezt a kitüntetést. Vagy ezért, vagy azért. Mindenkiben van valami csodálatos. Erre szerettem volna felhívni a gyerekek figyelmét ezzel a gesztussal. Majd az egyik kislány olvasta fel az írását az osztálynak. Ebben jellemezte a 4.c-t. Személy szerint, abc sorrendben írt csupa jó dolgot a társairól. Nagyon megható volt. A kolléganőmmel könnyekkel a szemünkben hallgattuk őt. A végén a gyerekek tapsoltak, majd az egyik kisfiú kiperdült mellé és ezt mondta: Te mindenkiről írtál, ezt köszönjük szépen. De , magad kihagytad. Ezért én most elmondom neked, hogy egy nagyon kreatív, vidám ember vagy. Jó szívű, és jó barát. Mi is örülünk, hogy ebbe az osztályba jársz. Ahogy befejezte azonnal szaladtak a gyerekek és megölelték a kislányt. A Jézuska ajándékának is annyira örültek. Úgy belemerültek a rejtvényfejtésbe, hogy rosszul esett nekik a kicsengetés, ami az idei utolsó tanóra végét jelezte. Kívánok az osztályom tanulóinak, a csodálatos kollégáimnak és szeretteiknek, és mindenkinek , aki ennek a programnak a része ÁLDOTT, BÉKÉS KARÁCSONYI ÜNNEPEKET!
A csoporttal írtunk egy jó cselekedetek listát. A gyerekek elmondták, melyik cselekedet miért fontos.
Szituációs játékokat is játszottunk.
Ezután beszéltünk a kialakult pandémiás helyzetről, és ennek mielőbbi megoldásáról.
Saját tapasztalatokról is meséltek. Sajnos sok rossz élményt hallottam. De ebben a szomorú helyzetben is látom, hogy a gyerekekből még mindig a szeretet árad, és segíteni próbálnak egymásnak.
Elkészítettük a tablót.
A csoporttal írtunk egy jó cselekedetek listát. A gyerekek elmondták, melyik cselekedet miért fontos.
Szituációs játékokat is játszottunk.
Ezután beszéltünk a kialakult pandémiás helyzetről, és ennek mielőbbi megoldásáról.
Saját tapasztalatokról is meséltek. Sajnos sok rossz élményt hallottam. De ebben a szomorú helyzetben is látom, hogy a gyerekekből még mindig a szeretet árad, és segíteni próbálnak egymásnak.
Elkészítettük a tablót.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
A gyerekekkel beszélgettünk a jócselekedetekről, arról, mit tehet egy óvodás, hogyan, mivel tud örömet okozni. A hónap témájához több csoport is csatlakozott óvodánkban. A Halacska csoportosok névre szóló, egyedi képeslapot készítettek, és küldtek a helyi idősek otthonának lakói számára. A Csiga csoportosokkal együtt részt vettek a „Cipősdoboz” akcióban.
Süni csoportom elkezdte a madáretető feltöltését. Ajándékot készítettünk a szülőknek, karácsonyfadíszt a nagyszülőknek.
Advent kezdetén elkezdtük az „Adventi jóságnaptár” színezését. Az ötletet a https://diofalevelek.wordpress.com/ oldalon láttam, kissé átalakítva vezettem be csoportomba. Táblázatot készítettem amelyen színezéssel jelöltük naponta a jócselekedeteket, aki egész nap jó volt, az angyalkát is kiszínezhette. A jócselekedeteket a gyerekkel együtt határoztuk meg : pl.: Mindenkihez barátságos vagyok, nem zárok ki senkit a játékból. Segítek a nálam kisebbeknek öltözködésben, rendrakásban és ahol tudok”. stb..Ezeket kis kártyákra nyomtattam, minden reggel húztunk belőle háromat, amire egész nap nagyon figyeltünk.
Úgy is lehet jónak lenni- angyalkát színezni – hogy nem sikerült jócselekedet tenni. De olyan is lehet, hogy az “egész napos angyalka” nem kerül kiszínezésre, de azért egy jó cselekedet besikeredett.
A gyerekek napról-napra motiváltabbak lettek, jobban figyeltek egymásra, a kihúzott kártyán lévő jócselekedetekre. Számon tartották, hogy már mennyi angyalkát, jócselekedetet jelző képecskét színezhettek ki.
Az óra elején kötetlen beszélgetés formájában dolgoztuk fel a hónap témáját, a „Boldogító jócselekedeteket”. Minden tanuló megosztotta a véleményét a témával kapcsolatban. A következő lépés a keresztrejtvény megoldása volt. Óra elején felrajzoltam a táblára a megoldandó feladatot és közösen, lelkesen töltötték ki a gyerekek. Folytatásként egy mesével kedveskedtem nekik (Kőleves). Némi pihenés után szívecskékre írtunk olyan szavakat, kifejezéseket vagy mondatokat, hogy mi jutott eszükbe a gyerekeknek a jó cselekedetekkel kapcsolatban.
A közelgő ünnep alkalmával egy közös karácsonyfát készítettünk. 6 tanuló ígéretet tett a hétre. Megfogadtak egy-egy számukra nehezen teljesíthető cselekedetet, ezen üzenetek lógnak a fa egyes ágain. Zárásként meghallgattuk Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című, ehhez a témához kapcsolódó pozitív üzeneteket tartalmazó dalát. A dal alatt minden tanuló és felnőtt húzott egyet a pozitív gyerek elnevezésű kártyapakliból. Megnéztük, elolvastuk és megbeszéltük, hogy melyik mit jelent. A tanórát Bagdi Bella dalának közösen eléneklésével és elmutogatásával zártuk.
Beszámoló a 2020 decemberében elvégzett feladatokról:
December a szeretetteljes adventi várakozás, a boldogító jó cselekedetek csodálatos időszaka, emiatt az esztendő egyik legkedvesebb hónapja számunkra. November 30.-án, hétfőn gyújtottuk meg az iskolában az adventi koszorú első gyertyáját (idén a járványügyi helyzetre való tekintettel csak szigorúan osztálykeretben), december 18.-án pedig már mind a négyet ünnepeltük. A két időpont között eltelt időben rengeteg szép dolgot cselekedtünk. Egész hónapban figyeltünk arra, hogy a jó cselekedetek minden tettünkben megmutatkozzanak.
Először is a folyosót és a folyosói nagy faliújságot kezdtük „téliesíteni”, mindenki tetszésére és örömére. Az ablakokra 3D-s hópelyheket és kisebb hópihéket ragasztottunk, „filigrán” technikával téli falut, templomot, fenyőfákat nyírtunk fehér papírból. Feldíszítettük az iskolai karácsonyfát, ami egész hónapban meleg fénnyel világította be a közösségi teret, amit mindenki szívesen fogadott. Az osztályban is készítettünk mini karácsonyfát az egyik kedves szülő támogatása által, és mindannyiunk kedvére a központi ablak is ünnepi díszeket kapott a technika és rajz órák eredményeképpen.
Idén is részt vettünk a Katolikus Karitász felhívása általi Angyalbatyu programban, amivel a rászoruló gyerekek számára, cipős dobozokban gyűjtöttünk és adományoztunk kedves ajándékokat. A 2020-as évben, iskolánk igazgatónőjének kezdeményezése által, a Gárdonyban létező CNJ kutyamenhely számára is szerveztünk ajándékozást. Rengeteg tápot, konzervet, játékot, takarókat hoztak kutyabarát gyermekeink a kutyusok számára.
A kedvesség és ajándékozás jegyében tartottunk „kedvességnapot” is, amikor mindenki arra törekedett, hogy csak jó, kellemes, kedves élményeket nyújtson társai, nevelői számára. Ennek jegyében született meg a fizikailag is testet öltött „kedvességnapunk”, amire nem arcképeket, hanem „tenyérképeket” helyeztünk körbe, összetartásunk, együttműködésünk szimbólumaként. A napocska sugarait a gyerekek körbe rajzolt ujjacskái alkották. A boldogságórás munkafüzet 60. oldala alapján a kezdőbetűkkel is pozitív üzeneteket alkottunk, arra vonatkozólag, hogy hogyan segíthetjük rászoruló embertársainkat (SEGÍTS – a kezdőbetűk mondatait együtt alkottuk a gyerekekkel, a fényképet feltöltöttem.). A terem ajtajára pedig felkerült táblázatos elrendezésben egy olyan javaslat gyűjtemény, a „Jó cselekedetek gyűjteménye”, aminek segítségével minden nap lehetett valami szépet és mások számára valami hasznosat, jót tenni. Ezt a táblázatot mindenki személyesen is megkapta fénymásolt lapon, úgyhogy azokat a rubrikákat, amikben a bent levő feladatokat teljesítette a hónap folyamán, kiszínezhetett, kidíszíthetett egyéni módon és technikával.
December 12.-én, szombaton a december 24.-i szentestét dolgoztuk le az iskolában. Ezt a napot mindenképpen ünnepivé próbáltuk varázsolni, úgyhogy vidám, játékos vetélkedő által ismerkedtünk a különböző nemzetek karácsonyi hagyományaival, szokásaival. A családtagok számára apró ajándékokat készítettünk és elvetettük Luca nap alkalmából a búzánkat is. Ez évek óta hagyomány nálunk, ahhoz a feltételezéshez kapcsolódik, hogy: ha a búza december 24.-ig szépen, frissen, sűrűn és üdén kikel, akkor egészségesek leszünk. Ennek jegyében az iskola összes alkalmazottja és tanulója vetett egy-egy búzaszemet egy cserépbe, azzal a hittel és meggyőződéssel, hogy tényleg mindannyian egészségesek maradunk. A búzánk december 18-ra csodálatosan kikelt, közel 3 cm-re nőtt, szép zöld színű lett, úgyhogy közösen ünnepeltük azt a csodát, hogy 2021-ben mindenki egészséges lesz..
Ebben a koronavírusos helyzetben saját, egyéni, jelképes, ünnepi maszkokat is készítettünk papírból (fénymásolt sablon alapján), aminek kapcsán megbeszéltük, hogy most még fontosabb az egymásra való odafigyelés, az elővigyázatosság, vigyázás és féltés.
A választható feladatok közül nagyon tetszett a gyerekeknek a madarak megsegítésére irányuló feladat, a madáretető készítése is. Ezt a feladatot otthon teljesítették a gyerekek, az elkészült alkotásokról pedig képet küldtek a lelkes, segítő szülők. A legjobban sikerült madáretető képét közösen szavaztuk meg a gyerekekkel, amit a beszámolóhoz csatoltam.
Úgy érzem, ez a hónap is elérte a célját, kissé ünnepivé színezte a szürke hétköznapokat, melegséget, szeretetet varázsolt a gyermekek, rajtuk keresztül pedig a családok szívébe. Reméljük, hogy a következő esztendő legyőzi, átírja a 2020. év nehézségeit, és egészséget, biztonságot hoz az egész emberiség számára!