A téli hidegben és fagyban a madarak a mi segítségünkre szorulnak, hogy táplálékhoz jussanak. Nagy örömmel készítették a másodikos gyerekek a madáretetőket, sok diákot inspirált ez arra, hogy otthon a szüleikkel is készítsenek egyet. Büszkeséggel töltötte el őket, hogy ők gondoskodnak a madarakról, akik tavasszal meghálálják nekünk ezt.
Boldogító jó cselekedetek
1.Beszélgetés jó cselekedetekről-táblára felírva
2.Jó cselekedet virága-ÉN-középen. Milyen jó cselekedetek, mivel tudsz a legtöbb jót tenni magadnak?
3.Rajzolj le egy jó cselekedetet , amit te csináltál ?
4.Paralimpia-olvasmány végig beszélése, felolvasás után .
5.Pozítív mondatok-pozitív
A boldogító jócselekedetek témát a második osztályban helyettesítő tanárként éltem meg a gyerekekkel. Az óra elején rendhagyó nagymozgásokat végeztünk az ünnepek közepette. Mikulás mondja: Állj féllábon!, Fogd meg a jobb füledet! , Guggolj le! és még néhány hasonló mozgásformával hoztam lendületbe a tanulókat és közben hagytam is, hogy a túlmozgásos kisgyerekek kicsit kimozogják magukat, mielőtt a téma feldolgozását elkezdjük.
A tankönyvben található keresztrejtvény megfejtésével vezettem be a havi témát. A közös rejtvényfejtés után elmeséltem A kőleves c. mesét, megbeszéltük, hogy kik a szereplők, melyik tett jót, kivel tudnának azonosulni.
Adok nektek valamit c. játékot játszottunk. Minden gyerek szavakkal adott valamit a társának, majd a következő gyerek elsorolta az előtte kapott dolgot és ő is adott valamit egy másik gyereknek. Így megtanulták, hogy adni jó.
A könyvben található szívecskés színezőt minden tanuló kiszínezte és kitettük az osztály karácsonyfája alá. Közben meghallgattuk Bagdi Bella dalát (többet is). Szeretetteljes, jó hangulatban telt az óra.
Gárdonyi Zoltán Református Általános Iskola és AMI
Ebben a témahónapban az ajándékozás szóbeli és írásbeli értékeit mélyíttettük el. Ez a hónap az elcsendesedés és az Adventi időszakra az egymásra való odafigyelésre terjed ki. Iskolánkban hagyománnyá vált osztályonkénti „jó manó”, „jó tündér” levélírás. A gyerekek levél formájában mondanak köszönetet társaik segítségéért, együtt töltött játszás élményéért , közös ebédelésért, beszélgetésért, rajzolásért. Örömmel látom az osztályomon , hogy ebben az időszakban még szorosabbak az egymáshoz való tartozás, az összhang már-már családias. A tantermükben van egy „HÁLA FA” a gyerekeknek van egy saját kézzel készített borítékjuk, ezekbe helyezzük bele a jó kívánságokat és gondolatainkat. A szülőkhöz is írtunk egy listát miben tudnak a gyerekek segíteni, amit otthon tudnak majd kipipálni ezzel is mélyíthetik az együtt töltött idő fontosságát és értékét. Sokat beszélgettünk az ajándékozás öröméről és örömmel látom, hogy „adni jobb” értékét jobban maguknak érzik mint a „kapok”-ét.
Erzsébethelyi Általános Iskola
Kedvességnapot tartottunk, aminek a gyerekek nagyon örültek. Szívesen és szeretettel veszik észre társaikban a jót, a kedveset, a szeretetre méltót. A tablónkon, a napocskában ábrázoltuk az összetartó, mosolygós, optimista, kedvességgel teli osztályközösségünket.
A vírus ideje alatt a 3 – 4 éves korosztályú csoportban ebben a hónapban is kevesen voltunk. Gondolkodtam, hogyan tudnám nekik elmagyarázni a „jócselekedetek” fogalmát. Először az összekevert játékokat válogattuk szét és tettük őket a helyükre. Utána táncoltunk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg… – dalára. Végül a „Mi változott?” játékot játszottuk.
Móri Radnóti Miklós Általános Iskola Nádasdy Tamás Tagiskolája
Csókakő 8074
Petőfi Sándor utca 5.
Osztály: 3. osztály
Létszám: 14 fő
Téma: Jó cselekedetek
Téma feldolgozása:
1. Órakezdő relaxáció:
Visszatekintés az online oktatás időszakára: visszanéztünk minden akkor készült otthoni és beküldött fotót, videót.
Szükséges eszközök: IKT
2. A téma bevezetése:
Beszélgetés: Kiknek lehetett még nehezebb ez az időszak, mint a gyerekeknek és szüleiknek? Miért gondolják úgy? Tudnak- e olyan emberekről, akiket március óta egyátalán nem, vagy csak alig látogathatnak? Mivel tudnánk őket boldogabbá tenni?
Szükséges eszközök: —
2. A téma feldolgozása- az óra lezárása:
Közösen a gyerekekkel úgy döntöttünk, hogy szebbé és meghittebbé tesszük a helyi Idősek Otthona lakóinak napjait. Az otthon udvara úgy van kialakítva, hogy az ablakok, erkélyek, ebédlők hosszú fehér támaszkodást szolgáló korlátokkal vannak kialakítva a sétát tévő emberek számára. Mi ezekre a korlátokra készítettünk kártáykat. Nagy méretben, hogy mindenki el tudja olvasni akár az ablakból is és színes, vidám, karácsonyi motívumokat színeztek ki a gyerekek. Ezen munkadarabokat felküldtük, és az ott dolgozók szigorúan ezen korlátokra felkötözték. Reméljük, bár tudjuk, hogy nem pótolják a családtagok személyes látogatását, de örömet okozunk vele.
Szükséges eszközök: papír, ceruzák, ragasztó, lamináló fólia, lamináló, madzag, lyukasztó.
Készítette: Moór Zsanett osztályfőnök, német nemzetiségi tanító
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A jó cselekedetek gyakorlása témát a felajánlott játékok megvalósításával dolgoztuk fel. A gyermekek egy kötél körül ültek. Jelre mindannyian megmarkolják a kötelet, és húzni kezdték mindaddig, amíg együtt fel nem tudnak állni. Ez a játék lehetőséget nyújtott az egymásra figyelésre, a segítségadásra, ha megbotlott, vagy elesett a társuk. A kötelet lefektették a földre és a gyerekeknek egymás után mentek végig rajta. A nagyobbak, csukott szemmel egyedül, vagy társuk, segítségével is kipróbálhatták. Nyuszi pajtás, mi jót tettél ma? Ez a kérdés elgondolkodtatta a gyerekeket. Ha a kérdezett ezt megválaszolta, újabb kérdést kapott: És hogy van a szomszédod? Erre azt felelte: Nem tudom, majd megkérdezem! Ekkor a szomszédjukhoz fordultak és más állatnevet mondva, tovább kérdezték egymást sorban a gyermekek. Mindenkinek nagyon kellett figyelni, hogy mindig újabb állatneveket mondjanak. Legkedvesebb élmény a szituációs játékok voltak, mikor eljátszották, hogy ők mi jót tudnak tenni, miben tudnak segíteni. Végül közösen meghallgatták a hónap dalát.
A jó cselekedetek témáját a gyerekekkel igyekeztem úgy alakítani, hogy örömmel vegyenek részt a tevékenységen.
A foglalkozást a Puha meleg felengedek relaxációval kezdtük. Lassan, nyugodtan jól érthetően mondtam a szöveget. Az tapasztaltam, hogy a gyerekeknek tetszett a relaxációs gyakorlat. Fegyelmezetten, nyugodtan viselkedtek és ez a nyugalmi állapot átjárta az egész foglalkozást. A relaxációs gyakorlat után Bagdi Bella: Jó emberré csak szívemmel válhatok című dal meghallgatásával folytatódott a délelőtt. Az első alkalommal új dal megismerése volt a célom. A második alkalmat, pedig azzal színesítettem, hogy mivel érzékszervek szerepelnek a dalban, ezért arra kértem a gyerekeket, hogy utánozzák le, mutogassák el a testrészek mozgását, valamint mire használhatóak.
Játszottunk egy szituációs játékot, amelyben örömmel tapasztaltam, hogy a csoport tagjai mindannyian életkori sajátosságuknak megfelelően fogalmazták meg véleményüket. Kreativitásuk, egyéni ötleteik megmutatkoztak ebben a játékos beszélgető körben.
Szösszenetek a gyerekektől:
1. Anya fáradtan jön haza, és rengeteg munkája van otthon. Miben tudtok segíteni?
– Segítek neki a főzésben.
– Takarításban segítés
– Mosogatásban segítek
– Teregetésben
– Söprögetni
– Elpakolom a játékaim
2. Ovis barátunk(barátnőnk) szomorkodik, mert otthon felejtette az alvókáját. Hogyan tudtok segíteni?
– Megnevettetem
– Elhozom neki otthonról
– Együtt játszom vele
3. Az óvó néninek ma fáj a feje. Miben tudtok segíteni?
– Csendben maradunk, nem hangoskodunk
– Elmegyünk hozzá és meglátogatjuk
– Hozok neki innivalót
– Megnevetettem
– Megcsikizzük
– Gyógyszert adunk neki
A témafeldolgozás mesével az online feladatbankból ajánlott A telhetetlen méhecske című mesét választottam. Ez egy diavetítés, amelyhez azt találtam ki, hogy készítettem egy prezentációt, a képekhez tartozó szöveg alatt az én hangom hallatszik, egy kicsit modernebb diavetítést alkalmaztam. Azt tapasztaltam, hogy a gyerekeknek tetszett ez a fajta mesélés. Figyelmesen hallgatták végig a mesét. Ez betudható annak is, hogy a mai kor gyermekei, nagy érdeklődést mutatnak az IKT-s eszközök iránt. Ez is egy jó motivációs eszköznek bizonyult számukra.
Angyalkakákat készítettek muffin papírból, hajtogatás technikájával és ragasztással. Egyszerű technikát választottam, hogy a figyelmük hosszú ideig fenntartható legyen és jó szívvel, örömmel töltse el őket az alkotás öröme.
Célul tűztem ki, hogy minden egyes téma befejezésekor, amikor felragasztják az adott hónap jelét a Boldogságvár lépcsőfokára, átismételjük az eddig megtett témákat. Egyre ügyesebben, magabiztosabban visszatudják mondani. A visszacsatolás elve működni látszik.
A délelőttöket Bagdi Bella: Boldog vagyok című dalával zártuk.
Azt veszem észre, hogy jól érzik magukat a Boldogságórán. Különösen örömmel tölt el az, hogy azok a gyerekek, akik egy kicsit bátortalanabbak, itt a kislétszámnak köszönhetően aktívabbak, ügyesen megtudják fogalmazni véleményüket, bátrabbak.
Az óra elején relaxációs gyakorlatokat végeztünk, majd meghallgattuk és megtanultuk Bagdi Bella „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát. A dalt mozdulatsorokkal kísértük. A mesét a „Kerekerdő kalandra hív téged …” című mondókával vezettem be, majd a „Szívem kertje” című mesét hallgatták meg a gyerekek. A kérdéseimre szívesen válaszoltak, átbeszéltük, hogy mi számít jótettnek. Példákat is mondtuk rá. Összekapcsoltuk az adventi és karácsonyi jócselekedetekkel, melyeket minden nap gyakorolnak. Az adventi reggeleken megbeszéljük, ki milyen jócselekedeteket végzett. Adventi naptárunk zsákjaiból minden nap egy-egy új jócselekedettel bővült a „jótett tárunk”. Egymásnak is ötleteket adtunk ennek bővítésére. Az órát azzal zártuk, hogy egy szívecskébe lerajzolták a megígért karácsonyi jótetteket. Ajándékot is készítettünk narancsból és szegfűszegből.