Az adventi időszak minden napját kihasználva készülődtünk az ünnepekre. Részt vettünk több adománygyűjtő akcióban is, például a csokigyűjtésben, plüss játékokat és ruhákat gyűjtöttünk a rászorulóknak és bekapcsolódtunk a Cipősdoboz akcióba is. Adventi naptárunkban nem csak a karácsonyváró mesék kaptak helyet, hanem a napi jócselekedeteinket is igyekeztünk mind megvalósítani. Ünnepi műsorral leptük meg a környék ovisait, iskolánk elsőseit valamint a szülőket.
Boldogító jó cselekedetek
Beszélgetőkör: karácsony, szeretet ünnepe, együtt a család.
Mesére vívó mondóka.
Interaktív mese a karácsonyi csillagokról.
Hála képeslap készítése a szülőknek.
Zene+ tánc- „Jó emberré csak a szívemmel válhatok”
„Adni jó”- cipődobozos ajándékozás
Karácsonyi műsor a szülőknek
A boldogságóra keretében a gyerekek kreatív és szívhez szóló tevékenységben vettek részt: tenyérüzeneteket készítettek egymás számára. Minden tanuló egy-egy kivágott kézformára írta fel a karácsonyi jókívánságait, melyeket személyre szólóan fogalmaztak meg. Az üzenetek szeretetteljesek, támogatóak voltak , ezzel erősítve a közösségünk összetartozását.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Ajándék angyalkák
Az aktuális dal meghallgatása után elvégeztük a „Meglátni a jót magamban” című meditációs gyakorlatot. Majd megkértem a 4. osztály legjobban olvasó tanulóját, hogy ismertesse velünk, mely 7 érv szól amellett, hogy gyakoroljuk a jó cselekedeteket. Ezek után körbeadták az Én-Kép lapjukat, melyre előtte mindenki felírta a keresztnevét. A lapra bárki írhatott pozitív véleményt a tulajdonosáról. Mikor elkészültek elmondhatták véleményüket, érzéseiket a témával kapcsolatban. Érdekes volt hallani, hogy többen nem gondolták volna, hogy ilyen sokan jó véleménnyel vannak róla.
A véletlenszerű csoportalakítás után azt a feladatot kapták, hogy próbáljanak meg minél tovább fennmaradni az összehajtott pokrócon, úgy, hogy közben segítsék társaikat is. Ezek a gyakorlatok nehezen mennek a negyedikeseknek, mert sok az ellentét a csoportban. Majd egy képzeletbeli lufit eresztettünk fel, melyet megtöltöttünk jókívánságainkkal.
A betegségek miatt az egyik foglalkozást a harmadikosokkal közösen tartottuk. A „jócselekedetek” megbeszélése után közösen énekeltünk, zenéltünk és angyalkákat készítettünk.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Ajándék hógömbök
Bella dalának meghallgatása után megbeszéltük, hogy mit is jelent számukra a ”jónak lenni, jó” kifejezés és milyen jó cselekedeteket tudnak felsorolni ezzel kapcsolatban. Megismerkedtünk a karácsonyi csoda jelentésével és a Háromkirályok napjának értelmezésével.
Az interaktív mese után ajándék angyalkát és hógömböt készítettünk, melybe beleírtuk: Jobb Veled a Világ!
Készültek még ajándékba karácsonyi képek, díszek, Betlehem és különböző formájú mézeskalácsok. Karácsonyi dalokat is énekeltünk, melyeket „hangszerekkel” kísértünk. Köszöntöttük a „Háromkirályok napját” is.
Bagdi B.: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalával indítottuk a decemberi boldogságóránkat. A kis csillagocska és az öreg fenyő meséjének hallgatása közben a gyerekek csillagokat színeztek és az öreg fenyő összeállításához részképeket. A mesét meg-megszakítottuk a bennünk észlelt érzelmek megnevezésével. Majd érveltünk, érveket elemeztünk a jó cselekedetek gyakorlása mellett. A tablónkra a pörgettyű is felkerült, melyet naponta forgattak a gyerekek, és titokban, angyalként hajtották végre vagy az iskolában, vagy otthon a kipörgetett jó cselekedetet.
Boldogító jócselekedetek
1. Relaxációs gyakorlat: „Számolás – visszaszámlálás”
A tanulók becsukják a szemüket és lassan számolnak vissza tíztől egyig. Minden egyes számnál elképzelik, hogy teljesen nyugodtak, kipihentek és lazák. Ha elérkeztek az egyes számhoz, egy kis ideig élvezik a lazaság állapotát.
2. Megbeszélés segítő kérdésekkel
Mi számít jócselekedetnek?, Miért boldogítanak a jócselekedetek?, Ki, milyen jócselekedetet tett ma vagy ezen a héten?, Hogyan lehet jót cselekedni?, A jóság erősebbé tesz?, Milyen jócselekedetet kívánnál megtenni?, Mi az, amit megtennél, ha a legjobb barátod te magad lennél?
Kedvesség jótékony hatásainak megbeszélése (TK:120.)
3. Jócselekedetek gyűjtése
December 2-án minden tanuló húzott egy kártyát (3.sz.melléklet), amelyen egy szám állt 1-24-ig. A kártyákra rá kellett írniuk, hogy azon a napon, amit húztak milyen jócselekedet vittek véghez vagy milyen jócselekedet szeretnének tenni. Majd az utolsó Boldogságórán kirakták a táblára és közösen megbeszéltük. Ez lett az osztály decemberi Jótett naplója.
4. Karácsonyi dísz készítése
A tanulók egy előre kivágott fadísz egyik oldalára üzeneteket írtak, rajzoltak, a másik oldalára ráírták, hogy Jobb Veled a Világ!, szalagot kötöttek rá, majd egy általuk kiválasztott személynek adták át. Valaki az iskolában egy diáktársának, pedagógusnak, technikai dolgozónak, van aki az utcán egy ismeretlennek, van aki a családtagjának ajándékozta az általa készített karácsonyi díszt.
5. Jobb Veled a világ képeslap
A tanulók a megadott sablonnal készítettek képeslapot egy pozitív szeretetteljes üzenettel, amit a Boldogkőváraljai Gyermekotthonban lakó gyerekeknek küldtek el az összekészített ajándékdobozokkal.
6. Zenehallgatás
Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
7. „Legyetek angyalok!” – Adománygyűjtés
Iskolánk tanulói a Boldogkőváraljai Gyermekotthon lakóinak gyűjtöttek ruhát, játékokat, tartós élelmiszert, könyveket, melyeket dobozokba tettek, becsomagoltak, majd eljuttattak a gyermekotthonba.
„Minden ember legnemesebb öröme, ha valami olyant cselekedhetik, amelynek
tisztaságában nem kételkedik. Sem a cselekedet idején, sem a cselekedet után.”
(Tamási Áron)
Boldogságóra – December
Boldogító jó cselekedetek
Az óvodai nevelés során a jócselekedetek fogalmának megismertetése és gyakoroltatása fontos része az érzelmi és társas készségek fejlesztésének. Az adventi időszak véleményem szerint erre egy igazán szép lehetőség, hogy kidomborítsuk ezt a témát, mindamellett, hogy a mindennapokban is folyamatosan jelen van. A témára való ráhangolódást a gyermekek játék közbeni spontán megnyilvánulásának megfigyelésével tettem. A babakonyhai játék továbbfejlesztéseként az ünnepre készülődés és család témakörben vittem be játékkiegészítőket, amivel az épp ott játszó csoporthoz kapcsolódtam be. Közben beszélgetésbe kezdtünk, ki milyen jócselekedettel szokott segíteni az ünnepi készülődéskor. A játék közben elmondhatták sorban örömmel elmondták mit miben szoktak segíteni, milyen jócselekedetet szoktak végrehajtani. A csoportban a nap végén, a beszélgetőkörben is a dicséretekkel erősítjük meg a gyerekek által végre hajtott jócselekedeteket, amiket el is mondunk ki mit tett. Nagyon szépen meg is jelenik az egymásnak történő segítség nyújtás, a kicsik istápolása, az egymásért, vagy a közösségért végzett munkajellegű tevékenységekben. Az ünnepre készülődés során ilyen volt a közös adventi koszorú készítés, a mézeskalács készítés és sütés, a karácsonyi ünnepélyre a meghívók elkészítése. Mivel több hiányzó kispajtás is volt, az ő kis ajándékukat is egy-egy gyermek készítette el, akit maga választott, kiét szeretné. Örömmel és szeretettel végezték el, és beszélgettek közben, hogy most ezzel segítenek a kis társuknak. Mivel mi felnőttek is aktív részesei voltunk a jócselekedet beli tevékenységeknek – mivel hisszük és valljuk és gyakoroljuk, hogy az egymásra való figyelés és őszinte jelenlét is fontos jócselekedet – így már csak többnyire az elkészült közös munkákról készült fotó. Az adventi koszorún, amit közösen készítettünk, minden hétfőn meggyújtottuk a gyertyákat, körben állva pedig elmondhatták a gyerekek, ki milyen jócselekedetet hajtott végre otthon.
Összességében elmondhatjuk, hogy ezt a témát jól megértették és alkalmazzák a gyerekek, szépen meg is fogalmazzák, szavakba öntik jócselekedeteiket.
Zalavár, 2024. december 20.
Köröstarcsai Arany Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Nagy izgalommal készültünk erre az órára. Körbeültük az asztalt és felidéztük a karácsonyhoz kapcsolódó ismereteinket. A gyerekek csillogó szemmel mesélték a karácsonyhoz fűződő élményeiket. Sajnos az egyik autista kisfiú nem kapcsolódott a beszélgetésünkhöz. Amikor a kedvenc dalukat énekeltük el kezdett sírni és kiabálni. A fenyőfa díszítésnél már elbújt és az ajtót csapkodta. Ilyenkor nála hagyni kell, hogy az érzelmei kijöjjenek. A többiekkel közben feldíszítettük a fenyőfát, meggyújtottuk az égőket. És mi volt a jó cselekedett?
A síró kisfiút magamhoz ölelve megnyugodott. Majd amikor mindenki elcsendesedett felvett egy fenyőfadíszt és feltette a fára. A többiek nagy tapssal jutalmazták. Meghatározó élmény volt azt hiszem mindenki számára.
A Jézuska sem maradt el. Egy volt tanítványom plüss állatokkal kedveskedett az osztályomnak. Mindenki a legkedvesebbet választhatta magának.
Ez volt a mi karácsonyunk!