Az ünnepek közeledtével, sokat beszélgettünk arról, hogyan lehetnénk jobbak egymáshoz, hogyan segíthetnénk szüleinknek apró cselekedetekkel ahhoz, hogy boldogabbak legyenek. Mivel tudunk mi örömet okozni? Beszélgettünk arról is, hogyan tudnánk segíteni, örömet okozni azoknak, akik nehéz helyzetben élnek. Apró ajándékokat gyűjtöttünk rászoruló gyermekeknek.
Boldogító jó cselekedetek
Meghallgattuk a Jó emberré csak a szívemmel válthatok dalt, majd megbeszéltük mi az a jó cselekedet, mi számít annak. Ezután Ica néni elmesélte a Szívem kertje c. mesét.
Másnap elkészítette mindenki a saját jó cseleked füzetét, melyhez egy cipős dobozt is szépen kicsinosítottunk. A füzetbe minden nap gyűjtöttük a jó cselekedeteket, majd karácsonykor hazaadtuk, azzal, hogy a jó cselekedeteket otthon is folytassák, sőt, ha van kedvük, készítsenek az egész családnak ilyen kis füzetet és kártyát.
Keleti Városrészi Óvodák Pákolitz István Utcai tagóvoda
Tevékenységi/foglalkozási terv
Csoport: Vegyes életkorú/ Süni csoport
Tevékenységi forma: Boldogságóra / Külső világ tevékeny megismerése
A tevékenység előzménye:
Bagdi Bella „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dal hallgatása
Beszélgetökőr – Mik azok a jó cselekedetek?
A tevékenység tartalma/témája: Boldogító jó cselekedetek gyakorlása
A tevékenység célja: tapasztalatszerzés, jobb adni, mint kapni, kifejezése az alkotásokban.
Munkaforma: egyéni és csoportmunkában.
A tevékenység feladatai:
Nevelési feladatok:
• Az anyanyelv megbecsülésére, szeretetére nevelés;
• Élmény nyújtása a verseléssel, meséléssel; annak közös meghallgatása, átélése által a közösségi érzés erősítése.
• A családhoz, társakhoz való érzelmi kötődés erősítése, elmélyítése.
• Az egymás iránti elfogadásra, tiszteletre, türelemre nevelés.
Didaktikai feladatok:
• A gyermekek természetes beszéd- és kommunikációs kedvének fenntartása, szókincsbővítés,
• Fogalomismeret bővítés, megfigyelőképesség, verbális emlékezet fejlesztése.
• Képzelet fejlesztése, finommotorikus képesség fejlesztése, tájékozódás síkban, térben, kitartás fejlesztése.
• Ritmusérzék fejlesztése, hallási figyelem fejlesztése, szem- kéz-koordináció fejlesztése.
• Érzelmi, akarati képességek fejlesztése, alapvető érzelmi állapot, motivációk.
Képesség- és készségfejlesztés:
• Általános részkészségek (gondolkodás, figyelem, emlékezet, képzelet, tempó, kitartás, ritmus, érzelem, formák alakítása),
• Anyanyelvi képességek (beszéd, beszédértés, kifejezőképesség, kommunikációs képesség) fejlesztése, asszociációs képességek,
• Nagymozgások,
• Finommotorika fejlesztése, szem-kéz koordináció fejlesztése
Alkalmazott módszerek, eljárások: játékból indított motiválás, irodalmi élmény nyújtása, bemutatás, beszélgetés, magyarázat, gyakorlás, ismétlés, értékelés, dicséret
Eszközök: CD-lejátszó, cd, színes papírok, szívecske kinyomó, angyal minta, sütéshez hozzávalók, sütőpapír, kinyomók.
A tevékenység/foglalkozás kidolgozása
Idő A fejlesztő tevékenység felépítése, a foglalkozás menete A fejlesztés módszerei, munkaformák, eszközök, megjegyzések
1. Szervezés:
Szükséges eszközök előkészítése, a tevékenység gördülékenysége érdekében (asztalok összetolása, leterítése).
2. Szerepjáték a csoportszobában, közben a otthoni élmények felidézése.
Motiváció:
Átvezetés a játékból az adott tevékenységi formába.
,,Dagasztos ,,relaxációs játék – Karokat mozgatjuk, lerázzuk a lisztet, ujjainkat megmozgatjuk. A mozgássor végzése közben megkérdezem jól előkészítetted e a karjaidat a sütéshez?
2. Lebonyolítás
Ha igen, akkor tettem ki az asztalra a sütéshez hozzávalókat és most együtt meggyúrjuk a mézeskalácstésztát.
Ha meggyúrtuk, mindenki nyomhat olyan formát amilyent szeretne és sütés után az elkövetkező napokban, mindenki a saját mézeskalácsát ki is díszítheti.
Átvezetés:
Amíg megsül a süti, Boldog Dóra hozott nektek egy mesét az a címe, hogy a szívem kertje. Aki szeretné meghallgatni, hozza a mesepárnáját és üljön ide mellém körbe.
Kerekerdő kalandra hív..” kezdetű mondókát és magam mellé ültetem Boldog Dóra babát
Akinek nincs, kedve a mesét hallgatni, az elkészítheti az ajándékát / szívecskét és angyalkáját / a vizuális asztalnál, amivel megajándékozhatja szüleit.
3. Befejezés:
A délelőtt lezárásaként megbeszéljük, hogy ma mit tettünk jól! Boldog Dóra kezdi és adja a szót tovább. Aki tud jó cselekedetet mondani a napjában vagy előző napokban az kap egy mosolykorongot, amit fel tehet a jeléhez a mosolytáblára. Mik azok a jó cselekedetek? Hogyan tudunk segíteni pl. a kisebbeknek? Szüleinknek? Óvónőinknek? Kinek adhatunk? Aki bátortalanabb annak segítünk és segítségül hívjuk Boldog Dórát is.
4. A munkák értékelése:
Egyéni értékelés a munka közben történik. Csoportos értékelés szempontjai: forma, színek használata (mennyire változatos).
Ez a hónap az adventi időszakra esett, sokat beszélgettünk a szeretetről, családról, barátságról és a jó cselekedetekről. Minden nap megbeszéltük, hogy ki miért hiányzik a csoportból mivel csoportunk létszáma betegség miatt lecsökkent ezért nagyon várjuk vissza a hiányzó gyerekeket, hogy közösen legyünk együtt újból. Hetente meggyújtottuk az adventi koszorún a gyertyákat, énekeltünk, verseltünk, beszélgettünk, így készítettük fel a lelkünket karácsonyra.
Közösen elkészítettük a jó cselekedetek jelét a szívecskét és közben megbeszéltük miért jó adni és segíteni másokon.
Ilyenkor – advent idején – ” ünneplőbe öltöztetjük a szívünket” ! Igyekszünk még jobban odafigyelni egymásra és minél többször örömöt szerezni! Mi így oldottuk meg a napocskás feladatot.
Adventi fogadalmakat tettünk, amit az utolsó napon átbeszéltünk.
-Relaxáció:”Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok”.
-Mese:Szívem kertje
-Színező:Munkafüzet 25.oldal.
-A „Jószívű cím” elnyerése:Szivecskék szétosztása azoknak, akik a nap folyamán valami jót tettek.
-Dal: Jó emberré csak a szívem el válhatok.
A december hónapunk nagyon jól telt a 3.a osztályban. Minden napunk csupa boldogság volt, mert mindig csak arról beszéltünk, hogy milyen jó, ha másokanak segítünk és boldoggá tesszük a napját. A gyermekeink örömmel fogadták a tanácsaimat, hogy miben tudnak segíteni otthon a szülőknek, nagyszülőknek, hogy egy kicsi terhet levegyenek a vállukról.Megtanulták azt, hogy nem a legnagyobb és a legdrágább ajándék teszi az embereket boldoggá, hanem a kézzel készített dolgok sokkal jobban, hiszen az ő kezük munkája, ami tiszta szívből készült.
Tildy Zoltán Általános Iskola és AMI.
Szilvike néni!
December hónap az adventi ünnepkör hónapja is, amihez nagyon jól illeszkedik a jó cselekedtek témakör. Az óvodában töltött 2 hetünket a meghitt hangulat megteremtése, az összetartozás érzése, az ünnepi készülődés jellemezte. A héten többször is meghallgattuk Bagdi Bella aktuális dalát különböző tevékenységeink során. Megbeszéltük a dal mondanivalóját, a jó cselekedetek fontosságát. Szerettem volna ha megértik a gyerekek, hogy jót cselekedni milyen egyszerű is tud lenni, nem kell nagy dolgokra gondolniuk. Beszélgetőkör alkalmával minden kisgyermek „ vállalt „ egy jó cselekedetet, amit igyekszik megtartani. Általában óvodai életükre vonatkoztak mindezek, de felhívtam a figyelmüket, hogy a szüleikkel, az otthonukban lakókkal, idősebekkel, állatokkal egyaránt jó érzés jót cselekedni. Példaképp ide kötöttem a madáretetés témáját, miszerint a madarakkal télen úgy tudunk jót cselekedni, ha élelemhez segítjük őket. Fontos üzenete ennek a témakörnek, hogy a jó cselekedet annak is jó, aki kapja és annak is aki adja.
Elkészítettük az angyalkáinkat is, amit a gyerekek hazavittek és karácsonyfájuk dísze lehetett.
Köröstarcsai Arany Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A fiúk egyik kiscsoportja filmet forgatott. Egy nagylelkű cselekedetet választottak témaként. Elkészítették a forgatókönyvet, eljátszották a jelenetet, filmre vették. A filmet levetítettük a nagy csoportnak, majd beszélgettünk a történetről és felidéztek saját életükből más nagylelkű cselekedeteket a gyerekek.
December hónap az adventi készülődés jegyében zajlott, melyhez a boldogságórák is szorosan kapcsolódtak, sőt a hitoktatóval összedolgozva végeztük el a hónap témáját. A jócselekedetek mindennapjainkhoz tartoztak. Minden nap „angyaloztunk”. Nagy szeretetenergiák működtek. Emellett a technika és rajz órákon ajándékokat készítettünk az ünnepekre. Jobb adni, mint kapni.