A december a jó cselekedetek jegyében telt. Bekapcsolódtunk a szeretetcsokit gyűjtő akcióba kórházban fekvő gyerekek számára, voltak akik bevásárlást vállaltak idős vagy beteg rokonaik részére. A beszélgetések során kiderült, hogy többen nem tudják meglátogatni az ünnepek alatt idős rokonaikat, így született meg az ötlet, hogy készítsünk örömöt hozó üdvözleteket.
Boldogító jó cselekedetek
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Az adventi készülődés során jobban figyeltünk egymásra. Titkos segítő angyalt játszottunk egy hétig. Minden kisgyerek húzott egy nevet, akinek a segítő angyala lesz egy hétig. Ez nehezen valósult meg az állandóan változó, sok hiányzó miatt.
Kedvességnapot is tartottunk. Ezt le is rajzoltuk a Boldogság füzetünkbe.
Madáretető is készült szülő segítséggel.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Negyedikes osztályomnak volt a kívánsága, hogy Angyalkázzunk ebben a hónapban. Társuk nevét kihúzták, majd napi szinten apró jó tetteket hajtottak végre -titokban. Az utolsó napon mutatkoztak be az Angyalkákegymásnak.
Eközben 3 olvasmányunkhoz kapcsolódva foglalkoztunk a jó cselekedetekkel. Marék Veronika:
A kalóz nagypapa, Jókai Mór: Melyiket a kilenc közül?, Nógrádi Gábor: Bibit szeretik .
Az utolsó napon ismét véletlenszerűen kaptak társat a gyerekek, akinek személyre szóló karácsonyi jókívánságot írtak, s adtak át. Nagyon szívhez szóló üzenetek születtek.
A decemberi téma feldolgozása is sajnos csak online történt, mivel a járványügyi helyzet nem tette lehetővé, hogy az iskola falain belül készüljünk együtt a karácsonyra, illetve búcsúzzunk az óévtől. A kedvesség került most a csoport fókuszába, és e témával kapcsolatban egy személyes történetet szeretnék megosztani veletek:
A csoportommal már októbertől nem találkoztam személyesen. Minden évben karácsony előtt húztunk egy sapkából, amelyben a társaink nevei szerepeltek, akit apró ajándékkal leptünk meg a karácsony előtti utolsó tanítási napon. Természetesen ebben én is mindig részt vettem. Sajnos idén ez elmaradt, de nekem okoztak meglepetést. Az iskolában várt egy csomag (mivel a gyerekek tudják, hogy én minden nap járok az épületbe), szépen becsomagolva, kis kártyával ellátva. A csoportom egyik tagja hagyta nekem ott, és a legnagyobb meglepetés otthon ért, amikor kibontottam, és egy bögrét találtam benne, amelyen egy szeptemberi közös képünk szerepelt, amikor szintén megleptek egy tortával a születésnapom alkalmából. Fantasztikusan jó érzéssel töltött el mindkét alkalommal a kedvességük!
Készült decemberben vidám maszk is, amelyet a gyerekek terveztek, rajzoltak:
December hónapban minden diák kihúzott az osztályból egy másik tanulót, akivel kedves dolgokat tesz a hét egy kijelölt napján. Nálunk a szerda volt a Kedvességnap (pl. előre engedi, segít a házi feladatban, rajzol neki, együtt játszanak, stb.).
Ezen kívül a madaraknak is kedveskedtünk, méghozzá az újrahasznosítás jegyében műanyag flakonból készítettünk madáretetőt, melyeket magokkal megszórva kiraktunk a madaraknak.
Ceglédbercel Eötvös József Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola és AMI
December a várakozás, a jócselekedetek kitalálásával kezdődött majd a megvalósításával folytatódott. A gyerekek a hónap elején egy kis papírra felírták, milyen pozitív dolgokat fognak véghezvinni otthon és az iskolában. Volt olyan gyermek, aki tele volt ötletekkel és volt , akinek segítséget kellett nyújtani. A hónap utolsó óráján megbeszéltük, kinek, hogyan sikerült. Érezhető volt a változás szülői visszajelzés alapján is. Úgy döntöttük közösen megajándékozzuk egymást. Az ajándékozás fogalma nem mindenkinek jelentet ugyanazt. A legtöbb gyerek pénzen megvett ajándékban gondolkozott és ezt is adta át nagy örömmel. Voltak azonban olyanok is akik, rajzzal vagy saját készítésű meglepetéssel készültek. Természetesen nem maradtak el az örömdalok, az óra eleji és óra végi relaxációk sem. Vidám, boldog 2020-as évet zártunk.
A decemberi boldogságóránkat empátiafejlesztő gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk és közösen énekeltük a hónap dalát.
Megbeszéltük, hogy mit jelent a jó cselekedet, hétköznapi példákat sorakoztattunk fel arra vonatkozóan, hogy a jó cselekedet nem vész el, egyszer visszatér hozzánk.
A gyerekek olyan példákat, történeteket gyűjtöttek, melyekben egy jó cselekedet többet ért, mint egy nagyon drága ajándék.
A tankönyv történetének dramatizálása után “A jó cselekedetek gyümölcsei”-t ábrázoló rajzot készítettek.
Megbeszéltük, hogy készítenek egy karácsonyi üdvözlőlapot, mellyel örömet szereznek szeretteiknek. A következő napon le is fényképeztük az elkészült alkotásokat.
Advent időszakában megegyeztünk a tanítványaimmal, hogy karácsonyig minden szerdán valamilyen jó tettet hajtanak végre, s akinek van kedve, ezt dokumentálja. Ezekből a jócselekedetekből állítottak össze a gyerekek egy kis ízelítőt.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az egész decemberi hónap a jó cselekedetek fényében telt. Elkészítettük a jó cselekedetek fáját, amiből minden nap húztunk egy-egy jó cselekedetet. A gyerekek minden nap azon igyekeztek, hogy a lehető legtöbbet teljesítsék. Öröm volt látni, hogy sokkal figyelmesebbek voltak egymással, megpróbáltak egymás kedvébe járni, jót cselekedni. A hálafalra rengeteg új szívecske került, ami azt bizonyítja, hogy nem csak kapni, de adni is öröm. Észreveszik a másik figyelmességét és értékelik is azt. Azt hiszem nem is csoda, hogy sok szép ajándék várta a gyerekeket utolsó nap a szünet előtt a saját készítésű karácsonyfánk tövében.
Decemberben van karácsony ünnepe, amikor sokat foglalkozunk a szeretet, összetartozás kérdéskörével, amit a „Boldogító jó cselekedetek” kiválóan kiegészítenek.
Boldogságóránkat a hónap dalának meghallgatásával kezdtük, majd elolvastam a gyerekeknek „Bezzeg Andrea:Szívem kertje” című történetét. Ezután beszélgettünk arról, hogy ki milyen jó dolgokat tett már. Különböző szituációs játékokban érzékeltettem velük a jótettek fontosságát, illetve, hogy ők a maguk szintjén, hogyan tudnak jót tenni.
Csoportunk összetartozását jelképezve az „Együtt” című játék közben egymás segítve, támogatva teljesítettük a feladatot.