Az ünnep azé, aki várja! A csoda azé, aki hisz benne! És igen, az élet: csoda!
Idén a Derecskei Bocskai István Általános Iskolában decemberben kiderült, hogy vannak Angyalok! Teli van velük a Föld körüli szféra, bár már régóta nem látunk ott senkit. Szemünk az űrbe tekint, életet nem lát sehol, csak repülőket, viharfelhőket és holt csillagokat.
Nem tudunk róluk. Nem is mindig hiszünk bennük.
Van, aki azt mondja, nem léteznek.
Sajnos sokan elvesztették a csodát.
De nélkülük, az Angyalok nélkül nincs ünnep, és nincsenek hétköznapok sem. Intézményünk alsó tagozatának szerveztünk ANGYALVÁRÓ játékot. A Karácsonyi Angyalok arany színű borítékban rejtették el az üzenetüket az osztálytermekben. Angyalszív keresés, Angyalfutás és Angyali ének volt a három kihívás, amit mind a 15 osztálynak sikerült teljesíteni, sok-sok boldog percet átélve.
Mi Boldogságórás osztályok a hagyományt folytatva az idén is csatlakoztunk a helyi művelődési ház és a gyermekjóléti központ kezdeményezéséhez. A „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő akcióban tartós élelmiszerekből állítottunk össze csomagokat a derecskei rászoruló családoknak. A gyerekek és szüleik is megtapasztalták segítőkészségüket és együttérzésüket, a hasznosság érzését, amit megélhettek jó cselekedeteik segítségével. A jó cselekedetek összekötnek minket, hiszen érezzük, hogy egy közösséghez tartozunk. Közösen vittük el a csomagokat a gyűjtőpontra, ahol szívből zengtük a karácsonyi dalokat.
Boldogító jó cselekedetek
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Az ünnep azé, aki várja! A csoda azé, aki hisz benne! És igen, az élet: csoda!
Idén a Derecskei Bocskai István Általános Iskolában decemberben kiderült, hogy vannak Angyalok! Teli van velük a Föld körüli szféra, bár már régóta nem látunk ott senkit. Szemünk az űrbe tekint, életet nem lát sehol, csak repülőket, viharfelhőket és holt csillagokat.
Nem tudunk róluk. Nem is mindig hiszünk bennük.
Van, aki azt mondja, nem léteznek.
Sajnos sokan elvesztették a csodát.
De nélkülük, az Angyalok nélkül nincs ünnep, és nincsenek hétköznapok sem. Intézményünk alsó tagozatának szerveztünk ANGYALVÁRÓ játékot. A Karácsonyi Angyalok arany színű borítékban rejtették el az üzenetüket az osztálytermekben. Angyalszív keresés, Angyalfutás és Angyali ének volt a három kihívás, amit mind a 15 osztálynak sikerült teljesíteni, sok-sok boldog percet átélve.
Mi Boldogságórás osztályok a hagyományt folytatva az idén is csatlakoztunk a helyi művelődési ház és a gyermekjóléti központ kezdeményezéséhez. A „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő akcióban tartós élelmiszerekből állítottunk össze csomagokat a derecskei rászoruló családoknak. A gyerekek és szüleik is megtapasztalták segítőkészségüket és együttérzésüket, a hasznosság érzését, amit megélhettek jó cselekedeteik segítségével. A jó cselekedetek összekötnek minket, hiszen érezzük, hogy egy közösséghez tartozunk. Közösen vittük el a csomagokat a gyűjtőpontra, ahol szívből zengtük a karácsonyi dalokat.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
7. osztály, Vagányok
Szeretek a hetedik osztállyal beszélgetni mindenféle témáról, mert van gondolatuk, véleményük a dolgokról. Erről a témáról is volt mondanivalójuk. Miután átbeszéltük a segítőkészséget, az együttérzést, a kedvességet és a nagylelkűséget, elkészítették saját osztályuk számára a jócselekedet-pörgettyű játékot. Megegyeztünk, hogy karácsonyig minden nap pörgethetnek, amit végre is kell hajtaniuk.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
6. osztály, Picikék
Nagyon értelmes gondolatok kerültek elő az óra eleji ráhangolódó beszélgetésnél. Megbeszéltük, hogy mindkét félre jótékony hatással van a jótett. Megértőbb, elfogadóbb lesz a jótevő és boldogabb az, akinek segítő kezet nyújtanak. Elkészítették a jócselekedet-pörgettyű játékot, amit karácsonyig használni is fognak.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Minden alkalommal nagyon várjuk az osztályommal a boldogságórákat. A decemberi téma azonban különösen az egyik kedvencem. Beszélgetéssel kezdtük a hangolódást, majd zenehallgatás közben közösen elkészítették az osztály jócselekedet pörgettyűjét. Jó volt látni, ahogy együtt kreatívkodtak és felosztották egymás között a feladatokat. Az osztálykarácsonyon be is vetettük az elkészített játékot.
December: Jó cselekedetek hónapja
Nagyon vártuk ezt a hónapot, nemcsak a Mikulás és a Karácsony miatt! Próbáltunk az adventi várakozás ideje alatt arra is gondolni, hogy segítsünk azoknak is, akiknek anyagi helyzetük miatt nem adatik meg az ünnep méltó megünneplése. Mert nem csak kapni jó ajándékokat, hanem adni is, mellyel az egyén is boldogabbá, nemsebbé válhat.
Osztályunkkal csatlakoztunk több jótékony kezdeményezéshez.
A helyi művelődési ház felhívására (Jónak lenni, jó!) tartósélelmiszereket dobozoltak a gyerekek, szüleik segítségével, melyeket összegyűjtve közösen adtuk át egy dal kíséretében a művelődési ház dolgozóinak.
A Babtista Szeretetszolgálat felhívására is díszes dobozokba csomagolták tanítványaim már nem használt, de jó állapotban lévő játékaikat, babáikat, könyveiket.
Az Ágota Alapítvány felhívására csokit gyűjtöttünk, melyet egyik tanítványunk édesanyja fogott össze és a rengeteg édességet eljuttatta az alapítványhoz.
Adventi naptárunkkal mindennap megajándékoztunk egyik diákunkat apró ajándékkal, melyet egy kedves játék megoldásával kaphatott meg.
A Télapó is megérkezett hozzánk, mondókával, dallal fogadtuk.
Iskolánkban Angyalváró percek alkalmával a Karácsonyi Angyalok által az osztályteremben elrejtett levélben, talált titkosírással írt karácsonyi dalt tanultunk, majd az iskolaudvarán angyalszíveket kerestünk.
Boldogságóránkon megtanultuk Bagdi Bella „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát, majd az interaktív mesét megbeszéltük, eljátszottuk, rajzokat készítettünk.
Szívünket, lelkünket felkészítve vártuk a csoda megérkezését.
A december a jó cselekedetek hónapja. A hét folyamán szívecskéket gyűjthetnek maguknak a gyerekek az elkészített fali táblára amin a gyerekek jelei láthatóak. Minden egyes jó cselekedet, segítségnyújtás egy csillogó szívecskét ér. Az óvó néni figyel minden gyermeket hogyan tölti a napját , a nap folyamán mit tett, milyen segítséget nyújtott akár az óvó néninek akár a társainak. A hét utolsó napján pénteken megszámoljuk ki mennyi szívet gyűjtött. Megbeszéljük ki hogyan érezte magát, amikor jót tett. A jutalom sem marad el, akik sok jó cselekedeteik miatt sok szívet gyűjtöttek azok egy kis meglepetést kapnak, akiknek nincs vagy kevés van azokat ösztönözzük arra, hogy a későbbiekben kövessék társaikat, mert jónak lenni jó!
Cél: a segítség nyújtás fontosságának elmélyítése minden gyermekben, közösségi magatartásuk erősítése, egymás szeretetére, tiszteletére nevelés. A jó cselekedetek táblát megnézzük és megszámoljuk ki mennyi szívecskét gyűjtött. Megbeszéljük ki mit segített édesanyjának otthon. Meghallgatok mindenkit. Ösztönzöm a gyerekeket
a jó cselekedetek gyakorlására a segítség nyújtásra, egymásra figyelésre.
Elmondom, hogy a mai napon Boldog Dóra egy ismert mesét hozott. Figyeljék meg kik szerepelnek a mesében és mit cselekedtek.
A mese címe: Vissza jött a répa
A mese elmondása.
Kérdések: – mit talált a nyuszi?
– kinek vitte el a répát?
– kihez került még a répa?
– miért került vissza hozzá répa?
Cél: egymás iránti odafigyelés, kedvesség, segítségnyújtás mélyítése a gyerekekben.
Módszerek: bemutatás, szemléltetés, magyarázat, ellenőrzés, értékelés, dicséret
Eszközök: a mese szereplői / bábok/
„Minden ember legnemesebb öröme, hogy olyant cselekedhetik, amelynek tisztaságában nem kételkedik. Sem a cselekedet idején, sem a cselekedet után”. (Tamási Áron)
A december hónap a Jó cselekedetek gyakorlása jegyében zajlott. Ez a hónap számunkra nagyon tartalmas és élménydús volt. A gyerekek nagyon várták a Mikulás napot, majd ünnepi hangulatban készültek az adventi várakozásra és a karácsonyra.
A jó cselekedetek a kis közösségünkben mindennaposak.
Egymást segítik, erősítik a gyerekek. Ha van olyan társuk, aki segítségre szorul egy nehezebb élethelyzetében, biztosan kap támaszt.
Ezért nagyon örültek a „Jó cselekedetek gyakorlása” témának.
A karácsonyi készülődés erre sok alkalmat, lehetőséget kínált számukra. A közös kézműveskedés, a termünk díszítése, a közös várakozás hozzájárult a jó cselekedetek mélyítéséhez.
A téma kapcsán elolvastuk a Paralimpia c. történetet, melyben kibontottuk, hogy miként segítettek a társai annak a fiúnak, aki elesett az aszfalton. Ez a megható történet több élményt, emléket hozott fel a gyerekekben.
Beszélgetésünk kapcsán közösen összeállítottuk a jó cselekedetek felsorolását.
a decemberre tervezett jótetteiket.
Pl. kitakarítják a szobájukat, kiviszik a szemetet, segítenek szüleiknek a karácsonyi előkészületekben. Ajándékot készítenek, vagy kistestvérükre vigyáznak, meglátogatják nagymamájukat. Csendben várják a pedagógusokat.
Önkéntesek világnapja
Több évig voltam önkéntes tagja az Ökumenikus Segélyszervezetnek. Röviden beszéltem erről a gyerekeknek, hogyan segítik az önkéntesek a szervezet munkáját. Az önkéntes munka jó érzésekkel tölt el bennünket, ha szeretettel tesszük. A valódi jótett önzetlen, nem várunk érte semmit. (Fotókat is mutattam be számukra a szervezetről).
Globális jóllét
A jó cselekedetek gyakorlása kapcsán közösen kinyilvánítottuk, hogy jobb adni, mint kapni.
Erre önzetlen alkalmat szolgált egy társuk szülinapi meglepetése. A kislánynak hatalmas örömöt szereztek a jó cselekedetükkel. A gyerekek énekeltek, verset mondtak, apró ajándékokat készítettek, majd közös fotó készült.
Az osztályban is történtek ajándékozások, mindenki meglepte az általa kihúzott gyermeket ajándékkal.
A hangulatot a „Mi karácsonyfánk” címmel rajzokkal koronáztuk meg, mellyel dekoráltuk a tantermünket.
A közös munkálkodás közben meghallgattuk Bagdi Bella csodálatos dalát:
Jó emberré csak a szívemmel válhatok
Én is kaptam egy rajzot ajándékba. Csodálatos, ha a felnőttet így látják a gyerekek, mert:
„Jól csak a szívével lát az ember!”
Köszönöm szépen!
Boldog karácsonyt kívánunk mindenkinek a világon!
Edit néni és a Némethesek kis csapata
Boldog Dóra megérkezett a gyermekek közzé, szeretettel köszöntötte őket. Nagyon örültek a gyermekek, hogy ismét eljött Boldog Dóra hozzájuk. Beszélgetőkörrel indította Dóra a Boldogságórát, a boldogító jó cselekedeteket beszélték meg a gyermekekkel. Beszélgetett velük arról is, hogy nemcsak arra kell figyelnünk, hogyha jót teszünk valakivel, hanem arra is, hogy ránk milyen jó hatással van, ha segíthetünk valakinek, ha önzetlenek vagyunk, ha adunk vagy adakozunk. Az adventi időszakhoz jól illeszkedett ez a téma. A gyermekeket nagyon érdekelte ez a téma. Itt arról is beszélgettünk, hogy ők fognak sütni otthon az anyukájukkal mézeskalácsot, melyet aztán itt az óvodában, majd a nagyszüleikkel együtt fognak kidíszíteni és a Leukémiás gyermekeknek fogjuk eljuttatni szeretetünk jeléül. Mentálhigiénés játékkal folytattuk: Rég játszottunk egymással. A gyerekeknek egy kis csengőt kellet elvinniük egy társhoz úgy, hogy ne szólaltassák meg, csak akkor, ha odaértek a kiválasztott társ elé és meg kellett mondani, hogy miért neki szerették volna adni azt a csengőt. Boldogságmondókával jártuk körbe a Boldogságvárunkat, és megfogva a boldogságot betettük a blúzunk alá, hogy mindig velünk legyen. Relaxációs gyakorlattal folytattuk: „Égig érő fa vagyok, megnővök, mint a nagyok!” Ez az egyik kedvenc gyakorlatuk, azért választottam ki ezt, mert ebben jól érzik magukat gyakorlat kivitelezése közben. Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok zenéjére ringatóztunk együtt egy nagy körben, miközben hallgattuk és énekeltünk. A gyermekek szívesen hallgatják Bagdi Bella zenéit.
A decemberi Boldogságóra témája különlegesre sikeredett, hiszen több napon keresztül valósult meg szeretett kiscsoportosaim körében, akik szeptemberben kezdtek még csak óvodába járni. Szeretettel hívtuk meg a nagyszülőket advent időszakában egy nagyszülős délelőtti közös programra, melyen betekintést nyerhettek a Boldogságórába, hiszen az aznapi témánk is a Boldogító jó cselekedet volt és ennek apropóján mézeskalács díszítésre invitáltuk meg őket, melyet felajánlottunk a Leukémiás gyermekek számára. Boldogságórámat Boldog Dóra eljövetelével kezdtem, ő megismerkedett a nagyszülőkkel. Azt mondta nekik, hogy vissza szeretné őket repíteni az időben, oda, amikor ők voltak gyerekek. Ezt az élmény átélve egy mesével kedveskedett nekik. A jószívű királyfi volt a mese címe, melynek végén meg is ajándékozta a gyerekeket, nagyszülőket egy ruhás színező kis koronggal, melyet otthon, ha kiszínezik, arra kérte a királyfi őket, hogy emlékezzenek mindig rá, a Jószívű királyfira A Boldogságóra közben a gyermekek a nagyszüleikkel együtt mézeskalács szíveket és papír szíveket is ragasztottak összetartozásunk jelképéül. A pillangó csoport jó cselekedetéhez ez hozzá tartozott, hiszen a szülők sütötték a gyermekeikkel otthon a felajánlott mézeskalácsokat, melyet aztán a nagyszüleikkel együtt a csoportban díszítettek fel a gyerekek. A gyermekekkel közösen megtanultuk Balla Piroska: Adventi mondóka című kis verset és ezt elmondva megörvendeztettük a nagyszülőket. Majd egy játékkal zártuk a Boldogságóránkat. Bekötött szemmel fel kellett ismerniük a nagyszülők hangját, aki kitalálta kaphatott a kezébe egy kis piros laminált szívet, melyet odaadhatott imádott nagymamájának. A gyermekek-nagymamák, nagypapák szívvel-lélekkel élvezték ezt a játékot. Ezt a játékot most játszottuk először. Kedvencükké vált.
Szívünkben az idei Karácsonykor hálát éreztünk, hogy jó cselekedetre neveltük gyermekeinket, családjaikat több generációkon keresztül.
Téma: Boldogító jó cselekedetek.
„Minden ember legnemesebb öröme, ha valami olyant cselekedhetik, amelynek tisztaságában nem kételkedik. Sem a cselekedet idején, sem a cselekedet után.” (Tamási Áron)
Korcsoport: 4-5 évesek
A negyedik téma a boldogító jó cselekedetek volt a boldogságóra keretében. Szervesen illeszkedett a tervezett projektjeinkhez -jeles napok, adventi készülődés.
Cél, feladatrendszer: A gyermekek, amikor jó cselekedeteket hajtanak végre, érezzék meg, hogy empatikusabbnak, és szerethetőbbnek látják magukat is, erősödik önbizalmuk, fokozódik boldogság érzésük.
A jó cselekedetek gyakorlása az egész adventi időszakot átölelte. A karácsonyváró beszélgetőkörök alkalmával eleinte nehezen fogalmazódott meg a gyerekekben, milyen jó cselekedeteket tapasztaltak mások részéről vagy tettek másoknak, de a többszöri alkalmak, gyakori beszélgetések segítettek számukra észrevenni mások jó szándékát és a beszélgetések alatti megerősítések, dicséretek tovább ösztönözték őket az újabb jó cselekedetekre. Már maguk is észrevették, hogy ki segített nekik az öltözködésben, ki vigasztalta meg azt, aki szomorú volt, ki segített az asztalok terítésében, díszítésében, játékok pakolásában, otthon ki mit segített, mivel szerzett örömet családtagjainak.
A boldogságóránk témájának feldolgozásához :
Bezzeg Andrea: Szívem kertje c. mesét dramatizáltam el.
Kezdő relaxáció: „én hangom”, „tüdőtakarítás”, „együtt az Á, O, U hangokban”
Kezdő éneklés: Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel vállhatok, Repülj velem c. dal
Munkafüzetben lévő „ jó cselekedetek jelét”, „ hálás vagyok a barátaimért” kiszíneztük, megrajzoltuk.
Bevontam a családokat- Boldogvárat készítettek otthon kartonpapírból, amivel játszani tudtak a csoportban a gyerekek.
Kártyajáték: Kalandok kapuja.
A gyerekek mindennapjaiba beépült a tudatos jócselekedetre koncentrálás, egyre többször önállóan felfedezték a lehetőségét annak, hogy valakinek segíthessenek, örömet szerezzenek. Mézes kalácsot gyúrtunk, szaggatunk, sütöttünk, ajándékoztunk egymásnak. Egész héten át tartó Mikulás hetünkön számtalan jó cselekedetek történtek. A helyi korházunk gyerekosztályán gyógyuló gyerekek részére csokoládét gyűjtöttünk. A rászoruló családoknak segítséget nyújtottunk ruha és játékok gyűjtésében, osztásában. A napok múlásával erősödött a tenni akarás, a másik gyerekre való odafigyelés. Sokat játszottunk a témában, drámajátékokat találtunk ki, apró ajándékokat készítettek egymásnak a gyerekek. Jeles és születésnapokat ünnepeltünk együtt rajzokat ajándékozva (Mikulás, adventi gyertyagyújtások, betlehem megtekintése a téren, karácsony-ünnep) A csoport játékokat kapott karácsonyra, melyet testvériesen megosztottak egymással és örömmel tevékenykedtek együtt. Az emberi kapcsolatok mélyültek, szorosabbá váltak, a közösség együtt élte át a várakozás és a beteljesülés örömét, megosztottuk egymással a boldogságot.