Ha a cipőm beszélni tudna.
Boldogító jó cselekedetek
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Ha a cipőm beszélni tudna.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Ha a cipőm beszélni tudna.
Az osztályfőnöki órán a gyerekek csoportokba rendeződtek, és mindenkinek a lélekápolással kapcsolatban eszébe jutott gondolatokat kellett lerajzolniuk. Tartalmas pillanatot töltöttünk el együtt, karácsony közeledtével a képek is az ünnep hangulatát idézték fel.
A foglalkozást az „Almát szedj, ügyesedj!” ráhangoló gyakorlattal kezdtem. Mondtam a gyerekeknek, hogy most egy kertben járunk, ahol még maradt néhány alma a fákon és pár szőlő a tőkéken. Szedjük le a maradékot. Ezt a gyakorlatot háromszor megismételtük. Utána elmondtuk a már jól ismert ujj mondókát (Hüvelykujjam almafa…) is. Ezt követően meséltem el „Az alma és a kerti manó” című mesét, bábok és egyéb kellékek segítségével (száraz fű, ecset, fagally). A mese után eljátszottuk, hogy mi is kerti manók vagyunk, elkészítjük mi is a festéket, mint a mesében. A gyerekek utánzó mozgássorral végezték utánam, amit bemutattam. Szedtük a száraz fűszálakat a rétről, ebből ecsetet kötöttünk, a kettétört mákfejbe olvasztottunk napsugarat, öntöttünk hozzá friss harmatot és jól elkevertük. Végül öntöttünk a tenyerünkbe a festékből, összedörzsöltük a kezeinket és megsimogattuk vele az arcunkat. Elképzeltük, mintha mi lennénk a fán maradt alma és pirosra festjük az arcunkat. Utána megkértem a gyerekeket, hogy keressenek párt maguknak és simogassák meg egymás arcát. Csillogó szemű, mosolygós arcú kis almákat láttam.
Ezt követte a figyelemfejlesztő futójáték: alma, körte, szőlő. Megbeszéltük, hogy melyik gyümölcs nevét hallva, milyen mozdulatot kell csinálni. Amikor azt mondtam, hogy „alma”, akkor le kellett guggolni a földre és a lábakat át kellett karolni. Ha azt mondtam, hogy „körte”, akkor térden állva, csípőre tett kézzel kellett felvenni a körte alakját. Ha pedig azt mondtam, hogy „szőlő”, akkor meg kellett fogniuk egymás kezét, mintha kapaszkodó szőlőszemek lennének. Minden gyümölcs nevét mondtam egymás után, különböző sorrendben, körülbelül 3 kört játszottunk így.
A foglalkozás végén megmutattam az előre elkészített jó cselekedet karácsonyfáját. A fát kartonból vágtam ki, minden gyermek jelét ráragasztottam egy-egy szalaggal (még a hiányzó gyerekek jele is felkerült), plusz gömbdíszként szerepeltek a fán a jó cselekedeteket ábrázoló képek. Ezeket meg is beszéltük, illetve azt is, hogy ha valaki bármilyen jó cselekedetet végrehajt, akkor jár érte egy csillag, ami felkerülhet a fára, a saját szalagjára. Minél több csillag kerül a fára, annál díszesebb lesz. A következő jó cselekedetekkel lehetett csillagot gyűjteni: szorgalmasan elpakolok; megvigasztalom azt, aki szomorú; türelmesen várok, amíg rám kerül a sor; játszom valakivel, akivel nem szoktam; nem leszek mogorva, mosolygok mindenkire; jobban figyelek azokra, akik kisebbek, gyengébbek nálam.
A csillaggyűjtés nagyon népszerű volt, egy héten keresztül kerültek fel a csillagok a fára. Remélem, a későbbiekben sem hagy alább a lelkesedésük a jó cselekedetek terén.
Karácsonyhoz közeledve, minden ember szíve megenyhül. Ilyenkor többen gondolnak az adakozásra, jó cselekedetekre. Nagy örömmel dolgoztunk együtt erre a kihívásra. A befogadó fogó játék nagyon élvezetesre sikeredett. Fogadj örökbe! feladat mindenki fantáziáját megmozgatta. Végül 3 dolgot fogadott örökbe az osztályom. Először egy osztálytársunkat, aki nagy segítségre szorul minden téren. Aztán a Jeles napok asztalra esett a választása a 2. csoportnak. Végül a 3. csoport a volt osztályom fűszernövény kertjének gondozását, ápolását választotta. Közösen megbeszéltük a csoportok feladatát. Nagy várakozással nézek elébe a megvalósításoknak. Remélem, hogy örömmel végzik majd a dolgukat!!!!!!!
Téma: Jó cselekedetek gyakorlása
Az óra cél- és feladatrendszere: Az emberi humánum érzésének „finomítása”, a jó tettek, a segítségnyújtás és az egymás szeretetteljes elfogadásának pozitív erősítése.
Tantárgyi koncentráció: magyar nyelv és irodalom, etika, ének-zene, vizuális kultúra
Az órát tartja: Borbás Lászlóné
Helyszín: Tunyogmatolcsi Petőfi Sándor Általános Iskola
Az órai munka leírása és egyéni
Dátum: 2021.12.16.
I. Az órai légkör megteremtése (10’)
CD: Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
Relaxáció: Nyugtató, lecsendesítő, „békéltető” gyakorlat (tkv. 37.o.)
II. A téma bevezetése (5’)
Képelemzések a segítségnyújtásról (csoport munka)
Milyen címet adnátok a képeknek? Miért?
III. Feldolgozás (20’)
– Milyen területeit ismerjük a jótékonykodásnak!
– Egy képzeletbeli jótékonysági vásár „lebonyolítása”.
– Az iskolai karácsonyi vásár tapasztalatainak megbeszélése.
– Jó cselekedeteink felidézése (2021.12.10.) (rajz, elbeszélés)
IV. Összefoglalás (5’) Témazáró 3 dolog) (tkv. 132.o.)
V. Házi feladat (2’) 31 napos jó cselekedet kihívás (mf.: 62.o.)
VI. Az órai munka leírása és egyéni értékelése (3’)
Ebben a hónapban a jó cselekedetek boldogító erejére koncentráltunk. Nemcsak arra, hogy boldoggá tesszük azt, akivel jót teszünk, hanem arra is, hogy milyen hatással van ránk ha segítünk valakinek, ha adunk vagy adakozunk. Az adventi időszakhoz jól illeszkedik ez a téma amit egész hónapban gyakoroltunk. A foglalkozásokat kezdő énekléssel indítottam el /Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok a Repülj velem című albumról/ Témával kapcsolatos mesét ismertettem meg a gyerekekkel. Színeztünk szituációs játékokat játszottunk. Angyalkákat, gyógyító szívecskét, jóságos manókat készítettünk. Egész hónapban mindenki nagyon jól érezte magát ezeken a foglalkozásokon.
Ebben a hónapban a jó cselekedetek boldogító erejére koncentráltunk. Nemcsak arra, hogy boldoggá tesszük azt, akivel jót teszünk, hanem arra is, hogy milyen hatással van ránk ha segítünk valakinek, ha adunk vagy adakozunk. Az adventi időszakhoz jól illeszkedik ez a téma amit egész hónapban gyakoroltunk. A foglalkozásokat kezdő énekléssel indítottam el /Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok a Repülj velem című albumról/ Témával kapcsolatos mesét ismertettem meg a gyerekekkel. Színeztünk szituációs játékokat játszottunk. Angyalkákat, gyógyító szívecskét, jóságos manókat készítettünk. Egész hónapban mindenki nagyon jól érezte magát ezeken a foglalkozásokon.
Ebben a hónapban a jó cselekedetek boldogító erejére koncentráltunk. Nemcsak arra, hogy boldoggá tesszük azt, akivel jót teszünk, hanem arra is, hogy milyen hatással van ránk ha segítünk valakinek, ha adunk vagy adakozunk. Az adventi időszakhoz jól illeszkedik ez a téma amit egész hónapban gyakoroltunk. A foglalkozásokat kezdő énekléssel indítottam el /Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok a Repülj velem című albumról/ Témával kapcsolatos mesét ismertettem meg a gyerekekkel. Színeztünk szituációs játékokat játszottunk. Angyalkákat, gyógyító szívecskét, jóságos manókat készítettünk. Egész hónapban mindenki nagyon jól érezte magát ezeken a foglalkozásokon.