Ebben a hónapban újra bővült a Boldogságvárunk. Ezúttal Jótett Tündér Tündi volt az, aki figyelte a gyerekek egész hónapban, majd az utolsó napokban be is költözött a várunkba. Boldog Dóra hozott nekünk egy jó cselekedet kereket, és egy zsákocskát, amiből nap, mint nap húztuk egyet és törekedtünk arra, hogy minél több alkalommal betartsuk a napi „feladatunkat”. A gyerekek hónap végére már pontosan ismerték a jeleket, egymást is figyelmeztették, hogy mire kellene aznap ügyelniük.
Készítettünk a gyerekekkel közösen az óvoda minden gyermekének 1-1 rénszarvasos díszt, amit becsomagoltuk és titkos angyalkaként ezzel is szebbé igyekeztünk tenni a többi csoport adventi készülődését.
Sütöttünk közösen mézeskalácsot, ahol a gyerekek gyakorolhatták az együttműködést. Sikerült olyan sokat készítenünk, hogy más csoportok is meg tudták kóstolni.
közös alkotás ezzel még nem ért véget. Egy hóeséses reggel megépítettük az első hóemberünket. Döbbenten láttuk, hogy a 2,5-3 éves gyerekek nem ismerik a havat, nem mertek hozzányúlni, eldobni a gyúrt golyókat. Félve közelítették az egyre növekvő hóemberünket is. Azért az építkezés végére a hóemberünk nagyon népszerű lett és nem maradhatott el egy kisebb hógolyó csata sem, ahol minket felnőtteket bombáztak meg a gyerekek a kisebb-nagyobb golyó vagy lapos palacsinta formájú hógolyóikkal.
Évek óta hagyomány, hogy a Kutyus csoportos gyerekek a környékünk lakóinak készítenek képeslapot. Idén a kiscsoportosokkal is tovább folytattuk ezt a hagyományunkat. Annyi változást iktattunk csak be, hogy nem a gyerekekkel vittük szét őket, hanem a családokat s igyekeztünk bevonni, ezért a jelentkező családoknak készítettünk képeslap csomagokat, amiket egy közös családi séta alkalmával a szülők és a gyerekek a szomszédaik ládáiba rejthettek el. Örömmel vettük, hogy sok család szállt be ebbe a kezdeményezésünkbe és aktívan részt vettek ebben a jócselekedetben.
Végezetül készítettünk egy közös festményt, amin megjelenik az összetartozásunk.
Boldogító jó cselekedetek
A Decemberi hónapunk a jó cselekedetekkel és a Karácsony várásával telt a 12. osztályban, értelmileg akadályozott gyermekek körében. Itt minden sokkal bensőségesebb és sokkal varázslatosabb, mint egy normál osztályban. Először is a karácsonyi dalok hallgatása közben ráhangolódásként meghallgattuk a hónap dalát is, ami nagyon tetszett nekik. Megismertük a fenyőfára hullott csillag meséjét is, amit élvezettel hallgattak miközben felolvastam. Beszélgettünk arról, hogy jót tenni jó társainkkal és a felnőttekkel szemben is. A hónap dala, és a mese után elkezdtünk színezni egy hógömböt, mivel megbeszéltük, hogy ahogy a hógömbben lévő hópelyhek fel vannak rázva, olyanok az érzéseink és idővel amint leülepednek a mi kis szívünk is megpihen, és sokkal letisztultabban tudunk gondolkodni és tudunk jót cselekedni. Valamint készítettünk egy egész hétre szóló kedvesség kalendáriumot, amihez minden nap 3 jó cselekedetet ragasztottunk és annak szellemében éltük a napjainkat, és így telt a Karácsony várása, jót cselekedetekkel és nagy szeretettel.
„Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.”
Karácsony a szeretet ünnepe, de szeretnénk elérni, úgy élni, hogy egész évben kitartson.
Ezért szeretetraktárainkat folyamatosan töltjük.
Az ünnepre készülve közösen átrendeztük a csoportszobát. Az asztalokat ennek megfelelelően „ünneplősen” helyeztük el.
Karácsonyi díszbe öltöztettük környezetünket, szívünket.
A karácsony közeledtével még inkább fontos jót cselekednünk, segítetnünk, gondolni másokra.
Jó cselekedetek, amiket a jövőben szeretnénk gyakorolni a mindennapokban.
– Mindenkivel kedves próbálok lenni, nem bántok meg másokat.
– Örömet szerezni másoknak.
– Jót teszek másokkal, akkor is ha nehezemre esik…stb.
Mert adni jó! Szeretetet adni csodálatos.
Mivel kiscsoportosok vagyunk a témák feldolgozása folyamatosan, több napon keresztül valósul meg. Így mindennap történik valami jó, boldogító.
Feldolgozás:
– Relaxáció: Napimádás
– Dal: Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
– Rövid bevezető, hogy milyen jót teszünk, ha segítünk másoknak, ha tudunk adni.
– Mesehívó mondóka
Mese: Cinegekarácsony
Szívem kertje
– Rövid beszélgetés a meséről, egyéni gondolatok meghallgatása.
– Szituációs játék
Pl.: Hanna nem találja kedves játékát. Hogyan tudunk neki segíteni?…stb.
– Karácsonyi üdvözlőlapot készítettünk kéznyomattal (karácsonyfa díszekkel,
ajándékokkal), amivel megajándékozták a gyermekek szüleiket és az óvoda dolgozóit.
– Milyen jót tettem? – Körben ülve, kis szívecskét körbeadva, az elmondhatta milyen jót cselekedett. A bátortalan gyermekeknek segítettünk.
– A kismackó segítségre szorul. Rajzolás, színezés.
– Dal: Kis karácsony, nagy karácsony
– Nagy ölelés mindenkinek.
A 8. évfolyam decemberben pozitív gondolatokat és jókívánságokat írt a karácsonyfa díszekre. Ezek után egymásról (mindenki a tőle balra állóról) is csupa pozitív tulajdonságot jegyzett fel cetlikre, majd húztunk belőle és próbáltuk kitalálni, kire igazak ezek a tulajdonságok.
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
December hónapban a hangsúly a jó cselekedeteken volt, igyekeztünk minél többet becsempészni a mindennapokba, hogy az ünnepi készülődés még emlékezetesebb legyen. 🙂
A december hónap számos olyan tevékenységre adott lehetőséget mellyel a jó cselekedeteket tudtuk megvalósítani.
Óvodásunk anyukájától kapott szaloncukor formát töltöttünk, melyet ajándékba adtunk karácsonyra. Mézeskalács sütést rendeztünk, a süteményeket az adventi délutánon közösen fogyasztottuk el a szülőkkel.
Minden gyermek elvetette a Luca búzáját, melyet karácsonykor az adventi ajándékkal együtt vihettek haza.
Feldíszítettük az óvoda karácsonyfáját mejre nagyon büszkék voltunk.
Nagyfügedi Arany János Általános Iskola
December hónapban, nagy hangsúlyt fektettünk a jó cselekedetekre.
A gyerekek pozitív, kedves üzeneteket készítettek, melyeket oda csempésztek társaik, vagy épp tanáraik közelébe.
A gyerekekkel közösen készítettünk adventi kalendáriumot, melyben minden napra jutott valami jó tett, amit az iskolában társaikkal tudtak „végre hajtani”. Minden nap kibontottunk egy borítékot és a nap folyamán teljesítettük a „feladatot”.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Decemberben feldolgoztuk a Boldogító jócselekedet témakört.. Mindenki egy „jóságos” idézetet hozott az órára, ez volt az előzetes feladat Majd történeteket beszéltünk meg, s az irodalomórán tanultakat is felhasználtuk. Énekeltünk karácsonyi dalt, kitöltöttük a középiskolás tankönyvben található Mennyire vagy segítőkész? tesztet. Összegzésként a diákok csoportmunkában gondolattérképet készítettek arról, miért boldogítanak a jócselekedetek.
A csoport jócselekedete ajándékgyűjtés volt hátrányos helyzetű kisiskolások számára. Novemberben plakáton meghirdettük az ajándékgyűjtést iskolánk tanulói között. Az összegyűlt – igen tekintélyes mennyiségű – játékot, édességet, íróeszközt a csoport együtt csomagolta, majd az utolsó tanítási héten elvittük az Ózdi Petőfi Sándor Általános Iskola 4.a osztályába. Ezúttal már harmadszor jártunk ebben az iskolában ilyen céllal, harmadszor sikerült megmozgatnunk egész iskolánkat ajándékgyűjtésre. A kicsik öröménél talán csak a miénk volt nagyobb, s meg is fogalmazták a boldogságórás diákok, hogy mennyire jó jónak lenni .
.
Egy boldogságóra mindig különleges alkalom arra, hogy a gyerekek és a pedagógusok egyaránt elmélyüljenek a belső harmónia és az emberi kapcsolatok jelentőségében. A mostani óra a „jó cselekedetek” témája köré épült, és többféle kreatív, érzelmekre ható tevékenység segített a gyerekeknek megérteni, hogy a boldogság és a jóság kéz a kézben járnak.
Az óra az „én hangom” relaxációs gyakorlattal indult, amely lehetőséget adott a gyerekeknek, hogy ráhangolódjanak önmagukra, megnyugodjanak és megteremtsék a belső béke állapotát. Ezután Bagdi Bella inspiráló dala, a „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” segített rávezetni őket arra, hogy a szív melege és a szeretet az igazi jóság forrása. A beszélgetés a jó cselekedetekről nagyon interaktív és személyes volt – minden gyerek megoszthatta a saját tapasztalatait, ezáltal még közelebb kerültek egymáshoz.
B. Radó Lili Három fenyőfa című meséje színes kendőkkel kelt életre, és a dramatizálás révén még mélyebb benyomást tett a gyerekekre. A mese tanulságát, hogy a jóság sokszor egyszerű, de mégis maradandó cselekedetekben mutatkozik meg, a gyerekek a saját élményeiken keresztül is átélhették.
Kerekítő manó ötletes „varázslata” – a sima liszt átalakítása jóságlisztté – nemcsak szimbolikus, hanem gyakorlati is volt: a gyerekek aktív részvételükkel megélhették, hogy a jó cselekedetek valóban „átalakítanak” valamit, és új értelmet adnak az egyszerű dolgoknak. Kerekítő manó szeretett volna egy Jóságkenyeret sütni a gyerekeknek. A receptben jóságliszt volt írva, de neki csak sima lisztje volt, így a segítségünket kérte. Egész héten ha valamelyik kis gyerek segített a tárásnak vagy szavakkal kedveskedett neki akkor a sima lisztből egy kanállal áttehetett a karácsonyi üvegedénybe. Pár nap leforgása alatt elkészültünk a varázslattal, amit a gyerekek nagyon élveztek.
A hét zárásaként Kerekítő manó a gyerekek által „varázsolt” lisztből jóságkenyeret sütött, ami egyszerre volt finom és szimbolikus záloga az óra üzenetének: a közös jóság, a szeretet és az együttműködés mindig valami értékeset hoz létre.
Ez az óra nemcsak a boldogság érzését hozta közelebb a gyerekekhez, hanem olyan alapvető értékeket is, mint a figyelmesség, az önzetlenség és az együttérzés. Az élmények hosszú távon is emlékezetesek maradnak, és megerősíthetik a gyerekekben a jó cselekedetek iránti vágyat.