Boldogságóra vázlat
Korcsoport: Kiscsoport
A foglalkozás témája: Boldogító jó cselekedetek
A foglalkozás ideje: December hónap
Tevékenység kidolgozása
1.Szervezési feladatok: Eszközök bekészítése, szellőztettetés, megfelelő hely biztosítása.
2. Motiváció: (Játék)
Boldog mondóka: Miközben mondogatjuk a mondókát szívecskét mutatunk és párt keresünk magunknak, akit a barátunknak szeretnénk.
3.A foglalkozás kezdő relaxáció: Dagasztás
Miközben mondogatjuk, hogy „Dagasztjuk a lisztet, sütünk, sütünk kalácsot, majd a végén lerázzuk” leutánozzuk a mondottakat. A végén pedig kilazítjuk a kezünket.
4. A foglalkozás kezdő ének: Bagdy Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
Az ének alatt táncolunk, majd szívecskéket mutatunk kicsiket, nagyokat és párt keresve táncolunk tovább.
5. A téma bevezetése: Miért jó, ha segíthetünk másoknak?
a) Beszélgetés képek alapján arról, hogy hogyan tudunk segíteni másoknak akár a barátainknak, anyukánknak vagy akár az állatokról, hogyan tudunk gondoskodni.
b) Most nemsokára Karácsony lesz: Miért jó ez? —mert ajándékot kapunk.
Adjunk mi is egymásnak ajándékot: nevezzük meg, hogy kinek adnánk.
6. A téma feldolgozása: Boldog Dóra báb megjelenése és a” Kerekerdő kalandra hív…” mondókával a mese előkészítése
Mentovics Éva Mióta van csillag a karácsonyfák csúcsán
Beszélgetés a meséről kérdés- felelet formájában. Mi történt a csillaggal, hogyan érezte magát a földön, miért akart visszamenni, és végül mi lett vele?
Karácsonyi mondóka mondogatása: Karácsonyi csengő vagyok….
8. A foglalkozás lezárása: a boldogító jó cselekedetek jelének kiszínezése, majd felragasztása a Boldogság várának negyedik lépcsőfokára.
9. A foglalkozás záró ének: Bagdy Bella Boldog vagyok
Táncolunk, ugrálunk és nagyon jól érezzük magunkat, a végén megtapsoljuk magunkat.
Boldogító jó cselekedetek
„A szeretet a legnagyobb csoda!” – ez volt a decemberi Boldogságóránk mottója, melyben kiemelt szerepet kapott a jó cselekedetek gyakorlása.
Meghallgattuk Bagdi Bella – Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát, melynek hatására kellő inspirációt kaptak a gyerekek, hogy beszélgessünk az érzelmekről.
A Szívmanó kártyajátékkal való ismerkedés kiváló lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek gyakorolják és megtanulják, hogyan fejezzék ki és kezeljék saját érzelmeiket és tartsák tiszteletben mások érzéseit is.
A Télapóvárás izgatott pillanataiban sem feledkeztek meg arról, hogy ők is kedveskedjenek
a Télapónak és segítő Manójának rajzzal, egy-egy szaloncukorral, csekély ajándékkal.
A „Karácsonyi csillagokról, az öreg fenyőkről és a hógömbökről” szóló mesét interaktívan mutattam be a gyerekeknek. Beszélgettünk a segítségnyújtásról, a jó cselekedetekről és arról, hogy nemcsak kapni, de adni is nagy öröm. A mese értelmezése segítette kis közösségünket
a szülőknek szóló, „Nagykarácsonyi műsorunk” átélését és érzelmekkel telített bemutatását. Az előadást megelőzően egy nagy szeretetöleléssel oldottuk izgalmunkat.
„A szeretet a legnagyobb csoda!” ami Karácsony ünnepén még jobban kiteljesedik. Nem azt jelenti, hogy egy évben van néhány nap, amikor szeretjük egymást, hanem azt, hogy van néhány kivételes nap, amikor semmi más dolgunk nincs, csak szeretni egymást. Amikor csak egymásra figyelünk, amikor egy kicsit elhisszük, hogy a csodák valóban léteznek. A gyerekek „Karácsonyi angyalonként” ajándékul ezt a csodát varázsolták szüleik elé, fűszerezve sok-sok szeretettel, hálával.
A jó cselekedetek gyakorlására számos alkalommal nyílt lehetőségünk decemberben. Tartottunk pulcsinapot, örömet szereztünk egymásnak, mert megajándékoztuk egymást. Mindennap apró örömet jelentett egy tanulónknak, hogy az adventi naptárból meglepetés ajándékot kapott. Gyűjtöttünk csokit rászoruló gyermekek megsegítésére. Készítettünk madáretetőt, amit a szomszédos ligetben ki is helyeztünk. Ezentúl gondoskodunk a téli hidegben a madarakról, hiszen majd ezt folyamatosan feltöltjük madáreleséggel. A havi boldogságóránkon feldolgoztuk az interaktív meséket a karácsonyi csillagokról, az öreg fenyőkről és a hógömbökről. Ezután megoldottuk a mellékletben javasolt mesékhez kapcsolódó játékos feladatokat. Nagyon tetszett a gyerekeknek a mesék dramatizálása. Végül meghallgattuk Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát is.
Örömmel cselekedtünk ebben a hónapban is jót. Jelmondatunk: Tedd a jót és kerüld a rosszat! Csodaszép karácsonyi képeslappal leptük meg családunkban, baráti körünkben a leginkább rászorulókat. Jókat derültünk a karácsonyi bingó játszása közben kedvenc tevékenységünknek a rajzolásnak hódolva. Számvetést is készítettünk az elmúlt évből…
Decemberben a boldogító jó cselekedetek témáját dolgoztuk fel.
Több akciónk volt.
-Gyűjtöttünk az ingyen konyha részére tartós élelmiszereket.
-A karácsonyi vásár bevételét az állatmenhelynek adományoztuk.
-De ami a legnagyobb hatással volt mindannyiunkra, amit karácsony előtti nap tettünk. Minden tanuló hozott tartós élelmiszercsomagot és egy ismerős néni/bácsi címét, aki egyedülálló és szegénysorsú. Bejelentkezés nélkül elmentünk hozzájuk. Ezek a nénik/ bácsik még kaput nyitnak, ha csöngetnek. Valami csoda történt ekkor. A gyerekek lattán az idős emberek fénytelen szemében újra fény csillogott. Énekeltünk nekik és átadtuk a szerény kis ajándékunkt. És egy nagy ölelés után távoztunk. Minden csomagba tettünk egy sajátkézzel készített karácsonyfadíszt, amire ráírtuk, hogy: Jobb Veled a Világ! Felejthetetlen pillanatok voltak. Hiszem azt, h a gyerekek is megjegyzik ezt a jó érzést egy életre, hogy milyen jó úgy segíteni, hogy nem várunk viszonzást.
Mindenkinek kellemes ünnepeket kívánok!
December hónapban a „jócselekedetek – programok”, a szeretet, a közösség és az önzetlen segítőkészség jegyében történtek. Az ilyen típusú kezdeményezések nemcsak a gyerekeket, hanem az iskola pedagógusait és a szülőket is örömmel töltik el, és egy meleg, szeretetteljes légkör megteremtéséhez járulnak hozzá. A jó cselekedetek gyakorlása fontos része a személyes fejlődésének, ezért sokáig boncolgattuk ezt a témát a foglalkozásokon. A gyerekek véleménye egybehangzó volt: a jó cselekedetek gyakorlása nemcsak másokat, hanem téged is gazdagít.
A beszélgetések után átnéztük a hónap jeles napjait, ünnepeit, hogy melyek azok, amiket mi is megrendezünk majd.
Mikulás, Szent Miklós: három napig tartott a mulatság
– 1. nap: AJÁNDÉKOSZTÁS – a településünkön működő Máltai Jelenlétpont dolgozói Mikulásházat építettek a gyerekeknek, melyet mi is meglátogattunk, ott ajándékoztuk meg tanítványainkat és énekeltünk a Mikulásnak.
– 2. nap: MIKULÁS TEMATIKÁJÚ JÁTÉKOK – Mikulás-vetélkedő: kiváló lehetőség volt arra, hogy a gyerekek együtt ünnepeljenek és megosszák egymással a Mikulásvárás örömét. A vidám hangulat és a közös programok segítettek abban, hogy mindenki átélje a Mikulás varázslatos és szeretetteljes jelenlétét.
A Mikulás programok lehetőséget adtak arra is, hogy gyerekek tanuljanak a jóságról, az önzetlen adakozásról és az ünnepi szellem fontosságáról. Az együtt töltött idő, a közösen megélt pillanatok megerősítik a közösségi kötelékeket, és emlékezetes élményeket biztosítanak minden résztvevőnek.
– 3. nap: MIKULÁS-NAPI FOTÓZÁS: A Mikulásnapi fotózás lehetőséget ad arra, hogy a karácsony szelleme és a családok közötti kapcsolat még erősebbé váljon. Ezek a képek évről évre különlegesebbé válnak, mivel minden évben újabb pillanatok, új arcok és élmények jelennek meg, hiszen a gyerekek nőnek, változnak, egyre inkább a családok örömére válik, mennyit fejlődtek egy-egy év alatt. A Mikulásnapi fotózás tehát nemcsak egy szórakoztató program, hanem egy emlékezetes meglepetés, ajándék a gyerekek és családjaik számára.
Mézeskalács-ház napja: a házikót előregyártott elemekből készítettük, melyet ajándékba kaptak a gyerekek a „Mikulástól”. Két ház készült, a közös munka során valódi kreativitásukat mutathatták meg a gyerekek. Az elkészült házikók igazán különleges meglepetést okoztak nekem is. Munka közben a gyerekek nagyon jól érezték magukat – ez az élmény folyamatosan emlékezetes marad, hiszen nemcsak szép ajándékot kaptak, hanem élményt is.
Csúnya, karácsonyi pulcsik világnapja : egy nagyszerű ötlet volt, amely jókedvet és sok mosolyt hozott az iskolába. Ez az esemény remek alkalmat adott arra, hogy egy kis humort és vidámságot csempésszünk a mindennapokba. Különleges hangulat uralta az iskolát, a karácsonyi pulóverek viselése nemcsak közkedvelt, hanem segít az iskolai közösség összekovácsolásában is. A gyerekek és tanárok is részt vettek az eseményen, így erősödött az iskola családias hangulata.
A jócselekedetek véghez viteléhez hozzátartozott a mézeskalács sütése is. Tanítványaim az általuk elkészített mézeseket tanáraiknak és az alsós társaiknak ajándékozták. Sürögtek-forogtak, csomagoltak, majd személyes üzeneteket rejtettek el a celofánban. Alig várták, hogy átadhassák az ajándékaikat.
Tanítványaimat azzal a gondolattal engedtem a téli szünetre, hogy otthon, a családban is folytassák a jócselekedeteket, segítsék szüleiket, rokonaikat és teremtsenek közös élményeket!
Adventi időszak lévén december 1-től minden napra írtunk egy jó cselekedetet, amit reggelente felolvastunk, és nap végére valakinek kedveskedni kellett. Ez lehetett egy apró üzenet, egy kis segítség, egy vállmasszás, egy pacsi, dicséret, egy kis beszélgetés vagy kinyitni valakinek egy ajtót… Viszont az ünnepek közeledtével szerettünk volna valami nagyobb, emlékezetesebb jó cselekedetet is végrehajtani. Ezért készítettünk „Jobb veled a világ” kártyákat. A hátoldalára kedves üzeneteket írtunk az ünnepekkel, a boldogsággal, a mosollyal, családi szeretettel kapcsolatosan. A nyugdíjas klub idős tagjai kaptak tőlünk 1-1 kártyát, hogy karácsony közeledtével így kedveskedjünk nekik. Utolsó tanítási napon pedig az iskolában dolgozók húzhattak maguknak egy kedves üzenetet.
Számomra e feladat lényege, hogy a gyerekek érezzék, hogy adni mennyire jó érzés. Váltson ki bennük örömet, ha látják a megajándékozottak arcán a mosolyt és a hálát.
A gyerekekkel beszélgettünk a jó cselekedetekről. Elmondták mit tettek eddig, és az ünnepi készülődésben segíteni fognak a szüleiknek. Felolvastam a Paralimpia történetet. Nagyon átérezték. Megbeszéltük hogyan kapcsolódnak egymáshoz a jó cselekedetek a hála az optimizmus és a társas kapcsolatok ápolása. Készítettünk osztály képeslapot, és barátság füzért jó kívánságokkal.
Karácsony közeledtével a tenyér üzenettel kívántunk kedveskedni egymásnak. A névvel jegyzett tenyér lenyomatokat a gyerekek körbeadták és jó tulajdonságokat, pozitív visszajelzéseket írtak az osztálytársaiknak. A tulajdonságok árnyaltabb kifejezését még gyakorolni kell, mert sokszor köszöntek vissza ugyanazon szavak. Sajnos egy-két negatív megjegyzés is lapra került, ezeket igyekeztünk korrigálni, ellensúlyozni.
A decemberi hónap folyamán a karácsonyi ünnepekre készültünk, és ennek keretén belül, minden héten hétfőn, meggyújtottunk egy gyertyát az adventi koszorún. A hangsúlyt a jó cselekedetekre helyeztük, és a reggeli beszélgetőkörök során, mindenki elmondta, hogy milyen jó cselekedetet tett előző nap. Ezeket felírtuk egy csillagra, aztán gömbre, amit a gyerekek színeztek ki, ezt követően felragasztottuk a jó cselekedek fájára.