Mivel iskolákban megrendeztük a karácsonyi csúny pulcsik napját, így az osztály tanulói aktívan készültek erre a napra. Az osztály 80% karácsonyi pulcsit vett. Volt olyan aki maga készítette el karácsonyi pulcsiját. Karácsonyi pulcsit is terveztünk a következő évre.Illetve elkénekeltk közösen a dalt, amivel a karácsonyi műsorra készül az egész iskolánk.
Boldogító jó cselekedetek
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Pillanatkapitánnyal utaztunk tovább.Ezúttal az érzelmek viharába keveredtünk.
Sziasztok!
A héten tartottam az ünnepi hangulatú boldogságórát, amit a gyerekek kíváncsian vártak. Relaxációs, meditációs gyakorlattal kezdtünk.
Beszélgettünk a jó cselekedetek pozitív hatásairól. Plakátot készítettünk: feldíszítettük a csoport karácsonyfáját pozitív gondolatokkal, s hallgattuk a kellemes zenét. Békés, boldog karácsonyt kívánunk mindenkinek!
A második évfolyammal etika órán a Boldogító jó cselekedetek témát dolgoztuk fel.Kapcsoltuk az etika óra Mikulás -járás és a Karácsony ünnepe című tananyagához.Szent Miklós püspök jótetteit meghallgatták a gyerekek.Ezután megbeszéltük,hogy ők milyen jótetteket hajtottak végre az utóbbi időszakban. A karácsonyi népszokásokat megismerve elmesélték a gyerekek,hogy ők hogyan ünneplik a családdal a karácsonyt.Ezt követően feldíszítettük a karácsonyfát a tanulók jótetteivel.Ajándékba díszborítékot készítettek egymásnak, amelyben a diáktárs pozitív tulajdonságát írták le.Közben halkan karácsonyi dalokat hallgattunk.
Boldogságórák témája a „Boldogító jó cselekedetek” méltón kapcsolódtak a témához. A téma bevezetését mozgásos tevékenységgel kezdtük: Rongybabává változtunk,majd cammogó medvék lettünk. Beszélgettünk udvarunk található madáretetőkről, hogy miért jó madarat etetnünk télen? Valamennyi kisgyermek pontosan tudta rá a választ, hiszen a madarak témaköre, Madárbarát óvodaként gyakori témakörnek számít. S mindig is figyelemmel kísérjük udvarunkra látogató madarakat. „Szívem kertje” meséjét is elmondtuk, megpróbáltuk a tanulságok levonását megbeszélni. Célirányos kérdésekkel, szituációs játékokkal a téma feldolgozását elmélyíteni. Az „Anyának miben tudunk segíteni” kérdéskör volt ami leginkább foglalkoztatta a gyermekek fantáziáját. Vizuális tevékenység: „A jó cím elérése” – Társaik jelének lerajzolása, ki, kinek miben segített már.
A helyi óvoda kis óvodàsai rèszère kèszítettünk óvodàs jeleket,màgnessel ellàtva.Àtadtuk, együtt jàtszottak kicsik ès nagyok.
A decemberi boldoságóránkat az adventi ünnepkörre építettem. A gyerekek mindig nagyon várják a hónap dalának meghallgatását, főképpen, ha ez valamilyen mozgáshoz, tánchoz kapcsolódik.
Az adventi ünnep alatt nagyon fontos az elcsendesülés, a csendes várakozás, a lelki ráhangolódás. A „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” dalt körben állva hallgattuk meg, közben egy csengőt adtunk körbe, vigyázva rá, hogy meg ne szólaljon. Időnként megállítottam a zenét, ilyenkor a csengőt tartó gyereknek egy kedves, pozitív mozdulatot kellett átadnia a mellette állónak. Kizártuk a világ zaját, kicsit önmagunk felé fordulhattunk.
A téma bevezetéséhez egy kandallót készítettünk papírból. A kandalló elképzelt melege mellett beszélgettünk a jó cselekedetekről. Arról, hogy miért van rá szükségünk, miért boldogítanak bennünket, miért jobb adni, mint kapni. Egy-egy apró zokni elkészítésével megosztottuk egymással a saját jótetteinket.
A zoknikat megszámoztuk, szépen sorban felfűztük a kandalló fölé. Meglepetésképpen a zoknik belső oldalára üzeneteket helyeztem el. Ezzel elkészítettük a csoport adventi naptárát. A téli szünet kezdetéig az üzenetek minden napra egy-egy kihívást tartogattak a csoport számára. Rendkívül lelkesek, izgatottak voltak. Az aznapi kihívást „Meglepetések napja” felolvastuk, majd rögtön végre is hajtottuk. „Készíts egy angyalt, majd rejtsd el egy első osztályos kabátjában”
Az angyal gyorsan elkészült. Az óra befejezése előtt a folyosóra lopakodtak, az első osztályosok kabátjaira lógatgatták őket. Mondanom sem kell, boldogan tették.
A téma továbbgondolása délután folytatódott. Az alsó tagozatos gyerekek számára egy meghitt adventi foglalkozást terveztem. Egymást kölcsönösen segítve dolgoztak a gyerekek. Csodálatos karácsonyi díszeket, ajándékokat készítettünk. Közös beszélgetéssel, kézműveskedéssel, énekléssel, tánccal az együttlét pillanatát, a szeretet teremtettük meg.
A mai Boldogságórán a gyermekek örömmel és aktívan vettek részt a jó cselekedetek témájára épülő tevékenységekben. A foglalkozás légköre végig nyugodt, elfogadó és biztonságos volt, ami lehetővé tette, hogy a gyerekek felszabadultan kapcsolódjanak egymáshoz, és bátran fejezzék ki érzéseiket.
A ráhangolódó mozgás és az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” relaxáció segítette a gyermekeket abban, hogy megérkezzenek a közös tevékenységbe. A gyakorlat érezhetően növelte az önbizalmukat, belső nyugalmukat, és szépen előkészítette őket arra, hogy a jó cselekedetekről, a belső erőről és a segítés lehetőségeiről gondolkodjanak.
Az adni-kapni játék során a gyermekek testi szinten tapasztalták meg az adás és az elfogadás egyensúlyát. A páros együttműködés közben megfigyelhető volt, hogy egyre figyelmesebben fordultak egymás felé, és örömmel vettek részt a közös játékban. Az „Kaptam egy…, adok egy…” ajándékozós játék különösen pozitív élményt nyújtott számukra, hiszen a nem tárgyi kedvességek továbbadása (mosoly, integetés, ölelés, kézfogás) közvetlen érzelmi kapcsolódást eredményezett.
A „Visszajött a répa” című mese kiváló alapot adott a jó cselekedetek körforgásának megértéséhez. A gyermekek életkoruknak megfelelően, mégis meglepően tudatosan beszéltek arról, miért volt jó továbbadni a répát, hogyan érezhették magukat a szereplők, és mit jelent, hogy a jóság végül visszatér. A beszélgetés során több személyes élmény is megjelent, ami azt mutatta, hogy a téma szorosan kapcsolódik a mindennapi óvodai életükhöz.
A szituációs játék során a gyermekek közösen gondolkodtak azon, hogyan tudnak segíteni különböző élethelyzetekben. A helyzeteket nemcsak megbeszéltük, hanem a gyermekek el is játszották azokat, amit nagy lelkesedéssel és örömmel tettek. A dramatikus elemek különösen élvezetesek voltak számukra, és segítették az empátia, valamint a segítő magatartás elmélyülését. A gyermekek megnyilvánulásaiból jól látszott, hogy egyre tudatosabban ismerik fel mások érzéseit, és egyre magabiztosabban keresik a segítő megoldásokat. A játék hozzájárult az empátia, a gondoskodás és az egymás iránti felelősségérzet erősödéséhez.
A foglalkozást záró vizuális tevékenység – a jószívű szívecske színezése és díszítése – békés, elmélyült hangulatban zajlott. A gyermekek nagy odafigyeléssel dolgoztak, és többük számára fontos volt megfogalmazni, milyen jó cselekedetet jelképez a kész alkotás. A tevékenység méltó lezárása volt a foglalkozásnak, lehetőséget adva az élmények megszilárdítására.
A foglalkozás végén a gyermekek egy otthonra szóló „manófeladatot” is kaptak: egy apró jó cselekedetet kell titokban végrehajtaniuk valamelyik családtagjuk számára. A feladat célja, hogy a gyerekek átéljék, milyen öröm jót tenni anélkül, hogy azonnal megneveznék őket. Ez a játékos kihívás tovább erősíti bennük a segítőkészséget, az együttérzést és az adás örömét, miközben a család életébe is bekapcsolja a Boldogságóra szellemiségét
Összességében a Boldogságóra elérte célját: a gyermekek megtapasztalták, hogy a jó cselekedetek örömöt okoznak, kapcsolatokat erősítenek, és a közösségben pozitív hatással bírnak. A foglalkozás során erősödött az egymásra figyelés, a segítőkészség és a közösséghez tartozás érzése. A gyerekek pozitív élményekkel gazdagodva, jókedvűen és nyitottan zárták a napot.
A decemberi boldogságóránk témája a boldogító jó cselekedet volt. Az „Örülök, hogy ismét boldogságóránk van.” üdvözlés után ráhangolódásként, meghallgattuk a – Jó cselekedet by Goran Episcopus című dalt.
Ezután beszéltünk az óra témájáról, a jó cselekedetekről. Felidéztük az előzőekben már megbeszélt iskolai jó cselekedeteket. Ismét felhívtam a tanulók figyelmét arra, hogy a mindennapokban mennyi jó cselekedetet hajtanak végre anélkül, hogy gondolnának rá. Ezután a napi témánkra tértünk rá, mely az utcán, illetve más helyeken előfordulható jó cselekedetek voltak. Rövid videókat néztünk meg, melyek segítségekről szóltak.( vigyázni egy kutyára, hogy el ne üssék. Félrehúzni a kukát, hogy ne legyen útba. becsukni a kocsiajtót ha a tulajdonos nem veszi észre. időseknek segíteni kukoricát hordani…)
A feladatvégzés során a tanulók kiválasztják a videókhoz tartozó képeket, melyeket először kiszíneztek vagy kifestettek, majd felragasztották a közös nagy képre.
Az óra utolsó részében ismét egy dalt hallgattunk. (Jó cselekedet, ami boldog mosolyt varázsol mások arcára! – a dalt ritmushangszerekkel kísértük. Jókedvűen köszöntünk el egymástól.
Szeretett harmadikas diákjaimmal az adventi időszakban gyönyörűen feldíszítettük a termünket. A karácsonyi hangulathoz a kedves szülők is hozzájárultak, hiszen kaptunk egy csodaszép fenyőfát, égősort és díszeket, így boldogan öltöztettük fel gyönyörű fánkat. December első hetében a gyerekek, akkor tehettek a karácsonyfára díszt, ha valamilyen jó cselekedetet követtek el társukkal szemben. Mivel a gyerekek segítőkészek voltak, ezért nagyon hamar egy csodaszép karácsonyfában gyönyörködhettünk. Készítettünk papírból gyönyörű csillagokat, melyekkel kidíszítettük a termünket.
Testnevelésórán a gyerekekkel befogadó fogót játszottunk, melyet nagyon élveztek. Úgy megkedvelték ezt a játékot, hogy szinte mindig ezt akarták játszani.
Igazán bensőséges és szeretetteljes hangulatban telt el a várakozás időszaka iskolánkban. Minden héten az adventi koszorún meggyújtottunk egy gyertyát, elszavaltuk a legszebb karácsonyi verseket, közösen énekeltünk és így jutottunk el a téli szünetig.
Boldog, békés karácsonyt kívánunk és jó egészséget!