Karácsony közeledtével meglepetés ajándékokat készítettünk egymásnak.
Boldogító jó cselekedetek
December hónapjában a Boldogságóra témája a: jó cselekedetek gyakorlása volt. Játékidőben a munkafüzet 31. oldalán lévő munkalapot kiosztottam annak a kisgyereknek, aki szerette volna elvezetni a madárkákat az odújukba, és meglelni a helyes utat. Akinek pedig csak színezéshez volt kedve az megkaphatta a 24. oldalon lévő színezőt. Ezek után a gyakorlatunkat a foglalkozást kezdő relaxációs gyakorlattal kezdtük el: „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár” és „dagasztással” fejeztük be. . Ezek után meghallgattuk a foglalkozást kezdő éneket: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” A gyerekek nagyon szívesen hallgatták a fülbemászó dallamot, megértették a dal szövegét, és úgy láttam nagyon élvezték a dalt. A mese előtt csengettyű szólalt meg, jelezve a mesélés kezdetét és a gyerekek elővették a mesepárnát. Közösen elmondtuk a „Kerek erdő…” című mondókát. Elolvastam „Bezzeg Andrea: Szívem kertje” című meséjét. Gyakoroltuk 2x-3x a „Boldog, boldog, boldogság…” című versikét, amit próbáltunk együtt mondani. Beszélgettünk a kérdések segítségével. Aki szeretett volna angyalkát készíteni szüleinek az megtehette, illetve megrajzolhatta a „Jótett-tisztást”. A gyerekek elmélyülten dolgoztak. A foglalkozás lezárása a jó cselekedetek jelének színezésével zárult közben „Bagdi Bella: Boldog vagyok” című dalát hallgattuk és énekeltük.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
December
Boldogító jó cselekedetek
„Aki rendszeresen jó cselekedeteket hajt végre, az tartósan boldogabbá válik.”
(Sonja Lyubomirsky)
A jó cselekedet gyakorlásához nem kell semmilyen különleges tehetség, idő vagy pénz. A jó cselekedeteknek nem kell nagyszabásúaknak vagy bonyolultaknak lenniük.
Ott tegyünk jót, ahol éppen vagyunk!
Mutasd meg, mit jelent a jó cselekedet!
A gyerekek körbeültek. Egyenként a kör közepébe álltak, majd szavak nélkül, gesztusokkal és mozdulatokkal bemutattak egy-egy rövid jelenetet valamilyen jó cselekedetről. A többiek megpróbálták kitalálni, miről szólt a történet.
Angyalkázás
Az osztályunk lányai angyalkának öltöztek, és az egymásnak írt szeretet leveleket postázták a címzettek részére.
Maci csoport
A hónap elején többször beszélgettünk a „jó cselekedetről”. Mit jelenthet? Mitől jó? Kinek? Nekünk, a másiknak, esetleg mindkettőnknek? Próbáltunk a csoport életéből példákat keresni. Egy kosárba készítettünk elő képeslapokat, ahonnan bármikor el lehetett venni egyet, ha úgy gondolta valaki, hogy a társának jól esne egy kis vigasztalás, törődés. Természetesen először mindenki gyorsan akart készíteni valakinek, elsősorban karácsonyi képeslapot. Pár nap után „feledésbe” merült. De egy idő után valakinek eszébe jutott, rajzolt a társának és attól kezdve nagyon kedvesen, önállón használták egymás felvidítására.
December hónap kiemelt Boldog-ovi feladata, a jó cselekedet témakör feldolgozása. A jó cselekedet nem csak erre a hónapra érvényes, hiszen egész évben gyakoroljuk, az egymásra odafigyelést, egymás megsegítését. A hónap szépségét, a karácsony hívtuk segítségül. A szülőket is bevonva, adománygyűjtést kezdeményeztünk, melynek lényege, hogy a gyermekek saját játékaikból ajánljanak fel egy-egy darabot, egy rosszabb sorsú gyermek megsegítésére. A felnőttek is aktívan is részt vettek, így szép számban érkeztek az adományok, mellyel két Kárpátalján lévő óvodának nyújtottunk segítséget.
December: Boldogság óra témaköre a Jó cselekedetek. A Napsugár csoport mindennapi életritmusát átjárta a közeledő ünnep varázslatos, izgalmas miliője. MI IS AZ A JÓ CSELEKEDET? A jó cselekedet nem más, mint a valóságban felfedezhető hatás kiváltása. Nem csak elgondoljuk, hanem cselekedünk, – cselekedtetünk. Egy meghitt beszélgető kör alkalmával a gyerekekkel értelmeztük, bemutattuk, adaptáltuk a jó cselekedet tulajdonságait. Példának okáért felsoroltak pár gondolatot a gyerekek, kinek mit is jelent a jó cselekedet:
• segítek az ovistársamnak felvenni a kabátját,
• segítek Anyának a takarításban,
• elpakolom a játékaimat a tárolóba, ha már nem játszom velük,
• megvigasztalom a barátomat, ha sír,
• osztozom a játékon a barátommal.
Az ünnepet körbeölelve, továbbá a jó cselekedet témakörét adaptálva mézeskalácsokat készítettünk a gyerekekkel közösen, melynek alapanyagait gyűjtőmunkaszerűen a szülők preferálták. A tevékenységeken mindenki buzgón és nagy örömmel vett részt. A gyermeki kezek által elkészült mézeskalácsokat a jó cselekedet alapköveként szeretettel kínálták a gyerekek a szomszédos Tulipán csoportnak, felnőttjeinek egyaránt. Jószivvel fogadták a gyerekek figyelmességét, kedvességét. A jó cselekedetek az apróságokban rejlenek, melyet fontos tudatosítani már kisgyermekkorban. Figyelve a csoport kohézióját, minden kedves mozdulatot, cselekedtetést, például a nagyobb gyerekek segítenek a kisebbeknek az öltözködésben, a játékaikban, igyekeztem felhívni a gyerekek figyelmét arra, ezek mind mind jó cselekedetek. A jó cselekedet és a karácsony egybefonódása adott alkalmat arra, hogy a gyerekek ajándékokat készíthessenek szüleiknek, testvéreiknek. Karácsonyi üdvözlőlapokat díszítettek, ragasztottak, fonalaztak. Egy kedves mesét melynek címe: A három fenyőfa, produktumként adtam elő a gyerekeknek saját készítésű síkbábjaimmal. A mese másnap ismétlődött a gyerekek kérésére, melyet már ők dramatizáltak el a saját kis nyelvezetük által, emlékezve a mesére, a történetre, a szereplőkre, ismét egy kedves történet formájában adaptálódott maga a jó cselekedet. A történet fő szereplője a kismadár alkalmat adott arra, hogy további jó cselekedetet hajtsunk végre, elkészítsük a tél beálltával itthon maradt madarak eleségét. A gyerekek kartongurigát bezsírozva, különféle olajos magvakkal megszórva, és madzagolva elkészítették a madarak téli élelmét. Gondoskodva, jót cselekedve. A napi életritmus a megszokott kerékvágásban zajlott. Mondókák, versek, énekes mozgásos körjátékok tették vidámmá az óvodai élet mindennapjait. A karácsony közeledtével a gyerekek közösen díszítették fel a fenyőfát. Csillogó szempárok, meghitt pillanatok voltak jelen. A kolléganőmmel egyetemben a gyerekekkel és a kedves szülőkkel szerveztünk egy csoportos ajándékgyűjtést, mindenki hozhatott be a csoportba egy darab ajándéktárgyat, játékot, édességet, melyet mi felnőttek ( titokban ) becsomagoltunk, és elhelyeztünk a feldíszített fenyőfa alá. A közös ajándékozás, az együttes öröm, a hatalmas jó cselekedet mind mind pozitív irányú érzelmi feltöltődést adott gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt, hiszen jó érzés kapni, de még jobb érzés adni! Békés meghitt ünnepeket kíván a Napsugár csoport mindnyájatoknak szeretettel!
Erre a témára mi úgy készültünk, hogy a fenyőünnepre egy betlehemes, táncos, dalos produkcióval akartunk társaink, nevelőink, szüleink szívébe melegséget csalni, közösen átérezni a karácsony, a szeretet, az egymásra figyelés érzését.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A december a jócselekedetekről szólt.
Nagyon boldog karácsonyt kívánunk mindenkinek!
A december, advent, ünnepek az év egyik legszebb és egyben legmotiválóbb hónapja.
A gyermekeket a Mikulással, Jézuskával bármire rá lehet venni, hiszen ők hisznek, bíznak, képzeletük az égig szárnyaló.
Ebben a hónapban Boldog Dóra minden kisgyermeket átvarázsolt Jóságos manóvá. A szeretet körben megbeszéltük, hogy ezek a manók apró jótettekkel teszik boldogabbá a társaikat, felnőtteket, családtagjaikat. Az ő feladatuk az örömszerzés, kedvesség, figyelmesség. Van egy nagy üvegünk, amelybe minden manó kanalazhat egy kanál jóságport (lisztet), amennyiben valamilyen jó cselekedetet hajtott végre ( megterített, elpakolt, segített a társának, stb…). Megbeszéltük, hogy ha tele lesz az üveg karácsonyig , Jóságos manó sütit sütünk belőle. Természetesen tele lett, így a szülők és az óvoda többi csoportja ajándékként kapott egy muffint a Jobb Veled a Világ képeslap kíséretében.
Napi jótettünk egyike volt, hogy műanyag kupakokat gyűjtöttünk, melyet elvittünk a kihelyezett gyűjtőnkbe.
Nagyon tetszik a gyerekeknek a Szituációs játék, melyben eljátsszák, hogy valamiért szomorkodik anya, apa, testvér, vagy barát, erre a másik gyermek megvigasztalja a következő kérdéssel:
– Hogyan tudnék mosolyt csalni az arcodra? Pacsi, ölelés, kacsintás, mókás arc, dicséret,vagy csikibirkó? (persze, hogy a legtöbben a csikibirkót választják).
A Tündér(manó) melegedő című relaxációs játékkal indítjuk a napot, mely során feltöltődünk jósággal.
Az Óvodás vándor tündérek című mesét többször elmeséltük, ötleteltünk a történet befejezésével kapcsolatban, majd el is játszottuk a mesét.
(Köszönjük a Boldogságóra Program ötlettárát!)
A Jóságos manók nevet adtak maguknak és elmondhatták, mi az a jótett, amelyet ők leginkább szeretnek. Manónyelvet találtunk ki magunknak, amit csak mi értünk (csak a magánhangzókat használjuk egy – egy szónál).
A téma továbbadása érdekében egy közös mesenézésre hívtuk óvodánk összes csoportját, ahol kivetítőn megnéztünk Bogyó és Babóca: Karácsony című részét, majd megvendégeltük egymást aprósüteménnyel.
A karácsonyfa alatt a gyerekeket sok ajándék várta, közöttük Pozitivity társasjáték, melyet azonnal ki is próbáltunk.
A felnőttek sem maradtak ki az ajándékból, a makói Givaudan Hungary Kft. örökbe fogadta „Boldog Óvódánkat” és lehetővé tette, hogy további négy kolléga is eljuthasson a Boldogságóra Program és Erősségközpontú Oktatási Program képzéseire.
Ezúton szeretnénk a Boldogságóra Program szakmai csapatának, Boldog Intézmények pedagógusainak, gyermekeinek: szeretetben, nevetésben, egymásra figyelésben gazdag, boldog, békés Karácsonyt kívánni a Makói Óvoda nevében!
Többen megbetegedtek csoportunkban az elmúlt napokban. A gyerekek kis gyógyító szivecskékkel jelezték társaiknak szeretetüket, hogy gondolnak rájuk.
Kedvencük a zokniválogatós játék, amit az idén memória játékká alakították át. /Otthon is segítenek anyának ebben./
A foglalkozás végén közösen elénekeltük Bagdi Bella : Boldog vagyok című dalát.