A Boldogságóra program december hónapban a „jócselekedetek gyakorlása” témakörét dolgozta fel. Ennek kapcsán az óra folyamán megismerkedtek a gyerekek az új Szupererő kártyacsomaggal.
A ráhangolódó beszélgetésünk előtt meghallgattuk a jó emberré csak a szívemmel válhatok cím dalt, amit már ismernek a gyerekek és szívesen éneklik.
A jócselekedetekhez kapcsolódóan tartalmas beszélgetést folytattunk arról, hogy miért is érdemes jót tenni. Mindezt papírra is vetettük, a munkafüzetben lévő egyik feladat segítségével. 3 okot írtak vagy rajzoltak a gyerekek, majd elkészítettük a mi karácsonyfánkat csupa jókívánságokkal, fontos gondolatokkal díszítve.
Az órát a jó emberré csak a szívemmel válhatok című dal eléneklésével zártuk le.
Boldogító jó cselekedetek
Nagyon fontos a jóra való készség kialakítása már kisgyermekkorban. Ez megmutatkozhat az egymásra figyelésben, egymás segítésében. A gyerekek többsége iskolába lépve kiválóan érti ennek jelentését és jelenőségét. E havi boldogságóránkon ezen érzések elmélyítése volt a cél. Relaxációval indult az óra, „Körbe, körbe karikába…” cíművel, ahol köröket kellett lendületesen leírniuk, majd átírniuk, először nyitott, majd csukott szemmel. A hónap dalát hallgattuk meg ezután(Jó emberré csak a szívemmel válhatok…), melyet el is mutogattunk. Az „Adok nektek valamit” játék nagy sikert aratott, ahol egy sor mozdulatra és tárgy nevére kellett visszaemlékezniük a gyerekeknek. A téma megközelítése a magyar népmesék sorozatból a”Kőleves” című mese megtekintésével és megbeszélésével történt. A tanulók elmondták a véleményüket az anyóka, valamint a katona viselkedéséről. „Megkóstoltuk” a kőlevest: Megbeszéltük, hogy mit jelent az, hogy jócselekedet?
Kinek tennél valami jót? Mit? Miért jó jócselekedeteket végrehajtani? Adni vagy kapni jobb? Ezt követően elmondtam a hónap feladatát, amely a következő volt: A kis Jézus ágyacskája nagyon kemény. Ti tehettek róla, hogy ne kemény deszkán kelljen pihennie, hanem az jócselekedetekkel legyen „kibélelve”. Ha otthon végeztek valami jócselekedetet, kaptok érte itt az iskolában egy szalmaszálat. Ezt tesszük a Jézuska ágyacskájába. Ha sok jót tesztek, karácsonyra puha szalmaágyon fog feküdni. Napról -napra szorgalmasan végezték a jócselekedeteket a tanulók, így gyorsan gyűltek a szalmaszálak. A kis Jézus végül puha ágyon feküdhetett a gyerekek jóvoltából.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Idén sok betegség és újratervezés miatt a jócselekedeteket Osztályunk és a Családok körében végeztük.
A közösségépítés már „kézzel fogható” eredménye, hogy egyre ügyednek a Gyerekek és egyre többször egymást segítik ki. Tudják, hogy minden jótett a mi hírnevünket erősíti.
A Családoknak sok kis kézműves ajándékkal készültünk, s a gyorsabban készítők mindig szaladtak a Többiekhez, kinek esik jól a megsegítés.
Nem látványos, nem kirakatban villódzó a jótettük az „utca emberének”, mi azonban örülünk, hogy egymást segítik. 🙂
Sokat beszélgettünk a hónapban arról, mi is az a jó cselekedet.
Játszottunk szituációs gyakorlatokat, majd beszélgettünk a nehéz sorsú gyerekekről.
Megbeszéltünk azt is, hogy miért olyan fontos, hogy megbecsüljék azt ,amilyük van, és lássák azt is, hogy milyen sok gyerek nélkülöz, és ez mennyire szomorú dolog a mai világban.
Ezután elkészítették a képeslapot nagyon nagy szeretettel.
A december hónap az óvodában a Mikulás-várás, a karácsonyi készülődés, az advent időszaka. Ezek mind olyan ünnepek, amelyek által nagylelkűséget, gondoskodást, kedvességet élhetünk át. A jócselekedetek gyakorlása egész hónapra kiterjedt, amit beleszőttem a témahetekbe.
A gyerekekkel beszélgettünk a Mikulásról, arról, hogy a jó gyermekeknek ajándékot hoz. Kértem őket, hogy mondják el, szerintük mitől jó egy gyerek, mi számít jócselekedetnek.
Ezeket a válaszokat mondták a gyerekek:
„Amikor segítünk egymásnak.”
„Megvigasztaljuk egymást, ha sírunk.”
„Viszünk neki zsebkendőt.”
„Az a jó, aki összepakolja a játékokat.”
„Szót fogad neked.”
„Visszateszi a polcra a könyvet.”
„A széket betolja az asztalhoz.”
„Szól, hogy kimegy pisilni.”
Nagyon örültem, hogy ezeket a gondolatokat meg tudták fogalmazni a gyerekek. Majd elmondták azt is, hogy mit tartanak rossz cselekedetnek.
„Amikor valaki bánt.”
„Amikor nem fogad szót.”
„Felmászik az asztalra.”
„Ugrál az ágyon.”
„Rátapos a játékokra.”
Így megfogalmazva jobban érzékelték a gyerekek a jó és a helytelen cselekedet közötti különbséget. Megbeszéltük közösen, hogy jónak lenni, jót cselekedni sokkal kellemesebb érzés nekünk és a többieknek is.
Szokásunk szerint minden évben, így idén is készítettünk a gyerekekkel kókuszgolyót a Mikulásnak. Közben Bagdi Bella dalait hallgattuk a Repülj velem cd-ről. Kértem a gyerekeket, hogy mindenki válasszon az elkészített kókuszgolyóból egyet, amit majd a Mikulásnak fogunk odaadni. Nagyon aranyosan, szinte mindenki a legszebb, legformásabb, legjobban sikerültet választotta.
December 6-án, amikor a gyerekek megkapták a Mikulástól a csomagokat, mi is átadtuk a saját készítésű ajándékunkat, aminek a Mikulás nagyon örült. Fontosnak tartottuk, hogy a gyerekek érezzék át az ajándékozás örömét, hiszen nemcsak az örül, aki kapja, hanem az is, aki adja.
A gyerekeknek elmeséltük a Szívem kertje című mesét. Beszélgettünk a szelektív hulladékgyűjtésről és arról, hogy mi mit tudunk tenni a Földünkért.
Arról is beszélgettünk, hogy ki mit segít otthon a szüleinek, nagyszüleinek. Hiszen a segítségnyújtás is jócselekedet. A gyerekek ezeket a mondatokat fogalmazták meg:
„Segítettem anyának vinni a dobozokat a kamrába.”
„Segítettem keverni a tésztát.”
„Mamával letusolni a fürdőkádat.”
„Apának segítettem a házunkat építeni.”
„Kevertem mamával a süteményt.”
„Segítettem összeszerelni a csúszdás ágyat.”
„Apának segítettem villanyt szerelni.”
Egyik délelőtt elmentünk a gyerekekkel a Petőfi Sándor Művelődési Ház színházi előadására. A mese címe: Ami szívednek a legkedvesebb. A történet során a szereplők sok humorral és kedvességgel azt közvetítették a gyerekek felé, hogy figyeljünk egymásra, mondjunk olyan szavakat a másiknak, amitől ő vidámabb, jókedvűbb, nyitottabb lesz.
A szülőkkel közösen karácsonyi barkácsolást szerveztünk. A jó hangulatú kézműveskedés során háromféle díszt készítettünk. A végén finom teát és mézeskalácsot fogyaszthattak a gyerekek és a szülők.
Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát sokszor hallgattuk a gyerekekkel. A dalt hallgatva kézen fogva sétáltunk a teremben.
A vizuális foglalkozáson karácsonyfát készítettünk a gyerekekkel, festés technikájával. A felületfestést már ügyesen tudják, a pöttyözés technikáját gyakoroljuk, a csillámszórás meg igazi élmény volt számukra.
Mindig dicsérettel, puszival megerősítettük bennük azokat a viselkedésmódokat, amikor jók voltak egymáshoz, amikor kedvesen, odafigyelve segítették egymást.
Karácsony közeledtével meglepetés ajándékokat készítettünk egymásnak.
December hónapjában a Boldogságóra témája a: jó cselekedetek gyakorlása volt. Játékidőben a munkafüzet 31. oldalán lévő munkalapot kiosztottam annak a kisgyereknek, aki szerette volna elvezetni a madárkákat az odújukba, és meglelni a helyes utat. Akinek pedig csak színezéshez volt kedve az megkaphatta a 24. oldalon lévő színezőt. Ezek után a gyakorlatunkat a foglalkozást kezdő relaxációs gyakorlattal kezdtük el: „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár” és „dagasztással” fejeztük be. . Ezek után meghallgattuk a foglalkozást kezdő éneket: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” A gyerekek nagyon szívesen hallgatták a fülbemászó dallamot, megértették a dal szövegét, és úgy láttam nagyon élvezték a dalt. A mese előtt csengettyű szólalt meg, jelezve a mesélés kezdetét és a gyerekek elővették a mesepárnát. Közösen elmondtuk a „Kerek erdő…” című mondókát. Elolvastam „Bezzeg Andrea: Szívem kertje” című meséjét. Gyakoroltuk 2x-3x a „Boldog, boldog, boldogság…” című versikét, amit próbáltunk együtt mondani. Beszélgettünk a kérdések segítségével. Aki szeretett volna angyalkát készíteni szüleinek az megtehette, illetve megrajzolhatta a „Jótett-tisztást”. A gyerekek elmélyülten dolgoztak. A foglalkozás lezárása a jó cselekedetek jelének színezésével zárult közben „Bagdi Bella: Boldog vagyok” című dalát hallgattuk és énekeltük.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
December
Boldogító jó cselekedetek
„Aki rendszeresen jó cselekedeteket hajt végre, az tartósan boldogabbá válik.”
(Sonja Lyubomirsky)
A jó cselekedet gyakorlásához nem kell semmilyen különleges tehetség, idő vagy pénz. A jó cselekedeteknek nem kell nagyszabásúaknak vagy bonyolultaknak lenniük.
Ott tegyünk jót, ahol éppen vagyunk!
Mutasd meg, mit jelent a jó cselekedet!
A gyerekek körbeültek. Egyenként a kör közepébe álltak, majd szavak nélkül, gesztusokkal és mozdulatokkal bemutattak egy-egy rövid jelenetet valamilyen jó cselekedetről. A többiek megpróbálták kitalálni, miről szólt a történet.
Angyalkázás
Az osztályunk lányai angyalkának öltöztek, és az egymásnak írt szeretet leveleket postázták a címzettek részére.
Maci csoport
A hónap elején többször beszélgettünk a „jó cselekedetről”. Mit jelenthet? Mitől jó? Kinek? Nekünk, a másiknak, esetleg mindkettőnknek? Próbáltunk a csoport életéből példákat keresni. Egy kosárba készítettünk elő képeslapokat, ahonnan bármikor el lehetett venni egyet, ha úgy gondolta valaki, hogy a társának jól esne egy kis vigasztalás, törődés. Természetesen először mindenki gyorsan akart készíteni valakinek, elsősorban karácsonyi képeslapot. Pár nap után „feledésbe” merült. De egy idő után valakinek eszébe jutott, rajzolt a társának és attól kezdve nagyon kedvesen, önállón használták egymás felvidítására.
December hónap kiemelt Boldog-ovi feladata, a jó cselekedet témakör feldolgozása. A jó cselekedet nem csak erre a hónapra érvényes, hiszen egész évben gyakoroljuk, az egymásra odafigyelést, egymás megsegítését. A hónap szépségét, a karácsony hívtuk segítségül. A szülőket is bevonva, adománygyűjtést kezdeményeztünk, melynek lényege, hogy a gyermekek saját játékaikból ajánljanak fel egy-egy darabot, egy rosszabb sorsú gyermek megsegítésére. A felnőttek is aktívan is részt vettek, így szép számban érkeztek az adományok, mellyel két Kárpátalján lévő óvodának nyújtottunk segítséget.