Decemberben az ünnepekre készülve mindig sokat beszélgetünk a gyerekekkel arról, mik a jó cselekedetek, hogyan – miért tehetünk jót, kinek segíthetünk, és a cselekedeteknek mik a következményei. Nagycsoportos gyermekeink jól látják az ok-okozati összefüggéseket, remekül meg is tudják fogalmazni gondolataikat.
Idén az adventi időszakra szervezett Állatok Témahetén nem csak az itthon telelő madarakra figyeltünk (madarak karácsonya minden évben van nálunk), hanem a haszonállatok, társállatok, és a hobbiállatok is fókuszba kerültek.
Hogyan tehetünk jót ezeknek az állatoknak? Gyerekekkel való beszélgetésben szóba került, hogy minden állatnak más-más az igénye, vagyis először alaposan meg kell ismernünk őket. A felelős állattartás jegyében tartott foglalkozást egy állatorvos anyuka. Megbeszélték a gyermekek közelében előfordul állatok tulajdonságait, a róluk való gondoskodás módját. Meglepő volt hallani, hogy a más által vezetett foglalkozáson gyermekeink milyen bátran osztják meg gondolataikat, és milyen széles ismereteik vannak ebben a témakörben is.
Természetesen a szokásos madárkarácsonyra is készültünk a gyerekekkel. Kókuszzsírt és magkeveréket töltöttünk olyan féldiókba, melyeket az óvoda udvarán lakmározó varjak szórtak szét. A kókuszzsír megszilárdulása után a fenyőket díszítettük a féldiókkal.
Ahogy közeledett a karácsonyi ünnep, egyre többet beszélgettünk arról, hogy milyen apró cselekedetekkel, gesztusokkal kedveskedhetünk egymásnak, társainknak. Jó volt látni, hogy nem csak a szavak szintjén ismerik ezeket a lehetőségeket, hanem a mindennapok apró mozzanataiban is megjelennek. Egyre többször hallatszott: máris hozom; gyere, segítek; odaadom, ha szeretnéd; neked rajzoltam;
Boldogító jó cselekedetek
Beszélgetőkör az ünnep közeledtéről, jócselekedetekről. Kinek mit segítünk otthon, társainknak
Adventi gyertyagyújtás- várakozás szépsége. .
Játék mesével egybeszőve- Óvodás vándor tündérek.Sugdosós játék- postás játék.
Gyertyaláng tánca- örömszerzés szülőknek, vendégeknek.
Hónap dala- mozgás tetszés szerint.
Beszélgetőkör az ünnep közeledtéről, jócselekedetekről. Kinek mit segítünk otthon, társainknak
Adventi gyertyagyújtás- várakozás szépsége. .
Játék mesével egybeszőve- Óvodás vándor tündérek.Sugdosós játék- postás játék.
Gyertyaláng tánca- örömszerzés szülőknek, vendégeknek.
Hónap dala- mozgás tetszés szerint.
Mi a jó és mi a rossz? című verset hívtam segítségül. Megbeszéltük a jó fogalmát. Megállapítottuk, hogy jót tenni jó! Azt is felfedeztük, hogy annak a lelkét is nemesíti a jó tett aki adja, és annak a jóllétét is biztosítja, aki kapja. Luca nyakába egy ajándékot jelképező masnit kötöttünk. Mikor lehet ajándék egy másik ember a számunkra? A beszélgetőkör során sok olyan embert találtunk, akik ajándékok az életünkben. Az egérke új háza című vers kapcsán a környezetünkről beszélgettünk.
Mit tehetünk a környezetünk szépségét? A szobánk, lakásunk, házunk, kertünk, játszóterünk, iskolánk, erdőink, utaink, vizeink szépségéért is felelősek vagyunk. Tegyünk jót! Majd egy zenés kihívásnak tettünk eleget. Dalokat, számokat kerestünk, amelyekben megjelenik a jóság, jótett. Aztán meghallgattuk a hónap dalát. Angyalokat hoztam, akik a jóságot képviselik.
Milyen lenne az a világ, amiből hiányoznak a jó cselekedetek? Hogyan élnének itt az emberek? A szorgos angyali gyermek kezek elkészítették a 4.z osztály jótett kalendáriumát.
Jónak lenni jó!
Mi a jó és mi a rossz? című verset hívtam segítségül. Megbeszéltük a jó fogalmát. Megállapítottuk, hogy jót tenni jó! Azt is felfedeztük, hogy annak a lelkét is nemesíti a jó tett aki adja, és annak a jóllétét is biztosítja, aki kapja. Luca nyakába egy ajándékot jelképező masnit kötöttünk. Mikor lehet ajándék egy másik ember a számunkra? A beszélgetőkör során sok olyan embert találtunk, akik ajándékok az életünkben. Az egérke új háza című vers kapcsán a környezetünkről beszélgettünk.
Mit tehetünk a környezetünk szépségét? A szobánk, lakásunk, házunk, kertünk, játszóterünk, iskolánk, erdőink, utaink, vizeink szépségéért is felelősek vagyunk. Tegyünk jót! Majd egy zenés kihívásnak tettünk eleget. Dalokat, számokat kerestünk, amelyekben megjelenik a jóság, jótett. Aztán meghallgattuk a hónap dalát. Angyalokat hoztam, akik a jóságot képviselik.
Milyen lenne az a világ, amiből hiányoznak a jó cselekedetek? Hogyan élnének itt az emberek? A szorgos angyali gyermek kezek elkészítették a 4.z osztály jótett kalendáriumát.
Jónak lenni jó!
Ebben a hónapban advent idején egy kicsit mindenki igyekszik jót cselekedni másoknak örömet okozni ,Nem történt ez másként a mi óvodánkban sem.Minden csoportban az óvónénik és a gyerekek igyekeztek nemcsak a saját csoportjuknak de a többi csoportnak is valamivel örömet okozni.A Bábcsoporots óvónénik egy gyönyörű karácsonyi mesével örvendeztették meg a gyermekeket. A süni csoportos gyerekek gyönyörű karácsonyi műsorral kedveskedtek nemcsak az egyes csoportoknak hanem a szülőknek is. A pillangó csoportos gyerekek a Lucázás hagyományát elevenítették fel, de meghallgatták és el is játszották a tündéres mesét majd mindenki elkészítette a saját „Jótündérét” ami felkerült a közös karácsonyfánk köré.Ezenkívül minden csoport igyekezett mind a gyermekeknek mind a szülőknek valami apró ajándékkal kedveskedni.Legyen az egy ölelés, egy karácsonyi képeslap vagy egy dísz a közös karácsonyfára. S természetesen örültünk annak is hogy együtt lehettünk.
BOLDOGSÁGÓRA- DECEMBER
A Boldogságóra témája: Boldogító jó cselekedetek
Tevékenységforma: Boldogságóra- fókuszban a mese, a mozgás és a közös zenehallgatás
Korcsoport: Középső-nagycsoport
Az óvodapedagógus neve: Márkus Gyöngyi
A tevékenység időpontja: 2022. december 12.
Felhasznált irodalom:
– Bagdy Bella-Prof. Bagdy Emőke- Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv
– Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő-és színező munkafüzet
– Lukács Elvira: Örömvár /Érzelmi intelligencia és a pozitív gondolkodás fejlesztése mesékkel, versekkel
– Szupererő / színező mondókákkal a 24 erősséghez óvodásoknak és kisiskolásoknak
– Lukács Elvira: Örömnapok /Érzelmi intelligencia és a pozitív gondolkodás fejlesztése mesékkel, versekkel
– Pintér Krisztina: Csillagtündér /Csillagtündér és az érzések c. könyve
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA:
1: Szervezési feladatok:
A foglalkozáshoz szükséges eszközök elhelyezése jól látható helyre.
Friss levegő biztosítása a zavartalan és kényelmes részvételhez.
2: Előzmények:
Ebben a hónapban a Boldogságórákra úgy hangolódtunk rá, hogy egy beszélgetés keretében meg-egyeztem a gyerekekkel, hogy először rendet teszünk a környezetünkben, hogy rend lehessen bennünk is.
Múlt héten összetakarítottuk az ablakunk alatti udvarrészt, megtisztítottuk a lehullott falevelektől, összesöpörtük a szemetet, hogy kint is, bent is rend legyen.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ:
Bagdy Emőke által összeállított relaxációs gyakorlatok:
– „Tüdőtakarítás”
– „Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar”
– Arcizomlazítás játékosan
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalára közösen koreografált mozgásokat vég-zünk.
A TÉMA BEVEZETÉSE:
– Beszélgető-kör: Arról beszélgetünk, hogy mi az, ami szerintük „jó cselekedetnek” számít.
Közösen elmondjuk a „Szupererő”c. könyv erre vonatkozó versikéjét:
„ Szeretetet adni, szeretetet kapni, csodálatos érzés ezt megtapasztalni.
Amerre csak járok, szívemet kitárom, így én vagyok a leggazdagabb ezen a világon”
-”Miről is szólt ez a vers?”
Magyarázzuk meg, miért jó segíteni a társunknak!
A TÉMA FELDOLGOZÁSA MESÉVEL:
Megjelenik Boldog Dóra, ami már jelzi a gyerkőcöknek, hogy most a mese következik:
„Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp, tárd ki szíved kapuját, mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk, ketyeg a kis óra, ezt üzeni neked Boldog Dóra:
Gyere velem, vigyáz ránk a napsugár, Kerek erdőn a boldogság megtalál!”
„Figyeljetek csak gyerekek! Most egy olyan kertről fog szólni a mesém, amelyik nagyon piszkos volt. Hogy mi történt vele? Mindjárt elmesélem:”
A MESE BEMUTATÁSA
Bezzeg Andrea: Szívem kertje c. mese.
A történet végén visszacsatolásként kérdéseket teszek fel, hogy láthassam, megértették-e a mese lényegi mondandóját.
TEVÉKENYKEDTETÉS:
Angyalkákat színezhetnek, majd kivágjuk őket és megajándékozhatják vele a szüleiket.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
A jó cselekedetek jelének kihelyezése a Boldogvárunk 4. lépcsőfokára
A FOGLALKOZÁST LEZÁRÓ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella: Boldog vagyok c. dalára közös örömtáncot járunk.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
– Vond be a családot!
Munkanapot szervezünk a karácsonyi ráhangolódás jegyében, amelyen a szülők is részt vehetnek, közös ajándékkészítést terveztem
– Vond be az óvodát!
Már minden csoport nagyon készül a karácsonyi ünnepre, így lehetőségünk van egy közös fenyőfa feldíszítésére, amit folyamatosan meg is tehetnek a csoportjaink.
REFLEXIÓ-DECEMBER
Ebben a hónapban nagyon mozgalmas napokkal telt az idő, hiszen a karácsonyi hangolódás átszőtte a mindennapjainkat.
Úgy próbáltam tervezni, hogy a hagyományápolás, mint kiemelt feladat is beépülhessen a Boldogságórába. Elsősorban a Luca napi hagyományokra gondolok itt, és mivel Luca „jó boszorkány”, megjelent a mindennapjainkban is.
Úgy próbáltam a témát megközelíteni, hogy megérthessék a gyerkőcök, hogy ahhoz, hogy rend legyen a lelkükben, először a környezetünket is rendbe kell tennünk. Rendszeresen dolgozunk a környezetünk rendbetételén, és nemcsak a csoportszobában, mosdóban, hanem nagyon aktívan kint az udvaron is. Ez a fajta tevékenység jó alkalmat ad a közösséggé kovácsoláshoz, a rend és tisztaság megszerettetésére, igény kialakítására.
A hónap során felhasznált irodalmi anyagokat kicsit kibővítettem. Megrendeltem a „Szupererő”című kiadványt, és ezt is alkalmaztam a munkám során.
Nagyon szimpatikusnak találtam a „Csillagtündér”c. Könyvet, amiből a délutános munkaidőmben mindig megismertettem 1-1 érzést a gyerekekkel, hiszen nagyon részletesen, gyereknyelven ír róla a szerző.
Lukács Elvira:Örömnapok könyvéből meghallgathatták Az öröm angyalai című mesét, és az „Örömvár”c. Könyvből pedig A bánatos király/örömmese/ c. történetet.
A karácsony elmaradhatatlan szereplői az angyalok, amiket több ízben készítettünk, színeztünk, barkácsoltunk ebben a hónapban, és dekorálásra is felhasználtuk az öltözőnkben.
Ebben a hónapban különösen sokat relaxáltunk, megpróbáltunk lecsendesedni így az Advent időszakában, szívesen hallgattuk Bagdy Bella: Ellazulni, jaj de jó zenéjét, a Spotify-n hallható Pozitív élmények újraélését is.
A mozgást sem hanyagoltuk el, sokat tartózkodtunk kint a szabad levegőn, hiszen ép testben ép lélek-ezt minden gyerek tudja jól.
És a téli szünet előtt mi is adni szerettünk volna egy nagyobb közösségnek, a falunknak is magunkból egy kicsikét, így felajánlottunk az Adventi vásáron egy zenés produkciót, melyet a mi csoportunk adott elő, karácsonyi hangulatot emelve.
Természetesen a karácsonyi üdvözletünk sem maradhatott el, hiszen egy videó felvétellel kívántunk Boldog Karácsonyt a szülőknek, nagyszülőknek az utolsó oviban eltöltött napon.
Csoportmunkában dolgoztunk a decemberi boldogságóránkon. Egy lapra felírtunk egy szót: Segíts! Ennek a szónak a betűivel kellett kezdeni olyan mondatokat, amelyek a segítségadásról, jó cselekedetekről szólnak.
Az óra kezdetén, amikor elindítottam a Pozitív mondóka dalt megkérdeztem a gyerekektől van-e kedvük egy koreográfiát kitalálni a szöveghez, amire boldogan igent mondtak. Ez az óra teljesen más lett, mint amit terveztem és azóta több óvodás csoportban is megtanítottam ezt a koreográfiát, ahol boldogságórákat tartok. Minden mozdulat a dal szövegéhez kapcsolódik. Egy beszélgető körben a gyerekek átgondolhatták a szöveget sorról sorra, hogy mik az álmaik, mikor érzik magukat szeretve, erősnek, miben szeretnének jobbak lenni….
Új célokat adott nekem ez az élmény, szeretnék minél több dalra életkorhoz kötve egyszerűbb koreográfiákat kitalálni, mert a gyerekek nagyon élvezték, együtt dolgoztak, sikerélményük lett, és a legtöbben az óra végére a dalt is megtanulták.
A csodák pedig léteznek… – ŐK AZOK!
„Tégy minden jót, amire képes vagy, és tedd olyan csendben, ahogyan csak lehetséges!” – szólt a december havi boldogságórás idézetünk.
Úgy gondolom, hogy ez az év legszebb hónapja, hiszen még erősebben hiszünk a csodákban, a szeretet erejében, a megváltó megérkezésében. Ebben a hónapban a Bagolyvárunkban is megéltünk igazán nagy mélységeket és magasságokat egyaránt. Soha nem lankadt az erőnk, és a hitünk, hogy együtt többre, jobbra, csodákra vagyunk képesek. Jöhet akár betegség kudarc, sikertelenség, mindig volt egy kis pislákoló reménysugár, mely hirdette, hogy menj tovább, higgy a csodákban!
Mozgalmas hónapot zárhattunk magunk mögött, hol teljes, hol megcsappant létszámmal, de a szívünkben mindig együtt voltunk! Közösen vártuk a Mikulást, felelevenítettük a Luca-napi hagyományainkat, alkottunk képeslapokat, csodaváró filmeket néztünk, szívünket-lelkünket készítettük fel a csodára. Közösen díszítettük fel az osztály-fánkat, adventi naptárat bontogattunk. A boldogságnapon a frissítő relaxációs gyakorlat után erősségeinkkel játszottunk, s adtuk át a társainknak a „szuper erőnket”. A szeretet-zuhany alatt érezhettük, hogy igenis jók vagyunk, erősek, bátrak vagyunk, csak el kell hinni magunkról. Sokszor egy-egy öleléssel is megpecsételtük mindezt. A párbeszéd játékok alatt érdekes, s tanulságos mesék születtek a gyermekeim tollából. Adni jó, megosztom veled és soha ne add fel címmel érzékeny és szuper előadások nézője lehettem jómagam is. Az öreg néne meséje után képeslapot készítettünk az őzikének jó tanácsokkal, majd a Macska grófkisasszony meséjét készítettük el csapatokban képregényszerűen. S végül magára a Földünkre vigyázva alkották meg a saját Föld-anyó plakátjukat, melyen a Földünk védelmét tudatosították. Rengeteget játszottunk, nevettünk és gondoltunk a kis beteg társainkra egész hónapban, s már nagyon vártuk a téli szünetet, a pihenést, a feltöltődést. Hálás vagyok, hogy az én kis reménysugaraim közösen, együtt, egymás kezét fogva, békében az egész világgal fogják a csodát elhozni a számunkra. Hiszen ők maguk a CSODA, jobb velük a világ!