Adventi jócselekedetek szerint igyekeztünk december hónapban még kedvesebbek, még barátságosabbak, elfogadóbbak és türelmesebbek lenni egymáshoz. A napi jócselekedetek mellett ajándékot is készítettek a gyerekek sajátkezűleg karácsonyra a szüleiknek, testvéreiknek meglepetésül.
Csatlakoztunk a képeslap-küldő mozgalomhoz és egy ajkai általános iskola 2. osztályos diákjaival vettük fel a kapcsolatot. Bemutatkozó videót készítettünk egymásnak és kézműves foglalkozáson saját készítésű képaslapokra írták fel a gyerekek a karácsonyi jókívánságaikat. A borítékokat a tanulók maguk címezték meg és szüleikkel együtt adták fel a városi postán.
Boldogító jó cselekedetek
Deecember hónapban gyakoroltuk a boldogító jócselekedeteket. Próbáltunk jobban figyelni egymásra. Elolvastuk a karácsonyi meséket, a csillagokról, az öreg fenyőről és a hógömbökről. Próbáltuk megvizsgálni a mesét a szereplők szemszögéből, vajon mit éreztek, mi járt a fejükben, fordított esetben mit tennének stb.?
A pozitív énkép erősítését tükörmeditációval gyakoroltuk. Haza vitték a nyomtatott megerősítéseket, hogy otthon is tudják gyakorolni.
Az erősség program keretein belül belekukucskáltak a gyerekek egy dobozba, melyben a világ legszerethetőbb gyermekéről volt kép. Nagy meglepetés volt mindannyiuknak. 🙂
Majd a szeretetfolyosón megsimogattuk és kedves szavakat mondtunk a folyosón keresztül haladónak. Ez mindenkinek nagyon felemelő érzés volt. Majd futottunk körben, jelre pedig mindig mást öleltünk meg.
Megtanultuk a szeretet erősségmondókát is.
A képeslapokat hazavitték a gyerekek, majd olyan személynek adták, aki sokat jelent számukra, és szerettek volna neki kedveskedni, és hálásak voltak azért a személyért.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekekkel együtt ezen az órán szómagyarázatot tartottunk a táblán látható szavakat értelmezve. A jó cselekedeteket, az önzetlenséget, a segítőkészséget kiemeltük, mint a legfontosabb, legértékesebb emberi gesztusok alkotó elemét. Egy csodálatos mese is ezt példázta nekünk: A szánkó. A mese elolvasása után kis rajzzal fejeztük be az órát, melyben mindenki magát mintázta meg.
Boldogító Jó Cselekedetek a Maklári Napsugár Óvodában
Pedagógiai programunk kiemelt hangsúlyt fektet az érzelmi nevelésre, ezért is tartottuk fontosnak a programhoz való csatlakozást. 2021-től vagyunk aktív tagjai ennek a kezdeményezésnek.
Az évek során egyre több tapasztalatot és gyakorlatot szereztünk, ami megerősítette bennünk a tevékenység fontosságát és hatékonyságát.
2024 őszén úgy döntöttünk, hogy egy nagyszabású rendezvény keretében bemutatjuk a Boldogságóra programot a szülőknek és a fenntartónknak. Célunk az volt, hogy megismertessük velük a foglalkozások tartalmát, gyakorlati megvalósítását és elméleti hátterét.
A gyerekekkel együtt készültünk erre az alkalomra. Minden csoport süteményt sütött, izgatottan készültek az óvó nénikkel erre az eseményre. Ezzel a kis meglepetéssel láttuk vendégül a résztvevőket.
Az alkalom nemcsak ünnepi hangulatot teremtett az óvodánkban, hanem rámutatott a program által közvetített értékek fontosságára: az érzelmi intelligencia fejlesztésére és a jótettek erejére.
A bemutatót decemberre időzítettük, hogy a hónap témájához kapcsolódva egy különleges karácsonyi meglepetéssel örvendeztessük meg a szülőket, az érdeklődőket és a fenntartónkat egyaránt.
A program szervezésében három kolléganőmmel vettünk részt. Varga Judit, Gálné Herczeg Lívia és én. Készítettünk egy átfogó prezentációt, amely bemutatta, honnan indultunk, és hogyan fejlődtünk az évek során. A bemutatón mindhárman aktívan közreműködtünk:
• Az első előadás a kezdetekről és az elért eredményekről szólt.
• A második rész az elméleti háttér ismertetésére koncentrált.
• A harmadik előadás a gyakorlati megvalósítást mutatta be, gyakorlati példákkal és eszközökkel szemléltetve a program lényegét.
A bemutatót követően kötetlen beszélgetésre hívtuk a szülőket, jelenlévőket, hogy válaszolhassunk kérdéseikre, és mélyebben megismertessük velük a program részleteit.
A rendezvény nagy érdeklődést váltott ki, a szülők örömmel vettek részt, és értékelték, hogy betekintést nyerhettek a Boldogságóra programba. Számunkra különösen fontos volt, hogy lássák és megértsék, milyen pedagógiai munkát végzünk a gyermekek érzelmi fejlődése érdekében.
A rendezvény sikerét az alapos előkészület, a gyerekek aktív közreműködése a szülők, és az önkormányzati képviselők pozitív visszajelzései is bizonyították. A bemutatóval nemcsak a program fontosságára hívtuk fel a figyelmet, hanem közösséget is építettünk az óvoda és a családok között.
Ez a karácsonyi rendezvény egyszerre volt bemutató és közösségépítő, amely méltó módon kapcsolódott ehhez a kiváló programhoz és az óvodánk pedagógiai célkitűzéseihez.
Hálásak vagyunk, hogy a Boldogságóra program közösségéhez tartozhatunk és részesei lehetünk annak értékes, tanító üzeneteinek!
A beszámolót készítette: Hajnal Andrea óvodapedagógus
Maklári Napsugár Óvoda
Boldogító jó cselekedetek a Katica csoportban
Ezen a héten A jó cseleketek gyakorlása volt a témánk.
Bevezetésként mozgásos, majd jókedvre derítő gyakorlattal indítottunk. A pofipukkasztó játék mindenkit mosolyra derített.
A bevezető versike elhangzása után Bogi és a jócselekedet című mesét hallhatták a gyerekek.
Elgondolkodtató, könnyen érthető és gondolatokat ébresztő történet.
Egymás szavába vágva törtek elő a komoly gondolatok a fejecskékből.
Hogyan segített a nagymama az éhező, fázós emberen?
Mit gondolt a kislány?
Mi, gyerekek tudunk- e segíteni valakin?
Jó- e segíteni?
Jó- e adni?
Hogyan segíthetünk mi itt a csoportban társunkon, társunknak?
Helyes kis beszélgetés kerekedett belőle.
Majd mindenki kapott egy saját jellel ellátott papírszivecskét, amit az ajtóra ragasztottunk.
A kérés az volt, hogy akjnek a nap folyamán valamilyen módon segítenek, annak a gyereknek a jelét írjuk rá. Az az ügyes, aki sok jelet gyűjt!
Nagyon lelkesek voltak!
Minden apró lehetőséget megláttak a segítségnyújtásra.
Cipzár felhúzás, játékösszeszedés, pulóver levétel, csap elzárás, naposi segítség…Öröm volt látni!
Sok kedvesség van a szívükben. Ügyes kis csapat!
/Jó lett volna egy lesifotós. Csodákat láthattak volna./
Végül az asztaloknál kis labirintuson át kellett vezetni a kismadarakat a madáretetőhöz a ceruzával.
Kicsit nehéz volt a feladat, kihívás volt ez a fajta jócselekedet, de többségük szépen megoldotta.
Jó kis téma volt ez, amire a gyerekek is könnyen ráhangolódtak, amit jól megértettek és persze rengeteget tanultak belőle.
Egyikük többször is elmondta a csoportnak, a már otthonról jól ismert bölcs mondást: Jobb adni, mint kapni.
Azt hiszem ez szép gondolat, amit most a Katicások is megtapasztalhattak és meg is érthettek ezen a napon.
Bizonyára nem felejtik el soha.
A program decemberi témája tökéletesen kapcsolódik a karácsonyi ünnepkörhöz. Az együttérzés és a segítőkészség kifejezésére rengeteg alkalom adódik ebben a hónapban. A Boldogságórán megbeszéltük, milyen lehetőségek adódnak ebben a hónapban a jó cselekedetek kimutatására, gyakorlására. Gyűjtöttünk pozitív tulajdonságokat, melyek kapcsolhatók a témához. Érveket hoztunk fel a jó cselekedetek gyakorlása mellett. Feldolgoztuk a mellékletben található mesét. A meséhez kapcsolódóan terveztünk, rajzoltunk hógömböt is. Az ünnephez méltó karácsonyi műsorral készültünk a szülőknek. Vidám karácsonyi dalokat adtunk elő az iskolánkba látogató óvodás gyerekeknek. Hangulatos karácsonyi installációt állítottunk össze karácsonyi manókból és egyéb dekorációkból az osztályunk mellett lévő üres, kihasználatlan sarokba, amit mindenki megcsodált, aki arra járt. Készítettünk adventi kalendáriumot és apró karácsonyi meglepetéseket egymásnak és a szülőknek is. A világnapok közül a Csúnya karácsonyi pulcsik napját választottuk ki, melynek keretében a gyerekek is tervezhettek csúnya karácsonyi pulcsikat, amik természetesen egyáltalán nem lettek csúnyák. Terveztünk egy jópofa karácsonyi „jótett kupon” akciót is, melynek keretében minden gyerek húzott egy számot, és azon a napon az adott jó tettet kellett végrehajtania. Tartalmas és izgalmas hónapot hagytunk magunk után.
A gyerekekkel papírból házikókat készítettünk, s egy téli falucska makettet raktunk össze belőle. Mivel településünkön idősek otthona is működik, úgy gondoltuk, hogy nekik ajándékozzuk. Készítettünk mellé egy karácsonyfát is. Nagy örömmel készülődtünk, s ugyanilyen örömmel fogadták az ajándékot is.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 8. osztályosai kihúzott nevek alapján egy hétig kedves meglepetésekkel manócskaként adtak apró ajándékokat egymásnak. Mikuláskor és karácsonykor is meglepték osztálytársukat. Az együtt töltött 4. karácsonyi ünnep meghatott pillanatokat is tartogatott.
A gyerekek megajándékozták egymást kézműves ajándékokkal, és nagy örömmel fogadták egymás munkáját. Beszélgettünk arról, hogy miért jobb adni, mint kapni, hiszen a jó cselekedetek ereje varázslatos, és boldoggá teszi mindazokat, akik részesei. Megértették, hogy az ajándékozás nemcsak örömöt szerez másoknak, hanem a szívünket is megtölti melegséggel.
Ráhangolás: Mesehívogató mondókákat/dalokat mondtunk/énekeltünk, miközben meggyújtottuk a mesemécsest.
Interaktív mese feldolgozás: “Mióta van csillag a karácsonyfán” és “A kisfiú és a varázslatos hógömb” című mesék összekapcsolása. A mesélés közben kérdésekre válaszolva egyéni véleményeket, érzelmeket fogalmaztak meg a gyerekek.
Játék: Élő szobor alkotás
Levezetés: Zenehallgatás: Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok