December : A mai napon a hónap története után, apró ajándékok készítésébe fogtunk, majd kipróbáltuk az új boldogságórás társasjátékokat. A játékok nagyon lekötötték a gyerekeket, örömmel játszottak együtt. Figyeltek egymásra és nagyon sok pozitív üzenetet mondtak ki. Segített abban is, hogy önmagukról is optimistábban nyilatkozzanak. Az ajándékok készítése közben sokat beszélgettünk a közelgő ünnepről, az értékekről, emberi kapcsolatokról. Kellemes, békés délutánt töltöttünk el együtt.
Boldogító jó cselekedetek
Budafok-Tétényi Baross Gábor Általános Iskola
A jó cselekedetek témánál felhasználtuk az együtt jobb hangulatot és az osztálykarácsonyt ennek szellemében szerveztük. Megvendégeltük egymást, mindenki hozott valamit és a közös terítés, tálalás, de a közös alkotás sem maradt el, az „asztalterítőt” együtt rajzolták meg jócselekedetekkel, amiket ők hajtottak végre vagy terveznek megtenni. Nagyon emlékezetes és szép volt az első karácsonyunk. Másokra is gondoltunk, az egyik néniről megtudtuk, hogy befogad macskákat, neki macskatápot gyűjtöttünk.
A célunk az volt, hogy Mikulásra készülve a gyerekekkel készítünk mézeskalácsot a neki. Olyan szorgosak voltak, hogy még a szomszéd csoportnak adtunk.
Mozgalmas hónapunk volt. Rengeteg programon vettünk részt:
– Csokit gyűjtöttünk az árváknak.
-Adventi műsorokkal kedveskedtünk az iskolánknak.
-Adventi kihíváson vettünk részt napi szinten.
-Karácsonyi műsorral leptük meg a nyugdíjasokat.
-Városi karácsonyi műsorban szerepeltünk.
-Adventi vásárt rendeztünk.
-Játszóházban segítettünk a piciknek.
-Ovisokat vártunk Télapó műsorral.
– Megajándékoztuk egymást.
– BOLDOGOK VOLTUNK!!!!!
December-jó cselekedet
A jó cselekedet rögzítése már kisgyermekkorban fontos szerepet játszik, hogy felnőtte válásuk során természetessé váljon.
A jó cselekedet lehet a legapróbb jó tettől kezdve, akár egészen nagy volumenűig.
Ezert az ünnepekhez közeledve a karácsonyfa díszeket készítettünk, hogy azokkal díszítve még szebbé varázsoljuk óvodánk karácsonyfaját. Ez prezentalja, hogy a saját készítésű eszközökkel is lehet örömet okozni.
Takarítottunk, és közben felhívtuk a figyelmet arra, hogy ha segítenek otthon a szüleiknek a takarításban, előkészületekben, az bizony nagyon jó cselekedetnek minősül.
Az egymásra hangolódást segítő kooperatív játékként körbe ülve egy kis csengettyűt adtak kőrbe a gyerekek egymásnak.
A cél az volt, hogy ne szólaljon meg. A koncentráció, az izgalom és a fegyelem, mind része volt ennek a játéknak.
A -jó cselekedet táblára- minden gyermek elhelyezhette a kis szívecskéjét, aki részt vett a foglalkozáson.
A tevékenység lezárásaként relaxációs zenét hallgattunk, amelyet fekve elvezhettek, miközben egyéni dicsérettel jutalmaztam minden kisgyermeket a -jó cselekedetéért-!
Relaxációs zenével kezdtük el ezt az alkalmat. Bizony szükséges volt, hiszen a karácsony egyre közeledik, nagy az izgalom mindenkiben. Miután megteremtettem a megfelelő helyet ehhez, egy halk zenére Napimádást végeztünk. Ezt követően nagy kört alkottunk és sorban öleltük egymást.
Elővettük aztán közösen a léghajónkat és elutaztunk Jóság földre. Ahol meghallgattuk aktuális havi mesénket a Szívem kertjét. Sokat beszélgettünk a meséről, arról, hogy mi jó és rossz. Mimagunk milyen jó vagy rossz dolgokat tettünk. Ilyenkor is látszik, mekkora szükség van a programunkra, hiszen a gyerekeknek sok esetben nem kristálytiszta ezen fogalmak jelentése.
Ezt követően együtt angyalkákat készítettünk papírból vágással-festéssel.
Végezetül pedig elhatároztuk, hogy véghez visszük a Jóságos manó játékot. Nagy izgalommal és nagy gonddal húztak a gyerekek magunknak jelet. A további napokban pedig igyekeztek segíteni egymásnak amiben csak tudtak. Volt, aki rá is jött, hogy „Biztos te vagy az én manóm!”, mert annyit segített a kis manó.
Miután kihúzták egymás jeleit a kis manók, egy csendes pihentető relaxációval fejeztük be az alkalmat.
Boldogító jó cselekedetek
1.Mi okoz számotokra örömet? Miért jó másoknak örömet okozni?
2.A december miért különleges hónap számotokra?
A december az ajándékozás ünnepe, kiknek adunk ajándékot?
Milyen nagy keresztény ünnepünk van decemberben?
Nagyon sokan adományoznak ilyenkor idegeneknek is, nemcsak családtagoknak, barátoknak. Ismeretlenül is tudunk ajándékozni.
„Jobb adni, mint kapni!” Mit jelent ez? Miért tölt el ez bennünket jóérzéssel?
„Játszottunk” az 5 szeretetnyelvvel .
Elismerő szavakat írtak egymásnak a gyerekek, amelyeket felolvastunk egymásnak.
Kivel szeretsz a legtöbb időt tölteni.
Miért szeretsz a választott személlyel időt tölteni?
Decemberi célunk: igyekezzünk minél több embernek örömet okozni, minél több időt tölteni azokkal akik fontosak számunkra.
Közös plakátot készítettünk a boldogító jócselekedetekből.
Decemberben több alkalommal is beszélgettünk a Boldogító jó cselekedetekről – miért fontos, hogyan hat ránk és másokra, milyen érzések vannak bennünk ilyenkor. Beszélgettünk arról hogy ilyenkor nem kell nagy dologra gondolni, egy apró figyelmesség, egy kedves gesztus mennyire sokat adhat másoknak. Szorosan összekapcsolódik a téma a Hála gyakorlásával, a fotón pedig egy anyuk számára elkészített “hála-befőtt” látható – az ajándéknak nagy sikere volt.
December 19-én különleges karácsonyi boldogságórát tartottam, amelynek fő témája a boldogító jó cselekedetek, pozitív énkép és szeretet volt. A célom az volt, hogy a közelgő ünnepekre hangolódjunk közösen, egy szeretetteljes, meghitt légkörben. Az óra különlegessége, hogy nemcsak a gyerekek, hanem a szüleik is részt vettek, így összesen 34-en gyűltünk össze a tanteremben.
Köszöntés és ráhangolódás
Az óra kezdetén a köszöntés után az egyik kedvenc mondókánkkal, az „Ezzel látok, ezzel is…” kezdtünk. Ez a rövid, kedves rituálé már a kezdetektől meghitt hangulatot teremtett, és láthatóan megérintette a szülőket, hiszen többen is meghatódtak. Ezután egy közös feladattal folytattuk: szeretetláncot alkottunk szavakkal. Minden gyermek mondott egy kedves gondolatot a szüleinek, például: „Szeretem, hogy mindig meghallgatsz.” A szülők pedig szintén kifejezték szeretetüket gyermekeik iránt: „Szeretem, hogy mosolygós vagy.” Mindezt egymás kezét fogva tettük, ezzel is erősítve az érzelmi köteléket.
Boldogságfa és közös alkotás
A következő tevékenység az osztály karácsonyi boldogságfájának elkészítése volt. Minden gyermek-szülő páros kapott egy karácsonyfadíszt, amelyre egy jókívánságot vagy kedves gondolatot írtak. Ezek a díszek, tele szeretetteljes üzenetekkel, színesítették a fánkat, amely így az osztály közös boldogságának szimbólumává vált. A díszítés közben „Jó emberré csak szívemmel válhatok” című Bagdi Bella-dal szólt, és mindenki mosollyal az arcán dolgozott.
Érzelmek és tanulságok a mesén keresztül
A fa elkészítése után egy rövid karácsonyi animációs filmet néztünk meg. A film tanulságait közösen beszéltük át, és a gyerekek meglepően érett gondolatokat fogalmaztak meg arról, hogy az egyes szereplők milyen nehézségekkel küzdöttek, és mi segített nekik a megoldásban. Ez a beszélgetés segítette a gyerekeket abban, hogy jobban megértsék az együttérzés és a segítségnyújtás fontosságát.
Szeretetkosár és boldogságcsillag
Az óra egyik legmeghatóbb része a szeretetkosár készítése volt. Minden résztvevő írt egy üzenetet egy másik személynek, amely így kezdődött: „Köszönöm, hogy…” Ezeket az üzeneteket egy kosárba helyeztük, majd véletlenszerűen kihúztuk és felolvastuk. A kiválasztott üzenet címzettje boldogan fogadta a kedves szavakat, és ez az egyszerű gesztus is erősítette az osztályon belüli szeretetközösséget.
A boldogságóra emlékére boldogságcsillagot készítettünk. Erre a csillagra olyan gondolatokat írtunk, amelyek boldoggá tesznek minket, például: „Boldog vagyok, amikor együtt játszunk,” vagy „Boldoggá tesz, hogy szerethetlek.” Ezek a csillagok emlékeztetni fognak minket az együtt töltött időre és az ünnep igazi értékére.
Zárás és búcsú
Az óra végén a gyerekek egy karácsonyi jókívánságot választhattak szüleiknek, amelyeket saját szavaikkal adtak át. Az utolsó percek csendes meghittsége szinte tapintható volt, hiszen többször láttam könnyeket az arcokon – mind a gyermekek, mind a szülők szemében.
Összegzés
Ez a boldogságóra nemcsak a karácsonyra való hangolódásról szólt, hanem a szeretet, az egymás iránti tisztelet és megbecsülés kifejezéséről is. A szülők és gyerekek között elhangzott kedves szavak, a közös élmények és alkotások mind hozzájárultak ahhoz, hogy emlékezetes, szívmelengető élményben legyen részünk. Ez az óra számomra is különleges volt, hiszen láthattam, hogyan erősödik az összetartozás érzése a közösségben. Büszkeséggel tölt el, hogy részese lehettem ennek a meghitt pillanatnak, és már most várom, hogy hasonló órákat tarthassak a jövőben.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Decemberi témaként a boldogító jó cselekedeteket választottam. Ez így az ünnepek környékén méginkább nagyobb hangsúlyt kap. A csoport számára is ez volt az üzenet, jót cselekedni, és jót tenni másokkal.
Foglalkozás indítója most is Csupaszív volt, akit a mese- és beszélgetőkör elején mindenki egy öleléssel üdvözölt. Bezzeg Andrea: A szívem kertje meséjét olvastam el ezután a gyerekeknek. Ebben Amália történetével ismerkedhettek meg.
Ezután beszéltünk róla, hogy ha megbántunk másokat, hogyan is tudjuk jóvá tenni, és azt, hogy jóvá is lehet tenni bármit. Általában a hétköznapokban is figyelmet fordítunk rá, hogy ha valaki megbánt valakit, vagy akár szándék nélkül csinál olyat, ami a másnak rosszul esik, akkor kérjen bocsánatot.