Boldogító jó cselekedetek
A decemberi hónapban a jó cselekedetek boldogító ereje volt a fő témánk.
A gyermekekkel beszélgettünk arról, hogy milyen jó hatással van ránk, ha segítünk valakinek, vagy ha ajándékozunk. Relaxációs gyakorlatokon kívül, táncoltunk Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. számra. Elbáboztam a Szívem kertje mesét. Ajándékokat készítettek az óvoda dolgozóinak. Egy nagy szívecskébe rajzoltak és a szélét is kidíszítették. Ez az időszak ideális volt a jó cselekedetek gyakorlására. Ezen kívül a gyermekek nagy örömmel vettek részt a decemberi hónap feladatainak teljesítésében. Rögtön a hónap elején jött a Mikulás, akinek ajándékként énekekkel és verssel kedveskedtünk. Adventi kézműves készülődést csináltunk a szülőkkel közösen. Készültünk a Karácsonyra énekekekkel és verssel. Mézeskalácsot sütöttünk.
Boldogító jó cselekedetek
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A megadott sablonokat is és karácsonyi képeslapokat felhasználva próbáltunk a környezetünkben élő diákoknak és az intézményben dolgozóknak szép versekkel és rajzokkal örömet szerezni, hiszen együtt vagyunk nap, mint nap, nagyon sok órát együtt töltünk, kis iskola révén ismerjük egymás kisebb-nagyon problémait, amit igyekszünk megoldani. A gyerekek a karácsonyi képeslapokkal pedig a családot fogják meglepni szenteste, választott versüket leírva teszik még emlékezetesebbé az ünnepet.
BOLDOGSÁGÓRA – DECEMBER 2023/2024-es tanév
A hónap témája :Boldogító jó cselekedetek
Havi beszámolómat egy olyan történettel szeretném kezdeni, ami látszólag nem illik ide, de meghatározó volt havi munkánk témájának feldolgozásában.
Néhány éve 4. osztályos gyerekekkel készítettünk iskolánk pedagógusai és tanárai részére karácsonyi műsort. Ezt szokás szerint a településünk művelődési házának színpadán adtuk elő. A műsorban sok egyéb mellett volt egy kis történet Panov apóról, aki karácsonykor nagyon egyedül volt ,és nagyon magányosnak érezte magát. Nagyon megható volt a történet és megható volt a feldolgozása is. Ami szokatlanná és egyedivé tette az előadást, az az volt, hogy a műsor végén odajött hozzám a kabai kábel TV munkatársa, aki felvételt készített az előadásról. Könnyezve mondta el, hogy mennyire szíven találta ez a történet, és hogy valójában ő érzi , érezte magát végig Panov apónak, aki vágyik arra, hogy mások észre vegyék, milyen egyedül van, milyen magányos, és hogy mennyire retteg az egyedülléttől. Ezzel a történettel indítottuk a hónap témájának feldolgozását, és megbeszéltük, hogy ez a történet azért érinti meg a szívünket, lelkünket, mert egy velünk együtt élő emberrel történt.
Aztán ezt a témát körül járva beszélgettünk arról, milyen sokan érezhetik egész évben magukat magányosnak, egyedülállónak. Beszéltünk arról, mit is tehet egy kicsi gyerek ilyenkor, milyen érzések járnak át bennünket.
Hogy még több gondolat járjon át bennünket, meghallgattuk többször a Hónap dalát. Megbeszéltük, ki mit értett meg a dalból.
Megbeszéltük, milyen érveket /7/ tudunk felhozni annak bizonyítására, milyen fontosak a jó cselekedetek, és nem csak az ünnepek, a karácsony előtt, hanem egész évben. Vitát rendeztünk belőle, mi a jobb? Adni vagy kapni? Mindkettő mellett sok érv hangzott el. A beszélgetés végső kicsengése az lett, hogy az egymásra való odafigyelés mennyire fontos. Attól leszünk jobb emberek , ha minél jobban odafigyelünk egymásra. A gyereke elmondták, milyen jó, ha nincsenek egyedül a problémáikkal sem, jó dolog, ha tudják, számíthatnak egymásra. Legjobban az tetszett nekik, amikor arról beszéltünk, hogy milyen jó dolog az ha „átélheted, hogy szükség van rád és tudsz valami olyat tenni, amitől jobb lesz veled a világ.”Elolvastuk, megbeszéltük a motiváló idézeteket is.
Az osztály nagyon szeret vágni, ragasztani, úgy hogy a hónap feladatai közül azokat választottuk ki leghamarabb, ahol kézműveskedni lehetett.
1. Első feladatként az Angyal a cipősdobozban –feladatot készítettük el. Kétfelé osztottuk a csoportot, az egyik csoport azt rajzolta meg egy cipősdobozba, mit szeretne kapni, a másik fele a csoportnak azt rajzolta meg, milyen ajándékokat tudna otthon összeválogatni, ami jó állapotban van, vagy új, de szívesen odaadná egy olyan gyereknek, akit boldoggá tudna vele tenni.Feladatvégzés előtt megismerkedtünk a történettel.
2. A „Játékkészítő műhely feladaton belül készítettünk egy általunk kiszínezett fenyőfát, amit körberaktunk adventi jókívánságokkal és feladatokkal. Minden nap kihúztuk valakinek a nevét, és végre kellett hajtania egy aznapi adventi jócselekedetet. Nagyon élvezték a feladatot.Főleg azt élvezték, hogy tanító néni is részt vett a feladatokban.
3. Az ünnephirdetés feladatban elkészítettük a letéphető „hirdetéseket”, melyek egy részét meghagytuk az osztályteremben, de a folyosókra is raktunk belőle, és örültünk, ha azt láttuk, hogy valaki leszakított belőle egy hirdetést, és elvitte, ahogyan a rajzon biztattuk. Mint kiderült, volt olyan gyerek, aki otthon is készített ilyen hirdetéseket, és anyával kitűzték az utcájukban található fára.
Míg készítettük a feladatokat, sokat hallgattuk a Hónap dalát. A gyerekek elmondták, mennyivel hangulatosabb volt ebben az évben az adventi várakozás időszaka, mennyivel jobban átjárta őket az a gondolat, hogy a szívünkkel látunk igazán.
Utólag is kívánunk mindenkinek egész évben szívhez szóló boldog napokat!
Boldogító jócselekedetek
1. Relaxációs gyakorlat: „Villámlazítás”
2. Megbeszélés segítő kérdésekkel (Tankönyv 73. o.)
Mi számít jócselekedetnek?, Miért boldogítanak a jócselekedetek?, Ki, milyen jócselekedetet tett ma vagy ezen a héten?, Hogyan lehet jót cselekedni?, A jóság erősebbé tesz?, Mit jelentenek a következő közmondások: „Jobb adni, mint kapni.”, „A kedvesség megtérül.?, Milyen jócselekedetet kívánnál megtenni?, Mi az, amit megtennél, ha a legjobb barátod te magad lennél?
Kedvesség jótékony hatásainak megbeszélése (Tudtad? TK:55.)
1. Videó megnézése
Volt a videóban olyan jócselekedet, amit már te is megtettél? Jó cselekedetek gyűjtése egyénileg, majd közösen.
3. Jócselekedetek gyűjtése
A tanulók párban jócselekedetek gyűjtenek, melyeket felolvasnak, utána a tankönyv 84. oldalán található „50 jócselekedet lista” megbeszélése. Milyen önkéntes jócselekedetet hajtanál végre szívesen?
4. Szófelhő készítése
A jócselekedetek hatásainak megbeszélése és szófelhő készítése.
5. Kezek
Minden tanuló átrajzolja a kezét, kivágja és ráírja, hogy mit kíván a többieknek az ünnepekre. Majd a kezekből egy fenyőfát alkotunk.
1. Jobb Veled a világ Képeslap
A tanulók a megadott sablonnal készítenek egy képeslapot egy pozitív szeretetteljes üzenettel, amit a Boldogkőváraljai Gyermekotthonban lakó gyerekeknek fogunk elküldeni az összekészített cipősdobozokkal.
2. Zenehallgatás
Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
3. „Legyetek angyalok!” Cipősdobozok ajándékokkal
Iskolánk tanuló a Boldogkőváraljai Gyermekotthon lakóinak gyűjtöttek ruhát, játékokat, tartós élelmiszert, könyveket, melyeket cipősdobozba tettek, becsomagoltak, majd eljuttattak az gyermekotthonba.
Ismét eltelt egy hónap. Az osztály változatos programokkal feldolgozta a decemberi témát is. Megvizsgáltuk lelkünket, átbeszéltük, átgondoltuk, mit is jelentenek a jó cselekedetek így karácsony tájékán. Meghallgattuk a hónap dalát, elolvastuk a motivációs idézeteket. Feldolgoztuk az Angyal a cipős dobozban mesét melyhez klassz kis illusztrációkat készített a csoport. Karácsonyi ajándékként kis játékokat, üdvözlő kártyákat készítettünk minden kedves pedagógusunknak, családtagjainknak. Élveztük a tanítás utolsó napjait. Közös programokkal, tevékenységekkel használtuk ki az utolsó pillanatokat, mielőtt kivehettük jól megérdemelt téli pihenőidőnket. A következő időkben is hasonló elszántsággal, kitartással, változatos feladatokkal folytatjuk a Boldogságóra programunkat.
Mozgás, ritmus mindkettő örömteli, szeretetteljes együttlétet kíván teremteni a gyermekek között.
Az, hogy mind együtt mozogtunk egy vidáman eltöltött programmá kerekedett.
Az adventi időszakban sokkal többet beszélgetünk arról milyen jó dolog önzetlenül adni, segíteni embertársainknak. Az osztályba járó gyerekek nagyon szeretnek rajzolni, ezért is választottuk azt, hogy jótevő angyalokat rajzolnak. Azt mondták, hogy az ő angyalkáik békét és szeretetet adnának az embereknek.
Áldott, szép Karácsonyt kívánunk!
Békés, egészségben gazdag Új esztendőt!
❣💖
Bagdi Bella zenéit mindig szívesen hallgatják, és énekelik a gyerekekek.❣️
Kedvencükké vált.
” Szívem kertje” történet meghallgatása után, arról beszélgettünk milyen jó dolog ha valahol, valakinek segíthetünk. Nekik is jó érzés ha segítséget kapnak.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A december sok gyerek kedvenc hónapja. Találkozhatnak a Mikulással, eljön hozzájuk a Jézuska és a legtöbben átélik az ajándékozás örömét. A csoportban is minden hétre jutott egy kis varázslat. A Mikulás érkezése remek beszélgetési lehetőséget teremtett a helyes és a helytelen viselkedésről. 5 éves gyerekekről lévén szó, mindenki jól ismeri szabályokat, és mindenki jobban is igyekezett ezeket betartani. A gyerekeknek plusz motivációjuk is volt, mivel nem csak szóban adtunk pozitív visszacsatolást, hanem minden nap a legsegítőkészebb, legaktívabb gyermek egy kis adventi ajándékot is kapott. Egy másik várva várt program volt a hónapban az adventi barkácsdélután. Ekkor minden gyermek egyik szülőjével közösen készíthetett egy szép karácsonyi manót. Az alkalom nagyon jól sikerült, mind a szülők, mind a gyerekek nagyon aktívak voltak, és másnap a gyerekek örömmel mesélték, hogy a ház melyik részét ékesíti a manó. Természetesen a karácsonyt is megünnepeltük az oviban. Egy verssel és két énekkel kedveskedtünk a többi ovisnak, a gyerekek pedig jól szórakoztak a pedagógusok dramatikus előadásán. Az ajándék sem maradhatott el, az intézmény vezetősége több társas- és fejlesztőjátékkal lepte meg a csoportokat, amit a gyerekek kitörő lelkesedéssel fogadtak, és az utolsó napokban szinte csak az új játékok kerültek le a polcról. A gyerekek is kedveskedtek családjuknak ajándékkal, mindenki egy szalvétatartót készített nagy szeretettel, ami reményeink szerint az ünnepi asztalt fogja ékesíteni.
A mindennapokat is a jócselekedetek járták át. Olyan meséket meséltünk, amiben benne vannak a jótettek (Mikulás kesztyűje, Mióta van csillag a karácsonyfák csúcsán, Három fenyő), olyan mozgásos játékokat játszottunk, amiben megjelenik egymás segítése, illetve a gyerekek nagyon élvezték a szituációs játékot is, amiben mindenki örömmel részt vett.
Az év ezen része valóban igazán varázslatos, és a gyerekek segítségével nekünk is sikerült egy kis varázslatot csempésznünk a csoportterembe.