Ebben hónapban az ” Angyalkák a cipősdobozban ” című feladattal foglalkoztunk. Először meghallgatták a gyerekek a történetet. Több tanulónak eszébe jutott, hogy az iskolánk részt szokott venni a cipősdoboz akcióban és hogy kapcsolódik ehhez ez a történet. Majd gyerekek elmondták szóban, hogy mit szeretnének ők kapni az angyalkától és ők mit ajándékoznak a rászoruló gyerekeknek, ezek után lerajzolták valamelyiket a kettő közül. Nagyon élvezték ezt a feladatot is.
Boldogító jó cselekedetek
A decemberi hónap szinte minden napja, rendezvénye és légköre a jó cselekedetek köré csoportosul az osztályban. A gyerekek izgalommal telve várják ezt a hónapot, hiszen igyekszem minden évben más-más játékos feladattal buzdítani őket a fokozott odafigyelésre, a mindennapi jó cselekedetek fontosságára.
Az elmúlt időszakban ezért hosszabb feladatokkal készültünk: „Jótündér” játékot játszottunk több napon keresztül, amiben a kihúzott osztálytárs napjait kell titokban szebbé varázsolni, de a kikötés az volt, hogy tárgyi ajándékot nem adhatunk a másiknak. A cél az, hogy az illető a végén kitalálja: ki volt az ő „Jótündére”. A gyerekek élvezték, sokan ki is találták az ő tündérüket. Kiváló alkalom volt arra ez a játék, hogy elgondolkodjanak, hogyan lehet megszépíteni a másik életét a pénz szerepe nélkül.
Mikulás alkalmából szintén húzásos alapon egymást ajándékozták meg egy-egy csomaggal, aminek meghatározott értékben tartalmaznia kellett a kihúzott osztálytársra jellemző ajándékot is. Itt sem az érték volt a fontos, hanem az egyediség. Igazi örömöt varázsoltak egymás arcára a gyerkőcök a csomagokkal.
A legnagyobb öröm és izgalom a „Jó cselekedetek Activity-t” kísérte, amelyhez a munkafüzet segítségével készítettem egyedi kártyákat. Óriási verseny alakult ki és nagyon ügyesek voltak a cseppet sem könnyű feladványok rajzolásában, mutogatásában.
Bár most nem az írásbeli feladatokra helyeztük a hangsúlyt, nagyon jól éreztük magunkat ebben a hónapban a program során, és lélekben igazán felkészültünk a karácsonyi ünnepekre.
A december hónap a jó cselekedetekről szólt. Készítettünk egy listát a témában, melyet minden nap átnéztünk és amit megvalósítottunk belőle azt piros szívvel jelöltük meg. A listát időnként kiegészítették a gyerekek. A hónap utolsó foglalkozásán karácsonyfát készítettünk és a gömbökbe minden gyerek egy-egy jó cselekedetet írt le, olyat, ami leginkább jó érzéssel töltötte el.
December hónapban jócselekedetek címszó alatt elkészítetteük jócselekedetek befőttünket, melybe naponta raktunk neveket. Elolvastuk Az angyal a cipősdobozban c. mesét, majd rajzillusztrációt is készítettünk. Foglalkozások keretén belül egy piros gombolyagot adtunk körbe és mindenki elmesélte kinek milyen jó tulajdonságai vannak. Egy dobozkából egyesével kihúztak a gyerekek egy cetlit amire jó tulajdonságok voltak írva, melyet annak adtak akire szerintük vonatkozott. A foglalkozások záró részeként elcsendesedtünk, relaxáltunk és meghallgattuk a decemberi dalt is. A gyerekek nagyon élvezték a decemberi foglalkozásokat.
JÓ CSELEKEDETEK GYAKORLÁSA
Kicsi korunkban minket is arra neveltek a szüleink, hogy legyünk kedvesek, segítőkészek, törekedjünk arra, hogy a környezetünkben élőknek örömet okozzunk, és ha szomorkodnak, megvigasztaljuk Őket. Az óvodában mi is ebben a szellemben neveljük a ránk bízott gyermekeket.
A foglalkozást közös bevezető relaxációs gyakorlattal kezdtük, azt játszottuk, hogy úgy indul a reggelünk, ahogy a Tündérek is kezdik a napjukat. Tündér-melegítő gyakorlattal. Közben elhatároztuk, hogy a Tündérekhez hasonlóan, egész nap jó cselekedetek végzésére törekszünk. Meghallgattuk Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát, melyhez különböző mozdulatsorokat találtunk ki.
A téma feldolgozásához „Boldog Dóra” hívta a gyerekeket mondókájával a mesesarokba. Elmeséltem az Óvodás Vándor Tündérek című mesét, majd megbeszéltük, hogy miért jó jót tenni, és ha másokon segítünk az minket is jó érzéssel tölt el. Közösen felépítettük a mesebeli falut, ahol a tündérek jó cselekedeteikkel varázsoltak boldogságot a szegény családok életébe.
Ezek után szituációs játékot játszottunk, ahol mindenki elmondhatta, hogy Ő miképpen tudna jót tenni, mibe tudna segíteni otthon, vagy a társainak az óvodában. Miután mindenki elmondta, le is rajzolták egy szívecske alakú rajzlapra, valamint kiszíneztük a hónap jelét, melyet elhelyeztünk az „Évszak Fánkon”.
ndig, most is meditációs gyakorlattal kezdtük.
A kőleves című mese felolvasása után beszélgettünk a történetről, majd arról hogy miért is fontos hogy valaki legyen aki vezet segít minket az úton. Beszélgettünk először a szuperhősök segítőiről, majd a mesehősökéről. Ezután párokban dolgoztak tovább, a többieknek kellett igaz és hamis állításokat mondani a meséből. Az igaz állítások még mentek is, de sok idő kellett mire rájöttek mi is a hamis állítás lényege. Megbeszéltük, kinek ki a segítője, elmesélték hogy ez miben nyilvánul meg. Beszélgettünk róla ki milyen jócselekedeteket tett már, milyet tudna tenni. Megkapták a jó cselekedetek kalendáriumot, amit mindenki saját igénye szerint hajthat végre.
Az órát szituációs játékkal zártuk, valaki bajba került, és segíteni kellett különböző módokon rajta. Feltettük a társas kapcsolatok jelét a boldogvárunkra.
Beszélgettünk az ajándékozásról, családról, jó cselekedetekről.
A szomorkodó gyereket megvigasztaltuk.
Jóságos manókká váltunk.
Kihúzták egymás nevét, akivel valamilyen észrevétlen jót kell cselekedni!
A feladatokat megoldottuk!
Ajándékba szivecske csipesz kaptak. A végén egy közös fotóval köszöntünk el!
A karácsonyi várakozás, készülődés időszaka a legszebb heteket adja az életünkben. Az ünnepre készülődés és ajándékkészítés bizsergető izgatottsága semmi máshoz nem hasonlítható érzés. A gyermekekkel Luca búzát ültettünk, mézes puszedlit sütöttünk, meghitt verseket és dalokat ismertünk meg. Mindezekkel a gyermekek a szüleiknek, nagyszüleiknek kedveskedtek, megajándékozták szeretteiket. Így őrizzük meg hagyományainkat és adjuk át a későbbi generációknak.
A hónap témaköre a boldogító jó cselekedetek volt. A csoportunk ötödikes tanulókból áll, akik szeptembertől alkotnak egy osztályközösséget. A gyerekek a hónap elején feladatul kapták, hogy figyeljenek oda egymásra és legalább egy jó cselekedetet hajtsanak végre a nap folyamán. Mindennap lejegyezték, hogy kinek milyen jót tettek, illetve kitől milyen jót kaptak. Az utolsó közös óránkon összegeztük ezeket a jó tetteket, majd elkészítettük a jó cselekedetek virágát, ahol az „én” kapott nagy hangsúlyt. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy ez a virág lesz az újévi fogadalmaink alapja, ezt szemelőtt tartva indítjuk a 2024-es évet.
Tenni másokért
Decemberben a boldogító jó cselekedetek jegyében két boldogságórás foglalkozást tartottam, de igyekeztem az ünnepek közeledtével az osztályomnak tartott többi órámon (irodalom, etika, közösségi nevelés, vizuális kultúra) is szót ejteni a témáról.
Sok mindent megbeszéltük ezeken az órákon, sokféle tevékenységgel igyekeztem elmélyíteni ismereteiket, dolgoztak csoport- és páros munkában is. Nem maradtak el az óra eleji relaxációs gyakorlatok (melyeket mindig jó kedvvel végeznek a gyerekek), és a hónap dalának meghallgatása és eléneklése sem. A jó cselekedetekkel kapcsolatos idézeteket két felét társították, majd megbeszéltük ezeket. A paralimpiáról szóló történet szociális érzékenységük fejlesztésére kiválóan megfelelt. Beszélgettünk a december 3-i fogyatékossággal élők világnapjáról, és a december 5-i önkéntesek világnapjáról, annak hátteréről, fontosságáról. A tanult irodalmi hősök jótetteit jártuk körbe idézetek és képek társításával, a jótettek értelmezésével.
Kártyákról egy-egy szituációt húztak a gyerekek, és próbálták elképzelni, mit tennének az adott helyzetekben (pl.: Ha az általános iskolában is bevezetnék a közösségi munkát, mit vállalnál szívesen? Te milyen településfejlesztő jó tetteket kezdeményeznél? Hogyan tudsz jót tenni másokkal karácsonykor? Milyen jó cselekedeteket tudnál végrehajtani a tantermed szépítése céljából / az osztályod / az iskolai diákönkormányzat / a családod számára? Értelmezd a mondást: Kétszer ad, aki gyorsan ad. Mit tudnál tenni a környezeted védelme érdekében?) Ötletbörzét tartottunk, kivel és hogyan tudnának még jót tenni a karácsony közeledtével. Jó alkalom volt a december közepi ünnepvárás arra, hogy bekapcsolódjunk a csokigyűjtő akcióba, hogy ezzel is segítsük a rászorulók karácsonyát szebbé varázsolni. Filmet néztünk a jó cselekedetek újabb jótetteket generáló hatásáról (Kindness Boomerang).
Utánajártunk annak, hogy a jóság jelképe a fehér rézvirág. Így zinnia rajzok egy-egy szirmába vagy aköré gyűjtötték össze a gyerekek, hogy ők milyen jó cselekedetek szoktak végrehajtani. Például teát, kávét készíteni szülőnek, testvérnek; régi, megunt játékot felajánlani rászorulónak; segíteni apának szerelni, autót lemosni; segíteni a háztartásban; házi feladat elkészítésében segíteni osztálytársnak; játszani a kistestvérrel, vigyázni a kistestvérre; nem felbosszantani a szülőket, testvéreket; rámosolyogni a másikra stb. Nagy lelkesedéssel színezték a karácsonyi témájú mandalákat, hogy azt családtagjuknak ajándékozva örömet okozhassanak nekik.
Nagyon fontos, hogy megtanuljanak szívvel-lélekkel adni, és örömmel fogadni az apró kedvességeket, jótetteket. December 6-án kis mikuláscsomagokkal kedveskedtem nekik. Jó volt látni, hogy nem az ajándék értékét nézik, hanem tudják értékelni a gesztust, a feléjük áradó szeretetemet. Az osztály mikulásbuliján a csomag mellé egy-egy kedves verset is írtak a gyerekek egymásnak, kiemelve benne a társuk jó tulajdonságait.
Hiszem, ha megtanítjuk a gyermekeket arra, hogy tudatosan figyeljenek arra, hogy jót tegyenek másokkal, és észrevegyék az ő érdekükben tett jó cselekedeteket, akkor hozzájárulunk ahhoz, hogy kiegyensúlyozott, gazdag lelkivilágú, jó szándékú, boldog felnőttekké váljanak.
Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
5. b osztályának (Víg Team) osztályfőnöke
Kaba, 2023. 12. 19.