Óravázlat lépésről lépésre:
1. Ráhangolódás – Éneklés, hangulatkör (5 perc)
– Körbe ülünk, köszöntjük egymást egy „mosolyhullámmal”: egymásra mosolygunk sorban.
– Eljátsszuk Bagdi Bella: Tudod-e, hogy milyen jó? dalát – együtt énekeljük, tapsolunk, ringató mozgással kísérjük.
– Beszélgetés: „Mi az, amitől ma boldognak érzed magad?” (érzelemkártyákkal segítjük a kifejezést)
2. Bevezetés a témába – Mesés motiváció (5 perc)
– Plüssfigura vagy báb meséli el:
„Ma reggel találkoztam egy kislánnyal, aki segített egy idős néninek levinni a lépcsőn a táskáját. A néni mosolygott, a kislány is boldog lett. Vajon mi történt? Miért lett ettől boldog?”
– Kérdések:
– „Tettél ma valami jót?”
– „Segítettél valakinek?”
– „Hogyan érezted magad utána?”
3. Tevékenység – Jóságjátékok (15 perc)
A) Képkirakó – Mi a jócselekedet? (5 perc)
– Képek mutatása: segítés, megosztás, vigasztalás, ölelés, virágöntözés stb.
– A gyerekek kiválasztják, mi számít jócselekedetnek, mi nem.
– Érzelmet kifejező kártyák: Hogy érzed magad?
B) Jóságdoboz – Jóságlottó (5 perc)
– Egy dobozból minden gyermek húz egy kártyát, rajta egy „jó tett”:
Pl. „Simogasd meg a társad vállát!”, „Mondj szépet valakinek!”, „Adj egy ölelést!”
– A gyermek végrehajtja az adott jócselekedetet.
C) Szívecske ajándék (5 perc)
– Mindenki kap egy papírszívet, rajzol rá valamit, amitől a másik boldog lehet.
– Ezután elajándékozza egy társának: „Neked adom, mert…”
4. Mozgásos játék – Jócselekedetes pantomim (5 perc)
– A gyerekek sorban eljátszanak valamilyen jócselekedetet pantomimban (pl. ajtónyitás, ölelés, söprés), a többiek kitalálják, mi volt az.
– Közben együtt mondjuk: „Ha jót teszek, boldog leszek!”
5. Zárás – Reflexió, érzelemkör (5 perc)
– Tükörbe nézünk vagy fotót nézünk magunkról, és mindenki mond egy mondatot:
„Akkor érzem jól magam, amikor…”
„Ma örültem, mert…”
– Körben énekeljük újra a dalt: Tudod-e, hogy milyen jó?
– Mindenki kap egy kis mosolygós matricát, mert tett valami jót (még ha csak egy mosolyt is adott!).
Reflexió – Nevelői értékelés
Pozitív tapasztalatok:
– A gyerekek aktívan részt vettek a játékokban.
– A jóságcselekedeteket értették és utánozták.
– A kis ajándékozás, ölelés, bók örömmel töltötte el őket.
Nehezítő tényezők:
– A kisebbeknél még szükséges a szóbeli irányítás és megerősítés.
– Egyes HHH-s gyermekeknél hosszabb idő kellett az oldódáshoz.
Továbblépési lehetőség:
– Heti „jóság-nap” bevezetése: ki miben segített, mit tett másért.
– Jóságfa készítése: minden jó tett után egy levél kerül rá.