Csoportmunkákban: „Az optimista gondolkodás jellemzői”, „Optimista vagyok” címmel plakátok készítése. Tegyünk együtt egy jót! c. kisfilm megtekintése és kielemzése közösen.
Az optimizmus gyakorlása
AZ OPTIMIZMUS GYAKORLÁSA:
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: ( kb. 2 perc)
” Körbe – körbe karikába”
Eszköz: A/4 – es fehér géppapír, zsírkréta
2.Foglalkozást kezdő éneklés: ( kb. 5 perc)
Bagdi Bella: Világomban minden rendben van..
Eszköz: zenelejátszó
3.A téma bevezetése: ( kb.5 perc)
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka (emoji bábok) segítségével
Szervezési feladat: ( kb. 2 perc)
A gyerekeket két csapatra osztom, létrehozunk egy vidám és egy szomorú csapatot.
Egymással szemben áll a két csapat, én a két sor végén, kezemben a bábokkal.
Feladat: A vidám csapat vidítsa fel a szomorú csapatot, anélkül, hogy hozzájuk érnének. Ha sikerül, cserélnek.A szomorú csapat testtartásával, mimikájával fejezze ki érzéseit.
4. A téma feldolgozása: ( kb.8 perc)
Mese: Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege
5. A foglalkozás lezárása: ( kb.5 perc)
Optimista szemüveg elkészítése.
Eszközök: kinyomtatott optimista szemüvegek, színesceruzák, hurkapálcák
6.A foglalkozást záró éneklés: ( kb. 4 perc)
Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem..
7.A téma továbbadása:
A gyerekeket arra biztatom, hogy vigyék haza az optimista szemüvegüket, hogy a családtagjaik is kipróbálhassák, milyen varázslatos tulajdonsággal bír!
Boldogságóra a 7. osztályban: Az optimizmus gyakorlása
Ezen az órán az volt a célunk, hogy közösen felfedezzük, hogy hogyan láthatjuk meg a pozitív értékeket a mindennapjainkban.
Az óra elején tisztáztuk, mit is jelent valójában az optimizmus. Nem arról van szó, hogy ignoráljuk a nehézségeket, hanem arról, hogy tudatosan a jóra fókuszálunk, és hiszünk abban, hogy a problémák is megoldhatók. Gyakoroltuk, hogyan keressük meg a „napfényes” oldalát a dolgoknak, hiszen ez a képesség hozzájárul a kiegyensúlyozottabb és boldogabb élethez.
Interaktív feladatokkal és beszélgetésekkel erősítettük meg ezt a szemléletet. Átbeszéltük a 8 tippet, ami segíthet az optimista gondolkodás fejlesztésében, majd konkrét szituációkban igyekeztünk megtalálni a lehetséges pozitívumokat.
Az óra során megtanultuk, hogy az optimizmus egyfajta készség, amit edzeni kell, mint egy izmot. Minél többet gyakoroljuk a pozitív gondolkodást, annál erősebbé válik bennünk ez a szemlélet. Bízunk benne, hogy a hetedikesek a boldogságórán szerzett tapasztalatokat a mindennapi életükbe is beépítik, és mindig megtalálják majd a reményt és a szépséget a körülöttük lévő világban!
A gyerekek olyan szemüveget alkottak, melyet ha felvesznek pozitívabbnak látják a világot.
A boldogságórán különböző nèpek kultúrájával, szokásaival ismerkedtünk meg. Beszèlgettünk más nèpek oktatási rendszerèről, pl. milyen az angol kisiskolások èlete.
A Boldogságórán megtanulhatják a gyerekek, hogy a problémák nem tartanak örökké, és mindig van megoldás. Az optimista gyerekek bátrabbak, kitartóbbak, és nem adják fel könnyen, ha valami elsőre nem sikerül. A pozitív gondolatok jó hatással vannak a hangulatukra és a társaikhoz való viszonyukra is. Amikor ezt közösen beszéljük meg az órán, erősödik bennük a remény és a jókedv.Ezért fontos, hogy a Boldogságórán játékos formában, mesékkel és példákkal közelebb hozzuk számukra az optimizmus erejét.
Összeszedtünk néhány olyan történetet, amikor nem úgy alakultak a dolgok, ahogyan szerettük volna. A gyerekek elmondták bánatukat, rossz érzéseiket ezzel kapcsolatban. Miután elkészítettük és feltettük optimista szemüvegünket, megpróbáltuk ugyanazt a helyzetet kicsit másképp látni. Közösen megkerestük benne a pozitívumokat is, megbeszéltük, hogy mit tanultunk belőle és már nem is tűnt olyan rémisztőnek a történet számunkra. Megegyeztünk, hogy minden reggel felvesszük a szemüvegünket (ha csak képzeletben is) és pozitív gondolatokkal indítjuk a napot.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Megtanultuk, hogy a nehézségek közepette is érdemes a jó oldalát keresni a dolgoknak. Vidám történetekkel és játékokkal erősítettük a pozitív gondolkodást. Saját „vidámság-napokat” tartottunk, amikor különösen figyeltünk az optimista hozzáállásra. Elkészítettük az optimista szemüveget. Gyakran másztuk meg az optimista hegyet.
Az októberi Boldogságórákon az optimizmus témakörèben a svéd bölcsességek mintájára a saját életünkből fogalmaztunk meg olyan pozitív, optimista tapasztalatokat, melyek segítettek a nehezebb élethelyzetekben való megküzdésekben.
Életkori sajátosságuk (14-17 év) adta az ötletet, meséltek a saját nehézségeikről, kamaszodó tesi változásaikról, majd közösen megvizsgáltuk a gondolatokat optimista oldalról, mi miért történik és lehet e benne valami pozitív, hogyan érintené őket ha optimistán gondolnának ezekre a nehézségekre. Volt akinek könnyen ment, ő ösztönző volt a társai számára de volt akinek ez a feladat nehezen ment. Az óra anyaga és célja volt, hogy olyan hőlégballont varrjanak, amibe egy jó dolgot beletesznek és arra koncentrálnak.
A tanulók az óra végére könnyedebben érezték magukat, egymás felé bizalommal fordultak.