A témát a hónap dala meghallgatással kezdtük. Megbeszéltük, hogy mit jelent az a szó, hogy optimizmus. A gyerekek egyáltalán nem ismerték. Megkerestük ennek a szónak az ellentétjét, majd megbeszéltük, hogy ki tartja magát optimistának, és hogy ez egy jó vagy egy rossz tulajdonság. Beszéltünk a vágyakról, célokról, hogy hogyan is kellene mindenhez hozzáállnunk, majd elkészítettük a saját motivációs könyvjelzőnket.
Az optimizmus gyakorlása
Katica csoport
A hónapban mi a kitartást gyakoroltuk. A kezdeményezést egy relaxációval kezdtük, hogy mindenki megfelelő hangulatban érkezzen a foglalkozásra. Majd megbeszéltük, hogy mi az a kitartás, minden gyermek önszántából mondott példákat arra, hogy neki mit jelent, miben volt nehézsége, amihez a kitartására szüksége volt. Majd mozgásos játékkal folytattuk, a lehetőségeken túl, saját ötleteket is találtunk ki, amik a csoportra is nagyon jellemzőek. Végül a kitartásunkat gyakorolva mezítláb felszedegettük a tüskéket a szőnyegről.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Ha felteszed a varázsszemüveget, megváltozik a világ. Eltűnik a gonosz és a rossz. Nincs háború csak béke.
Mennyivel jobb lenne így a világ!
A boldogságóra keretein belül az októberi hónap 25. napján „Az önbizalom gyakorlása” és a „Remény” témát dolgoztuk fel a tanulókkal. A ppt készítésben már nagy gyakorlattal rendelkeznek, és jobbnál jobb ppt-ken keresztül mutatták be gondolataikat a témákkal kapcsolatosan, miután közösen körbejártuk e fontos két témakört. Nagyon élvezték a ppt készítést, és odaadóan, lelkesen készítették a diasorokat.
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
Az osztály számára nem volt ismeretlen az optimizmus fogalma, bár csak kevesen tartják magukat optimistának. Az órán átbeszéltük, hogy miért és hogyan tudja támogatni az optimizmus a jóllétünket, és ehhez kapcsolódóan beszélgettünk a fejlődő szemléletmódról is. Majd kiscsoportokba rendeződve különböző szituációs feladatokat kaptak, melyet együtt megoldva fejlesztették a negatív gondolatok reálisabb gondolattá való átalakítását. A foglalkozás végén megnéztük a Békamese című videót is, melyre személyes példát is sokan hoztak, és arra kerestünk megoldást, hogyan lehet figyelmen kívül hagyni a rosszindulatú kritikát. A zárókörben pedig mindenki egy, az őszi szünetre vonatkozó optimista várakozást fogalmazott meg.
A képességek virágának 9 szirmot készítettem, mindegyik szirom tövében 1-1 képesség látható (pl: asztalterítés, biciklizés, táncolás, futás, számolás, rendrakás, stb). Méhecske csoport vagyunk, ezért készítettem virágot és nyomtattam hozzá méhecskéket. A jelüket a méhecske szárnyára rajzoltam és arra a sziromra ragasztották a méhecskéiket (3-6 db-ot), amely tevékenységekben, képességekben már nagyon ügyesek, amiket meg tudnak csinálni, amire képesek már.
Boldogságóra optimizmus
A foglalkozáson a ráhangolódást Bagdi Bella: „Világomban minden rendben van” című dalával kezdtük. A dal jókedvre hangolta a gyermekeket. A jókedv által a problémákat, a nehézségeket kevésbé látjuk legyőzhetetlennek és nem engedjük, hogy eluralkodjon rajtunk a rossz hangulat, a szomorúság. A jókedv megbeszélése előtt az érzelmeinket azonosítottuk. Milyen érzelmeink vannak? Hogyan fejezzük ki? Mi váltja ki belőlünk a különböző érzéseket? Melyik kellemes, melyik kellemetlen érzés? Ezekről beszélgettünk, bemutattuk test jelekkel, arckifejezésekkel a különböző hangulatokat. Ezután a tanulók smile emojit ragasztottak ki krepp papír felhasználásával. Munka közben beszélgetve, tovább mélyítettük a jókedv lényegét, hogy az életünk mindennapjaiban nagyon fontos a jelenléte. Továbbiakban a két medvebocs mesének síkbábokkal történő eljátszása után megbeszéltük, milyen magatartás, hozzáállás szükséges a jókedv megőrzéséhez és miért veszíthetjük el könnyen? A gyermekek is szívesen bekapcsolódtak a bábozásba. A foglalkozást Bagdi Bella: Pozitív mondóka számával zártuk. A gyermekek felszabadultan, jól érezték magukat a foglalkozáson.
– Fogalmak tisztázása: optimista, pesszimista
– Hogyan gondolkodik az optimista?
– Hogyan gondolkodik a pesszimista?
– 8 tipp, ami segíthet az optimista gondolkodásban
– Kitartás induló : 4 fős csoportokban alkotás
– Az indulók előadása, értékelése
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
A Tappancs csoporttal elkészítettük a varázs szemüvegünket, amit aztán felvéve segítségül hívtunk, megbeszéltük közösen, hogy mindig van a rossz dolgokban is valami jó, csak észre kell vegyük. Ha valami miatt szomorúak vagyun, mindig van, lesz megoldás, ami aztán felvidít minket. A félig tele poharunknak is nagyon örültünk. Táncoltunk „Pozitív gyerek vagyok” című dalra. Az optimista séta során, a szemüvegünkkel rácsodálkotunk a természet szépségeire.