Mentálhigiénés programmal működő óvodaként minden évben kitüntetett figyelmet fordítunk október 10-én a lelki egészségünk jólétére. Ebben az évben azért tettük még különlegesebbé ezt a napot, mert hozzá kapcsoltuk a Boldogságóra tartalmát is. Boldog Dórával már az előző napokban ráhangolódtunk a témára a gyermekekkel, több alkalommal beszélgettünk, és kértük a segítségét a szomorú, rossz kedvű gyerekek vigasztalásában. A téma megnyitotta a gyermekek lelkének „titkos” rejtekeit, hosszasan meséltek róla, hogy kit milyen szomorúság ért már, ki, s hogyan vigasztalta őket. Dóra értő, figyelmes meghallgatása után közösen fogalmazták meg, hogy mit jelent számukra az, ha jól érzik magukat, optimisták: olyankor nem szomorúak, hanem örülnek, boldogak, s jó ha van, aki megöleli őket, vigaszt nyújt.
Másnap, a Mentálhigiénés világnapon teával, kávéval, motivációs sütivel, kellemes pánsíp zenével fogadtam az óvoda valamennyi gyermekét, szüleiket, kollégákat. A szülőkkel teázás-kávézás közben lehetőségünk nyílt a Boldogságóráról is beszélgetni; érdeklődtek, hálásak voltak érte. Útravalóul lélekemelő idézetet kaptak, melynek nagy részét a Boldogságóra programból választottam, bízva abban hogy ezzel is segítettük közelebb kerülniük a programhoz, és mélyíteni a saját lelki jólétüket. A gyermekek délelőttje is nagyon tartalmas volt, miközben a elkészítették a „Jól érzem magam, boldog vagyok” lufit, Bagdi Bella dalait hallgatták, énekelték. Óvodai szintű közös programmal tettük még emlékezetesebbé a napot: a Harmony-Trió zenekarral együtt énekeltek, táncoltak. A végén a közös öleléssel zártuk a Boldog délelőttünket.
Az optimizmus gyakorlása
Mentálhigiénés programmal működő óvodaként minden évben kitüntetett figyelmet fordítunk október 10-én a lelki egészségünk jólétére. Ebben az évben azért tettük még különlegesebbé ezt a napot, mert hozzá kapcsoltuk a Boldogságóra tartalmát is. Boldog Dórával már az előző napokban ráhangolódtunk a témára a gyermekekkel, több alkalommal beszélgettünk, és kértük a segítségét a szomorú, rossz kedvű gyerekek vigasztalásában. A téma megnyitotta a gyermekek lelkének „titkos” rejtekeit, hosszasan meséltek róla, hogy kit milyen szomorúság ért már, ki, s hogyan vigasztalta őket. Dóra értő, figyelmes meghallgatása után közösen fogalmazták meg, hogy mit jelent számukra az, ha jól érzik magukat, optimisták: olyankor nem szomorúak, hanem örülnek, boldogak, s jó ha van, aki megöleli őket, vigaszt nyújt.
Másnap, a Mentálhigiénés világnapon teával, kávéval, motivációs sütivel, kellemes pánsíp zenével fogadtam az óvoda valamennyi gyermekét, szüleiket, kollégákat. A szülőkkel teázás-kávézás közben lehetőségünk nyílt a Boldogságóráról is beszélgetni; érdeklődtek, hálásak voltak érte. Útravalóul lélekemelő idézetet kaptak, melynek nagy részét a Boldogságóra programból választottam, bízva abban hogy ezzel is segítettük közelebb kerülniük a programhoz, és mélyíteni a saját lelki jólétüket. A gyermekek délelőttje is nagyon tartalmas volt, miközben a elkészítették a „Jól érzem magam, boldog vagyok” lufit, Bagdi Bella dalait hallgatták, énekelték. Óvodai szintű közös programmal tettük még emlékezetesebbé a napot: a Harmony-Trió zenekarral együtt énekeltek, táncoltak. A végén a közös öleléssel zártuk a Boldog délelőttünket.
Második témakör: Az optimizmus nevében
Optimista szemüveg és pozitív gondolatok leírása.
Pozitivity társasjáték használata.
Erzsébet Zsuzsanna Viola - Gondán
Állatok Világnapján nemszeretem állatot-kígyó-pozitív megközelítéssel építettük,színeztük hálakavicsok új felhasználása került központba.
ölelés napján napfonatot csináltunk, majd kicsik és nagyok együtt találkoztak Tódi törpével,aki már ismerősünk volt tavaly a nagyokkal. Másnap optimista szemüveget csináltak a nagyok,illetve jóga szemüveget is gyakoroltuk. Mosolyt tovább adtuk egymásnak a foglalkozás végén. A családok” jövöbe látó optimista-mosolygós gömb „üzenetét kapták meg otthoni küldetésként . Egész hónapban többször jött elő a „Derűs Dóra ” ,”Derűs Dani” ,reggel is ők fogadták a pityergő kicsiket érzékenyítés területén. A legkisebbek csak találkoznak a témával,együtt játszanak a nagyokkal.
Erzsébet Zsuzsanna Viola - Gondán
Állatok Világnapján nemszeretem állatot-kígyó-pozitív megközelítéssel építettük,színeztük hálakavicsok új felhasználása került központba.
ölelés napján napfonatot csináltunk, majd kicsik és nagyok együtt találkoztak Tódi törpével,aki már ismerősünk volt tavaly a nagyokkal. Másnap optimista szemüveget csináltak a nagyok,illetve jóga szemüveget is gyakoroltuk. Mosolyt tovább adtuk egymásnak a foglalkozás végén. A családok” jövöbe látó optimista-mosolygós gömb „üzenetét kapták meg otthoni küldetésként . Egész hónapban többször jött elő a „Derűs Dóra ” ,”Derűs Dani” ,reggel is ők fogadták a pityergő kicsiket érzékenyítés területén. A legkisebbek csak találkoznak a témával,együtt játszanak a nagyokkal.
Októberi boldogságóránk témája Az optimizmus gyakorlása volt. Az órát beszélgetéssel kezdtük. Arról kérdeztem a gyerekeket, hogy mit jelent szerintük az, hogy valaki optimista. Voltak akik ismerték a szót és ügyesen elmondták néhány mondatban a szó jelentését. Ezután szófelhőben megjelenítettük az optimista szavakat. Ezt követően meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát, amely nagyon tetszett a gyerekeknek. Majd optimista varázs szemüveget készítettünk, amelyre optimista szavakat írtak vagy rajzoltak rá. Az óra vidám hangulatban telt.
2024.októberében az Optimizmus és a Kitartás erősségével ismerkedtek meg a gyerekek. Mindkét erősség esetében az erősség jelentésének tisztázásával kezdtük a foglalkozásokat, majd spontán beszélgettünk róluk.
Az Optimizmus erősségén belül kiemelném azt, amikor papírból „optimista szemüveget” készítettünk. Izgatottan díszítették a gyerekek, mert nem tudták előre a játékot, amihez szükséges volt. A játék az „Ez fantasztikus, mert …”, melynek során teljesen meglepett a gyerekek leleményessége, optimista gondolkodása. A játék közben még a szokásostól is többet nevettünk, jól éreztük magunkat. Előbb én mondtam a bosszúságot, ők pedig igyekeztek abban meglátni a jót, aztán néhány ügyesebb gyerekre rábíztam, hogy legyenek a bosszúságok kitalálói. Fantasztikus megoldások születtek. A játék során olyan gyerekek is bátrabban nyilvánultak meg, akik általában inkább visszahúzódóak, kevésbé közlékenyek. Emiatt is nagyon hasznos játéknak tartom ezt.
Sikerült még a Kitartás erősségébe is belekóstolnunk, ehhez kapcsolódóan egy mozgásos türelemjáték aratott nagy sikert, kártyavár építésével próbálkoztunk. A kezdeti izgalom itt sajnos nem tett jót, ezért jobbnak láttam előtte relaxációs gyakorlatokat végeztetni, hogy lenyugodjanak a gyerekek és nagyobb sikerük legyen a kártyavárépítésben. Lenyugodott fejjel és kézzel vágtak bele a feladatba. A játék során nagyon jól kirajzolódott, kinek mennyi türelme és kitartása van, ami számomra is hasznos információ a gyerekekről. Az építés után szabadon fogalmazták meg a gyerekek, ki hogyan érezte magát közben. A nagyon lelkes tanulók a délutáni napköziben tovább próbálkoztak a várépítéssel, ezzel igazolva nagy kitartásukat.
A második lépcsőfokra érkeztünk a Boldogságvárhoz vezető lépcsőn. Az optimizmus témájával foglakoztunk.
Miután megölelgettük Boldogságminyonunkat,hozzá is kezdtünk hogy optimisták, mindig pozitívan gondolkodók legyünk.
A boldogságóránkat relaxációval, az „égig érek, mint a fa…”-val kezdtük, jól megnyújtóztunk, majd elernyedtünk. Ezekután a hónap dalára mozogtunk. A „pozitív gyerek vagyok” c.dalra, igazán önfeledten ugráltunk, táncoltunk, nevettünk.
Felevenítettük Tódi törpe kalandját a mesében, és beszélgettünk varázsszemüvegről . Beszélgettünk arról,hogy jobb a pozitív hozzáállás a dolgokhoz,és meg tudjuk látni minden rosszban a jót is. A varázsszemüveg játékban mindenki felpróbálta a varázsszmüvegünket: „van nekem egy varázsszemüvegem, ha ez rajtam van, meglátom a rossz dolgokban a jót is!”
Ezután megismerkedtünk Boldog Dórával és Szomorú Szilárddal akik érzéseit átvéve voltunk vidámak vagy szomorúak.
Majd gesztenyegombócokká váltunk, gurultunk, forogtunk, szép, lágy őszi zene közepette. Majd mindenki begurította a saját kis gesztenyéjét a gesztenyeházikóba, jó kis móka volt.Igazi kis boldog, pozitív, sok mosolgós-nevetős boldogságóra volt.
Az órát a Pozitív gyerek vagyok én c. dallal kezdtük. Tisztáztuk a pesszimizmus és az optimizmus fogalmát. Különböző élethelyzetekben néztük meg, hogy viselkedik egy pesszimista, és hogy egy optimista ember. Tudatosítottuk, hogy próbáljuk meg mindenben a jót, a pozitívumot keresni. Beszélgettünk A szomorú királykisasszony c. meséről. Lerajzolták a vidám arcukat a tükörbe, hogy ha belenéznek, mindig ezt lássák.
Elkészítettük az optimista látásmód segédeszközét, a varázsszemüveget. Bátran nézünk a ránk váró nehézségekre, mert ” Jobb velünk a világ”!